Geld & Recht alle pijlers

Toewijzing sociale huurwoning

31-05-2012 22:27 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik ben al heel lang een stille lezer, maar wilde nu eens zelf advies! Ik zal proberen het kort te houden.

Ik ben student, over een jaar klaar met m'n studie. Ik heb een tweekamerappartement toegewezen gekregen waar ik over een jaar in kan. Vanmiddag werd ik gebeld dat ik ook voor een driekamerappartement in aanmerking kom. Na wat wikken en wegen heb ik nee gezegd, maar nu begint het te knagen. Ik denk niet dat ik de situatie nog terug kan draaien, maar wil toch weten wat anderen in mijn situatie hadden gedaan.

Het driekamerappartement is 50,- pm duurder dan het tweekamerappartement. Er zijn een aantal appartementen die ook een groter balkon hebben, maar omdat dat er maar een paar zijn en alle appartementen even duur, verwacht ik dat die al weg zijn. Mocht het zo zijn dat die niet weg waren, zouden jullie dan, als starter met fikse studieschuld, toch voor dat appartement gaan? (dus een extra kamer en groter balkon voor 50,- in de maand). En als het enkel een extra kamer betekende?

Ik weet dat ik de verstandige keuze heb gemaakt, maar vroeg me toch af of jullie ook deze keuze hadden gemaakt, want diep van binnen knaagt het toch een beetje...

(ik zit trouwens op m'n telefoon dus excuses als er taalfouten oid in m'n verhaal staan).
Ik betaalde ook wel zoiets hoor, maar dat was particuliere huur, midden in het centrum van een middelgrote stad in de randstad. TO heeft het over een sociale huurwoning, en in mijn hoofd horen daar andere prijzen bij. Maar ik ben alweer eventjes uit het 'huurcircuit', en nog veel langer uit het sociale huurcircuit, dus ik kan me hierin vergissen.
Oei, blij dat ik in het oosten woon. Betaal bijna 500 voor een 4 kamer app. dat is hier ook de gemiddelde huurprijs ook voor een een gezinswoning. Onze app is vrij aan de prijs ( voor onze stad) omdat hij erg goed geisoleerd is.

Maar met de bedragen die jij noemt snap ik wel dat je hebt getwijfeld
Ja het is echt sociale huur, maar dus wel incl servicekosten van 55,-

Je kan maar huurtoeslag krijgen tot een bruto-inkomen van 22.000 per jaar. Dus daar zit je behoorlijk snel overheen.
Wow 500,-!! Daar krijg je hier echt een iniminie appartement voor in de slechtste buurt.

4 kamers, wat een hemel, haha!
Huurtoeslag is toch tot 26.000?

Wij zitten nl wel boven.de 22.000 maar onder de 26.00 er krijgen huur toeslag.

Ik weet wel dat je vanaf een bepaald huurbedrag geen toeslag meer krijgt.
Ja en nog aan de rand van het centrum ook :D.

( dat wordt verhuizen naar het oosten, het is heel leuk hier hoor :D)
Ik had voor het 3 kamerappartement gegaan. Die extra ruimte is zo fijn. Denk aan: je was die je in huis wilt drogen als buiten niet kan/ of als je dat buiten niet wilt. Kledingkasten kun je erop kwijt. Of je gebruikt hem als logeerkamer. Nou ja kan wel meer redenen bedenken maar daar vermoei ik je nu maar even niet mee. Het zijn de 50 euri waard. Maar dat vind ik. :)
Oh dat scheelt iets inderdaad. Misschien toch maar ergens anders heen verhuizen. Wat een verschil!! Begrijpen jullie mijn keuze dan iets beter of waren jullie toch voor de driekamer gegaan?
Soho: ja ik zag al een prachtige werkkamer voor me met al m'n boeken :-D maar kreeg toen een beeld voor me dat ik geen boodschappen kon doen door net die 50,- euro en liet toen het droombeeld varen,.... Haha!
Ja met die hoge bedragen snap ik wel dat je bent gaan twijfelen.

Toch was ik denk ik na heeel lang nadenken voor de 3 kamer gegaan, puur voor de extra ruimte. Ook prettig voor in de toekomst.
Hmm jammer, kan het waarschijnlijk toch niet terugdraaien maar wel erg verleidelijk.. En daarnaast zou ik me denk ik toch teveel zorgen maken om het financiële plaatje de eerste jaren. Je houdt zo weinig over als starter (met schuld).
Ik had het wel geweten hoor als ik voor die keus stond. Zou zelf voor het 3-kamerappartement gaan. En bezuinigen op iets anders. Want er valt altijd wel te bezuinigen, hoe creatief ook.

Zo'n extra kamertje is het mij wel waard.
Een avondje minder stappen in de maand en je hebt het er al uit :)
Begrijpelijk hoor dat je denkt aan: is het financieel haalbaar of niet. Slim ook! Ik zou alle voors en tegens eens op een rijtje zetten en alles globaal berekenen ( als je dat al niet gedaan hebt) Wie weet sterkt het je in je keuze. Al kan niemand kijken in de toekomst dus ik snap zeker je twijfels.
Je had die extra kamer ook kunnen verhuren in barre tijden (voor heel wat meer dan eur 50...).
Ja ik heb het inderdaad berekend. En met name de eerste jaren hou ik erg weinig over ivm met dus die rottige studieschuld. Maar zonder die schuld had ik echt niet kunnen studeren, dus het was wel noodzaak. Daarom dacht ik, is die 50,- een hoop. En daarnaast stijgen de vaste lasten de laatste tijd een hoop itt het inkomen.
Bergamot: volgens mij kan dat niet bij sociale huur. En zoo graag wil ik die kamer ook weer niet, dat ik met een vreemde zou wonen :-D
En, uiteraard gefeliciteerd met je woning!
Of je nog kunt terugdraaien weet je niet zeker. Daar zou je contact moeten opnemen met diegene die over deze appartementen gaat. Ik zou daar alleen niet te lang mee wachten want dan heb je zeker pech. (ik had morgen de eerste minuut dat ik kon bellen gebeld en gevraagd of er nog iets vrij was/is omdat ik te snel nee zei -en overvallen werd door de vraag-

Ik zou ook ergens anders op bezuinigen. En wie weet als je appartement klaar is dat je je dan absoluut geen zorgen meer hoeft te majen over 50 piek meer of niet
Haha cotton, dankjewel!!!
Het is voor mij al even geleden hoor; maar studieschuld betaal je toch terug dmv draagkrachtmeting? Dus je betaald iets minder (langer aan het aflossen) als je inkomsten niet hoog zijn en je moet meer afbetalen als je meer verdient?
Als je twijfelt, zou je dan niet voor de zekerheid morgen toch bellen? Als ze dan zeggen dat het echt te laat is kun je het uit je hoofd zetten.
En van mij ook een felicitatie! Hoe het ook uitpakt je hebt een nieuwe woning!
Soho: ik ga er denk ik een nachtje over slapen. Door jullie is mijn twijfel groter geworden haha! Pfff....
Hahaha weltrusten en succes met beslissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven