Spaargeld laten staan of aflossen?

vrijdag 7 juni 2019 om 18:40
Ik zou van het geld van de kinderen afblijven want als je het er nu afhaalt is het misschien straks makkelijker om het weer te doen.
Mijn ouders hebben mij ook een keer gevraagd of ze een deel van mijn spaargeld konden lenen (Ik was toen al 18+) om de hypotheek af te lossen en dat heb ik niet gedaan omdat ze niet met zekerheid konden zeggen wanneer ik het terug zou krijgen, wilde geen gelazer achteraf om geld en dat begrepen ze wel.
Mijn ouders hebben mij ook een keer gevraagd of ze een deel van mijn spaargeld konden lenen (Ik was toen al 18+) om de hypotheek af te lossen en dat heb ik niet gedaan omdat ze niet met zekerheid konden zeggen wanneer ik het terug zou krijgen, wilde geen gelazer achteraf om geld en dat begrepen ze wel.

vrijdag 7 juni 2019 om 18:44
Ook als ze aan de chrystalmeth verslaafd raakt en dat geld opeist dus.sneeuwwitje80 schreef: ↑07-06-2019 18:25Laten staan. Het is het geld wat voor je kinderen is gespaard en ik vind dat het daarom niet meer echt van jullie is. Wij hebben nu ook een bedrag van rond de 10k voor dochter, maar ik moet wel in vreselijke armoede zijn gekomen wil ik daar aan komen. Het is voor mijn gevoel al gewoon van haar.

vrijdag 7 juni 2019 om 18:47
Rijkdom zit hem niet in geld.

vrijdag 7 juni 2019 om 18:56
Zilvervloot staat op haar naam(moest wel). De rest op de onze om te voorkomen dat ze de boel opeist voor zaken waar ik niet achterstast of een klaploper aan het daten is. Maar toch is het al van haar en raak ik het niet aan

vrijdag 7 juni 2019 om 19:17
Dat hoeft toch helemaal niet? Jij bent misschien niet zo rijk qua geld maar wellicht wel op een ander vlak.

vrijdag 7 juni 2019 om 19:20
47084 schreef: ↑07-06-2019 19:20Kijk eens op bouwsparen.nl. De overheid is al eventjes bezig met het herzien van de hypotheekrenteaftrek te beperken en wil naar een maximum hypotheek van 80% van de waarde. Dat betekent dat kinderen, gelijk naar Duits voorbeeld, gedurende hun leven sparen om die 20% te kunnen inleggen.
Die speciale bouwspaarrekening heeft dan wel fiscale voordelen, maar omdat ie er nog niet is, kun je zelf gaan sparen.
Ik zou dat geld in een speciale bouwspaarrekening storten, en daar op doorsparen.

vrijdag 7 juni 2019 om 19:28
Kun je dan niet beter van dat geld extra gaan aflossen? Staat het spaargeld dat je evt zou willen aanspreken al op naam van de kinderen?Edelhertje schreef: ↑07-06-2019 17:38Voor de duidelijkheid. De 20k is t geld wat wij tot nu toe voor de kinderen gespaard hebben. Daarbuiten hebben we eigen spaargeld.

vrijdag 7 juni 2019 om 19:31
Aflossen dan.Edelhertje schreef: ↑07-06-2019 17:38Voor de duidelijkheid. De 20k is t geld wat wij tot nu toe voor de kinderen gespaard hebben. Daarbuiten hebben we eigen spaargeld.

vrijdag 7 juni 2019 om 19:32
Zat die geen geldelijke rijkdom hebben en ziek zijn. Dat is pas kut.ouwewijsneus schreef: ↑07-06-2019 19:15wat een onzin
genoeg mensen die hun geldelijke rijkdom zouden willen inruilen tegen gezondheid
vrijdag 7 juni 2019 om 19:41
Zat mensen die geen 20.000 euro voor hun kinderen hebben gespaard hoor!

vrijdag 7 juni 2019 om 19:53
Dit dus. Aflossen die hap. Wie zijn schulden betaalt verarmt niet.Edelhertje schreef: ↑07-06-2019 18:29Deels eens.. echter we zullen dit niet uit armoede doen maar omdat het zo zonde is dat we enerzijds veel hypotheekrente betalen en anderzijds spaargeld hebben dat niets oplevert
De besparing die de aflossing oplevert kun je apart zetten, je bent nu toch al gewend dat je dat geld niet uit kunt geven.
vrijdag 7 juni 2019 om 19:58
Op welke naam staat het spaargeld?
Als het op jullie eigen naam staat, dan zou ik aflossen. Wij sparen zelf helemaal niet speciaal voor de kinderen, maar lossen wel extra af. Uiteindelijk is dat veel voordeliger. Ik weet ook nog helemaal niet of onze kinderen wel gaan studeren, of er dan iets van studiefinanciering is of juist helemaal niet, hoe de woningmarkt tegen die tijd is, of we dan meer verdienen dan nu of juist onze baan zijn kwijtgeraakt, etc. Dus daarom wil ik ook in het te schenken bedrag graag nog flexibel blijven. Het hangt nog van zoveel dingen af die ik nog niet kan overzien.
Als het op naam van de kinderen staat dan kun je volgens mij het niet zomaar er weer vanaf halen. Dan is het namelijk in feite van de kinderen (ook al beheren jullie het en kunnen ze er zelf nog niet bij tot hun 18e) en zou het als diefstal gezien worden als jullie het gebruiken voor iets van jezelf. Hier zijn rechtszaken om geweest die gewonnen zijn door de kinderen, dus ik zou de gok dan niet nemen.
Als het op jullie eigen naam staat, dan zou ik aflossen. Wij sparen zelf helemaal niet speciaal voor de kinderen, maar lossen wel extra af. Uiteindelijk is dat veel voordeliger. Ik weet ook nog helemaal niet of onze kinderen wel gaan studeren, of er dan iets van studiefinanciering is of juist helemaal niet, hoe de woningmarkt tegen die tijd is, of we dan meer verdienen dan nu of juist onze baan zijn kwijtgeraakt, etc. Dus daarom wil ik ook in het te schenken bedrag graag nog flexibel blijven. Het hangt nog van zoveel dingen af die ik nog niet kan overzien.
Als het op naam van de kinderen staat dan kun je volgens mij het niet zomaar er weer vanaf halen. Dan is het namelijk in feite van de kinderen (ook al beheren jullie het en kunnen ze er zelf nog niet bij tot hun 18e) en zou het als diefstal gezien worden als jullie het gebruiken voor iets van jezelf. Hier zijn rechtszaken om geweest die gewonnen zijn door de kinderen, dus ik zou de gok dan niet nemen.
vrijdag 7 juni 2019 om 20:03
vrijdag 7 juni 2019 om 20:07
Dat laatste ben ik het niet mee eens. Het lijkt misschien per maand niet veel uit te maken, maar als je het doorrekent naar het aantal jaren dat je dat bedrag anders nog had moeten betalen kan het best snel oplopen.
vrijdag 7 juni 2019 om 20:43
Als je spaargeld hebt en je dat eventueel in de hypotheek wil steken dan kan je aflossen, maar ook de looptijd van de hypotheek verkorten door extra stortingen.
Dit kan als je een spaar of een bankspaarhypotheek hebt.
Wij gebruiken (een deel van) ons spaargeld om extra storting te doen en hiermee de looptijd te verkorten. Op deze manier hebben we de looptijd van onze hypotheek al met flink wat jaren in kunnen korten. 1 deel is met zekerheid afgelost tegen de tijd dat onze oudste eventueel gaat studeren. Dat geeft ons tegen die tijd al een behoorlijke financieel ruimte. Als we het geld laten staan op de spaarrekening levert het helemaal niets op. Door het op deze manier in te zetten, levert het juist heel veel op en voor ons ook zonder risico.
Wellicht een idee om hier eens naar te kijken en dan te bezien wat voor jullie interessant is.
Dit kan als je een spaar of een bankspaarhypotheek hebt.
Wij gebruiken (een deel van) ons spaargeld om extra storting te doen en hiermee de looptijd te verkorten. Op deze manier hebben we de looptijd van onze hypotheek al met flink wat jaren in kunnen korten. 1 deel is met zekerheid afgelost tegen de tijd dat onze oudste eventueel gaat studeren. Dat geeft ons tegen die tijd al een behoorlijke financieel ruimte. Als we het geld laten staan op de spaarrekening levert het helemaal niets op. Door het op deze manier in te zetten, levert het juist heel veel op en voor ons ook zonder risico.
Wellicht een idee om hier eens naar te kijken en dan te bezien wat voor jullie interessant is.

vrijdag 7 juni 2019 om 21:17
To, dit is wel even van belang. Als het op naam van de kinderen staat, geldt heel simpel eens gegeven blijft gegeven. Dan mag je het geld namelijk niet voor eigen zaken gebruiken! Zoals Nicole zegt, hier zijn rechtzaken over geweest.nicole123 schreef: ↑07-06-2019 19:58Op welke naam staat het spaargeld?
Een paar linkjes:
Duidelijke uitleg: https://benthemgratama.nl/actueel/2016/ ... gebruiken/
Artikel metro: https://www.metronieuws.nl/binnenland/2 ... oor-schuld
Van een notaris: https://www.doehetzelfnotaris.nl/mogen- ... gebruiken/
Als het op jullie eigen naam staat, dan zou ik het zeker gebruiken voor het aflossen van de hypotheek. Zeker als je denkt nog voldoende andere buffers te hebben.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

vrijdag 7 juni 2019 om 21:50
Ik zou sparen tot je 50k hebt, en dan extra gaan aflossen met wat je daarna overhoudt. Ik vind 10k of 20k eerlijk gezegd niet zoveel spaargeld. Als ze beiden gaan studeren (tegelijk) ben je alleen aan collegegeld al 5k per jaar kwijt, x5 jaar.
Ik neem aan dat je niet op naam van de kinderen spaart, maar gewoon op een bankrekening op jullie eigen naam?
Ik neem aan dat je niet op naam van de kinderen spaart, maar gewoon op een bankrekening op jullie eigen naam?

vrijdag 7 juni 2019 om 22:00
Dan is het dus niet van haar, maar geef jij het op jouw voorwaarden.sneeuwwitje80 schreef: ↑07-06-2019 18:56Zilvervloot staat op haar naam(moest wel). De rest op de onze om te voorkomen dat ze de boel opeist voor zaken waar ik niet achterstast of een klaploper aan het daten is. Maar toch is het al van haar en raak ik het niet aan