Geld & Recht alle pijlers

Uitgeleend geld niet teruggekregen van 'vriend'

21-10-2019 11:05 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,

Ik heb geld uitgeleend aan een ''vriend'' die mij nu negeert. Via whatsapp is duidelijk afgesproken dat hij mij vrijdag 11 oktober zou terug betalen.

Ook zit er een principe dingetje aan vast voor mij.. Dat iemand met wie ik >10 jaar 'bevriend' ben mij zo hard naait.

Nu vroeg ik me af of incassobureaus civiele zaken in behandeling nemen en zo niet, ben ik eigenlijk uit principe bereid te procederen. Mocht ik dit laatste doen, vroeg ik me af hoe waarschijnlijk het is dat ik dan zelf voor proceskosten opdraai.
Alle reacties Link kopieren
Waarvoor had deze "vriend" geld van jou nodig dan?
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 13:32
Ik heb zijn nieuwe adres niet en nu is het mijn schuld? Right
Van een instantie krijgt hij na 14 dagen een herinnering.
Daarna een aanmaning.
Dan een dwangbevel en daarna het bericht dat het naar een incasso bureau gaat.

Jij gaat al binnen 14 dagen naar een incassobureau.

Tja, dan zat deze vreindschap niet heel diep.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het laten gaan en dit zien als een les. Nooit geld lenen wat je niet zelf kan missen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-10-2019 13:35
Van een instantie krijgt hij na 14 dagen een herinnering.
Daarna een aanmaning.
Dan een dwangbevel en daarna het bericht dat het naar een incasso bureau gaat.

Jij gaat al binnen 14 dagen naar een incassobureau.

Tja, dan zat deze vreindschap niet heel diep.
Oja, nu is het mijn schuld. Natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
21-10-2019 13:33
Waarvoor had deze "vriend" geld van jou nodig dan?
Omdat hij even krap zat en zou vrijdag geld krijgen wat hij aan mij zou overmaken.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 13:32
Ik heb zijn nieuwe adres niet en nu is het mijn schuld? Right
Niemand hier zegt dat het jouw schuld is, maar wel dat je vrij snel naar harde middelen wil grijpen om je geld terug te krijgen.

Uiteraard is het gewoon een zeer nare situatie. Je hebt je geld nog steeds niet en de verhouding met een goede vriend is nu verstoort.

Maar ga ook eens na of het daadwerkelijk waard is om voor een miezerige €70 zoveel tijd en energie op te geven.
Ik zal niet zeggen dat je geen recht hebt om hier boos of teleurgesteld over te zijn. Maar ik weet wel uit persoonlijke ervaring dat het simpelweg weinig zin heeft om zo lang boos te blijven en hier zo'n punt van te maken,
Het is namelijk tijd en energie die je beter in andere zaken had kunnen steken.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 13:32
Ik heb zijn nieuwe adres niet en nu is het mijn schuld? Right
Als je dit haalt uit de post van Doreia heb je meer problemen dan de € 70 die je nog terug moet krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 13:37
Omdat hij even krap zat en zou vrijdag geld krijgen wat hij aan mij zou overmaken.
Ja dat begrijp ik, maar waarvoor zat hij even krap dan? Op dit moment speelt namelijk ook zoiets in mijn kring (niet met mij, aangezien ik nooit geld uitleen). Deze persoon bleef ook maar geld lenen omdat hij "even krap zat". Uiteindelijk bleek dat hij het nodig had om zijn alcohol- en drugsverslaving te kunnen bekostigen.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 13:36
Oja, nu is het mijn schuld. Natuurlijk.
Je springt heel erg snel naar hele dwingende maatregelen.
Waarom wil je dat doen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet een groepsapp aanmaken met hem er in en een paar gezamenlijke vrienden en dan via die app vragen of iemand contact met hem heeft gehad, dan zeggen dat ie je negeert nu hij geld moet terug betalen, waarschijnlijk door die druk staat het zo op je rekening, gelijk daarna een tikkie naar hem sturen.
Doreia* schreef:
21-10-2019 13:26

Denk jij echt dat hij 11 jaar vriendschap voor 70 euro vergooien wil?
Zulke lui bestaan. Ik heb een 'goede vriend' eens een paar honderd euro geleend met de afspraak dat hij in (zeer bescheiden) termijnen zou terugbetalen. De eerste termijn heb ik keurig gekregen en daarna werd het stil. Aangezien ik het geld op zich wel missen kon heb ik hem zelfs gemaild met de mededeling dat ie het wat mij betreft kon houden, omdat hij dat geld nou eenmaal niet uit weelde van me had geleend. Ook op die mail werd nooit meer gereageerd dus exit vriendschap. Ik zal niet zeggen dat ik kapot was van verdriet, maar ik vond het natuurlijk wel jammer.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 13:37
Omdat hij even krap zat en zou vrijdag geld krijgen wat hij aan mij zou overmaken.
En misschien kwam vrijdag dat geld niet. En weet hij niet wanneer wel.
Of heeft hij de hele boel bij elkaar gelogen en is het geld, samen met het inkomen, alweer op aan
andere dingen. En flikt hij dit bij alles en iedereen.

Als je zijn nieuwe adres niet hebt, vraag ik me af of het een goede vriend is. En niet een bekende / kennis.
Dan heb je vast niet geholpen bij de verhuizing :)
En wil je daarvoor zoveel moeite doen? Voor 70 euro. Aanmelden bij een incasso bureau, alle bewijzen aanleveren,
de boel blijven aansturen, akkoord geven op vervolg stappen.
Voor 70 euro he? Allemaal moeite.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
21-10-2019 13:43
Kun je niet een groepsapp aanmaken met hem er in en een paar gezamenlijke vrienden en dan via die app vragen of iemand contact met hem heeft gehad, dan zeggen dat ie je negeert nu hij geld moet terug betalen, waarschijnlijk door die druk staat het zo op je rekening, gelijk daarna een tikkie naar hem sturen.
:lol:
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-10-2019 13:45
En misschien kwam vrijdag dat geld niet. En weet hij niet wanneer wel.
Of heeft hij de hele boel bij elkaar gelogen en is het geld, samen met het inkomen, alweer op aan
andere dingen. En flikt hij dit bij alles en iedereen.

Als je zijn nieuwe adres niet hebt, vraag ik me af of het een goede vriend is. En niet een bekende / kennis.
Dan heb je vast niet geholpen bij de verhuizing :)
En wil je daarvoor zoveel moeite doen? Voor 70 euro. Aanmelden bij een incasso bureau, alle bewijzen aanleveren,
de boel blijven aansturen, akkoord geven op vervolg stappen.

Voor 70 euro he? Allemaal moeite.
Het gaat TO natuurlijk om het principe hier. Het is inderdaad behoorlijk kansloos dat TO het geld ooit nog terug gaat zien. En hetgeen hem zo kwaad maakt, is het feit dat hij het leende aan een "vriend". Die 70 euro is slechts bijzaak. Het feit dat je je eigen vriend vertrouwde, financieel wilde helpen en dan zo genadeloos genaaid wordt is waarom TO uit is op wraak.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet erg eerlijk hoe TO hier door sommige als zeur, slechte vriendin of boeman wordt neergezet.
Laten we wel even helder houden wie hier de gedupeerde is, vooral emotioneel.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
21-10-2019 14:14
Ik vind het niet erg eerlijk hoe TO hier door sommige als zeur, slechte vriendin of boeman wordt neergezet.
Laten we wel even helder houden wie hier de gedupeerde is, vooral emotioneel.
Precies, TO is genaaid, en niet door zo maar iemand. Het was een "vriend".
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
21-10-2019 14:14
Ik vind het niet erg eerlijk hoe TO hier door sommige als zeur, slechte vriendin of boeman wordt neergezet.
Laten we wel even helder houden wie hier de gedupeerde is, vooral emotioneel.
En laten we ook even de 11 dagen in ogenschouw houden die de voorgenomen vervolgacties nog helemaal niet rechtvaardigen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
21-10-2019 14:03
Het gaat TO natuurlijk om het principe hier. Het is inderdaad behoorlijk kansloos dat TO het geld ooit nog terug gaat zien. En hetgeen hem zo kwaad maakt, is het feit dat hij het leende aan een "vriend". Die 70 euro is slechts bijzaak. Het feit dat je je eigen vriend vertrouwde, financieel wilde helpen en dan zo genadeloos genaaid wordt is waarom TO uit is op wraak.
Ja, wellicht wel ja. Ik ben boos en gekwetst.
Want ja, we zijn goed bevriend. Deze situatie is ook zo ontzettend bizar voor mij. Hij is pas verhuisd, ik weet wel naar welke straat, maar nummer niet. Hij kent mijn ouders.. Hij is vlakbij mijn ouders komen wonen en mijn moeder heeft ook aangeboden dat hij altijd langs kan komen als hij wilt, ook als ik er niet ben.

Ik heb meerdere malen gezegd van communiceer gewoon, wat is er aan de hand etc. Geen enkel gehoor. Als er iets ergs zou zijn of hij het niet zou hebben, dan communiceert hij normaal gesproken ook. Dit is niet de eerste keer.
Maar mij compleet negeren en mij dan met jouw shit opzadelen dat gaat er bij mij echt niet in. En dan kunnen mensen hier wel met kul opmerkingen komen, ja zo diep gaat die vriendschap dan niet etc. Dat weten jullie helemaal niet en niet de hele wereld is maar zo zwart/wit.

Maar ja, natuurlijk reageer ik uit emotie. Voor mij voelt het heel erg alsof er misbruik wordt gemaakt van mijn goedheid, wat mensen wel vaker doen. En ja, misschien reageer ik dan heftig, maar het voelt ook als een soort middel van erkenning.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft ruim 8000 uitgeleend aan een vriend die hij al 10 jaar kent. Schuldbekentenis opgesteld en alles, het zou binnen 3 maanden terug zijn.

Een jaar later is er nog niets terug, harde les.

Vriend wil niet procederen
Pindakaasjes schreef:
21-10-2019 14:14
Ik vind het niet erg eerlijk hoe TO hier door sommige als zeur, slechte vriendin of boeman wordt neergezet.
Laten we wel even helder houden wie hier de gedupeerde is, vooral emotioneel.
Ik denk eerder dat sommige mensen vraagtekens zetten bij de overtrokken en buitenproportionele reactie van TO en hem/haar daarmee proberen te helpen door de zaken in perspectief te zetten, of het anders proberen te bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel een lastige situatie. Ik kan niet in je portemonnee kijken hoeveel geld 70 euro voor je is.

Ik zit zelf in de gelukkige situatie dat ik er waarschijnlijk geen boterham minder om hoef te eten. Hoewel het ook zeker niet mijn hobbie is om dergelijke bedragen uit te delen hoor!

Maar ik zou me heel goed afvragen: wat wil je liever terug? Je geld of je vriend?
En als het antwoord je vriend is, dan is dit het punt waarop ik nog 1x een appje zou sturen "als ik je het geld nou schenk en we het er niet meer over hebben, kunnen we dan gewoon weer eens een kop koffie drinken? Ik mis je, en ik maak me zorgen om je. Laat alsjeblieft iets van je horen".
Ik leen nooit geld uit. Als een vriend geld nodig heeft en ik kan het missen, dan krijgt hij het geld van mij. Terugbetalen zien we later wel. Uitlenen heeft geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap heus dat je boos bent, maar een incassobureau inschakelen lijkt me wat ver gaan, zéker voor 70 euro. Je kunt toch wel via via aan zijn volledige adres komen? Dan ga je er dus heen, om het geld terug te eisen. Dát is de weg die je kan nemen.

Ikzelf heb een aantal keren mijn neus gestoten (en om veel grotere bedragen dan 70 euro). Tja, de vriendschappen waren wel over ja. Maar dat is níet mijn schuld, en dus their loss.

Ik zou het laten gaan, tesamen met die vriendschap.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
En heel eerlijk, het feit dat hij niet reageert verbaast me minder dan jouw idee van een incassobureau achter een vriend aan te sturen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hem al een Tikkie gestuurd? Stuur desnoods een aantal keer een tikke van 20 euro zodat hij indelen kan betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven