Sorry, maar zo zijn de regels
woensdag 16 december 2009 om 20:14
Even een vraag om me te helpen met mijn zoveelste assertiviteitsissue.
Hoe ga je er mee om als iemand probeert zijn probleem op jou af te schuiven?
Voorbeeld: ik wil een vergoeding voor kosten die ik heb gemaakt voor mijn werk. Voordat ik de kosten maakte werd wel gezegd dat die kosten niet standaard worden vergoed, maar werd ook de indruk gewekt dat dit zou worden geregeld, omdat er wel afwijkende bepalingen zijn. Nu ik declareer krijg ik te horen dat mijn kosten ook niet onder de afwijkende bepalingen vallen en ik ze dus zelf moet dragen. Ik geef aan dat ik vind dat men mij dit wel een erg laat stadium laat weten. Als ik dit had geweten dan had ik de kosten niet gemaakt.
Ik begrijp hoe ik dit moet voorkomen: ik had de kosten niet moeten maken voordat ik zwart op wit had dat ik zou kunnen declareren.
Maar help me met deze vraag: hoe ga ik om met een baas die van zijn probleem, mijn probleem maakt. Door alleen maar te zeggen: sorry, maar ik kan je kosten niet vergoeden.
Hoe ga je er mee om als iemand probeert zijn probleem op jou af te schuiven?
Voorbeeld: ik wil een vergoeding voor kosten die ik heb gemaakt voor mijn werk. Voordat ik de kosten maakte werd wel gezegd dat die kosten niet standaard worden vergoed, maar werd ook de indruk gewekt dat dit zou worden geregeld, omdat er wel afwijkende bepalingen zijn. Nu ik declareer krijg ik te horen dat mijn kosten ook niet onder de afwijkende bepalingen vallen en ik ze dus zelf moet dragen. Ik geef aan dat ik vind dat men mij dit wel een erg laat stadium laat weten. Als ik dit had geweten dan had ik de kosten niet gemaakt.
Ik begrijp hoe ik dit moet voorkomen: ik had de kosten niet moeten maken voordat ik zwart op wit had dat ik zou kunnen declareren.
Maar help me met deze vraag: hoe ga ik om met een baas die van zijn probleem, mijn probleem maakt. Door alleen maar te zeggen: sorry, maar ik kan je kosten niet vergoeden.
woensdag 16 december 2009 om 20:26
Lijkt me sowieso gek om kosten te declareren die prima voorkomen hadden kunnen worden.
Als jij vindt dat je baas van zijn probleem jouw probleem maakt (vraag me af of dat echt zo is en niet alleen maar zo voelt) dan doe je er goed aan om de volgende keer je beter voor te bereiden, en dingen voortaan wel zwart op wit stellen, zoals je zelf al zegt.
Er bestaat waarschijnlijk wel een reglement mbt declaraties dat je bij pz op kunt vragen
Om wat voor declaratie gaat het eigenlijk? Ik kan zo niet inschatten hoe terecht of onterecht het is en kan je zo dus ook niet helpen met de vraag wat je nu nog kunt doen.
Als jij vindt dat je baas van zijn probleem jouw probleem maakt (vraag me af of dat echt zo is en niet alleen maar zo voelt) dan doe je er goed aan om de volgende keer je beter voor te bereiden, en dingen voortaan wel zwart op wit stellen, zoals je zelf al zegt.
Er bestaat waarschijnlijk wel een reglement mbt declaraties dat je bij pz op kunt vragen
Om wat voor declaratie gaat het eigenlijk? Ik kan zo niet inschatten hoe terecht of onterecht het is en kan je zo dus ook niet helpen met de vraag wat je nu nog kunt doen.
woensdag 16 december 2009 om 20:28
Beste baas, ik begrijp dat het bedrijf aan regels gebonden is omtrend kostenvergoedingen maar als mij op voorhand verteld was dat ik voor deze kosten zelf zou moeten opdraaien had ik het niet gedaan. Jullie zijn gebonden aan regels, ik aan een budget, en ik zou mijn geld liever uitgeven aan mijzelf dan aan mijn werk. Ik werk om te verdienen, niet om geld uit te geven aan het bedrijf.
Volgende keer gelijk assertief zijn en vragen om een duidelijke onkosten-regeling op papier. Je kunt dan zeggen ik heb mij eerder aan deze steen gestoten en ben liever zeker van mijn zaak omtrend de vergoedingen waar ik recht op heb voordat ik mijn geld hier aan uitgeef.
Wel lullig hoor
Volgende keer gelijk assertief zijn en vragen om een duidelijke onkosten-regeling op papier. Je kunt dan zeggen ik heb mij eerder aan deze steen gestoten en ben liever zeker van mijn zaak omtrend de vergoedingen waar ik recht op heb voordat ik mijn geld hier aan uitgeef.
Wel lullig hoor
woensdag 16 december 2009 om 20:28
Als iemand de indruk wekt dat iets wel kan, doorvragen of de indruk juist is. Een gebruikelijke tip in een zakelijk gesprek is om af en toe de uitspraken samen te vatten: "Als ik het goed begrijp dan valt dit onder de afwijkende bepalingen." Op dat moment moet je gesprekspartner dit bevestigen, tegenspreken of nuanceren.
Mocht de gesprekspartner het niet zeker weten, laat die het dan nagaan en per e-mail bevestigen, zodat je iets op schrift hebt.
Mocht de gesprekspartner het niet zeker weten, laat die het dan nagaan en per e-mail bevestigen, zodat je iets op schrift hebt.
woensdag 16 december 2009 om 20:30
woensdag 16 december 2009 om 20:34
woensdag 16 december 2009 om 20:37
quote:Sjuu schreef op 16 december 2009 @ 20:34:
Ik heb zelf inmiddels de reglementen nagelezen en zie dat mijn kosten inderdaad niet onder de normale of bijzondere regelingen vallen. Toch vind ik dat ik gecompenseerd moet worden, dan maar onder een andere post. Er is wel een bepaalde indruk gewekt.
sorry, maar dit vind ik dus niet kunnen. je leest dus zelf al dat het er niet onder valt.. en toch wil je gecompenseerd worden.
als er indruk gewekt werd.. had je het daadwerkelijk na moeten vragen of het WEL onder een bep regeling zou vallen. en dus niet maar klakkeloos aannemen dat dat wel goed zal komen.
Ik heb zelf inmiddels de reglementen nagelezen en zie dat mijn kosten inderdaad niet onder de normale of bijzondere regelingen vallen. Toch vind ik dat ik gecompenseerd moet worden, dan maar onder een andere post. Er is wel een bepaalde indruk gewekt.
sorry, maar dit vind ik dus niet kunnen. je leest dus zelf al dat het er niet onder valt.. en toch wil je gecompenseerd worden.
als er indruk gewekt werd.. had je het daadwerkelijk na moeten vragen of het WEL onder een bep regeling zou vallen. en dus niet maar klakkeloos aannemen dat dat wel goed zal komen.
woensdag 16 december 2009 om 20:45
Tja, dat is natuurlijk lastig in te schatten HPL. Ik vind oprecht dat er over mijn vragen erg makkelijk heen werd gestapt met opmerkingen dat hij dat wel even uit zou laten zoeken maar dat het hem op het eerste gezicht geen probleem leek. En op basis van eerdere positieve ervaringen met mijn baas, heb ik er op vertrouwd dat geen bericht goed bericht was.
woensdag 16 december 2009 om 20:45
Ik heb net iets te vaak aan de andere kant gezeten.
Voorbeeld: De vrije dagen in de zomerperiode moeten voor een bepaalde datum binnen zijn. Dan plannen we de vakanties in en krijgt iedereen diezelfde week te horen of hun aanvraag is goedgekeurd. Het is nooit gebeurd dat we die aanvragen moesten weigeren, soms met hangen en wurgen, dat wel.
Anyway, de uiterste datum is voorbij, vakanties zijn ingepland. Niet iedereen heeft zijn voorkeur doorgegeven maar dat gebeurt ook altijd. Niet iedereen wil in de zomer op vakantie n we hebben tig keer geroepen dat ze het door moesten geven. Natuurlijk is er dan altijd iemand die zich dan opeens realiseert dat ie ook op vakantie wil. Dus ik zeg `ik kan je die data niet garanderen, maar dien een aanvraag in en we behandelen hem`. Helaas, kan niet, gevraagde weken zitten bomvol. Heeft de betreffende sufkut de vakantie al gepland want `ik had de indruk gewekt dat het wel kon`.
Voorbeeld: De vrije dagen in de zomerperiode moeten voor een bepaalde datum binnen zijn. Dan plannen we de vakanties in en krijgt iedereen diezelfde week te horen of hun aanvraag is goedgekeurd. Het is nooit gebeurd dat we die aanvragen moesten weigeren, soms met hangen en wurgen, dat wel.
Anyway, de uiterste datum is voorbij, vakanties zijn ingepland. Niet iedereen heeft zijn voorkeur doorgegeven maar dat gebeurt ook altijd. Niet iedereen wil in de zomer op vakantie n we hebben tig keer geroepen dat ze het door moesten geven. Natuurlijk is er dan altijd iemand die zich dan opeens realiseert dat ie ook op vakantie wil. Dus ik zeg `ik kan je die data niet garanderen, maar dien een aanvraag in en we behandelen hem`. Helaas, kan niet, gevraagde weken zitten bomvol. Heeft de betreffende sufkut de vakantie al gepland want `ik had de indruk gewekt dat het wel kon`.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
woensdag 16 december 2009 om 20:49
quote:Sjuu schreef op 16 december 2009 @ 20:45:
Tja, dat is natuurlijk lastig in te schatten HPL. Ik vind oprecht dat er over mijn vragen erg makkelijk heen werd gestapt met opmerkingen dat hij dat wel even uit zou laten zoeken maar dat het hem op het eerste gezicht geen probleem leek. En op basis van eerdere positieve ervaringen met mijn baas, heb ik er op vertrouwd dat geen bericht goed bericht was.Tsja, dat is allemaal geen toezegging. Voor jou zuur maar je werkgever heeft je niks beloofd.
Tja, dat is natuurlijk lastig in te schatten HPL. Ik vind oprecht dat er over mijn vragen erg makkelijk heen werd gestapt met opmerkingen dat hij dat wel even uit zou laten zoeken maar dat het hem op het eerste gezicht geen probleem leek. En op basis van eerdere positieve ervaringen met mijn baas, heb ik er op vertrouwd dat geen bericht goed bericht was.Tsja, dat is allemaal geen toezegging. Voor jou zuur maar je werkgever heeft je niks beloofd.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
woensdag 16 december 2009 om 20:49
Jammer Sjuu, maar je krijgt van mij geen gelijk. Het is jouw verantwoording om van te voren duidelijk te hebben of iets al dan niet wordt vergoed. Heb je die duidelijkheid niet en maak je toch kosten, dan neem je een risico.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
woensdag 16 december 2009 om 20:55
TO. botweg gezegd heb je pech gehad gezien het feit dat er geen schriftelijke overeenkomst is getroffen omtrend de onkostenvergoeding. Een indruk die gewekt word is niets meer dan dat. hoe lullig dat ook is. Ik heb er zelf 1 keer mijn neus snoeihard ( lees 400 euro uit eigen zak kunnen betalen omdat de klant deed of ie gek was en ik geen schriftelijke overeenkomst had) aan gestoten en dit gebeurt me never nooit meer. Ik wil een handtekening onder mijn eisenpakketje, zo niet, dan kom ik niet langs voor een opdracht.
woensdag 16 december 2009 om 20:58
Sjuu: Het antwoord op die vraag hangt af van de afspraken die jij hebt gemaakt met je werkgever. Ik zou niet per direct stoppen, ik zou wel in gesprek gaan met je baas, aangeven dat je met verkeerde veronderstellingen akkoord bent gegaan met de vervanging, maar dat je gelet op de reiskosten, op kort termijn terug wilt naar je oude plek.
Geef je werkgever wel een redelijke termijn om een andere vervanger te vinden. Omdat jij een verkeerde voorstelling van zaken had en je baas niet duidelijk is geweest, geeft je niet het recht om direct op je afspraken terug te komen.
Geef je werkgever wel een redelijke termijn om een andere vervanger te vinden. Omdat jij een verkeerde voorstelling van zaken had en je baas niet duidelijk is geweest, geeft je niet het recht om direct op je afspraken terug te komen.
woensdag 16 december 2009 om 20:58
Sjuu je kunt duidelijk aangeven dat de extra onkosten om deze persoon te vervangen je inderdaad teveel zijn en dat je weer terug wilt naar je eigen werkplek. Of je dit kunt maken, ja dat kun je doen. Of je er punten mee scoort, ik weet het niet. Je hoeft het zomaar te accepteren, je mag best aangeven dat je het er niet mee eens bent dat je zelf voor de exrta reiskosten ( ik vermoed dat het hier om gaat) op moet draaien omdat zij met een personeelstekort zitten maar nogmaals, ik weet niet hoe dit bij jou contractueel geregeld is. Als er duidelijk in je contract staat dat je bent aangenomen om op locatie a en indien nodig locatie b zonder onkostenvergoeding aan het werk moet, dan heb je wederom pech vrees ik.