Geld & Recht alle pijlers

Uitgeleend geld niet teruggekregen van 'vriend'

21-10-2019 11:05 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,

Ik heb geld uitgeleend aan een ''vriend'' die mij nu negeert. Via whatsapp is duidelijk afgesproken dat hij mij vrijdag 11 oktober zou terug betalen.

Ook zit er een principe dingetje aan vast voor mij.. Dat iemand met wie ik >10 jaar 'bevriend' ben mij zo hard naait.

Nu vroeg ik me af of incassobureaus civiele zaken in behandeling nemen en zo niet, ben ik eigenlijk uit principe bereid te procederen. Mocht ik dit laatste doen, vroeg ik me af hoe waarschijnlijk het is dat ik dan zelf voor proceskosten opdraai.
Geld is geld. En afspraak is afspraak.
Zuur als er niet aan de afspraak gehouden wordt.
Iemand die om geld vraagt is nooit te vertrouwen. Hoe kan het dat die vriend geen geld had en waarom geef je iemand geld waar je het adres niet eens van hebt?
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
21-10-2019 14:29
Ik snap heus dat je boos bent, maar een incassobureau inschakelen lijkt me wat ver gaan, zéker voor 70 euro. Je kunt toch wel via via aan zijn volledige adres komen? Dan ga je er dus heen, om het geld terug te eisen. Dát is de weg die je kan nemen.

Ikzelf heb een aantal keren mijn neus gestoten (en om veel grotere bedragen dan 70 euro). Tja, de vriendschappen waren wel over ja. Maar dat is níet mijn schuld, en dus their loss.

Ik zou het laten gaan, tesamen met die vriendschap.
We hebben geen gemeenschappelijke vrienden. Ik weet wel waar hij werkt.. Mjah, doordeweeks heb ik niet echt tijd om daar heen te gaan ivm mijn eigen verplichtingen.

Het frustreert me vooral heel erg.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
21-10-2019 14:36
Geld is geld. En afspraak is afspraak.
Zuur als er niet aan de afspraak gehouden wordt.
Iemand die om geld vraagt is nooit te vertrouwen. Hoe kan het dat die vriend geen geld had en waarom geef je iemand geld waar je het adres niet eens van hebt?
Het klinkt allemaal gek als ik het zo beschrijf, maar we zien elkaar 2 a 3 keer per jaar. De laatste paar keer is hij naar mij toe gekomen en toen vertelde hij dat hij net was verhuisd. We zijn niet het type vrienden die de hele tijd door appen en weet ik wat. Hij heeft verteld waar hij woonde, maar alleen de straat.

Als ik er zo over nadenk.. ik weet niet het exacte adres van al mijn vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere malen gezegd van communiceer gewoon, wat is er aan de hand etc. Geen enkel gehoor. Als er iets ergs zou zijn of hij het niet zou hebben, dan communiceert hij normaal gesproken ook. Dit is niet de eerste keer.
Maar mij compleet negeren en mij dan met jouw shit opzadelen dat gaat er bij mij echt niet in. En dan kunnen mensen hier wel met kul opmerkingen komen, ja zo diep gaat die vriendschap dan niet etc. Dat weten jullie helemaal niet en niet de hele wereld is maar zo zwart/wit.
Zoek hem gewoon op en vraag wat er scheelt.
Met stroop ( een goed gesprek) vang je meer vliegen dan met azijn (incassobureau)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-10-2019 14:40
Zoek hem gewoon op en vraag wat er scheelt.
Met stroop ( een goed gesprek) vang je meer vliegen dan met azijn (incassobureau)
Ik zou niet weten hoe en als hij niet opneemt of op mijn whatsappjes reageert, dan weet ik ook niet zo goed hoe ik dat zou moeten doen. Anders zou ik dat gelijk al hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 14:37
We hebben geen gemeenschappelijke vrienden. Ik weet wel waar hij werkt.. Mjah, doordeweeks heb ik niet echt tijd om daar heen te gaan ivm mijn eigen verplichtingen.

Het frustreert me vooral heel erg.
Gaat het je dáár dan om? dat je veel meer moeite moet doen nu om je geld terug te krijgen?
Hij woont vlak bij je ouders zeg je. Wanneer ga je daar weer heen? Kun je direct even langs gaan en je hand ophouden en / of vragen wat er scheelt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-10-2019 14:42
Gaat het je dáár dan om? dat je veel meer moeite moet doen nu om je geld terug te krijgen?
Hij woont vlak bij je ouders zeg je. Wanneer ga je daar weer heen? Kun je direct even langs gaan en je hand ophouden en / of vragen wat er scheelt.
Nee, ik heb dus het exacte adres niet. Ik ga om 07:00 van huis en ben rond 20:00 weer terug. Ik studeer in een andere stad en werk 16 tot 20 uur per week, ook in een andere stad. Het gaat me niet om moeite doen, maar dat ik me mijn God niet weet hoe ik dit voor elkaar ga krijgen te midden van de deadlines en aankomende tentamens die ik nu heb. Dus het frustreert me des te meer dat ik nu een extra stresspuntje heb.
Perkele schreef:
21-10-2019 14:39
Het klinkt allemaal gek als ik het zo beschrijf, maar we zien elkaar 2 a 3 keer per jaar. De laatste paar keer is hij naar mij toe gekomen en toen vertelde hij dat hij net was verhuisd. We zijn niet het type vrienden die de hele tijd door appen en weet ik wat. Hij heeft verteld waar hij woonde, maar alleen de straat.

Als ik er zo over nadenk.. ik weet niet het exacte adres van al mijn vrienden.
Dat wat jij ‘vrienden’ noemt, noem ik niet eens ‘vage bekenden’.
Je leent geld uit aan mensen die je niet goed kent. Leen nooit meer geld uit en wees wat kritischer met het uitzoeken van je vrienden. Noem niet zomaar iemand je vriend.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
21-10-2019 14:51
Dat wat jij ‘vrienden’ noemt, noem ik niet eens ‘vage bekenden’.
Je leent geld uit aan mensen die je niet goed kent. Leen nooit meer geld uit en wees wat kritischer met het uitzoeken van je vrienden. Noem niet zomaar iemand je vriend.
Ach hou toch op, serieus. Je weet echt helemaal niks van de dynamiek. Zo vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-10-2019 14:16
En laten we ook even de 11 dagen in ogenschouw houden die de voorgenomen vervolgacties nog helemaal niet rechtvaardigen.
Doreia, ik snap wat je zegt, maar jij bekijkt dit door een zakelijke bril.
TO is gekwetst, voelt zich belazerd. Als vriend haar even had laten weten dat het geld wat later komt, was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest.
Maar vriend houdt zich nu schuil, zou ik ook boos van worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet genoeg en ga ook niet meer reageren op dit topic. Ik heb niet zo'n zin om een welles-nietes discussie te beginnen over of dit nu wel/niet een vriendschap is etc. Daar heb ik niet zo'n behoefte aan.

Bedankt voor de reacties. Sommige waren echt behulpzaam!

Ik moet zeker maar leren om het los te laten en ja, misschien speelt er wel meer. Ik vond het ook fijn om andere mensen hun ervaringen te lezen, want het voelde ergens heel erg persoonlijk..

Bedankt voor de moeite allemaal. Het was fijn om in ieder geval even van me af te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 14:47
Nee, ik heb dus het exacte adres niet. Ik ga om 07:00 van huis en ben rond 20:00 weer terug. Ik studeer in een andere stad en werk 16 tot 20 uur per week, ook in een andere stad. Het gaat me niet om moeite doen, maar dat ik me mijn God niet weet hoe ik dit voor elkaar ga krijgen te midden van de deadlines en aankomende tentamens die ik nu heb. Dus het frustreert me des te meer dat ik nu een extra stresspuntje heb.
Je kan er rustig op terugkomen met de Kerstvakantie.
Stuur je hem nog een appje dat je om het geld vraagt en ook of ook dat je akkoord wilt gaan met de helft nu en de helft volgende maand.
En dan met Kerst klop je eens op zijn deur. Het hoeft echt niet nu meteen.

En die zakelijke bril waardoor ik kijk is vanuit het voornemen van inschakelen incassobureau. Die zullen je eerst laten herinneren en aanmanen. Daardóór doen ze nog niet(s) zoveel.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
@Perkele, jammer dat je zo bent afgeserveerd door sommige, dat zelfs het begrip 'vriendschap' ter discussie gesteld moet worden .
Ik vind dat er allemaal zo niet toe doen.
Het feit blijft gewoon dat iemand aan jou zijn afspraak niet nakomt en niet het fatsoen wil opbrengen jou ook maar 1 zin of regel aan uitleg te geven!
Dat het om 70 Euro gaat is nog geen reden om het dus maar te laten waaien.
Flik zoiets bij een postorderbedrijf, justitie of de belangstingdienst.. en je bent het bokkie. Boete op boete, en in rap tempo!. Zelfs als het om 5 Euro gaat!
Dus zoiets bij een goede bekende flikken die weinig tegen je kan beginnen, maakt het des te schofteriger en laf!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de reacties wel meevallen. Ja het is lullig dat je de €70 niet terug krijgt. Ik denk dat dat iedereen wel eens is overkomen, en vele met wel veel hogere bedragen. Daarom zie dit als leergeld. Het is maar €70, geen duizenden en leen nooit meer geld uit aan mensen, daarvoor zijn banken.
Alle reacties Link kopieren
Bel een incassobedrijf en vraag of je hen in kunt schakelen voor zo’n bedrag.

Als zij zeggen ‘dat kan niet’ dan scheelt dat misschien al een stuk voor je frustratie.

En als het je dan echt nog zo hoog zit dan regel je op een of andere manier dat je hem een keer bij zijn werk opwacht zodat je hem persoonlijk kunt aanspreken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook ooit gedaan en niet eens aan een vriend maar aan mijn vriend in de tijd dat ik voor 100 euro nog heel lang moest werken....

Het zijn rotlessen in het leven als je het niet terugkrijgt, maar wel goede lessen. Ik ben er echt veel zakelijker van geworden
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 14:19
Ja, wellicht wel ja. Ik ben boos en gekwetst.
Want ja, we zijn goed bevriend. Deze situatie is ook zo ontzettend bizar voor mij. Hij is pas verhuisd, ik weet wel naar welke straat, maar nummer niet. Hij kent mijn ouders.. Hij is vlakbij mijn ouders komen wonen en mijn moeder heeft ook aangeboden dat hij altijd langs kan komen als hij wilt, ook als ik er niet ben.

Ik heb meerdere malen gezegd van communiceer gewoon, wat is er aan de hand etc. Geen enkel gehoor. Als er iets ergs zou zijn of hij het niet zou hebben, dan communiceert hij normaal gesproken ook. Dit is niet de eerste keer.
Maar mij compleet negeren en mij dan met jouw shit opzadelen dat gaat er bij mij echt niet in. En dan kunnen mensen hier wel met kul opmerkingen komen, ja zo diep gaat die vriendschap dan niet etc. Dat weten jullie helemaal niet en niet de hele wereld is maar zo zwart/wit.

Maar ja, natuurlijk reageer ik uit emotie. Voor mij voelt het heel erg alsof er misbruik wordt gemaakt van mijn goedheid, wat mensen wel vaker doen. En ja, misschien reageer ik dan heftig, maar het voelt ook als een soort middel van erkenning.
Ik, als ervaringsdeskundige van dat er misbruik wordt gemaakt van mijn goedheid, begrijp je helemaal! Volg je gevoel, je reageert niet te heftig vind ik. Het is je overkomen, je bent je vriend kwijt en je geld kwijt. Trek hier lering uit en leen nooit meer geld aan iemand uit.
Dat jij een incassobureau zo snel voor zo'n relatief laag bedrag op hem wilt zetten, dát zegt iets over de vriendschap. Veel meer dan het feit dat hij nu onbereikbaar is.

Kun je nog zo hard roepen dat wij er niets van weten. Maar het zegt gewoon al genoeg.

No way dat ik dat ooit bij mijn vrienden zou doen. Of zelfs: kan me helemaal niet voorstellen dat ze dit ooit zouden doen bij mij. En áls het dan zou gebeuren, met iemand die ik 3 keer per jaar zou zien, is het gewoon einde vriendschap. Wat mis je daar nou aan? Je studeert, dan weet je dat een goeie les voor 70 euro niet duur is. Kun je je hele leven mee vooruit.

Neem je verlies en steek de energie die je hier blijkbaar van krijgt in iets nuttigs.
Alle reacties Link kopieren
En zo zijn er mensen die niet 70 euro kwijt zijn maar 70.000

Ja, 70 euro is ook heus wel aardig wat, daar kan je ook een aantal dagen van eten en drinken, dat is ook zo, maar trek er lering uit als je het niet terug krijgt. Net als die ene keer die stomme verkeersboete die niet had gehoeven of die keer dat je de rits van je jas niet dichtdeed en je sleutels verloor......

Je bent niet de enige!
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-10-2019 15:44
Bel een incassobedrijf en vraag of je hen in kunt schakelen voor zo’n bedrag.

Als zij zeggen ‘dat kan niet’ dan scheelt dat misschien al een stuk voor je frustratie.

En als het je dan echt nog zo hoog zit dan regel je op een of andere manier dat je hem een keer bij zijn werk opwacht zodat je hem persoonlijk kunt aanspreken.
In Nederland kan iedereen een bordje op zijn deur spijkeren met 'incassobureau' erop, het is geen beschermde beroepsgroep.
Ze kunnen dus ook hun eigen tarieven bepalen. De 'fatsoenlijke' bedrijven hanteren over het algemeen een gemiddeld tarief van 15% over de te innen schuld met een maximum van ca. € 6.500,-.
Aangezien ze geen enkele bevoegdheid hebben (maar wel vaak goed zijn in intimidatie) heb je er eigenlijk helemaal niets aan. Brieven van een incassobureau kan je zonder zorgen onder aan de stapel 'afgewerkte post' leggen. Bedrijven lachen er alleen maar om.

Voor je bij een deurwaarder (die wel alle bevoegdheden heeft) terecht kunt, ben je meestal al maanden verder met een voortraject van herhaling van de rekening, aanmaning, laatste aanmaning enz. en duurt alle ellende alleen maar langer (en wordt steeds duurder).

TO, mocht je nog meelezen: natuurlijk is dit jouw schuld niet. Ik wens je heel veel sterkte met dit vervelende probleem en ik hoop dat het gauw opgelost kan worden :rose:
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Rivermoana schreef:
21-10-2019 16:14
En zo zijn er mensen die niet 70 euro kwijt zijn maar 70.000

Ja, 70 euro is ook heus wel aardig wat, daar kan je ook een aantal dagen van eten en drinken, dat is ook zo, maar trek er lering uit als je het niet terug krijgt. Net als die ene keer die stomme verkeersboete die niet had gehoeven of die keer dat je de rits van je jas niet dichtdeed en je sleutels verloor......

Je bent niet de enige!
Ow echt he :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Kun je anders in de Whatsapp voorstellen om het bedrag in termijnen terug te betalen? Als je als vriend niet eens 70 euro kunt terug betalen, is er echt wel meer aan de hand hoor. En dan kun je wel boos wordne, maar misschien schaamt diegene zich enorm juist
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 14:19
Ja, wellicht wel ja. Ik ben boos en gekwetst.
Want ja, we zijn goed bevriend. Deze situatie is ook zo ontzettend bizar voor mij. Hij is pas verhuisd, ik weet wel naar welke straat, maar nummer niet. Hij kent mijn ouders.. Hij is vlakbij mijn ouders komen wonen en mijn moeder heeft ook aangeboden dat hij altijd langs kan komen als hij wilt, ook als ik er niet ben.

Ik heb meerdere malen gezegd van communiceer gewoon, wat is er aan de hand etc. Geen enkel gehoor. Als er iets ergs zou zijn of hij het niet zou hebben, dan communiceert hij normaal gesproken ook. Dit is niet de eerste keer.
Maar mij compleet negeren en mij dan met jouw shit opzadelen dat gaat er bij mij echt niet in. En dan kunnen mensen hier wel met kul opmerkingen komen, ja zo diep gaat die vriendschap dan niet etc. Dat weten jullie helemaal niet en niet de hele wereld is maar zo zwart/wit.

Maar ja, natuurlijk reageer ik uit emotie. Voor mij voelt het heel erg alsof er misbruik wordt gemaakt van mijn goedheid, wat mensen wel vaker doen. En ja, misschien reageer ik dan heftig, maar het voelt ook als een soort middel van erkenning.

Nog mails, wanneer hij jou om 70 euro moet vragen , dan is de kans erg groot dat hij meer financiële problemen heeft. En dat jij niet zijn enige schuldeiser bent.`

Mensen in de schulden hebben de neiging om zich van alles en iedereen af te sluiten en hun kop in het zand te steken.

Ja, jij voelt je belazerd en te kort gedaan, ik denk dat jouw vriend het nog veel zwaarder heeft.

En met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Dus hoe meer jij je geld gaat eisen, hoe kleiner de kans is dat hij gaat reageren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bel hem op z'n werk, vraag om door te worden verbonden met X.
Alle reacties Link kopieren
Geld uitlenen aan vrienden, ik probeer het echt te vermijden. Heb het verschillende keren gedaan, ook grotere bedragen. Maar het verandert de vriendschap toch een beetje. Van een vriendin van mijn vrouw moet ik nog 2000 euro terugkrijgen, het is nu bijna drie jaar geleden. Mijn vrouw laat het liever zitten, maakt zich sowieso niet zo druk over geld. Maar het gaat mij deels om het geld, vooral om het principe. Ik weet dat zij niet zoveel geld om handen heeft, maar al betaalt ze af een toe maar 250 euro ofzo. Nogmaals, een naar gevoel resteert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven