Geld & Recht alle pijlers

Tweede hypotheek aanvragen

11-07-2020 22:22 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar mensen die onlangs een kleine tweede hypotheek hebben aangevraagd om bijvoorbeeld te klussen aan je huis.

Even wat achtergronds info:

Mijn man, heeft een aantal jaren geleden een huis gekocht. Het huis staat op zijn naam. We zijn getrouwd met huwelijkse voorwaarden. We zijn van plan om 30k te lenen aan hypotheek. Hij heeft in een paar jaar tijd ook ongeveer 30k afgelost aan zijn hypotheek en wij willen dan 30k erbij nemen zodat we niet meer uitkomen aan een het oorspronkelijke hypotheekbedrag om vervolgen onze huis te gaan verbouwen.

Hoe zit het trouwens met de financiële gedeelte? Mijn man wil graag alles samen doen. Dat we bijvoorbeeld samen op gesprek gaan en ik eventueel mee betaal met de tweede hypotheek voor het geval dat de bank zegt dat hij dan net niet genoeg draagkracht heeft. Doe ik het verstandige dat ik ook een schuld aangaat door mijn gegevens aan de bank te geven om samen een hypotheek aan te vragen om het huis te verbouwen? Het huis staat niet op mijn naam. We willen pas volgend jaar een testament gaan opmaken zodat ik het huis erft mocht ik niet mede-eigenaar willen worden. Hij zou ook wel willen dat mijn naam op het hypotheek komt, aangezien we beiden vast contract hebben gezamenlijke huishouden met zonder schulden behalve dat hij een hypotheekschuld heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zojuist een hypotheek afgesloten a €260.000 alleen in onze akte van levering stond €300.000. Dit heeft ermee te maken dat wij onze huidige hypotheek mogen ophogen voor eventuele verbeteringen/verbouwingen etc. Kijk even naar je man zijn huidige hypotheek om te kijken hoe het bij jullie is omschreven.
Nooit je naam op een hypotheek als je niet mede- eigenaar bent. Je wilt niet hoofdelijk aansprakelijk zijn voor een schuld waar geen eigendom tegenover staat.

Ga naar de notaris, en dan naar een financieel adviseur. Mede- eigenaar kun je namelijk ook niet zomaar worden, dan moet je je inkopen.
Student2020 schreef:
11-07-2020 22:26
Wij hebben zojuist een hypotheek afgesloten a €260.000 alleen in onze akte van levering stond €300.000. Dit heeft ermee te maken dat wij onze huidige hypotheek mogen ophogen voor eventuele verbeteringen/verbouwingen etc. Kijk even naar je man zijn huidige hypotheek om te kijken hoe het bij jullie is omschreven.
Dat is alleen om te zorgen dat je geen nieuwe inschrijving met bijbehorende kosten hoeft te doen via de notaris. Het zegt niets over of je dat bedrag ook kunt lenen met je inkomen en de waarde van je huis na verbouwing.
Alle reacties Link kopieren
Is er een overlijdensrisicoverzekering afgesloten door je man?
Als jullie getrouwd zijn, dan erf je dat huis + hypotheek, maar dat moet je dan wel kunnen betalen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Toen hij de hypotheek afsloot enkele jaren geleden kon hij die 30k meer op zijn inkomen krijgen. Waarom zou dat nu niet kunnen?
Ik zou het zuiver houden, zijn huis, zijn hypotheek. Je kunt wel bijdragen in de lasten door de helft van de hypotheekrente + nog wat extra voor onderhoud maandelijks aan hem over te maken, als een soort van huur. Maar ik zou zeker niet mijn naam op een kleine lening voor het huis zetten zonder mijn naam op de eigendomsakte.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
11-07-2020 22:32
Is er een overlijdensrisicoverzekering afgesloten door je man?
Als jullie getrouwd zijn, dan erf je dat huis + hypotheek, maar dat moet je dan wel kunnen betalen.
Hij heeft er wel één verplicht moeten afsluiten maar is wel een aflopende overlijdensrisicoverzekering.
Ik denk dat jullie dat testament ook niet helemaal hebben begrepen. Je bent getrouwd, dus je bent sowieso al erfgenaam. Ook als hij morgen verongelukt.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
11-07-2020 22:34
Ik denk dat jullie dat testament ook niet helemaal hebben begrepen. Je bent getrouwd, dus je bent sowieso al erfgenaam. Ook als hij morgen verongelukt.
Ze zijn getrouwd op HV
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
11-07-2020 22:37
Ze zijn getrouwd op HV
Ik ook, maar bij overlijden valt alles in de gemeenschap van goederen. Bij scheiden wordt het een heel ander verhaal.

Het ligt dus aan de voorwaarden waaronder ze getrouwd zijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Student2020 schreef:
11-07-2020 22:26
Wij hebben zojuist een hypotheek afgesloten a €260.000 alleen in onze akte van levering stond €300.000. Dit heeft ermee te maken dat wij onze huidige hypotheek mogen ophogen voor eventuele verbeteringen/verbouwingen etc. Kijk even naar je man zijn huidige hypotheek om te kijken hoe het bij jullie is omschreven.
Hypotheekakte.

En man kan idd (na toetsing inkomen/waarde woning) de hypotheek verhogen zonder tussenkomst van de notaris, de oorspronkelijke hypotheek was 30000 dit willen ze nu opnieuw lenen en dat kan dus binnen de inschrijving
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
11-07-2020 22:33
Toen hij de hypotheek afsloot enkele jaren geleden kon hij die 30k meer op zijn inkomen krijgen. Waarom zou dat nu niet kunnen?
Ik zou het zuiver houden, zijn huis, zijn hypotheek. Je kunt wel bijdragen in de lasten door de helft van de hypotheekrente + nog wat extra voor onderhoud maandelijks aan hem over te maken, als een soort van huur. Maar ik zou zeker niet mijn naam op een kleine lening voor het huis zetten zonder mijn naam op de eigendomsakte.
Hij denkt dat de bank wellicht moeilijk gaat doen omdat hij nu al netto weinig overhoudt op zijn inkomen en als hij 30k meer bijleent dat hij aan zijn max komt te zitten. Destijds heeft hij al max geleend voor zijn hypotheek. Hij betaald alle vasten lasten. Met het grootste gedeelte van mijn salaris sparen wij. Over een paar maanden gaan wij op adviesgesprek en ik wil eigenlijk geen documenten aanleveren zoals mijn werkgeverscontract of bankafschriften. Het voelt dan meteen alsof ik zijn schuld aangaat.
Alle reacties Link kopieren
Als hij dat geld netjes heeft terugbetaald, waarom zou de bank dan moeilijk doen als hij dat terug wil opnemen?

Je wil je handtekening gaan zetten onder een (stuk) hypotheek van een huis dat helemaal niet van jou is? Niet doen.
Zijn huis, hij regelt het maar alleen.


Waarom trouwens pas volgend jaar dat testament regelen?
Toch een mooi moment om dat nu te doen?


Anders valt ie straks dood midden in de verbouwingen en is er niets geregeld.
En kan het huis niet eens verkocht worden omdat niemand het in half-afgewerkte staat wil.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
To, nooit een hypotheek aangaan op een woning die niet van jou is.
Je bent hoofdelijk aansprakelijk voor de hele 30.000 maar hebt er geen woning tegenover staan.

De meeste verstrekkers zullen dit ook Niet doen.

En idd, kijk wel naar de overlijdensrisicoverzekering als jij in de woning wil blijven wonen na zijn overlijden.
Alle reacties Link kopieren
jangela schreef:
11-07-2020 22:40
Hij denkt dat de bank wellicht moeilijk gaat doen omdat hij nu al netto weinig overhoudt op zijn inkomen en als hij 30k meer bijleent dat hij aan zijn max komt te zitten. Destijds heeft hij al max geleend voor zijn hypotheek. Hij betaald alle vasten lasten. Met het grootste gedeelte van mijn salaris sparen wij. Over een paar maanden gaan wij op adviesgesprek en ik wil eigenlijk geen documenten aanleveren zoals mijn werkgeverscontract of bankafschriften. Het voelt dan meteen alsof ik zijn schuld aangaat.
Lijkt het mij logischer om gewoon - desnoods tijdelijk de lasten te verschuiven.

Hij blijft zijn huis afbetalen, maar jij gaat eventueel extra water-elektriciteit-... betalen.
Zodat hij voor de vorm extra overhoudt.

Maar hij heeft het huis gekocht "op zijn max" en kon het toen betalen, dus ik zie nog altijd niet waarom de bank moeilijk zou doen.
Tenzij hij sindsdien zwaar minder is gaan verdienen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Nooit een hypotheek op je naam nemen als je geen mede-eigenaar bent. Als jullie ruzie zouden krijgen en uit elkaar gaan heb jij wel een hypotheek maar geen huis.

Je kan wel kijken of jij mede-eigenaar kan worden Door je in te kopen. Dan kunnen jullie de hypotheek op beider naam zetten. Je kan het huis 50/50 doen maar ook bv 60/40. Als het anders doet, bv 70/30 dan moet bij uit elkaar gaan en van de 2 de ander uitkopen. Er moet dan overdrachtsbelasting betaald worden bij 50/50 of 60/40 niet.

Echt, hou het zakelijk. Je bent ook niet voor niets onder hv getrouwd.

Vraag advies aan een hypotheekadviseur of notaris. Dat is het geld altijd waard.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
11-07-2020 22:37
Ze zijn getrouwd op HV
Dat heeft invloed igv scheiden, niet igv de dood.
Alle reacties Link kopieren
Misschien begrijp ik het niet helemaal, of ben ik niet up to date met regels, maar: als je getrouwd bent, los van huwelijkse voorwaarden, ben je toch automatisch elkaars erfgenaam? Ook als er geen testament is?
Verder zou ik bijzonder terughoudend zijn met de hypotheek mede op jouw naam zetten. Je bent immers geen eigenaar of zelfs maar mede-eigenaar van het huis.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wachten jullie nog maanden meteen adviesgesprek? Is daar een rede voor? Zou het niet verstandiger om het juist nu te doen?
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
11-07-2020 22:47
Misschien begrijp ik het niet helemaal, of ben ik niet up to date met regels, maar: als je getrouwd bent, los van huwelijkse voorwaarden, ben je toch automatisch elkaars erfgenaam? Ook als er geen testament is?
Verder zou ik bijzonder terughoudend zijn met de hypotheek mede op jouw naam zetten. Je bent immers geen eigenaar of zelfs maar mede-eigenaar van het huis.
Klopt.

HV gaan vaak over dingen die belangrijk zijn als beide partners nog in leven zijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
jangela schreef:
11-07-2020 22:40
Hij denkt dat de bank wellicht moeilijk gaat doen omdat hij nu al netto weinig overhoudt op zijn inkomen en als hij 30k meer bijleent dat hij aan zijn max komt te zitten. Destijds heeft hij al max geleend voor zijn hypotheek. Hij betaald alle vasten lasten. Met het grootste gedeelte van mijn salaris sparen wij. Over een paar maanden gaan wij op adviesgesprek en ik wil eigenlijk geen documenten aanleveren zoals mijn werkgeverscontract of bankafschriften. Het voelt dan meteen alsof ik zijn schuld aangaat.
Gevoel en daadwerkelijk zijn schuld aangaan zijn 2 verschillende dingen.

Je kunt ook voor 1/8 of 1/18 eigenaar worden van de woning als jij op de akte gezet wordt. Het deel hangt af van jouw inbreng en de waarde van de woning.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Hypotheek = Lening = Schuld
Alle reacties Link kopieren
WakeUpje schreef:
11-07-2020 22:42
To, nooit een hypotheek aangaan op een woning die niet van jou is.
Je bent hoofdelijk aansprakelijk voor de hele 30.000 maar hebt er geen woning tegenover staan.

De meeste verstrekkers zullen dit ook Niet doen.

En idd, kijk wel naar de overlijdensrisicoverzekering als jij in de woning wil blijven wonen na zijn overlijden.
jawel hoor. Een extra schuldenaar biedt ze alleen maar zekerheid.

Het omgekeerde een mede eigenaar die niet meetekent voor de hypotheek willen ze niet.
Omdat ze dan het huis niet kunnen verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het onderhand wel duidelijk was dat je nooit moet meetekenen voor een hypotheek op een huis waar je geen mede eigenaar van bent.

Als jij morgen tekent en hij zegt overmorgen dat hij wil scheiden en hij stopt met het betalen van de hypotheek dan kan jij dus die 30.000 in je eentje afbetalen terwijl je op straat staat.

Je schrijft dat jullie jouw salaris grotendeels sparen . Staat er ook in de huwelijkse voorwaarden vastgelegd dst het saldo op jouw rekening alleen van jou is?

Zo niet dan heeft hij bij een scheiding gewoon recht op de helft van het geld wat op jouw spaarrekening staat. Ook als die alleen op jouw naam staat.
Alle reacties Link kopieren
Als je in een paar jaar 30k extra kan aflossen, dan kun je aardig sparen. Waarom dan niet doorsparen en verbouwing vanuit spaargeld betalen? Tenzij het om iets gaat dat echt niet kan wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven