Trouwen en financien...
vrijdag 14 september 2012 om 14:21
Wij hebben plannen om te gaan trouwen en een samengesteld gezin te worden met 6 kids.
Maar nu de financien.
Mijn huis staat te koop, echter wanneer we gaan trouwen vervallen er een hoop regelingen als alleen staande ouder (logisch) en worden we belasting partbers.
Om te voorkomen ca. ¤ 700,00 netto per maand te kort te komen, hebben we het trouwen maar uitgesteld tot dat mijn huis verkocht is.
Wie heeft ook zo'n soort gelijke ervaring....
Maar nu de financien.
Mijn huis staat te koop, echter wanneer we gaan trouwen vervallen er een hoop regelingen als alleen staande ouder (logisch) en worden we belasting partbers.
Om te voorkomen ca. ¤ 700,00 netto per maand te kort te komen, hebben we het trouwen maar uitgesteld tot dat mijn huis verkocht is.
Wie heeft ook zo'n soort gelijke ervaring....
vrijdag 14 september 2012 om 14:39
Je bent ook al toeslagpartners als je samenwoont dus daar in verschilt het trouwen niet.
Ik neem aan dat je dan wel op huwelijkse voorwaarden trouwt ander is je partner ook verantwoordelijk voor evt. restschuld van je huis,dan wel recht op de helft van je overwaarde.
let wel als je trouwt word je ook beiden verantwoordelijk voor elkaars kinderen en dat brengt ook plichten met zich mee.
Ik neem aan dat je dan wel op huwelijkse voorwaarden trouwt ander is je partner ook verantwoordelijk voor evt. restschuld van je huis,dan wel recht op de helft van je overwaarde.
let wel als je trouwt word je ook beiden verantwoordelijk voor elkaars kinderen en dat brengt ook plichten met zich mee.
vrijdag 14 september 2012 om 14:47
Ze heeft geen 700 euro aan toeslagen, maar het huis kost kennelijk netto 700 euro per maand. Als ze het huis verkoopt dan hoeft ze er niet meer voor te betalen. En ik denk zomaar dat ze dan die toeslagen ook niet meer zo hard nodig heeft.
Een huis betalen en geen toeslagen is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan 2 huizen betalen en geen recht meer hebben op toeslag.
Een huis betalen en geen toeslagen is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan 2 huizen betalen en geen recht meer hebben op toeslag.
vrijdag 14 september 2012 om 16:10
Als je trouwt kan je nog maar van een huis de hypotheekrente aftrekken, het andere huis geldt dan als bezit (box drie).
Je moet dan dus uitgaan wat je huis bruto kost en niet netto. Dat is waarschijnlijk de grootste klap die het scheelt. Ook de alleenstaandeouderkorting bij de belastingen vervalt. Dat is niet zo heel veel. Minder dan 1000 per jaar en is een korting, dus alleen een bedrag was je van je belasting af mag trekken en waarover je geen belasting betaald. Dus max 500 euro als je in het hoogste belastingtarief valt. Over kinderopvangtoeslag heeft de vraagsteller het helemaal niet? Aangezien dat voor tweede en verdere kinderen nog best veel is, zal je daar ook nog best wat van over houden na het trouwen. ( relatief gezien misschien wel meer want er is nog maar een eerste kind dan ipv twee)
Als de kinderen tenminste nog in kinderopvang leeftijd zitten.
Oh, btw, to, gefeliciteerd, ik hoop voor je dat je huis snel verkocht is.
Je moet dan dus uitgaan wat je huis bruto kost en niet netto. Dat is waarschijnlijk de grootste klap die het scheelt. Ook de alleenstaandeouderkorting bij de belastingen vervalt. Dat is niet zo heel veel. Minder dan 1000 per jaar en is een korting, dus alleen een bedrag was je van je belasting af mag trekken en waarover je geen belasting betaald. Dus max 500 euro als je in het hoogste belastingtarief valt. Over kinderopvangtoeslag heeft de vraagsteller het helemaal niet? Aangezien dat voor tweede en verdere kinderen nog best veel is, zal je daar ook nog best wat van over houden na het trouwen. ( relatief gezien misschien wel meer want er is nog maar een eerste kind dan ipv twee)
Als de kinderen tenminste nog in kinderopvang leeftijd zitten.
Oh, btw, to, gefeliciteerd, ik hoop voor je dat je huis snel verkocht is.
vrijdag 14 september 2012 om 16:58
als je huis te koop staat en je woont er zelf niet meer in, dan mag je nog gedurende een bepaalde periode (was volgens mij 2 jaar) gebruik maken van de hypotheekrente-aftrek. Je hebt dan dus aftrek voor beide huizen. Daarna gaat het huis waar je niet in woont en de bijbehorende hypotheek inderdaad naar box 3. Dit geldt trouwens ook voor mensen die samenwonen (dus niet getrouwd zijn en mensen die al jaren gtrouwd zijn en een nieuw huis gekocht hebben, voordat het oude verkocht is)