Geld & Recht alle pijlers

UWV en Wajong en studeren en werken. Hoe?

07-07-2011 16:10 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
*Dit onderwerp zou overigens net zo goed bij werk en studie kunnen staan, maar ik vermoed dat hier meer mensen zitten vanuit ervaring met het UWV.*

Ok, nu mijn vraag. Die ik best eng vind om te stellen, maar goed.

Ik ben al een tijdje serieus aan het nadenken over een studie volgen bij het werk wat ik nu doe. Mijn achtergrond is (volledige) Wajong en ik ben nu sinds een tijdje in dienst bij mijn werkgever. Ik heb daar een heel klein contractje en hoop dat in de toekomst uit te gaan breiden. De mogelijkheden daarvoor zijn nu echter onduidelijk, omdat mijn werkgever klein is en ook maar beperkt budget heeft. Mijn baas is dus heel blij met mij, omdat ik wel een hele bereidwillige en ambitieuze insteek heb en het daarnaast niet veel kost. Kortom, nu loont het nog om mij met een klein contract in dienst te hebben, omdat ik veel lever voor weinig.

Voor mij is dit ook een hele prettige manier om weer aan het werk te gaan, want ik heb op deze manier weer kunnen oefenen, mag interessante dingen doen zonder opleiding en krijg veel vertrouwen en vrijheid. Echter, is besef me steeds meer dat ik wel erg afhankelijk ben van een leuke baan om dit bij mijn werkgever te blijven doen. Ik heb immers nul opleiding (door ziekte). Een andere werkgever zou me denk ik niet veel willen bieden. Maar of mijn huidige werkgever toekomstmuziek in petto heeft vanwege de financien is ook nog maar zeer de vraag.

Ik wil eigenlijk best veel, maar weet inmiddels ook wel dat opleidings vooruitzichten met een wajong niet erg rooskleurig zijn. Het UWV heeft geen geld of steekt dat volgens mij niet (meer) in wajongers. Ik heb al naar vomen gezocht om antwoorden te krijgen, maar de onafhankelijk arbeidsadviseur bestaat niet meer.

Kortom, wie weet meer op mijn kansen op een opleiding gecombineerd met werken? Zou het uitmaken als ik bijvoorbeeld mijn werkgever zo gek krijg om een 4 jarige (deeltijd) bachelor (HBO) te betalen, maar dat het UWV dan mijn uitkering in die tijd wil blijven doorbetalen als zijnde 'loon' en ik na de opleiding mijn eigen kostje weer volledig kan verdienen?

Of dat het UWV mijn opleiding zou willen betalen en ik hen terugbetaal in de komende jaren (meer soort lening)? Of dat ik ergens anders een stageplaats mag zoeken en het UWV of nieuwe werkgever mijn opleiding betalen? Ik denk niet dat een werkgever zo gek zal zijn alle kosten op zich te nemen. Dus ik denk wel dat ik iets meer moet kunnen bieden (of de opleiding vergoed of de loonkosten). Ik weet niet welke varianten er allemaal mogelijk zijn. Ik weet wel dat je zelf over een (reintegratie) budget kunt beschikken, maar daamee kan ik volgens mij no way een opleiding bekostigen. Recht op stufi heb ik overigens niet meer.

En hoe zit het in zo'n periode dan met kinderopvang (BSO)? Mijn dochter zal dan vaker naar de BSO moeten, omdat ik dan moet studeren. Wie zou dan deze kosten betalen?

Ik hoop heel erg dat hier wat expertise zit om me op weg te helpen hoe ik dit het beste kan aanpakken, zodat ik aan mijn eigen toekomst kan timmeren.

Dankjulliewel!
Een deeltijd studie past dan inderdaad beter bij je. Begrijpelijk hoor dat je niet tussen die jonkies wil zitten, die staan vaak heel anders in een studie.

Je hebt dan inderdaad geen recht op stufi.

Voor voorzieningen etc. kun je het beste bij het UWV aankloppen en als je gezondheid minder wordt zal de school daar op in moeten spelen. Je bent wel verplicht aan je school te melden welke aanpassingen je nodig hebt.

Fijn trouwens dat je werkgever zo begripvol is!

Moonlight, bedoel je hoe het zit met de langstudeerboete in combinatie met ziek zijn? Volgens mij is het zo dat elke student 5 jaar voor het gewone tarief mag studeren. Als chronisch zieke mag je dan nog een jaar extra voor het lage tarief, dus 6 jaar. Maar ik weet het niet zeker, heb even gegoogled en kan er niks over vinden. Vraag het even aan de helpdesk op www.handicap-studie.nl
quote:Tmaar schreef op 12 juli 2011 @ 09:41:

Schouderklopje,

Succes met het zoeken naar een oplossing om te kunnen studeren! Ik hoop echt enorm dat het je gaat lukken. Zou de ou of evt loi misschien wat voor je kunnen zijn? Dan kan je iig in termijnen betalen en op je eigen tempo studeren. Voor de ou geldt dat je betaalt per module, dus je kan redelijk goed zelf bepalen wat het je kost. Ook heeft de ou een regeling voor mensen met een laag inkomen geloof ik.

Ok, dat is nieuw voor mij. Ik wist niet dat de OU misschien wel regelingen kent voor lage inkomens. Ik zal het eens uitzoeken.

En verder heb je gelijk. Dat is ook wat ik eigenlijk bedoel met willen studeren. Ik wil dan studeren via een (particuliere?) instelling als NCOI, OU of zoiets. Er zijn nog wel veel meer aanbieders op de markt en dat is voor mij nog onbekend terrein welke goed staan aangeschreven en welke niet. En voor wat ik begrijp zijn soms de studiekosten voor een werkgever nog wel heel erg af te trekken via belastingdienst. Dus op zich zie ik voor mijn werkgever wel een mooie kans weggelegd....mits...mijn inkomen via de Wajong gegarandeert blijft tot einde studie en er een oplossing komt voor de kinderopvang. Want ik kan no way 600 euro p.m. kinderopvang betalen.

Verder heb ik inderdaad erg veel geluk met de flexibiliteit van mijn werkgever (was volgens mij jij die er iets over zei toch?). Dat is een grote plus! Ik kan toch zinvol en relevant werk doen dat mijn koppie uitdaagt. En toch hoef ik niet heel benauwd te zijn als er in mijn leven (kind, ziek, stress en paniek) een off-moment is. Het gaat erom wat je levert en niet om welke uren je in of uitklokt zeg maar. Bovendien ben ik stipt, dus werkgever weet ook wel dat ik er niet met de franse slag mee omga en het werk serieus neem. Eigen instelling is daarin wel belangrijk. En dat geeft erg veel hersenrust zeg maar.
Ik heb even geen tijd om te reageren op de andere berichten (doe ik later nog even), maar ik heb goed nieuws te horen gekregen. Ik heb toestemming van het UWV om een HBO deeltijdstudie te gaan doen. Ik ga in deeltijd verpleegkunde studeren. 1 dag school, 15 uur zelfstudie en 10 weken stage per jaar, met tijdaanpassing voor mij. Ik ben blij!
Ik heb nog eens met DUO gebeld, maar zij geven aan dat als je stufi wegens ziekte kwijtgescholden is, dat heeft te maken met dat je niet hoeft terug te betalen. Het is niet zo dat je nog een keer daarna stufi krijgt.
quote:_yellowlove_ schreef op 12 juli 2011 @ 19:37:

Ik heb nog eens met DUO gebeld, maar zij geven aan dat als je stufi wegens ziekte kwijtgescholden is, dat heeft te maken met dat je niet hoeft terug te betalen. Het is niet zo dat je nog een keer daarna stufi krijgt.Dat is inderdaad het verhaal zoals ik het ken.
quote:achnein schreef op 12 juli 2011 @ 19:35:

Ik heb even geen tijd om te reageren op de andere berichten (doe ik later nog even), maar ik heb goed nieuws te horen gekregen. Ik heb toestemming van het UWV om een HBO deeltijdstudie te gaan doen. Ik ga in deeltijd verpleegkunde studeren. 1 dag school, 15 uur zelfstudie en 10 weken stage per jaar, met tijdaanpassing voor mij. Ik ben blij!

Wow, wat goed en wat gaaf! Gefeliciteerd zeg!! Jeetje joh, verpleegkunde zelfs (haha, dat had ik nog als voorbeeld aangedragen over die stage uren).

Als je dus nog tips in het vat hebt zitten voor mij waardoor mij een studie ook gegund is met behulp/goedkeuren van het UWV, hou ik me aanbevolen
quote:idalee schreef op 12 juli 2011 @ 18:57:

Een deeltijd studie past dan inderdaad beter bij je. Begrijpelijk hoor dat je niet tussen die jonkies wil zitten, die staan vaak heel anders in een studie.

Je hebt dan inderdaad geen recht op stufi.

Voor voorzieningen etc. kun je het beste bij het UWV aankloppen en als je gezondheid minder wordt zal de school daar op in moeten spelen. Je bent wel verplicht aan je school te melden welke aanpassingen je nodig hebt.

Fijn trouwens dat je werkgever zo begripvol is!

Moonlight, bedoel je hoe het zit met de langstudeerboete in combinatie met ziek zijn? Volgens mij is het zo dat elke student 5 jaar voor het gewone tarief mag studeren. Als chronisch zieke mag je dan nog een jaar extra voor het lage tarief, dus 6 jaar. Maar ik weet het niet zeker, heb even gegoogled en kan er niks over vinden. Vraag het even aan de helpdesk op www.handicap-studie.nlDat hangt er ook vanaf wat voor studie je doet. Een WO Bachelor is 3 jaar, dus daar mag je als gezonde student 4 jaar overdoen, niet 5. Een HBO bachelor mag je idd 5 over doen.
Maf, ik dacht echt dat het anders was met die stufi opnieuw krijgen. Of bedoelen jullie voor dezelfde opleiding?

Hier heb ik het:

Oude studie lukt niet meer

Is je oude studie te zwaar of ongeschikt omdat je ziek bent geworden of je klachten zijn verergerd, dan heb je opnieuw recht op studiefinanciering als je begint met een nieuwe studie die wel mogelijk is. Om deze aan te vragen heb je een verklaring van je arts en van je onderwijsinstelling nodig.
Hmmm, momenteel loop ik met mijn ziel onder mijn armen voor wat betreft mijn vertrouwen in werkgever. Ik hoop dat onze verstandhouding in de komende weken verbeterd, anders heb ik er toch een zwaar hoofd in.
Ai dat zou balen zijn! Was er een aanleiding voor? Dat wil je hier misschien niet kwijt, dus negeer gerust die vraag.
Hmmmm, kwestie.van overbetrokken zijn vrees ik. En dat komt er vanavond -weer eens- uit. En zo beleef ik de laatste maanden telkens terugkerend dat gevoel. Dat ik huilend mijn verhaal doe tegen man, omdat ik zo graag vanalles wil bereiken en ik het gevoel heb dat mijn baas me onstuurbaar achterlaat. Linksom, ohnee, toch rechtsom. Ja, je mag dit beslissen en als puntje bij paaltje komt, toch weer niet. Enerzijds krijg ik het mandaat en anderzijds soms ook weer helemaal niet ofzo. Terwijl ik er dan heel veel van mezelf heb ingestopt, dingen uitgezocht, opgestart heb en dan moeten dingen weer teruggedraaid worden omdat het toch een andere koers moet varen. Frustrerend is dat!

Bovendien blijft alles op het werk zo superonzeker. Banen staan mogelijk op de tocht en ik blijf maar uitstellen wat ik zo graag voor mezelf wil vragen (die studie). En mijn man zegt dan ook weer telkens tegen mij: moet je niet nu aankaarten, want dit is niet het goede moment. Maar het lijkt onderhand nooit het goede moment en ik weet niet hoeveel geduld ik nog wil opbrengen. Wat dat betreft heb ik last van een tikkende klok. Niet om kinderen te krijgen, maar omdat ik het gevoel heb van; die carriere moet ik nu opstarten, anders ben ik gewoon te laat en hoeft het allemaal niet meer. En dan ga ik uberhaupt twijfelen of ik wel bij deze baas moet blijven of dat ik een andere baas moet zoeken. Ik bedoel, ik word dit jaar wel al (!!!) 35.

Ik bedoel, een deel van de reden dat het allemaal zo flexibel is op het werk en ik goede of slechte dagen met elkaar kan ondervangen, is ook de aard van de organisatie. En die is gewoon te druk. Men heeft het niet eens echt in de gaten of je wel of niet komt. Maakt ze niet uit, want te druk met al het eigene. De verantwoordelijkheid ligt geheel bij jezelf, maar ook het zwemmen en onbestemde dus.
Sorry voor mijn frust. Ik wil gewoon te graag, loop onderhand over van drang en drive haha.
quote:idalee schreef op 12 juli 2011 @ 18:57:

Moonlight, bedoel je hoe het zit met de langstudeerboete in combinatie met ziek zijn? Volgens mij is het zo dat elke student 5 jaar voor het gewone tarief mag studeren. Als chronisch zieke mag je dan nog een jaar extra voor het lage tarief, dus 6 jaar. Maar ik weet het niet zeker, heb even gegoogled en kan er niks over vinden. Vraag het even aan de helpdesk op www.handicap-studie.nl

Ja dat is wat ik bedoel. Ik heb hier zelf informatie over opgezocht en heb gemerkt dat het allemaal moeilijk te vinden is op het moment en dat het DUO vragen niet wil beantwoorden zolang ze dingen niet zeker weten.

Maar bij mijn weten mag je als chronisch zieke idd 6 jaar studeren. Maar de jaren tellen mee vanaf 1990.

In mijn geval: Ik heb van 2001 t/m 2005 ingeschreven gestaan. Een propedeuse gehaald, geen bachelor. Ook in 2000 een maand of 3 ingeschreven gestaan.

Als ik nu zou gaan studeren heb ik al vier jaar en nogwat 'gebruikt' en gaat ergens in mijn tweede jaar het verhoogde collegegeld in.

Dat is hoe ik het begrepen heb.

En ik wil geen roet in het eten gooien hier, alleen waarschuwen. Want ik vrees dat voor Schouderklopje ook geldt dat ze nog maar beperkte tijd 'boetevrij' mag studeren.

Wat ik begreep begin je niet met een schone lei op dat punt. Hoewel de studentenvakbond nog naar de rechter gaat in verband met die regel.

(Als er iemand is die mij kan vertellen dat het anders zit, graag, want dat zou voor mij ook weer deuren openen die nu dicht zijn...)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ben je al iets verder gekomen Schouderklopje?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Idalee, ik lees nu pas goed en zie dat je de link van een helpdesk geeft. Fijn!

Ik zit er zelf ook best mee namelijk.
quote:Moonlight82 schreef op 21 juli 2011 @ 11:17:

Ben je al iets verder gekomen Schouderklopje?Ik ben momenteel op vakantie, dus al veeeeel verder gekomen . Maar (nog) niet op gebied van werk. Dat komt na de vakantie wel (hoop ik). Dan pak ik het idee weer verder op.
Hoi Schouderklopje,

Ik zou jou heel graag iets willen vragen wat te maken heeft met derealisatie..Misschien wil je er helemaal niet over praten, dan moet je dat gewoon zeggen..Ik heb er een topic over geopend bij gezondheid ( verkeerde pijler) en de titel is diagnose derealisatie...

Groetjes Sam
.
Hoi Mas, ik zal zo even kijken bij je topic, als mijn dochter op bed ligt en ik een kop koffie voor mezelf heb gepakt : )
Conundrum, ik moet mezelf wel afhankelijk maken van een of andere partij, tenzij iemand/iets mij een flink bedrag wil lenen. Ik heb nul komma nul reserves om een studie uit eigen zak te betalen en inmiddels wel al 20.000 euro studieschuld van mijn onafgemaakte opleiding. Als ik met een studie een (betere) baan of meer uren kan krijgen, kan ik die schuld heeeeel langzaam afbetalen. Maar heb dus wel iets nodig dat mij zover brengt. Of dat nu UWV of werkgever is.
Achnein, hoe staat het bij jou? Alles al in kannen en kruiken voor wat betreft je studie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven