Geld & Recht alle pijlers

Te veel om te huren, te weinig om te kopen

07-05-2021 20:44 233 berichten
Hoi!

Ik heb een probleempje en ik zoek wat advies.

Vorig jaar juni ben ik gescheiden waarna we ons huis moesten verkopen. Met een fijne overwaarde dus daar was ik in eerste instantie best blij mee.
Na de verkoop hou ik 60k over van het huis.

Ik woon momenteel bij mijn ouders en ik heb co-ouderschap met mijn ex. Ik heb geen recht op urgentie en ik heb geen recht op spoedzoeker voor een sociale huurwoning. Ik sta nu 8 jaar ingeschreven en sta meestal op de 100e plek als ik reageer.

Door de overwaarde van het huis heb ik teveel geld, namelijk boven de 30k waardoor ik geen recht meer heb op huurtoeslag.

Maar door de huidige huizenmarkt zie ik ook geen mogelijkheid op het kopen van een huis in mijn eentje.

Mijn vraag dus nu, wat moet ik ingodsnaam doen met dat geld.

Groetjes Donkey
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk heb je geen recht op huurtoeslag, je hebt 60.000 euro vermogen!

Met die 60.000 cash moet je toch wel een hypotheek(je) kunnen krijgen? Voor een appartement?
Of toch gaan huren (evt. particulier), huurtoeslag heb je niet nodig.
Sorry ik weet nergens van maar bij mij rijst de vraag (want ik lees wel vaker 'te veel om te huren'): wat nou als je sociaal huurt maar je salaris gaat elk jaar omhoog (en de huur ook een beetje maar die is heel laag): komt er dan een moment dat de gemeente zegt en nou optyfen?
Alle reacties Link kopieren
Dit topic komt mij bekend voor.
Had je een paar maanden geleden niet een soort gelijke topic geopend?

Ontopic: ja, de huidige huizenmarkt is bizar en niet tedoen als je niet minimaal 100k aan eigen vermogen hebt.

Succes, het gaat vast een keer lukken.
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren
En wat je met het geld aan moet?

Aan mij geven natuurlijk ... kuch... :D
Ik bloei op van een kop koffie!
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
08-05-2021 01:31
Sorry ik weet nergens van maar bij mij rijst de vraag (want ik lees wel vaker 'te veel om te huren'): wat nou als je sociaal huurt maar je salaris gaat elk jaar omhoog (en de huur ook een beetje maar die is heel laag): komt er dan een moment dat de gemeente zegt en nou optyfen?
Nee.
Welkom in de wereld genaamd "scheefhuurders".
Zanahoria schreef:
08-05-2021 01:47
Nee.
Welkom in de wereld genaamd "scheefhuurders".
Is het op een gegeven moment dan zeg maar de bedoeling dat je zelf netjes genoeg bent om op te bokken?
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
08-05-2021 01:57
Is het op een gegeven moment dan zeg maar de bedoeling dat je zelf netjes genoeg bent om op te bokken?
Ja, maar dat is in de huidige woningmarkt met huizentekort nogal ingewikkeld.

On topic: ga naar een hypotheekadviseur/financieel adviseur en bespreek de mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel hypotheek kun je krijgen, waar woon je en hoeveel kinderen heb je? Met een modaal salaris zou je zo'n 170k aan hypotheek moeten kunnen krijgen. En met 60k eigen geld (is er nog spaargeld?) zie ik hier (provinciehoofdstad) best wat 3 kamer appartementjes te koop voor net onder de 2 ton. Niet op de beste locaties, maar het is vast beter dan bij je ouders.
Dus eerste stap lijkt me inzicht krijgen in hoeveel hypotheek mogelijk is, anders is er niet zoveel over te zeggen.

Anders inderdaad particulier huren en wellicht interen op die 60k.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut proberen te kopen. Als je huurt ben je over 4 jaar blut en heb je niets meer. Als je koopt (al is het een kleine hut) heb je altijd nog iets aan bezit en met de huidige woningnood waarschijnlijk ook redelijk waardevast. Kun je niet naar een goedkopere regio verhuizen? Heb je een baan of alleen alimentatie? Kan je werkgever iets voor je betekenen?
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
08-05-2021 01:47
Nee.
Welkom in de wereld genaamd "scheefhuurders".

Dit. Ik woon tegenover een klein rijtje sociale huurwoningen..6 stuks. In totaal hebben die mensen 14 of 15 auto’s voor de deur, ik kan me daar altijd best over verbazen..

On topic: als je na 8 jaar inschrijftijd nummer 100 op de wachtlijst bent ga ik ervan uit dat het een redelijk grote stad is? Kun je uitwijken naar omliggende gemeenten om te kopen? Ben je door je co ouderschap beperkt omdat er in het convenant/ouderschapsplan een maximale afstand is opgenomen? (Als dat zo is, zit daar dan nog onderhandelingsruimte met je ex?) Ik zou toch proberen te kopen..kunnen je ouders/iemand anders evt. voor een stukje van de hypotheek garant staan? Dan zou je met modaal salaris voor ca €230k + stukje garantstelling van zeg €20k voor €250k moeten kunnen kopen..is daar niks voor te vinden? Een appartement of een huis waar voor het mooi - binnen je mogelijkheden - nog het eea aan moet gebeuren? In een lelijke badkamer kun je ook douchen..dat komt dan later wel.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Huiskwijt65 schreef:
08-05-2021 02:30
Absoluut proberen te kopen. Als je huurt ben je over 4 jaar blut en heb je niets meer.
Heu? Heeft to geen inkomsten?

Ik zie het probleem echt niet. Huren en geld bewaren tot je wel iets kan/wil kopen.
Of is dat in B zo veel evidenter dan in NL?
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
08-05-2021 02:51
Dit. Ik woon tegenover een klein rijtje sociale huurwoningen..6 stuks. In totaal hebben die mensen 14 of 15 auto’s voor de deur, ik kan me daar altijd best over verbazen..
Grappig dat je dat zegt. Een auto kun je voor €3000 wel kopen. Bij een huis staan daar tegenwoordig sowieso nog 2 nullen achter. Met ‘modaal’ kun je toch niks meer kopen tegenwoordig?

Als je scheefhuurt bij sociale woningbouw, dan mogen ze de huur jaarlijks meer verhogen dan de standaardhuurverhoging. Dus dan ga je relatief meer betalen (ook al is het niks vergeleken de prive-sector, ik vind elke maand tussen de 700 en 800 euro aftikken voor een huis nog steeds veel.)
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
08-05-2021 06:40
Heu? Heeft to geen inkomsten?

Ik zie het probleem echt niet. Huren en geld bewaren tot je wel iets kan/wil kopen.
Of is dat in B zo veel evidenter dan in NL?
Alleen jammer dat de huizenprijzen sneller stijgen dan je kunt sparen. ;)

Kijk voor de grap maar eens op Funda.nl en bedenk je dat veel huizen voor €30.000 of meer overboden worden.
Alle reacties Link kopieren
Te veel om te huren, te weinig om te kopen

Door de overwaarde van het huis heb ik teveel geld, namelijk boven de 30k waardoor ik geen recht meer heb op huurtoeslag.

Maar door de huidige huizenmarkt zie ik ook geen mogelijkheid op het kopen van een huis in mijn eentje.

Je titel geeft aan hoe je erover denkt, maar die gedachte klopt niet. Je hebt niet teveel (vermogen) om te huren, maar teveel om huurtoeslag te krijgen. Hoewel ik snap dat het heel zuur is dat je met zo'n bedrag alsnog geen huis kunt kopen kun je dus wel huren, alleen zul je wat je graag aan huurtoeslag had willen ontvangen dan op moeten vullen uit de overwaarde van je huis. Tot je van die 60k uitgekomen bent bij 30k. En hopelijk kun je over een paar jaar dan wel verhuizen naar sociale huur.
Je kan prima huren.
Alle reacties Link kopieren
Heb je inkomen uit werk? En is het mogelijk om dat inkomen te verhogen door meer te gaan werken of een andere baan te zoeken? In dat geval zou ik echt kijken naar een kleine koopwoning. Je woont nu bijna een jaar bij je ouders, geeft dat je ook ruimte om extra te sparen?

En anders toch reageren op sociale woningbouw, kan vaak ook via loting. Je krijgt dan geen huurtoeslag, maar je kunt jezelf elke maand een bedrag uitbetalen uit je overwaarde-pot.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
08-05-2021 06:40
Heu? Heeft to geen inkomsten?

Ik zie het probleem echt niet. Huren en geld bewaren tot je wel iets kan/wil kopen.
Of is dat in B zo veel evidenter dan in NL?
En tot wanneer blijf je wachten dan?
Onze oude buren besloten in 2014 dat ze gingen wachten in een kleine huurflat totdat de prijzen weer wat zouden zakken.
Ze wonen daar nog steeds. En ik zie de prijzen niet binnen 3 a 4 jaar opeens miraculeus zakken.
-
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
08-05-2021 06:40
Heu? Heeft to geen inkomsten?

Ik zie het probleem echt niet. Huren en geld bewaren tot je wel iets kan/wil kopen.
Of is dat in B zo veel evidenter dan in NL?
Maar het geld bewaren wordt waarschijnlijk lastig als to geen huurtoeslag ontvangt. Huurtoeslag krijg je als je een klein inkomen hebt en geen particuliere woning kunt betalen. Dus als to die huurtoeslag nodig heeft, maar niet krijgt, zal ze haar spaargeld moeten aanspreken om de rekeningen te kunnen betalen.
Hetismogelijk schreef:
08-05-2021 10:03
Maar het geld bewaren wordt waarschijnlijk lastig als to geen huurtoeslag ontvangt. Huurtoeslag krijg je als je een klein inkomen hebt en geen particuliere woning kunt betalen. Dus als to die huurtoeslag nodig heeft, maar niet krijgt, zal ze haar spaargeld moeten aanspreken om de rekeningen te kunnen betalen.


Als ze zoveel spaargeld heeft dat ze geen recht heeft op toeslag, kan dus prima huren en haar spaargeld aanspreken tot de grens en dan aanspraak maken op toeslag. En is dat zeer terecht. Dat is zeg maar het idee he?
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zat nog eens te denken.. stel, je zou normaal 300 euro huurtoeslag krijgen. Misschien kun je snijden in je uitgaven of meer inkomen genereren, waardoor je er bijvoorbeeld 200 euro per maand op vooruit gaat. Dan kom je 100 euro per maand tekort, wat je aanvult uit je overwaarde van 60.000. Dan kun je het op die manier nog jaren uitzingen. Misschien lukt het je over 5 jaar wel om te kopen (Kinderen groter? Meer werken?) en dan is die pot nog 54.000 euro. Zelfs als je er wel 300 uit haalt per maand, is er nog steeds 42.000 over. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar zelfs als ze over 10 jaar pas uit huis gaan en je pakt 300 per maand zit er nog 24.000 in die pot. Genoeg voor je kosten koper en wellicht kun je dan wel genoeg hypotheek krijgen voor een woning voor jou alleen?
En zo niet, krijg je tegen die tijd wel huurtoeslag.

Ik zou denk ik eerst kijken naar het nu, wat kun je nu doen om meer inkomen of minder uitgaves te krijgen en dan toch die overwaarde gebruiken om een paar jaar te overbruggen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
08-05-2021 10:11
Als ze zoveel spaargeld heeft dat ze geen recht heeft op toeslag, kan dus prima huren en haar spaargeld aanspreken tot de grens en dan aanspraak maken op toeslag. En is dat zeer terecht. Dat is zeg maar het idee he?
Ja klopt, maar ik reageerde op de suggestie om het geld 'te bewaren'.
Luci_Mster2 schreef:
08-05-2021 10:11
Als ze zoveel spaargeld heeft dat ze geen recht heeft op toeslag, kan dus prima huren en haar spaargeld aanspreken tot de grens en dan aanspraak maken op toeslag. En is dat zeer terecht. Dat is zeg maar het idee he?
Dit.
Het is natuurlijk een hele rare gedachte dat je alleen maar kan huren als je huurtoeslag krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
08-05-2021 09:20
En tot wanneer blijf je wachten dan?
Onze oude buren besloten in 2014 dat ze gingen wachten in een kleine huurflat totdat de prijzen weer wat zouden zakken.
Ze wonen daar nog steeds. En ik zie de prijzen niet binnen 3 a 4 jaar opeens miraculeus zakken.
Tussen 2013 en 2016 waren de huizen voor een prikkie te koop dus ik snap je voorbeeld niet.
fireme wijzigde dit bericht op 08-05-2021 10:22
1.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
08-05-2021 10:13
TO, ik zat nog eens te denken.. stel, je zou normaal 300 euro huurtoeslag krijgen. Misschien kun je snijden in je uitgaven of meer inkomen genereren, waardoor je er bijvoorbeeld 200 euro per maand op vooruit gaat. Dan kom je 100 euro per maand tekort, wat je aanvult uit je overwaarde van 60.000. Dan kun je het op die manier nog jaren uitzingen. Misschien lukt het je over 5 jaar wel om te kopen (Kinderen groter? Meer werken?) en dan is die pot nog 54.000 euro. Zelfs als je er wel 300 uit haalt per maand, is er nog steeds 42.000 over. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar zelfs als ze over 10 jaar pas uit huis gaan en je pakt 300 per maand zit er nog 24.000 in die pot. Genoeg voor je kosten koper en wellicht kun je dan wel genoeg hypotheek krijgen voor een woning voor jou alleen?
En zo niet, krijg je tegen die tijd wel huurtoeslag.

Ik zou denk ik eerst kijken naar het nu, wat kun je nu doen om meer inkomen of minder uitgaves te krijgen en dan toch die overwaarde gebruiken om een paar jaar te overbruggen.
Zo zou ik het ook doen aks ik in woningnood zat.
Maar heb het gevoel dat To niets wil afsnoepen van de 60k, en van de huurtoeslag wil profiteren.
Ik bloei op van een kop koffie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven