Geld & Recht alle pijlers

tijdelijke woonruimte/uitkering

23-10-2011 20:18 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil gaan scheiden en de thuissituatie is zodanig slecht dat ik niet langer in onze (koop)woning kan blijven wonen.

Daarom zoek ik tijdelijke woonruimte. Sta wel ingeschreven bij een woningbouwvereniging maar omdat de financiele situatie nog niet duidelijk en de scheiding nog lang niet rond is krijg ik geen woning toegewezen.

In eerste instantie ga ik helaas afhankelijk zijn van een uitkering, die ik nog moet aanvragen.

Ben ingeschreven bij particuliere verhuurders, recreatiebungalows en kan eventueel tijdelijk inwonen bij mijn broer en zijn vrouw in hun koopwoning.

Maar .................. kan ik daar vandaan dan wel een uitkering aanvragen?

Groeten,

Lesha
Kan je niet werken?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Heb je kinderen? Waarom gaat je partner niet weg? Ik hoor altijd dat je niet bij iemand in huis moet gaan zitten omdat je dan onderdak hebt en je niet meer dakloos bent. Het zou dan moeilijker zijn om hulp te krijgen.

Sterkte
Volgens mij kan je wel een uitkering krijgen als je bij je broer gaat hokken. Maar je word dan wel gekort op je uitkering omdat je inwonend bent.
Het is niet de bedoeling dat die tijdelijke huisvesting voor lang is maar alleen om uit die slechte situatie te komen. Het liefst zou ik thuis blijven wonen tot ik een huurwoning toegewezen krijg. Maar het is voor mij en onze 2 kinderen echt meer uit te houden. Die constante ruzies en het almaar op je tenen lopen.

En mijn man de deur uit ................ zou niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Dat gaat hij echt niet doen. Ik wil immers scheiden.

Ik weet dus niet wat de beste optie is. Bij mijn broer wonen, dan ben inderdaad niet meer dakloos, maar ik weet niet wat de gevolgen zijn.

En een recreatiebungalow huren, wat een mogelijkheid is (is dit eigenlijk wel legaal en kun je van daaruit een uitkering aanvragen of moet je dan een postadres hebben?

Er komen buiten alle problemen die er toch al zijn een lawine van vragen op me af. Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
De woningbouwverening is geen optie zolang je geen inkomsten hebt. Om een bijstandsuitkering (ik neem aan dat het daar om gaat?) te krijgen moet je een adres hebben.

Iets met de kip en het ei dus, dit zal je niet gaan lukken.

Eerst werken en dan proberen om een woning te bemachtigen, da's de goede volgorde.

Wanneer je niet kunt werken kun je je laten keuren om een WAO-uitkering te krijgen, dat kan evt. tijdelijk aangevuld worden met bijstand, voor het niet afgekeurde deel kun je een baan zoeken.

Je weet wel, gewoon werken voor je geld dus, net zoals anderen doen.
En waarom ga je niet werken ? Is heel normaal hoor om iets voor je geld te doen dus
Je kunt met de kinderen bij je broer intrekken, en vanuit die positie een uitkering aanvragen.

Mits je niet in staat bent om te werken.

Je zult dan qua uitkering gekort worden op je woonlasten.

Echter, je hebt dan een inkomen, en een verblijfplaats, misschien kun je dan in aanmerking komen voor urgentie?.

succes!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Gij wittet dus duidelijk niet, witte geit... WAO aanvragen als je niet kunt werken....?? Dit slaat echt helemaal nergens op.
Het is een laatste redmiddel, maar er zijn opvanghuizen voor dakloze moeders met kinderen. Volgens mij helpen zij je daar met het aanvragen van een uitkering en kan je volgens mij urgentie krijgen om aan een huis te komen.

Sterkte!
Even voor de duidelijkheid: ben door een chronische ziekte niet in staat te werken! Of dit in de toekomst wel kan? Ik weet het niet, maar hoop het wel. Wat ik wel weet, dat mijn huidige situatie een energievreter is, dus is het eerst noodzaak om hieruit te komen en rust te krijgen voor ik mijn blik weer op de toekomst kan richten.

Voor urgentie kom je helaas niet zo snel in aanmerking. In ieder geval niet boven de 35 jaar. Of het moet medische urgentie zijn. Maar dan moet je geloof ik eerst zwaar mishandeld worden.

Wat betreft die recreatiewoning, weet iemand hier iets meer van?
Voorlopige voorzieningen aanvragen voor jullie huis. Al bij een advocaat geweest?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Als de situatie is zoals je het hierboven beschrijft, dan heb je een WAO-uitkering. Wanneer je helemaal niet kunt werken dan ben je voor 100% afgekeurd en dan ligt je inkomen al hoger dan de bijstandsnorm. Bijstand is dan ook niet nodig, je inkomsten komen immers uit je WAO-uitkering.

Met een WAO-uitkering kun je gewoon een huurhuis aanvragen en dat wordt je op termijn dan ook toegewezen.
Wittegeit, je weet dat de WAO als zodanig niet meer bestaat hè?

TO, heb je al een gesprek met je huisarts gehad? Misschien kan hij je naar de goede instanties leiden zodat je hier zo snel mogelijk uit komt.
Ik ben al bij de huisarts geweest en hij heeft me doorgestuurd naar maatschappelijk werk maar ook daar kom ik niet veel verder.

Behalve dan adviezen voor tijdelijke woonruimtes maar voor het financiele verhaal heeft ze eigenlijk ook niet zo snel een oplossing
quote:wittegeit schreef op 23 oktober 2011 @ 21:10:

[...]

Klopt, dat weet ik, maar 't is toch niet relevant.

....

Doei!

Ehm, hoezo echt? Ik heb nog helemaal niet gelezen wat er precies aan de hand is met haar op ziektegebied, maar je weet nu al hoe het zit? Beetje empathie kan geen kwaad hoor, kost niets.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-10-2011 10:34
Reden: provocatie
% gewijzigd
quote:lesha schreef op 23 oktober 2011 @ 21:11:

Behalve dan adviezen voor tijdelijke woonruimtes maar voor het financiele verhaal heeft ze eigenlijk ook niet zo snel een oplossingDat zal niemand hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lesha, is er geen oplossing financieel gezien of heeft zij te weinig kennis van zaken om tot een oplossing te kunnen komen?

Wittegeit, iets minder mag ook wel. Je klinkt erg gefrustreed. Helemaal mee eens dat je moet werken als je dat kan. Wij weten nog vrij weinig over de situatie van TO, dus lijkt het me wijs om nog even geen conclusies te trekken.
Ik denk dat dat huis verkocht zal moeten worden eerst (of je wordt uitgekocht) je mag dacht ik geen koophuis hebben en een huurwoning (als het huis dus ook op jouw naam staat) dus ik zou proberen daar haast mee te maken. Dan toch bij iemand intrekken, vanuit daar die verkoop regelen, en dan een uitkering aanvragen (ervan uitgaande dat je dus ziek bent) en hopen dat je snel aan de beurt bent voor een huis. Ondertussen kun je wel in reacreatiewoningen gaan zitten, en tijdelijke woningen, maar dat zijn natuurlijk tijdelijke oplossingen. Hoelang moet je denk je nog wachten tot je kans hebt in jouw gemeente op een woning?
quote:MonaTwist schreef op 23 oktober 2011 @ 20:21:

Volgens mij kan je wel een uitkering krijgen als je bij je broer gaat hokken. Maar je word dan wel gekort op je uitkering omdat je inwonend bent.

Dat klopt. Er is nieuwe regelgeving in de maak (of al bekrachtigd) dat het inkomen van alle bewoners van een woning meegeteld zal worden bij de beoordeling of er al dan niet een bijstandsuitkering toegekend gaat worden.

Verder zal je broer moeten uitkijken of een inwonende zus met kinderen niet ten koste van hem en eventuele toeslagen gaat. Nog een laatste punt is dat je minder kans op zelfstandige woonruimte maakt als je een woonadres hebt.

Je zit in een lastige situatie. Zonder inkomen geen woonruimte en zonder woonruimte geen inkomen. Is er niets met je ex te regelen dat jullie elk een deel van het huis bewonen en elkaar verder met rust laten? Zo nee, dat is het al genoemde opvanghuis wellicht een optie.
To is waarschijnlijk jarenlang gewoon huismoeder geweest.

Niets mis mee dus. Ze geeft aan dat ze door de situatie thuis daar niet langer kan wonen. Ik neem aan dat het voor de kinderen niet meer acceptabel is. Moet ze dan eerst werk gaan zoeken??? Werk heb je niet binnen 1 dag. Het belangrijkste is de kinderen. Daar gaat ze nu als eerste voor. Klaplopen is hier totaal niet aan de orde. Gaaan jullie maar eerst weken/maanden werk zoeken. Zet de kinderen maar op de tweede plaats!
quote:wittegeit schreef op 23 oktober 2011 @ 21:10:

[...]

Klopt, dat weet ik, maar 't is toch niet relevant.

.......

Doei!

Doe even normaal enorme Frust. Jij weet helemaal niks. Wie weet is de dame pas ziek geworden NA dat ze kinderen heeft gekregen.

Sterker nog, chronisch zieken mogen vooral geen kinderen krijgen omdat ze wel eens alleenstaand zouden kunnen worden..... ik heb je gestaft om bovenstaand.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-10-2011 10:33
Reden: provocatie
% gewijzigd
Ik ben zelf maatschappelijk werker (bijna afgestudeerd) en kom dit soort zaken dagelijks tegen.

Het is inderdaad het kip-en-ei-verhaal. Je hebt nu onderdak, je wordt niet zwaar mishandeld of iets in die richting (wat ik uit je post opmaak), er kan nu dus even niks gedaan worden. Bijstand krijg je niet omdat je getrouwd bent en je man waarschijnlijk inkomen heeft. Wat je wel zou kunnen proberen is particulier een woning huren, je inschrijven op dat adres, bijstand aanvragen en kijken of dat lukt. Als je een soepele verhuurder hebt wil dat nog wel eens lukken. Vraag is alleen of je Gemeente hiermee akkoord gaat omdat er geen sprake is van een schrijnende situatie en de scheiding is nog neit uitgesproken.
quote:lesha schreef op 23 oktober 2011 @ 20:59:

Wat betreft die recreatiewoning, weet iemand hier iets meer van?Dat ligt eraan. In veel recreatiewoningen mag je niet het hele jaar door wonen en mag je je ook niet op inschrijven in de GBA. Er is dat laatste geval wel de optie om dan een briefadres bij iemand anders te hebben in dezelfde gemeente als waarin de recreatiewoning staat waarop je administratie ontvangen wordt en jij die kan ophalen, maar dat zou 'mijn' gemeente alleen als tijdelijk situatie aanvaarden en je zou de verplichting krijgen om zo snel mogelijk een reguliere woonplek te verkrijgen. Er zijn ook gemeenten die je onterecht zullen doorverwijzen naar een centrum gemeente voor een dak- en thuislozen situatie, omdat men niet niet geheel de regels kent. Ik zou sowieso even contact opnemen met de gemeente waarin die recreatiewoning staat en je vraag voorleggen.
To kan via de rechtbank een voorlopige voorziening aanvragen voor het alleenrecht op de woning zolang de echtscheiding duurt. (of nog langer) In de voorlopige voorziening kan opgenomen worden dat ex de woonlasten moet betalen. Dit gebeurd alleen als to de meeste zorgtaken voor de kinderen heeft! Ga aub naar een advocaat en laat je goed voorlichten!
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven