Geld & Recht alle pijlers

Uitbetalen overuren

23-02-2021 18:29 43 berichten
Wie kan me helpen.
Afgelopen jaren heb ik een behoorlijk aantal overuren opgebouwd. Mijn werkgever wil ze nu eenmalig aan mij uitkeren.
Nu begrijp ik dat overuren tegenwoordig niet meer zwaarder belast worden. Dat was ook het aantrekkelijke ervan. Probleem is echter dat volgens salarisadministratie de uren uit meerdere jaren zijn en dat de belastingaangifte van die jaren dus nu gecorrigeerd moeten worden. Dat lijkt me nogal gedoe.
Als gratificatie uitbetalen kan ook maar dat wordt wel zwaarder belast wat ik weer jammer vind en dus liever niet doe.
Klopt dit of zijn er nog andere manieren die ik niet weet?
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
26-02-2021 07:06
Er is ook geen ruimte om weken vrij te nemen. Ik krijg mijn reguliere verlof al niet op.
Daarbij gaan we verbouwen en is het geld ook wel welkom
Dat is dat wel lekker om het uit te laten betalen.
Dus gewoon nu uit laten betalen. Dan is het allemaal loon 2021!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
mind_game schreef:
26-02-2021 09:42
het enige dat kan gebeuren is dat je in het jaar van uitbetalen in een andere belastingschijf terecht komt. dan zul je dus in dat jaar meer belasting moeten betalen. Het jaar er op zal je weer terugvallen naar het oude tarief
Als dat zo, wat niet zo in dit geval, kan je eventueel middelen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
26-02-2021 09:48
Als dat zo, wat niet zo in dit geval, kan je eventueel middelen.
Wat probeer je precies te zeggen....?
mind_game wijzigde dit bericht op 27-02-2021 14:30
0.57% gewijzigd
*do not underestimate the power of stupidity*
mind_game schreef:
27-02-2021 14:03
War probeer je precies te zeggen....?
Precies wat ze schrijft, To had aangegeven dat dit niet zo is

Zoek het begrip middelen eens op op de belastingdienst site
Alle reacties Link kopieren
Is er niet iets dat je heel graag wilt hebben??

Afhankelijk van het bedrag kun je het bedrijf ook vragen om de rekening te betalen van een computer, elektrische fiets, nieuwe meubels, overkapping, rolluiken, airco, zonnepanelen...
Voor het bedrijf gunstig, want waarschijnlijk kunnen ze de btw nog wel terug krijgen. Voor jou gunstig, want geen gedoe, geen belastingen en op spaargeld krijg je toch geen rente.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
27-02-2021 14:08
Precies wat ze schrijft, To had aangegeven dat dit niet zo is

Zoek het begrip middelen eens op op de belastingdienst eens op
Ah, excusez le mot. Niet goed gezien.

*do not underestimate the power of stupidity*
mind_game schreef:
26-02-2021 09:42
het enige dat kan gebeuren is dat je in het jaar van uitbetalen in een andere belastingschijf terecht komt. dan zul je dus in dat jaar meer belasting moeten betalen. Het jaar er op zal je weer terugvallen naar het oude tarief

Die hogere belastingschijf geldt dan altijd nog alleen voor het bedrag boven de grens. Het is niet zo dat je héle inkomen ineens in een hoger tarief valt en van “terugvallen naar het oude tarief” is geen sprake.

Bovendien, een hoger belastingtarief kan zelfs gunstig zijn vanwege hypotheekrenteaftrek.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
28-02-2021 18:20
Die hogere belastingschijf geldt dan altijd nog alleen voor het bedrag boven de grens. Het is niet zo dat je héle inkomen ineens in een hoger tarief valt en van “terugvallen naar het oude tarief” is geen sprake.

Bovendien, een hoger belastingtarief kan zelfs gunstig zijn vanwege hypotheekrenteaftrek.
Hoe bedoel je dat laatste?
Ceylon schreef:
27-02-2021 14:20
Is er niet iets dat je heel graag wilt hebben??

Afhankelijk van het bedrag kun je het bedrijf ook vragen om de rekening te betalen van een computer, elektrische fiets, nieuwe meubels, overkapping, rolluiken, airco, zonnepanelen...
Voor het bedrijf gunstig, want waarschijnlijk kunnen ze de btw nog wel terug krijgen. Voor jou gunstig, want geen gedoe, geen belastingen en op spaargeld krijg je toch geen rente.
Een werkgever mag geen privé spullen voor een werknemer kopen om zo belasting te ontduiken. Voor een fiets bestaan er mogelijkheden, een laptop kan eventueel, maar dan wel voor zakelijk gebruik. Maar de rest kan echt niet.
montblanc schreef:
28-02-2021 18:25
Hoe bedoel je dat laatste?

Dat je betaalde hypotheekrente tegen een hoger tarief kan aftrekken. Is de afgelopen jaren wel wat afgebouwd, want het is natuurlijk best raar dat de ene eigenaar voor eenzelfde woning en hypotheek meer terugkrijgt dan een ander omdat die eerste een hoger inkomen heeft.
puntillita schreef:
28-02-2021 18:20
Die hogere belastingschijf geldt dan altijd nog alleen voor het bedrag boven de grens. Het is niet zo dat je héle inkomen ineens in een hoger tarief valt en van “terugvallen naar het oude tarief” is geen sprake.

Bovendien, een hoger belastingtarief kan zelfs gunstig zijn vanwege hypotheekrenteaftrek.
Hoe is een hoger tarief gunstig voor de hypotheekrenteaftrek?
puntillita schreef:
28-02-2021 18:44
Dat je betaalde hypotheekrente tegen een hoger tarief kan aftrekken. Is de afgelopen jaren wel wat afgebouwd, want het is natuurlijk best raar dat de ene eigenaar voor eenzelfde woning en hypotheek meer terugkrijgt dan een ander omdat die eerste een hoger inkomen heeft.
Het bekent toch dat je eerst meer te veel hebt betaald? Je krijgt dus meer terug omdat je meer extra betaald hebt.
Mevrouw_SpuitElf schreef:
28-02-2021 18:50
Het bekent toch dat je eerst meer te veel hebt betaald? Je krijgt dus meer terug omdat je meer extra betaald hebt.

Nee, de bruto hypotheekrente die je betaalt is niet afhankelijk van je inkomen. Die is afhankelijk van je hypotheeksom, rentepercentage en soort hypotheek. Netto maandbedrag kan wèl verschillen bij een ander inkomen. Het is krom..
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw_SpuitElf schreef:
28-02-2021 18:50
Het bekent toch dat je eerst meer te veel hebt betaald? Je krijgt dus meer terug omdat je meer extra betaald hebt.
Nee. Stel de top van jouw salaris valt in de laagste schijf, stel 30%, en je hebt 5000 aan rente betaald. Dan krijg je 30% x 5000 = 1.500 terug ivm de aftrek. Stel dat de top van jouw salaris valt voor 5.000 euro in de hogere schijf, stel 40%. Dan krijg je 5000 x 40% = 2.000 euro terug.
Dus als je meer verdient krijg je procentueel meer terug. Momenteel zijn ze het wel aan het aftoppen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
26-02-2021 00:35
Oké. Dat had ik niet uit het topic gehaald. Het was goed bedoeld en ik schreef ook 'eventueel'.
Had je ook niet kunnen weten. Jij was de eerste die toeslagen noemde :-) Pas later werd gemeld dat TO geen toeslagen krijgt.
puntillita schreef:
28-02-2021 19:36
Nee, de bruto hypotheekrente die je betaalt is niet afhankelijk van je inkomen. Die is afhankelijk van je hypotheeksom, rentepercentage en soort hypotheek. Netto maandbedrag kan wèl verschillen bij een ander inkomen. Het is krom..
Wat denk ik bedoeld wordt, als je de hypotheekrente kan aftrekken tegen een hoger tarief, heb je ook eerst dat hogere tarief betaald (als in ingehouden van je loon). Dus per saldo is er geen voordeel. En zoals je zelf al aangeeft, is de aftrek tegenwoordig beperkt. Maximale aftrek in 2021 is 43%.

Maar eigenlijk is het een non discussie, want TO heeft al aangegeven er geen hogere schijf van toepassing is.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
28-02-2021 18:44
Dat je betaalde hypotheekrente tegen een hoger tarief kan aftrekken. Is de afgelopen jaren wel wat afgebouwd, want het is natuurlijk best raar dat de ene eigenaar voor eenzelfde woning en hypotheek meer terugkrijgt dan een ander omdat die eerste een hoger inkomen heeft.
Zo raar is het niet. De achtergrond van HRA is gebaseerd op het dat je kosten die je maakt om inkomsten te verwerven (een eigen huis wordt als een inkomstenbron gezien, daarom ook de huurwaardeforfait) zijn aftrekbaar van het belastbare inkomen. Zo is het in 1893 bedacht.
En met een progressief belastingstelsel is het logisch dat je het kunt aftrekken tegen het tarief dat je betaalt.

Juist dat het tarief nu wordt afgebouwd is theoretisch krom. Politiek gezien logisch, maar belastingtechnisch gezien niet zuiver (en idioot ingewikkeld). Je zou het veel simpeler kunnen houden door HRA tegen het maximale tarief af te trekken op voorwaarde dat je er je hypotheek mee aflost. Dan neemt het bedrag vanzelf af. En met hypotheken waarbij je sowieso moet aflossen wordt de HRA automatisch al lager.
Tijger32 schreef:
28-02-2021 19:43
Wat denk ik bedoeld wordt, als je de hypotheekrente kan aftrekken tegen een hoger tarief, heb je ook eerst dat hogere tarief betaald (als in ingehouden van je loon). Dus per saldo is er geen voordeel. En zoals je zelf al aangeeft, is de aftrek tegenwoordig beperkt. Maximale aftrek in 2021 is 43%.

Maar eigenlijk is het een non discussie, want TO heeft al aangegeven er geen hogere schijf van toepassing is.
Dat bedoelde ik inderdaad. Excuus voor het offtopic gaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven