Geld & Recht alle pijlers

Studieboeken belasting teruggave vorige jaren

21-03-2011 16:28 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn fiscale partners. Ik zag vandaag tot mijn schrik dat we in de belastingaangifte van vorig jaar mijn studieboeken en andere scholingskoten niet als aftrekpost hebben meegenomen. Weet iemand of we deze dit jaar nog kunnen meenemen?

Ik heb overigens de facturen van mijn boeken nog.
I choose happy!
Als die uitgaven gedaan zijn in een ander jaar dan 2010, dan kan dit volgens mij niet. Kan ook niet op de site van de Belastingdienst vinden dat het wel mag.
Volgens mij moeten de uitgaven in het belastingjaar van aangifte zijn gedaan. Je kunt echter wel nog je aangifte van vorig jaar herzien.

Maar er zijn hier vast mensen die er meer vanaf weten dan ik
Als je aangifte van 2009 al is vastgesteld, kan je nog wel de aangifte herzien. Heb dat aantal jaar geleden gedaan door brief aan belastingdienst te sturen. (weet niet hoe dat digitaal gaat, maar gewoon even bellen en ze kunnen je dat uitleggen).

voor studiekosten geldt wel een drempel van 500 euro per jaar (dus als totaalbedrag lager is, dan is er geen aftrekmogelijkheid)
Bedankt alvast voor de eerste reacties.

@Mugske, alleen mijn boekengeld is al hoger dan die ¤500 en betaal ¤1713 collegegeld per jaar.
I choose happy!
Ik neem aan dat je bedoelt dat je de studiekosten niet meegenomen hebt bij de belastingaangifte? Met je jaaropgave van je werkgever heeft het namelijk niks te maken.

Nee, je mag studiekosten 2010 niet in belastingjaar 2011 opvoeren. Wel kun je nog opnieuw een aangifte insturen over het jaar 2010. Als je vóór 1 april nog aangifte doet, dan wordt gewoon de laatst ingestuurde aangifte gebruikt.

Als het gaat om belastingjaar 2009: een brief sturen naar de Belastingdienst met het verzoek om een gecorrigeerde aangifte 2009 vanwege een extra aftrekpost. Daarbij moet je de post uiteraard specificeren.
...
@ankalida, slip of the fingers, ik bedoel de belastingaangifte.
I choose happy!
Ik heb zelf gemerkt dat het bijna niet mogelijk is om deze post op te voeren als je studiefinanciering krijgt.
ik was hier dit jaar ook mee aan het stoeien.. ik krijg geen studiefinanciering meer dus kom met het collegeld en de kosten voor boeken ruim over de 500 euro drempel heen.

Dat bedrag - 500 wordt dan dus afgetrokken van je belastbare inkomen toch? Maar ik verdien niet zoveel dus heb daar ook niet zoveel aan geloof ik..
Misschien nu niet Fiekes, maar stel je vraagt middeling over je inkomen aan en dat jaar valt erbij dan heeft het wel degelijk invloed op wat je terug kan krijgen.
Volgens mij kan je je collegegeld niet aftrekken, maar studieboeken kan je wel over een bepaalde periode (volgens mij 5 jr) ' afschrijven' (net als een computer die je voor je werk of studie nodig hebt).

Dus dan kan je elk jaar 20% van de waarde aftrekken.

Maar weet niet of je dan nog steeds boven die ¤ 500 uitkomt...

En als je stufi krijgt, dan weet ik het ook niet meer, ik krijg geen stufie en maak kosten voor mijn werk/opleiding die ik wel af kan trekken...
Loes, wat je nu zegt is pertinent NIET waar. Zowel collegegeld als boeken zijn in het jaar van betalen/aanschaf compleet af te trekken van de belasting, mits je geen stufi krijgt (met een drempel van 500 euro). Als je wel stufi krijgt dan heb je een hele ingewikkelde berekening om uit te rekenen of je dingen mag aftrekken. Uitleg staat op de site van de belastingdienst.

Bovendien is het zo dat je een computer in 3 jaar mag afschrijven.
Sinds aangiftejaar 2009 is de aftrek studiekosten in de periode van studiefinanciering niet meer heel ingewikkeld te noemen. Vooropgesteld: meestal is er in de periode van studiefinanciering geen mogelijkheid tot aftrek. Dit komt mede door de drempel van ¤ 500.

Hoe invullen:

1. Aanvinken: studie met studiefinanciering in 2010.

2. Aanvinken: of HBO/VWO of MBO / daarna maanden bijvoorbeeld januari t/m december. Het normbedrag wordt automatisch berekend. Voor WO gedurende een geheel jaar is dat ¤ 2322.

3. Meestal zijn de herrekende studiekosten niet meer dan twee keer het normbedrag. Dus hierna: NEE invullen.

4. Dan nog de verkregen studiefinanciering vermelden - gaat eraf. Ook wordt de ¤ 500 aftrek direct in mindering gebracht.

NB: als het saldo studiekostenaftrek positief is, is er dus een aftrekpost. Dat kan bijvoorbeeld zo zijn bij thuiswonende studenten met enkel basisbeurs. Op jaarbasis is deze beurs slechts ruim ¤ 1100. Maw: ¤ 2322 - ¤ 1100 - ¤ 500 = ¤ 722 aftrek.

Die aftrek moet dan nog wel verzilverd kunnen worden. Als er geen of weinig inkomen (bijbaantje bijv. ¤ 1000 - ¤ 6000) is er geen EXTRA teruggave door de studiekostenaftrek mogelijk. Wel kan er bij geen inkomen door de stuidekostenaftrek een negatief inkomen ontstaan. Die kan doorgeschoven worden naar een volgend jaar dat er wel inkomen is. Dus in deze situatie toch aangifte doen!
Fisbel, ben het niet met je eens. Om het normbedrag te berekenen en te berekenen of je daarboven komt ben je wel een tijdje bezig. Ik heb me vorig jaar een slag in de rondte gerekend om uit te zoeken of ik iets kon aftrekken.
quote:plops schreef op 22 maart 2011 @ 11:00:

Fisbel, ben het niet met je eens. Om het normbedrag te berekenen en te berekenen of je daarboven komt ben je wel een tijdje bezig. Ik heb me vorig jaar een slag in de rondte gerekend om uit te zoeken of ik iets kon aftrekken.Heeft u het aangifteprogramma ernaast gehad? En heeft u aaangevinkt: studie met studiefinanciering in 2010? Het normbedrag wordt dan in het programma automatisch uitgerekend als u invult: HBO/WO of MBO. En daarnaast de maanden aangeeft. Dit normbedrag is een vaststaand bedrag. En wordt dus vastgesteld mbt het soort onderwijs en het aantal maanden dat er studiefinanciering was in het aangiftejaar. Er moet uitsluitend gerekend worden als u een papieren aangifte heeft ingediend en u geen gebruik heeft gemaakt van de digitale versie. Maar dat is toch niet het geval?

NB: De werkelijke studiekosten mogen pas in aftrek worden genomen als die meer bedragen dan twee keer het normbedrag. Als hier met JA wordt geantwoord, verschijnt er een nieuw venster. In dit venster kunnen de werkelijke studiekosten aangegeven worden.
Bedankt voor de info allen. Ik heb er met schoonmoeder voor gezeten, maar mijn ontvangen sf maakt het niet interessant om een herziening op te sturen. Wel voor komend jaar, want dan ontvang ik geen sf meer. Ik heb een aantal posts op mijn computer bewaard, zodat ik volgend jaar wat meer inzicht heb bij de belangstingaangifte. Bedankt!
I choose happy!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven