Geld & Recht alle pijlers

Trouwen met buitenlander?

08-08-2012 23:12 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben in een bijzondere situatie terecht gekomen en ik zou wel wat advies en info kunnen gebruiken. Ik weet niet of dit hier hoort of bij het onderwerp Relaties, maar het zit zo:

Ik heb voor mijn studie een tijdje in het buitenland gewoond. Daar heb ik mijn vriend ontmoet, een jongen van Dominicaanse afkomst. Het probleem is dat hij momenteel op de Nederlandse Antillen woont en ik hier in Nederland. Hij heeft daar een goede vaste baan en ik ben hier nog bezig met mijn studie, en dit kan nog wel twee jaar duren. We willen heel graag samen zijn maar we weten niet zo goed welke opties we hebben.

Ik kan natuurlijk na mijn studie daar gaan wonen, maar dat duurt nog heel lang. Hij vindt het geen probleem om alles achter te laten en hier opnieuw met mij te beginnen maar het probleem is dat hij met zijn Dominicaanse paspoort heel moeilijk Europa binnenkomt. Stel dat het wel zou lukken hebben we niet de garantie dat hij hier in Nederland wel aan het werk zou kunnen. Hij spreekt ten eerste geen Nederlands en ten tweede wil ik het beste voor hem, ik wil hem vooruit zien gaan. De kans is groot dat hij hier in Nederland geen gelijke, laat staan betere baan krijgt. Hij is dan ook zijn Antilliaanse verblijfsvergunning kwijt en als alles fout loopt zou hij terug moeten naar zijn land van herkomst, de Dominicaanse Republiek. Dit wil hij absoluut niet want dat zou betekenen achteruitgaan (armoede, werkloosheid, weinig toekomst..).

Een andere optie is trouwen... ik weet alleen niet of dat mogelijk is in Nederland als hij niet van tevoren hier woont. Weet iemand van jullie hier meer over? En hoelang zou het duren voordat hij in dit geval een Europees paspoort zou krijgen? Hoe zit het met verblijfsvergunningen voor Dominicanen in Nederland? En banen voor buitenlanders? Hij heeft geen strafblad of iets dergelijks, heeft universiteit afgerond met hoge cijfers en een goede baan.

Hij woont trouwens nog niet lang genoeg op de Antillen om in aanmerking te komen voor een Nederlands paspoort. Hier moet hij nog vier jaar op wachten.

Het enige wat ik wil met dit topic is een beetje informatie krijgen over de mogelijkheden.

Alvast bedankt!
Ten eerste is het denk ik erg belangrijk om je rationale van je gevoel te scheiden. Hoe moeilijk ook!! Maar laat je niet meenemen in emotie en probeer dit alles feitelijk te bekijken.

Over wettelijke zaken kan ik je niets vertellen, maar daar heb je zo te zien al best wat tips in gekregen.

Ik werk zelf voor een groot Amerikaans bedrijf in Nederland. Is het geen optie dat wanneer hij daadwerkelijk een goede studie met goede cijfers heeft afgerond en relevante werkervaring heeft een paar multinationals door kan spitten naar vacatures? Die zijn happig op goede mensen die meerdere talen spreken...

Enne...als jullie het gevoel hebben dat jullie echt voorbestemd zijn voor elkaar. Hij nu starten met Nederlands leren en jij nu starten met de voor hem belangrijke taal! Dit geeft je een stap voor.
Inderdaad, als je zou willen dat hij naar NL komt, moet je even kijken op de site van het IND, daar staat alles heel duidelijk

Uit mijn hoofd weet ik dat o.a. de eisen zijn dat hij NL moet leren, jullie allebei 21 moeten zijn, jij het minimumloon moet verdienen (niet 120% meer, maar bruto 1460), een jaarcontract of vast contract.

Je vraagt eerst een MVV aan, voor een half jaar. In dat half jaar mag hij niet werken en je betaald hier 1250 euro voor. Daarna een VVR, dat is voor een jaar, 300 euro en dan mag hij wel werken. Dan zijn er nog enkele stappen maar daar zul je je later in moeten verdiepen

Tot voorheen had trouwen idd geen enkele invloed, ook een kind samen maakt niks uit voor NL. Maar

vanaf oktober dit jaar zul je ook getrouwd moeten zijn, door een nieuwe wet die ingaat.. Het is niet makkelijk maar ook niet onmogelijk

Lijkt me wel slim, zoals meerdere hier al gezegd hebben, dat hij alvast NL gaat leren, je weet maar nooit en het kan geen kwaad toch ;)
.
Die hele inburgeringsprocedure zal toch ook wel een jaartje of 2 in beslag nemen of niet? Dan zit je nog aan een lange periode zonder elkaar vast. Kan je net zo goed je studie afmaken en daarheen gaan daarna. Ik zou het iig wel weten! Lekker in het zonnetje op de Antillen
Hij is universitair geschoold, hoge cijfers en spreekt neem ik aan Engels en Spaans? Als hij een tijdje zijn best doet met solliciteren, dan moet hij denk ik wel wel een baan kunnen vinden hier in Nederland en dan krijgt hij vanzelf een verblijfsvergunning (regelt zijn werkgever dan voor hem). En dat Nederlands leren dat komt wel hoor. Geen haast als hij hooggeschoold is en Engels spreekt.
Www.ind.nl daar

vind je alle info
quote:nlies schreef op 08 augustus 2012 @ 23:23:

Waaromkrijg ik nu gelijk het idee dat die jongen gewoon iemand nodig heeft om daar weg te komen?

Ik zou het niet weten, leg eens uit?. Dat idee krijg ik namelijk helemaal niet.
Getrouwd zijn is van geen enkele invloed op het binnen kunnen halen van je partner. Een kind hebben met je buitenlandse man zelfs niet eens. Dus trouwen heeft geen zin. Verder moet je aan de inkomens eis voldoen. Volgens mij is die nu 120% van het minimum loon.
Het is als domincaan niet zo makkelijk om een vergunning te krijgen. Ik kom daar een beetje uit de buurt en ik had super mazzel omdat ik door een bedrijf werd gescout om voor hun te komen werken en dus via hun een werk- en verblijfsvergunning kreeg. Daarna ben ik nooit meer weggegaan eigenlijk .

Anders had het best moeilijk geweest.
De inkomens eis is nu exact het minimumloon voor vanaf 23 jaar en ouder. Zonder vakantiegeld ¤1456,20 bruto en moet vanaf het moment dat je de aanvraag doet, minstens 12 maanden beschikbaar zijn..
Beide partners zijn 21 jaar of ouder.

De referent (verblijfgever) heeft een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd met een niet-tijdelijk verblijfsdoel en verblijft ten minste 1 jaar in Nederland.

Beide partners moeten aantonen dat zij ongehuwd zijn.

De partner (vreemdeling) die naar Nederland komt heeft een geldig reisdocument (bijvoorbeeld paspoort).

De partner (vreemdeling) die naar Nederland komt is geslaagd voor het basisexamen inburgering buitenland of heeft vrijstelling. Hij hoeft het examen niet af te leggen als hij geen mvv nodig heeft.

De partner (vreemdeling) die naar Nederland komt vormt geen gevaar voor de openbare orde en is bereid mee te werken aan een onderzoek naar tuberculose (als dit nodig is).

De partner in Nederland (de referent) heeft voldoende en duurzaam inkomen.

http://plazilla.com/partn ... en-wonen-wat-moet-je-doen
http://www.indklantdienst ... ndNaarNederlandLatenKomen

Daar kun je alles invullen en daarna krijg je advies wat je moet doen. Heel handig.
Als hij daar op de Antillen zo'n goede baan heeft dan snap ik niet waarom je hem naar Nederland wilt halen.

Maak je studie af en ga daarna lekker daar heen.

Het is nog even afzien maar echte liefde moet dat wel kunnen hebben en daarna hebben jullie nog een heel leven lang om elke dag samen te zijn.
Ik heb jaren geleden deze hele ellendige procedure moeten doorgaan om mijn (nu ex) man naar Nederland te kunnen halen.

Hij woonde al jaren in Nederland, maar hij moest terug omdat hij bepaalde papieren niet kon overleggen en de IND niet zijn verblijfsvergunning wilde geven.

Dus hij is teruggegaan. We moesten een MVV aanvragen. Maar voordat je die krijgt moet je aan heel veel eisen voldoen.

Zo kun je dus wel stoppen met je studie en gaan werken want je moet een vaste aanstelling hebben met volgens mij inmiddels 130% van het minimum inkomen.

Getrouwd of niet, maakt niet uit want JIJ staat garant voor je partner .... Hij kan nergens aanspraak op maken.

Het fabeltje dat je als je getrouwd bent je makkelijk je partner kan halen is toch echt voorbij. 15 jaar geleden gold dat misschien nog, maar daar zijn ze heel streng in geworden. Want toen mijn ex terug moest waren we zelfs al getrouwd (na toestemming van de korpschef van politie).

Ga af en toe over. Laat hem niet zijn goede baan opgeven. Want het is geen rozengeur en maneschijn als je partner hier komt ....

Sterkte met deze hele situatie.

En idd ga eens kijken op buitenlandsepartner.nl en houd een zakdoek gereed, want de (ervarings)verhalen die je daar leest zijn werkelijk schokkend ....
quote:druifje82 schreef op 08 augustus 2012 @ 23:26:

Trouwen heeft geen invloed op het krijgen van een verblijfsvergunning. Na je studie heb je nog genoeg tijd om bijvoorbeeld daar voor langere tijd heen te gaan om elkaar eerst goed te leren kennen.

Dit dus. Op de site van de IND lees je precies wat je moet doen en laten om in aanmerking te komen voor een verblijfsvergunning.

Als hij echt wil, is het wel mogelijk om hier mettertijd weer op zijn eigen niveau te werken, maar dan moet zijn Nederlands wel heel goed zijn.

Bereid je voor op een hoop 'hij doet t voor de verblijfsvergunning'-reacties..

* Enorm mosterd...*
quote:Oriane schreef op 09 augustus 2012 @ 12:34:

Het is als domincaan niet zo makkelijk om een vergunning te krijgen. Ik kom daar een beetje uit de buurt en ik had super mazzel omdat ik door een bedrijf werd gescout om voor hun te komen werken en dus via hun een werk- en verblijfsvergunning kreeg. Daarna ben ik nooit meer weggegaan eigenlijk .

Anders had het best moeilijk geweest.Een kennis van mij komt uit de Dominicaanse Republiek. Ook universitair, jaartje of 30. Ze wilde hierheen komen en heeft een half jaar intensief gesolliciteerd. Vorige maand aangenomen bij een multinational die alle papieren voor haar in orde heeft gemaakt.
quote:_Lucia_ schreef op 09 augustus 2012 @ 13:25:

[...]

Als hij echt wil, is het wel mogelijk om hier mettertijd weer op zijn eigen niveau te werken, maar dan moet zijn Nederlands wel heel goed zijn.

Hoeft helemaal niet. In veel bedrijven in NL wordt helemaal geen Nederlands gesproken.
Bedankt voor de reacties!

@ Alfaman: hoe heeft die kennis van jou het gedaan om te solliciteren? Vanuit het buitenland of woonde ze al hier in Nederland?
Zoals al eerder gezegd is, is vanaf 1 oktober vanwege een nieuwe wet getrouwd zijn een verplichting. Naast alle andere eisen dus. Alleen door voor die tijd nog een MVV aan te vragen kun je ontkomen aan de trouweis, maar dat zal op deze korte termijn waarschijnlijk niet meer gaan lukken, gezien alles wat je dan moet regelen.
quote:mividaloca schreef op 09 augustus 2012 @ 14:44:

Bedankt voor de reacties!

@ Alfaman: hoe heeft die kennis van jou het gedaan om te solliciteren? Vanuit het buitenland of woonde ze al hier in Nederland?Eerst vanuit het buitenland (enkele solicitatiegesprekken via Skype). Later is ze hierheen gekomen op een toeristenvisum en na enkele gesprekken hier en daar kreeg ze dus een baan aangeboden.
quote:alfa-man schreef op 09 augustus 2012 @ 15:49:

[...]

Eerst vanuit het buitenland (enkele solicitatiegesprekken via Skype). Later is ze hierheen gekomen op een toeristenvisum en na enkele gesprekken hier en daar kreeg ze dus een baan aangeboden.Het probleem is wel dat je gelijk een behoorlijk bedrag moet gaan verdienen, anders krijgt je werkgever geen werkvergunning voor je. Je moet er dus wel een beetje boven uitsteken, maar aangezien jij zegt dat hij hoge cijfers haalde is het wellicht het proberen waard. Ik weet niet welk bedrag je moet gaan verdienen, maar ik dacht iets van rond de Euro 55k.
Zogenaamde buitenlandse high potentials zijn nog altijd erg welkom in Nederland. Ze krijgen ook nog een belastingvoordeel. De expat regeling houdt in dat je niet meer dan 30% loonbelasting betaalt. Als het hem lukt om hier aan de slag te komen zit hij dus ook gelijk goed. Lijkt me het proberen waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven