Geld & Recht alle pijlers

Teveel geld voor oppas?

22-10-2017 19:44 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet echt heel interessant maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening;

Over 2 weken ga ik een zaterdag en -nacht weg en past mijn beste vriendin van 12 tot 12 op mijn 2 kinderen (4 mnd en 2 jaar en 3 mnd). Ze liggen elke avond makkelijk rond 19/19.30u in bed en komen er dan niet meer uit maar mijn jongste komt nog eenmaal voor een voeding (rond3u) en mijn oudste heeft behoorlijk liggen spoken de afgelopen maanden dus daarvoor kan ik nog geen garanties afgeven. De laatste tijd gaat het 9 vd 10x weer goed maar is ie Sochtends wel rond 6u/7u wakker, soms later. Ik wil haar hiervoor 50 euro geven maar mijn moeder vindt dat (te)veel. Mijn vriendin heeft het financieel niet breed en past ook zonder er altijd voor betaald te (willen) worden graag op mijn kinderen. Wat vinden jullie?

50 euro voor 12u oppassen met nachtvoeding:

Totaal aantal stemmen: 212

Teveel (2%)
Te weinig (50%)
Genoeg (48%)
bam_1984 wijzigde dit bericht op 23-10-2017 20:51
0.70% gewijzigd
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er nog steeds een misverstand niet uit de wereld geholpen maar ik geef mijn vriendin altijd geld voor het oppassen ook al zegt ze wel eens dat het niet hoeft en zou ze het ook met alle plezier gratis doen.. ze kan elke cent nou eenmaal erg goed gebruiken nu ze in de bijstand zit..
~ It takes a rad mama to be a father too ~
.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 23-10-2017 17:17
Reden: Quote ipv wijzig
99.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bam_1984 schreef:
23-10-2017 17:16
Volgens mij is er nog steeds een misverstand niet uit de wereld geholpen maar ik geef mijn vriendin altijd geld voor het oppassen ook al zegt ze wel eens dat het niet hoeft en zou ze het ook met alle plezier gratis doen.. ze kan elke cent nou eenmaal erg goed gebruiken nu ze in de bijstand zit..
Prima dan toch! Als t de verstandhouding niet in de weg staat, gewoon doen.:)
broodtrommel schreef:
23-10-2017 16:53
Wat ontzettend weinig zeg. Ik gaf mijn vriendin al meer voor het oppassen van mijn kat...

50 euro voor 12 uur is 4.15 per uur.. en ze past ook nog eens vaak op zonder er iets voor te krijgen.
Geen 12 uur maar 24 uur dus ca 2 euro per uur
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 50 euro belachelijk weinig voor die 24u. Zeker in verhouding tot wat je normaal gesproken voor 6,5 uur geeft.

Waarom heb je ervoor gekozen om die verhouding nu zo scheef te trekken en maar voor 50 euro te gaan?
Alle reacties Link kopieren
meikebikker schreef:
23-10-2017 17:10
Het gaat om 24 uur. Dus komt 150 euro naar jouw mening eerder in de buurt? Het zijn goede vriendinnen he? Daar ga je toch niet het geldende uurloon voor rekenen/vragen? Vriendin rekent niks, doet het graag, is gek op haar kinderen en krijgt 50 euro. Win-win. Ik denk zomaar dat to haar wel vaker wat leuks toeschuift uit dankbaarheid.
Ja zoals aangegeven heb ik dat voor mijn kat betaald. Aan een vriendin. Al was dat twee uur per dag twee weken lang. Het kwam er op neer dat ik een rekening heb betaald waar zij geen geld voor had en zij dit voor mij deed. Ik heb toen gewoon het gemiddelde oppastarief aangenomen. Zo hielpen we elkaar.

Als je 24 uur lang op de kids laat passen dan zou ik dus meer dan 50 euro doen. Al is het een vriendendienst, dan nog minstens 5 euro per uur nemen of die 75 euro met een bos bloemen en wat lekkers. Maar daar is iedereen vrij in. TO vraagt en ik geef antwoord. Ik vind het weinig en gezien de uitslag van de poll met mij veel anderen en de helft genoeg. Zeker niet te veel dus.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij altijd opvalt, dat de meeste ouders niet veel geld over hebben voor de oppas voor hun kind. Overal mag geld voor uitgegeven worden behalve voor een oppas.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het extreem weinig. Ook al is ze je vriendin, dan nog.

Ik zou minimaal 75 euro en een cadeautje (bloemen, chocola) doen.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
23-10-2017 18:44
Ja zoals aangegeven heb ik dat voor mijn kat betaald. Aan een vriendin. Al was dat twee uur per dag twee weken lang. Het kwam er op neer dat ik een rekening heb betaald waar zij geen geld voor had en zij dit voor mij deed. Ik heb toen gewoon het gemiddelde oppastarief aangenomen. Zo hielpen we elkaar.

Als je 24 uur lang op de kids laat passen dan zou ik dus meer dan 50 euro doen. Al is het een vriendendienst, dan nog minstens 5 euro per uur nemen of die 75 euro met een bos bloemen en wat lekkers. Maar daar is iedereen vrij in. TO vraagt en ik geef antwoord. Ik vind het weinig en gezien de uitslag van de poll met mij veel anderen en de helft genoeg. Zeker niet te veel dus.
Mijn mening is dat je, als vriendinnen onderling, geen gangbaar uurloon rekent. De ene dienst is de andere waard. Zoals ook blijkt uit hun onderlinge vriendschap zoals Bam het al meerdere keren heeft uitgelegd. In die context bezien vind ik het een leuk extraatje voor haar vriendin en een reëel bedrag om de onderlinge verhoudingen in balans te houden. Ik zou me, puur van mezelf uitgaande, als oppassende vriendin in zo'n situatie zijnde enorm ongemakkelijk voelen als mijn vriendin mij persé het geldende uurloon zou willen betalen. Er worden hier bedragen geopperd van 100 tot 150 euro, uitgerekend naar de norm van een ingehuurde oppas! Dat vind ik echt bizar, zeker als je het topic echt gelezen hebt! Maar goed, ieder zijn mening, de mijne is ook maar slechts mijn mening, niet meer, niet minder.
meikebikker schreef:
23-10-2017 22:14
Mijn mening is dat je, als vriendinnen onderling, geen gangbaar uurloon rekent. De ene dienst is de andere waard.
.
Daar zou ik het mee eens zijn als er hier sprake was van gelijkwaardigheid. Echter vriendin levert veel meer dienst dan TO.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
23-10-2017 22:44
.
Daar zou ik het mee eens zijn als er hier sprake was van gelijkwaardigheid. Echter vriendin levert veel meer dienst dan TO.
Waar maak je dat uit op? Ik lees blijkbaar andere dingen dan jij, ook tussen de regels door?
Wat schrijft ze dan over wat ze terugdoet voor vriendin? Ik lees er niets over en heb de beruchten van TO (niet de reacties van anderen) teruggelezen.

Niet dat TO perse iets terug moet doen voor elke gunst, maar het gaat hier om iets meer een vriendendienst van bij uitzondering eens op de kinderen passen. Tenminste een dag en paar keer een avond per maand oppassen, lees ik.
24 uur oppassen vind ik lastig te bepalen adhv een uurtarief, dat loopt erg op, helemaal als het ook nog eens een vriendendienst is. Dat zou immers ook "gratis" kunnen. Lieve kaart met een mooi rond bedrag van 50 euro lijkt me prima. Gezellig mee uit lunchen kan ook nog erbij. Je moet er ook niet meer voor betalen, ik zou me eerlijk gezegd als vriendin dan juist opgelaten voelen.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
24-10-2017 07:17
Wat schrijft ze dan over wat ze terugdoet voor vriendin? Ik lees er niets over en heb de beruchten van TO (niet de reacties van anderen) teruggelezen.

Niet dat TO perse iets terug moet doen voor elke gunst, maar het gaat hier om iets meer een vriendendienst van bij uitzondering eens op de kinderen passen. Tenminste een dag en paar keer een avond per maand oppassen, lees ik.

Maar ze schrijft niets over de band verder. Ik bedoel; sommige mensen vinden het geweldig om op andervrouws kleine kindjes te passen. Nog niet zolang geleden was er een topic over een oma die zwaar teleurgesteld was omdat ze in de kraamweek niet fulltime voor de baby mocht zorgen.

Mijn eigen dochter hangt regelmatig bij een gezin waar ze er zelf drie hebben, met heel weinig leeftijdsverschil. Lon is hun vierde dochter, ze weet de huissleutel te liggen, past in de vakanties op de beestenboel en doet haar deel van het huishouden als ze er is. Krijgt ze niets voor, behalve heel veel gezelligheid (voor de vakantiezorg kreeg ze wel een paar tientjes trouwens, maar de eigen kinderen krijgen ook extra zakgeld als ze iets extra´s doen). En ze pakt gewoon uit de koelkast waar ze zin in heeft of wat ze nodig heeft om te koken als het haar beurt is.

Soms is een vriendschap net even iets meer dan één keer per maand een uurtje vrij maken voor een kop koffie.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik vind het een mooi bedrag. Je gaat niet alle uren doorbetalen als de kinderen in bed liggen. Evt als jullie in de stad zijn haar nog even trakteren omdat je het zo fijn vond dat ze dit wilde doen (helemaal als kind extra vroeg wakker was en de baby meerdere keren wakker).
Alle reacties Link kopieren
Ik mis een optie: niet betalen.

Het is toch een vriendendienst? Laat je haar oppassen in je eigen huis? Zorg er dan voor dat er eten klaar staat in de koelkast, dat ze kan opwarmen (of zelf bereiden en in overleg), dat ze 's-avonds als ze wat tv wil kijken wat te snaaien heeft, dat ze kan ontbijten, etc.. Betaal haar buskaartje, of haal haar op. Kortom: zorg er voor dat ze geen extra kosten hoeft te maken. En sta voor haar klaar als je de mogelijkheid hebt. Als je perse iets terug wilt doen kun je haar een biocoopbon geven oid, zodat zij met haar partner uitkomt, of je neemt haar een avondje mee en tracteert haar.

Maar het probleem blijft dat als je haar betaalt, dat het dan ineens een dienst wordt. En dan is ineens 50 EUR matig karig betaalt. Vandaar dat ik het in dat soort gevallen meestal zou proberen de helpers uit de onkosten te houden en als het uitkomt zelf belangeloos klaar te staan.

Ik zou mijzelf persoonlijk superongemakkelijk voelen als een vriendin of vriend mij zou betalen voor een vriendendienst. Onkosten compenseren OK, maar niet meer dan dat. Daar staat dan wel tegenover dat ik verwacht dat die kennis of vriend mij helpt op zijn of haar manier als het kan.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
23-10-2017 22:44
.
Daar zou ik het mee eens zijn als er hier sprake was van gelijkwaardigheid. Echter vriendin levert veel meer dienst dan TO.

Zonder in detail te willen treden kan ik je verzekeren dat ik heel veel “diensten” heb geleverd in de 25 jaar dat ik haar ken :)
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
24-10-2017 13:39
Ik vind het een mooi bedrag. Je gaat niet alle uren doorbetalen als de kinderen in bed liggen. Evt als jullie in de stad zijn haar nog even trakteren omdat je het zo fijn vond dat ze dit wilde doen (helemaal als kind extra vroeg wakker was en de baby meerdere keren wakker).
Ze slapen sowieso vanaf 19/1930u. Jongste komt rond 3u voor de fles en slaapt direct verder, zonder uitzonderingen. Oudste slaapt nu weer 1,5 week door maar heeft afgelopen maanden best wat gespookt (wsl door alle veranderingen?) en is Sochtends best vroeg wakker, rond 6/7u (sliep altijd tot 8/9u). Maar goed ik heb het haar nog eens gevraagd en ze zegt dat het prima is zo en vraagt waarom ik er weer over begin.. :)

Als we al ooit iets gaan doen betaal ik altijd meer dan zij, simpelweg omdat zij het geld niet heeft/niet meer kan missen.. en dat vind ik ook prima!
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Poe hee, om eerlijk te zijn heb ik niet zoveel karma als je vriendin. Ik zou best wel eens een paar uurtjes willen oppassen voor een goeie (!) vriendin, omdat ik het haar gun. En daar zit geen prijskaartje aan. Dat doe ik omdat ik het fijn vindt om te kunnen dien voor een fijne vriendin. Vagere vrienden zouden die luxe al niet van mij krijgen, tenzij nood.

Maar ik zou 24 uur oppassen alleen maar willen doen als er nood aan de man is. Zeker als het niet een wederdienst is van op elkaars kinderen passen. Tis nl. behoorlijk pittig om op andermans grut te passen met onderbroken nachten. In dat licht bekeken mag je je vriendin wel heel dankbaar zijn en is 50 euro een schijntje. Mag dan vooral hopen dat ze het doet omdat ze het oprecht leuk vindt en niet vanuit een soort misplaatste dienstbaarheid jegens een vriendin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven