Geld & Recht alle pijlers

Uitvaartkostenverzekering

27-06-2011 21:02 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 20 jaar geleden, in mijn getrouwde bestaan, is er voor mij en mijn kinderen een uitvaartkostenverzekering afgesloten.

Mijn toenmalige echtgenoot is van alledrie de verzekeringnemer, en staat ook genoemd als begunstigde.

Deze polissen hebben altijd in een map gezeten die na de scheiding met mij zijn meeverhuisd, maar ik heb er eigenlijk nooit meer naar gekeken.

De premies/polis van mij was al voor onze scheiding afbetaald, die van de kinderen zijn begin dit jaar premievrij gekomen.

De premiebedragen werden altijd van de rekening van mijn (ex)man betaald.

Dat mijn ex bij het overlijden van mijn kinderen een bedrag krijgt uitgekeerd om de begrafenis of crematie te betalen, daar kan ik het wel mee eens zijn, maar dat is ook zo wanneer mij iets overkomt, en dat idee vind ik minder prettig.

En, dan, blijft het verzekerd bedrag nou altijd bestaan? Ik denk ook dat het hopeloos verouderd is allemaal, het is ook allemaal nog in guldens.

Wat kost een beetje begrafenis vandaag de dag?

Maar het gekste vind ik dat mijn ex na de scheiding de begunstigde is gebleven op mijn uitvaartkostenverzekering, zou dat veranderd kunnen worden?
Betaal je ook nog premie?
Nee, Erwt, die op mijn naam is in 2004 premievrij geworden(nét voor de scheiding), die van de kinderen in 2009 en begin 2011.

De premiebetaling ging altijd automatisch van de rekening van ex, zoals alle vaste lasten die we tijdens ons huwelijk hadden.

Ik heb er tot voor kort nooit bij stilgestaan dat dit er ook nog was.

Maar onlangs ben ik mijn vaste lasten, abo's en verzekeringen eens onder de loep gaan leggen ivm wat bezuinigingen die ik wil gaan doorvoeren, en toen kwam ik die polissen tegen (die heb ik dus nog wel in mijn bezit, anders had ik het waarschijnlijk helemaal niet meer geweten).
Volgens mij is het gebruikelijk om jaarlijks een nieuwe polis te ontvangen. Zou het kunnen dat je ex die nog steeds ontvangt? Of is je adres gewijzigd?

Ik zou ze gewoon eens bellen. Bij de polis die ik jaarlijks krijg, zit ook altijd een formulier waarmee ik wijzigingen kan doorgeven namelijk.
krijg je daar niet elk jaar een nieuwe polis van? Die zal waarschijnlijk bij je ex komen omdat hij ook de rekeningen betaald. Dit kun je wel laten veranderen volgens mij
Dat je echtgenoot als verzekeringsnemer staat, is op zich geen probleem. Wel gaat alle correspondentie naar hem toe. Zo ook de waardeoverzichten ed.

Dat hij begunstigde is, zorgt ervoor dat hij de bedragen gaat ontvangen. Staat wel ergens vermeld dat het gaat om een polis op jouw leven?

Een wijziging kan zo doorgevoerd worden. Vermoedelijk wordt wel de handtekening van je ex-echtgenoot gevraagd. Even een kwestie van bellen naar de verzekeraar of je assurantietussenpersoon.

Het is niet vreemd dat de polis zo is blijven staan: zolang je niks wijzigt blijft het allemaal zo staan.

Alles wordt inderdaad allemaal netjes vastgehouden. In de hoop dat je het vergeet en binnen 5 jaar na overlijden als erfgenamen niet claimt. Vroeger was het veel gewoner netjes een polis af te sluiten om je nabestaanden niet te belasten. Of als ouders voor je kinderen. Mensen die nu overlijden hebben regelmatig polisjes van fl 100 of fl 500, waarvoor men dan vroeger 1/4 cent per week spaarde...ach ja

Is de polis niet opgenomen in een convenant?

Een beetje begrafenis kost al snel 5 tot 10.000 euri's.

Meestal zijn de polissen niet toereikend. De meeste mensen hopen op het moment van hun overlijden genoeg geld te bezitten om de begrafenis van te laten voldoen door de nabestaanden.
quote:Erwt schreef op 27 juni 2011 @ 21:22:

Volgens mij is het gebruikelijk om jaarlijks een nieuwe polis te ontvangen. Zou het kunnen dat je ex die nog steeds ontvangt? Of is je adres gewijzigd?

Ik zou ze gewoon eens bellen. Bij de polis die ik jaarlijks krijg, zit ook altijd een formulier waarmee ik wijzigingen kan doorgeven namelijk.Je zal niet elk jaar een nieuwe polis krijgen. Het zal een soort waardeoverzicht zijn. Dit komt inderdaad terecht bij de verzekeringsnemer.
Ik heb laatst zo'n verzekering afgesloten. als je gecremeerd wilt worden adviseerden ze mij om je voor 6000 euro te verzekeren.
Het zijn drie polisbladen(inmiddels vergrijsd en vergeeld) en jaarlijks werd een bij elke polis behorende zgn. 'winstbrief' toegestuurd. Tot en met 2004 zitten die brieven keurig achter de polissen opgeborgen.

Die van daarna zijn ongetwijfeld door de verzekering naar ex gestuurd, daarbij gaat het alleen over die van de kinderen. Die van mij was dus al premievrij.

Ik snap inderdaad geen hout van het premievrij, en de winstdeling. Er staat dus ergens een x bedrag waarvoor premie werd betaald, staat dat stil? Komt daar geen rente meer bij?

Kan ik het met boetebetaling eventueel uitgekeerd krijgen en het zelf op een spaarrekening zetten? Ik heb het dan alleen over mijn persoonlijke uitvaartkostenverzekering, ik vind dat paps over die van de kinderen nog wel iets te zeggen heeft, maar aangezien ik helemaal geen contact meer met hem heb omdat daar niks positiefs uit komt, vind ik dat hij daar helemaal niks meer mee te maken heeft.
Perel, maar volgens mij heeft je ex daar op zich niets mee te maken, daarvoor hoef je het bedrag (als het al kan) niet uit te laten betalen. Je kunt volgens mij gewoon de begunstigde laten wijzigen door te bellen. Of je belt eerst en vraagt een nieuw overzicht aan. Ik zou daar eerst eens naar informeren.
2_day: duidelijke info, dankje!
quote:Erwt schreef op 27 juni 2011 @ 21:48:

Perel, maar volgens mij heeft je ex daar op zich niets mee te maken, daarvoor hoef je het bedrag (als het al kan) niet uit te laten betalen. Je kunt volgens mij gewoon de begunstigde laten wijzigen door te bellen. Of je belt eerst en vraagt een nieuw overzicht aan. Ik zou daar eerst eens naar informeren.

Perel's ex is verzekeringsnemer en begunstigde. Ik kan me daarom zomaar voorstellen dat een verzekeraar een verzoek tot wijziging van verzekeringsnemer of begunstigde in ieder geval mede ondertekend wil zien door Perel's ex.

Als ik een willekeurige polis afsluit, op bijvoorbeeld jouw leven Erwt, met mezelf als verzekeringsnemer en begunstigde, dan zou ik uiterst vreemd op staan kijken als jij er met slechts een eenzijdig verzoek van jouw zijde met mijn polis vandoor zou kunnen gaan.

Ik vrees dat Perel op dit moment wel gevoelsmatig, maar niet feitelijk gerechtigd is tot deze polis, hoewel het wel zo bedoeld is geweest.

Volgens mij draagt een begrafenispolis vaak als begunstigde de persoon op wiens leven/overlijden hij is afgesloten. Maar ik ben geen verzekeringskenner, misschien iemand anders die dat kan bevestigen of ontkrachten.

Maar Perel gaat het vast telefonisch even na bij de verzekeraar en meldt hier vast even wat haar bevindingen zijn
quote:Perel schreef op 27 juni 2011 @ 21:45:

Het zijn drie polisbladen(inmiddels vergrijsd en vergeeld) en jaarlijks werd een bij elke polis behorende zgn. 'winstbrief' toegestuurd. Tot en met 2004 zitten die brieven keurig achter de polissen opgeborgen.

Die van daarna zijn ongetwijfeld door de verzekering naar ex gestuurd, daarbij gaat het alleen over die van de kinderen. Die van mij was dus al premievrij.

Ik snap inderdaad geen hout van het premievrij, en de winstdeling. Er staat dus ergens een x bedrag waarvoor premie werd betaald, staat dat stil? Komt daar geen rente meer bij?

Kan ik het met boetebetaling eventueel uitgekeerd krijgen en het zelf op een spaarrekening zetten? Ik heb het dan alleen over mijn persoonlijke uitvaartkostenverzekering, ik vind dat paps over die van de kinderen nog wel iets te zeggen heeft, maar aangezien ik helemaal geen contact meer met hem heb omdat daar niks positiefs uit komt, vind ik dat hij daar helemaal niks meer mee te maken heeft.

Premie is eigenlijk je spaarbedrag wat je voor een x periode inlegt. Wanneer je die periode voorbij bent is er genoeg ingelegd em rendeert de polis totdat hij expireert. Premievrij betekent dus dat je genoeg premie hebt betaald om het eindbedrag te bereiken.

Voortijdig premievrij maken betekent een lagere uitkering.

Winstdeling is eigenlijk een soort rentevergoeding. Volgens mij heb je geen recht op winstdeling als je de polis voortijdig afkoopt.

Ik vermoed dat je m wel kunt afkopen, al zijn afkoopwaarden van polissen meestal lager dan de uiteindelijk beoogde uitkering. De maatschappij heeft er namelijk op gegokt dat jij vast nog iets ouder zult worden dan je nu bent.

Maar ook voor afkoop zul je, vermoed ik heel sterk, de verzekeringsnemer / begunstigde nodig hebben. Ik hoor steeds harder: Perel moet even de verzekeraar bellen met haar vragen!

Succes ;)
Ja, om zekerheid te hebben over het hoe en wat nu zal ik deze week even gaan bellen.

De oorspronkelijke maatschappij bestaat trouwens niet eens meer, deze is opgegaan in eentje met een grotere, bekendere naam.
Ik kan je alleen antwoord geven op de vraag wat een begrafenis tegenwoordig kost. Drie maanden geleden heb ik er helaas één moeten regelen. We hebben niet bezuinigd maar tevens geen gekke dingen gedaan. Zo was de kist minder duur, was er een bescheiden plechtigheid maar hebben we mooie kaarten genomen met zwaar papier en een steen gekozen die wij mooi vonden zonder op het geld te letten.

Totaal zonder steen: E 12.500

Totaal met steen: E 15.000

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven