Geld & Recht alle pijlers

Sleutel kwijt

16-11-2019 23:00 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben enkele dagen geleden mijn sleutel van mijn appartement verloren. Deze sleutel gaf mij niet alleen toegang tot mijn appartement maar ook tot de gemeenschappelijke ruimtes en de hoofdingang.
Ik heb nog 2 sleutels dus dat is geen probleem. Maar denk dat mijn medebewoners er niet blij van worden als ze horen dat ik een sleutel heb verloren. Je weet nooit of iemand, als ze al weten waar de sleutel op thuis hoort, er misbruik van maakt.
Nu ben ik bang dat dat ze mij kunnen verplichten de sloten te vervangen van de gemeenschappelijke ruimtes.
En omdat de sleutel ook op de voordeuren van de appartement passen ook die sloten omdat iedereen liever één sleutel heeft dan meerdere.
Kan hierover niets terug vinden in het huishoudelijk reglement van de VVE.
Zarah schreef:
16-11-2019 23:48
Welnee. Als dat niet in de huisregels is vastgelegd dat bij verlies alle sloten vervangen moeten worden (en ik kan me niet voorstellen dat dat zo is, dat is echt onbetaalbaar), dan moet ze hoogstens betalen voor die ene verloren sleutel.

Zou wat worden als overal waar dit soort systemen zijn (en dat zijn echt heel veel plekken....) bij elke verloren sleutel alles vervangen moet worden.
Van het eigen appartement en de algemene ruimtes. Zeker wel. Elke sleutel die eventueel is bijbesteld, staat ook geregistreerd. Je kan ook zelf geen sleutel bij laten maken. Certificaat ligt over het algemeen bij de beheerder.
Alle reacties Link kopieren
marsmellowwww schreef:
16-11-2019 23:54
Van het eigen appartement en de algemene ruimtes. Zeker wel. Elke sleutel die eventueel is bijbesteld, staat ook geregistreerd. Je kan ook zelf geen sleutel bij laten maken. Certificaat ligt over het algemeen bij de beheerder.
Eh....ja?
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
16-11-2019 23:15
Zo lang je naam en/of adres er niet op staat, zou ik me geen zorgen maken. Je kunt ook alleen je eigen sloten vervangen als dat je een veiliger gevoel geeft.

Dat is toch super lullig? Je weet dat je de gezamenlijke sleutel bent verloren maar dat ga je niet zeggen en ondertussen wel je eigen sloten vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Heh? Wat een drama. Je adres hing er toch niet aan? Hoe moet de vinder nou weten waar die sleutel van is?

Ik heb ook dat mijn sleutel op alle deuren past van het complex (berging, garage, hoofdingang, tussendeuren en mijn eigen voordeur) Maar echt niet dat die bij de buren erin past hoor. Dat zou ff lekker worden.

Maak je niet zo druk, niks aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Ik had zo’n tien jaar terug in mijn eerste appartement ook zo’n sleutelplan. Staat er niets over in je huurcontract (ofvve?). Bij mij stond er namelijk precies in hoe en wat bij verlies sleutel. Er werden geen sloten vervangen maar je zou een nieuwe sleutel bij moeten laten maken. Kosten hiervoor waren dacht ik wel tegen de €180 in mijn geval.

Het zijn dure sleutels! TO, ben maar niet bang dat je (alle) sloten hoeft te vervangen. Met een normaal slot raken mensen toch ook weleens een sleutel kwijt.
Gewoon niks zeggen, en hopen dat ie nog boven water komt. Als ie niet terecht komt zul je hem hooguit moeten vergoeden bij opzegging van de huur.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je verzekering dit vergoedt, als de kosten flink oplopen wanneer beheer besluit dat er vervangende sleutel(s) moet(en) komen
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
16-11-2019 23:33
Ik snap het ook niet. 1 sleutel voor én jouw appartement A én de gemeenschappelijke ruimte. De buurman heeft ook 1 sleutel die zowel op zijn appartement B past én óók op de gemeenschappelijke ruimte maar niet op het appartement van TO??
Dat kan toch niet. De sleutel van gemeenschappelijk past dus wel op A en niet op B maar A en B passen niet op elkaar.Dan is het slot van de gemeenschappelijke ruimte een nepslot? Waar je gewoon met een willekeurige sleutel in kan? Anders kan het niet. Maar dan heeft vervangen geen zin. Iedereen, ook ik met mijn sleutel, kan daar gewoon in dus.


Dat noemt men een intelligy key. Heeft mijn moeder ook in haar appartement. Die sleutels zijn gecodeerd
Bij ons kost een 'nieuwe sleutel' een x bedrag bij verlies.

Zeg 150 euro. (het is een 'boete' van 100 euro + de bijmaakkosten van de nieuwe sleutel).

Zijn er genoeg sleutels verloren (om dmv 'boetes' het sleutelplan te vernieuwen), dan krijgt iedereen nieuwe sloten. Om het zo niet in het oneindige door te laten gaan. Ik zou dus kijken in je VVE vergaderingen, of er niet zn soort constructie is vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Heb het waarschijnlijk onduidelijk uitgelegd maar het is zoals Zarah het uitlegt. En er hangt geen label met mijn naam aan.
De kans is veel groter dat degene die hem vindt hem graag wil teruggeven dan dat iemand hem vindt die graag wil inbreken. Heb je al op iLost.co gekeken?
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg bij intrek deze woning 2 sleutels van de centrale deur.
Ik heb 2 extra sleutels laten maken bij een niet nader te noemen winkel, ondanks dat het speciale sleutels zijn.

Laat er gewoon 1 bij maken.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Hier was een tijdje terug ook topic over, met precies de zelfde situatie. Kan het alleen even zo snel niet vinden. Maar was een duur grapje.
Alle reacties Link kopieren
1961mei schreef:
17-11-2019 10:19
Heb het waarschijnlijk onduidelijk uitgelegd maar het is zoals Zarah het uitlegt. En er hangt geen label met mijn naam aan.
Ik heb ook in zo’n appartementencomplex gewoond en er zijn echt wel meerdere mensen hun sleutels verloren. Shit happens. De sloten zijn nooit vervangen en bij verkoop van mijn appartement hoefde ik ook echt niet te laten zien hoeveel sleutels ik bij de overdracht aan de nieuwe eigenaar gaf. Zolang er geen adres aan je sleutel hing, zou ik er verder niks mee doen.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
17-11-2019 11:07
Ik kreeg bij intrek deze woning 2 sleutels van de centrale deur.
Ik heb 2 extra sleutels laten maken bij een niet nader te noemen winkel, ondanks dat het speciale sleutels zijn.

Laat er gewoon 1 bij maken.
Je kunt gecertificeerde sleutels alleen zomaar laten bij maken als het certificaat is verlopen, anders niet.
Certificaat verloopt na een x-aantal jaar.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
17-11-2019 14:38
Je kunt gecertificeerde sleutels alleen zomaar laten bij maken als het certificaat is verlopen, anders niet.
Certificaat verloopt na een x-aantal jaar.
Uiteraard, maar toch maakte de sleutelmaker er 2.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
17-11-2019 14:53
Uiteraard, maar toch maakte de sleutelmaker er 2.
Omdat het certificaat verlopen was dus waarschijnlijk. Anders mogen ze dat niet.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
17-11-2019 18:40
Omdat het certificaat verlopen was dus waarschijnlijk. Anders mogen ze dat niet.

Daar werd niet eens naar gevraagd.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik zou het wel melden. Het kan nu eenmaal gebeuren (je bent vast niet de eerste!) en als er veel verloren sleutels zijn, kan dat een reden zijn om de sloten van de gezamenlijke ruimtes te vervangen. Om dat voor één vermiste sleutel te doen, lijkt me niet redelijk en onnodig.

Als je het meldt, kun je ook meteen een nieuw slot vragen voor je eigen deur. Gewoon, voor het geval dat.
PS ons sleutelplan voorziet in de mogelijkheid om de sloten van de gemeenschappelijke ruimtes aan te passen, zónder dat alle individuele sloten vervangen moeten worden. Wel moet iedereen nieuwe sleutels.

Als ze echt moeilijk gaan doen, is dat wellicht een optie.
Alle reacties Link kopieren
Als ze het echt op jou gaan verhalen dan bel je je verzekering.

Maar het lijkt me logischer om even rustig te worden en eens te bedenken waar dat ding gebleven kan zijn. Poets je auto eens, keer alle tassen eens om, en jaszakken (nu we de overgang hebben van koud naar kouder heb je al snel een extra vestje of jasje aan). Ben je met een vriend(in) weggeweest? Of met je moeder, kan hij in haar auto liggen? Wanneer had je hem voor het laatst? Wat heb je die dag gedaan?

Hoe groot is de kans nou echt dat ie weg is? Ergens moet ie liggen hoor.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet, helaas, zeker dat de sleutel buitenshuis is verloren. Heb net het een en ander opgezocht en misschien dat alleen de cilinders vervangen moeten worden. Dus ik wacht het nog even af. Mocht de sleutel niet terug komen dan ga ik het melden bij de VVE.
Allemaal bedankt voor het meedenken en ik laat weten hoe het afgelopen is.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren contact gehad met voorzitter VVE.
Zij heeft contact gehad met de huismeester. Vanavond wordt er bij mij een nieuw slot ingezet. Sleutels van het gebouw zijn al meer dan 10 jaar in omloop. Conciërge ging er vanuit dat ik niet de enige ben die in die 10 jaar een sleutel is verloren.
En dat de kans dat iemand de sleutel vindt en weet op welke deuren sleutel past heel klein is.
Dus andere sloten worden niet vervangen. Maar nogmaals bedankt met het meedenken.
1961mei schreef:
19-11-2019 14:12
Gisteren contact gehad met voorzitter VVE.
Zij heeft contact gehad met de huismeester. Vanavond wordt er bij mij een nieuw slot ingezet. Sleutels van het gebouw zijn al meer dan 10 jaar in omloop. Conciërge ging er vanuit dat ik niet de enige ben die in die 10 jaar een sleutel is verloren.
En dat de kans dat iemand de sleutel vindt en weet op welke deuren sleutel past heel klein is.
Dus andere sloten worden niet vervangen. Maar nogmaals bedankt met het meedenken.
Mooie oplossing zo. Fijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven