Geld & Recht alle pijlers

Toeslag BSO kinderopvangtoeslag

23-11-2020 15:15 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon gaat sinds een half jaar naar de basisschool en is van KDV naar BSO gegaan. Nu werkt het bij onze BSO zo dat je de schoolvakanties apart aanvraagt en een losse factuur van krijgt. Opzich heel fijn want wij nemen niet alle vakanties af. Alleen verschilt het aantal uren per maand dus. Nu geven we de 1e van de maand door aan de belastingdienst, hoeveel uren hij die maand zal gaan. Vandaag hebben we een brief gekregen dat we moeten terug betalen. Gebeld met de belastingdienst en dit komt omdat we te laat de wijzigingen doorgeven. Hoelang van te voren we dit dan wel moeten doen kon ze niet vertellen....

Weet een van jullie dit? Zelf dachten we het dan nu de 1e een maand van te voren door te geven.

Zou je ook voor een heel schooljaar kunnen doorgeven hoeveel je per maand af gaat nemen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Destijds kon ik dit alleen per jaar opgeven volgens mij.

Wellicht handig om het laag in te zetten, bijvoorbeeld zonder vakanties. Dan krijg je in ieder geval einde jaar geld terug.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kun je dit maandelijks voor de eerste van de maand doorgeven maar feit blijft dat je dan altijd achter de feiten aanloopt.
Immers heb je 10 dagen eerder al de toeslag ontvangen voor de maand daarna.
Dus 20 november krijg je de toeslag voor de maand december al uitbetaald.

Beter is de vakantie uren al in de maandelijkse uitbetaling mee te nemen. Zo doen de meeste dat.

Hoeveel vakantieweken neem je af? En hoeveel uur is dat per vakantiedag? Ik wil best even met je meerekenen.
Alle reacties Link kopieren
Wij moesten aan het begin van het jaar doorgeven hoeveel vakantieweken je wilde inkopen. De kosten werden verspreid over 12 maanden zo hoefde je geen wijziging door te geven, misschien is er bij jullie ook zo'n regeling?
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
23-11-2020 15:34
Tuurlijk kun je dit maandelijks voor de eerste van de maand doorgeven maar feit blijft dat je dan altijd achter de feiten aanloopt.
Immers heb je 10 dagen eerder al de toeslag ontvangen voor de maand daarna.
Dus 20 november krijg je de toeslag voor de maand december al uitbetaald.

Beter is de vakantie uren al in de maandelijkse uitbetaling mee te nemen. Zo doen de meeste dat.

Hoeveel vakantieweken neem je af? En hoeveel uur is dat per vakantiedag? Ik wil best even met je meerekenen.
Dat kwartje is dus iets te laat gevallen bij ons. Heel logisch nu ik erover nadenk..

Zoon gaat 3 weken, voor 2 hele dagen in de zomervakantie en 2 hele dagen in de pinkstervakantie. Buiten de vakanties om gaat hij standaard 2 middagen naar de BSO.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
23-11-2020 15:35
Wij moesten aan het begin van het jaar doorgeven hoeveel vakantieweken je wilde inkopen. De kosten werden verspreid over 12 maanden zo hoefde je geen wijziging door te geven, misschien is er bij jullie ook zo'n regeling?
Dat doen ze bij ons dus niet. Je kan tot 4 weken voor de vakantie aangeven of je kind wel of niet komt.
Het is makkelijker als je voor de toeslag het gemiddeld aantal uren per maand doorgeeft (dus inclusief vakantiedagen). Aan het einde van het jaar kan je dit dan corrigeren naar het daadwerkelijk aantal afgenomen uren.

Het enige nadeel is dat je in de vakantiemaanden dan een hogere factuur van de BSO krijgt zonder dat je extra toeslag krijgt. Dus daar moet je financieel dan even rekening mee houden.

Overigens wel ideaal dat jullie alleen hoeven te betalen voor wat je afneemt! Wij betalen voor 25 vakantiedagen ofzo en gebruiken er hooguit 5. (maal 11 uur per dag voor 2 kinderen is dat toch een flink bedrag). Alleen BSO afnemen voor schoolweken en losse dagen bijkopen in de vakantie kan ook niet uit, want met een 40 weken contract gaat de uurprijs behoorijk omhoog en dat mag je allemaal zelf betalen omdat het boven de toeslaggrens zit.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw-Fluitketell schreef:
23-11-2020 15:41
Dat kwartje is dus iets te laat gevallen bij ons. Heel logisch nu ik erover nadenk..

Zoon gaat 3 weken, voor 2 hele dagen in de zomervakantie en 2 hele dagen in de pinkstervakantie. Buiten de vakanties om gaat hij standaard 2 middagen naar de BSO.
Hoeveel uur neem je in je standaard contract af. Scholen zijn niet standaard op de zelfde tijd uit en de bso sluiten ook niet allemaal op het zelfde tijdstip. Dit is voor je gangbare urenafname. Kijk anders even op je factuur.

Wat betreft de vakanties...vanaf welk tijdstip betaal je? Van 7:30 tot 18:00?
Alle reacties Link kopieren
Lastig blijft dit, met dit soort constructies van de bso.
Ik vraag me af of dit wel klopt wat ze je vertelt hebben. Ik zou zelf nog eens bellen, want ik heb wel eens veel later pas een wijziging doorgegeven (was ik vergeten) en dat was geen probleem. Dus mogelijk is er toch iets anders misgegaan.

Zeker trouwens niet te weinig uren invullen, want ze corrigeren achteraf bij de eindcontrole wel naar beneden maar niet omhoog en dan loop je geld mis.

Ik zet zelf altijd een bedrag aan de kant (omdat wij door ons werk nooit precies ons inkomen kunnen inschatten), zodat als we moeten terugbetalen dit geen probleem oplevert. Dat is misschien voor jullie ook een idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees de OP nu even opnieuw. Maar gaat de terugbetaling wel over 2020? Heb je niet gewoon een definitieve beschikking over 2019 ontvangen.

De enige reden dat je nu zou moeten terugbetalen is dat je veel te veel uren eerder in het jaar had laten staan.
Omdat je bijvoorbeeld de dagopvanguren veel te lang hebt laten doorlopen en dus te laat de bso uren (wat vaak veel lager is) hebt doorgegeven?
Alle reacties Link kopieren
Standaard nemen we 2 dagen per week af van 14.30 tot 18.30. Meestal is het 28 uur per maand. In de vakanties is de opvang van 8.00 tot 18.30.
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
23-11-2020 15:46
Het is makkelijker als je voor de toeslag het gemiddeld aantal uren per maand doorgeeft (dus inclusief vakantiedagen). Aan het einde van het jaar kan je dit dan corrigeren naar het daadwerkelijk aantal afgenomen uren.

Het enige nadeel is dat je in de vakantiemaanden dan een hogere factuur van de BSO krijgt zonder dat je extra toeslag krijgt. Dus daar moet je financieel dan even rekening mee houden.

Overigens wel ideaal dat jullie alleen hoeven te betalen voor wat je afneemt! Wij betalen voor 25 vakantiedagen ofzo en gebruiken er hooguit 5. (maal 11 uur per dag voor 2 kinderen is dat toch een flink bedrag). Alleen BSO afnemen voor schoolweken en losse dagen bijkopen in de vakantie kan ook niet uit, want met een 40 weken contract gaat de uurprijs behoorijk omhoog en dat mag je allemaal zelf betalen omdat het boven de toeslaggrens zit.
Ja opzich zijn we er heel blij mee. We werken onregelmatige dus we kunnen veel zelf oplossen. We betalen nu echt alleen wat we afnemen. Uurtarief is daardoor wel hoger dan maximale vergoeding maar als nog goedkoper dan alles moeten afnemen.
Alle reacties Link kopieren
char-lotte schreef:
23-11-2020 15:56

Zeker trouwens niet te weinig uren invullen, want ze corrigeren achteraf bij de eindcontrole wel naar beneden maar niet omhoog en dan loop je geld mis.
Dit is niet waar. Je kan gewoon minder uren en/of een hoger toetsingsinkomen doorgeven. Bij de definitieve berekening krijg je dan een bedrag terug.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw-Fluitketell schreef:
23-11-2020 16:05
Standaard nemen we 2 dagen per week af van 14.30 tot 18.30. Meestal is het 28 uur per maand. In de vakanties is de opvang van 8.00 tot 18.30.
Dus 3x 2 vakantiedagen en 2 dagen ivm pinksteren.
Dus 8 dagen x 10,5 uur is 84 uur per jaar.
Delen door 12 maanden. Dus elke maand 7 uur extra rekenen bij de normale 28 uur bso.
Per 1 januari 2021 kun je dan in 1 melding 35 uur opgeven. En er dan rekening meehouden dat je factuur in de vakantie en in de pinksterperiode duurder is. Dus toeslag apart houden.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
23-11-2020 16:01
Ik lees de OP nu even opnieuw. Maar gaat de terugbetaling wel over 2020? Heb je niet gewoon een definitieve beschikking over 2019 ontvangen.

De enige reden dat je nu zou moeten terugbetalen is dat je veel te veel uren eerder in het jaar had laten staan.
Omdat je bijvoorbeeld de dagopvanguren veel te lang hebt laten doorlopen en dus te laat de bso uren (wat vaak veel lager is) hebt doorgegeven?
Het gaat over 2020 zeggen ze. In de herfstvakantie is hij niet naar de BSO geweest maar dit hebben we te laat asngepast. Het stond nog op 28 uur. Teminste zo begreep ik het van de mevrouw van de belastingdienst...
Alle reacties Link kopieren
ze corrigeren achteraf bij de eindcontrole wel naar beneden maar niet omhoog en dan loop je geld mis.

Is dit echt zo? Ik heb net toeslag aangevraagd voor kind. Die gaat in schoolvakanties elke week naar BSO. Op basis daarvan heb ik ook toeslag aangevraagd.
Wat er later dan nog bij komt qua extra uren ivm vakantie etc, zou achteraf wel verrekend worden. Zo begreep ik het tenminste. Heb ik het nu verkeerd aangevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw-Fluitketell schreef:
23-11-2020 16:13
Het gaat over 2020 zeggen ze. In de herfstvakantie is hij niet naar de BSO geweest maar dit hebben we te laat asngepast. Het stond nog op 28 uur. Teminste zo begreep ik het van de mevrouw van de belastingdienst...
Dat zal een kleine terugvordering zijn dan? Want dan heb je 2x 4 uur teveel opgegeven omdat je kind in die week niet ging?
3 dagen geleden is in ieder geval het laatste bedrag van 2020 uitbetaald. Dus kan het niet meer verrekent worden met de maand december. Vandaar dan de terugvordering ipv verrekening in het lopende jaar.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
23-11-2020 16:20
Dat zal een kleine terugvordering zijn dan? Want dan heb je 2x 4 uur teveel opgegeven omdat je kind in die week niet ging?
3 dagen geleden is in ieder geval het laatste bedrag van 2020 uitbetaald. Dus kan het niet meer verrekent worden met de maand december. Vandaar dan de terugvordering ipv verrekening in het lopende jaar.
Klopt, gelukkig niet veel. Zo kwam ik er dus achter dat we het niet handig aanpakken. Mevrouw aan de telefoon kon alleen niet goed uitleggen hoe we dit handig kunnen aanpakken. Vandaar hier mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
char-lotte schreef:
23-11-2020 15:56


Zeker trouwens niet te weinig uren invullen, want ze corrigeren achteraf bij de eindcontrole wel naar beneden maar niet omhoog en dan loop je geld mis
Oude werkwijze. Dit doen ze al wat jaartjes niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw-Fluitketell schreef:
23-11-2020 16:23
Klopt, gelukkig niet veel. Zo kwam ik er dus achter dat we het niet handig aanpakken. Mevrouw aan de telefoon kon alleen niet goed uitleggen hoe we dit handig kunnen aanpakken. Vandaar hier mijn vraag.
Als je zelf die 84 vakantie uren kan dragen, kan je er ook voor kiezen om de normale uren alleen op te voeren. En dan ergens in januari 2022, als je de jaaropgave krijgt van je opvang over 2021, zelf de jaaruren delen door 12 maanden en in 1 melding de normale uren + vakantie uren gemiddelde opgeven met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.

Dus er zijn meerdere manieren hoe je dit kan doen.
piepp schreef:
23-11-2020 16:13
ze corrigeren achteraf bij de eindcontrole wel naar beneden maar niet omhoog en dan loop je geld mis.

Is dit echt zo? Ik heb net toeslag aangevraagd voor kind. Die gaat in schoolvakanties elke week naar BSO. Op basis daarvan heb ik ook toeslag aangevraagd.
Wat er later dan nog bij komt qua extra uren ivm vakantie etc, zou achteraf wel verrekend worden. Zo begreep ik het tenminste. Heb ik het nu verkeerd aangevraagd?
Welnee, je krijgt ieder jaar een jaaropgave van de kinderopvang, daar staat precies op hoeveel uur je het voorgaande jaar hebt afgenomen. Op basis daarvan ontvang je toeslag. Als dat achteraf meer uren blijken te zijn dan je had opgegeven, krijg je gewoon nog extra toeslag. :)
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
23-11-2020 16:10
Dus 3x 2 vakantiedagen en 2 dagen ivm pinksteren.
Dus 8 dagen x 10,5 uur is 84 uur per jaar.
Delen door 12 maanden. Dus elke maand 7 uur extra rekenen bij de normale 28 uur bso.
Per 1 januari 2021 kun je dan in 1 melding 35 uur opgeven. En er dan rekening meehouden dat je factuur in de vakantie en in de pinksterperiode duurder is. Dus toeslag apart houden.
Super dankjewel! Snap nu de som. Kon het echt even niet bedenken. Krijg meteen een soort blokkade zodra het over de belastingdienst gaat :-D
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
23-11-2020 16:23
Oude werkwijze. Dit doen ze al wat jaartjes niet meer.
Wat fijn dat dit is aangepast, mijn kind is nog niet zo heel oud maar heeft me toch een keer wel wat centjes gekost. Had natuurlijk zelf ook beter moeten opletten toen. Maar gelukkig is dit nu aangepast blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw-Fluitketell schreef:
23-11-2020 15:42
Dat doen ze bij ons dus niet. Je kan tot 4 weken voor de vakantie aangeven of je kind wel of niet komt.
Ja bij ons ook hoor. Wijzigen was altijd nog mogelijk (meer of minder weken). Maar om de klant tegemoed te komen hebben ze het zo opgelost dat je al een aantal weken kon opgeven die dan over de maanden al wel gefactureerd werden en je dus ook de toeslagen hiervoor kreeg. Super fijn, want dan had je in de vakantie maanden ook niet ineens een hogere rekening.
Alle reacties Link kopieren
char-lotte schreef:
23-11-2020 16:52
Wat fijn dat dit is aangepast, mijn kind is nog niet zo heel oud maar heeft me toch een keer wel wat centjes gekost. Had natuurlijk zelf ook beter moeten opletten toen. Maar gelukkig is dit nu aangepast blijkbaar.
Dit komt omdat de jaaropgaaf van de kinderopvang aangeeft wat is afgenomen. Ouders vragen soms bewust minder uur aan omdat ze op basis van gewerkte uren niet op alle opvang uren recht hebben.

Als het jouw geld gekost heeft, je kunt nog een herziening aanvragen binnen 5 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven