van omgangsregeling naar co-ouderschap?

dinsdag 5 maart 2019 om 08:00
Ik heb met mijn ex een niet optimale verstandhouding qua communicatie.
Die hadden we al nooit maar we zijn ook niet geheel vriendelijk uit elkaar gegaan.
Ex liet mij tijdens de relatie voor de meeste dingen opdraaien en ook tijdens en na de scheiding.
Een co-ouderschap zag hij niet zitten. En ik eerlijk gezegd ook niet, gebaseerd op het feit dat hij blowt, te makkelijk, vergeetachtig en laks is.
De om het weekend regeling die we hebben kost dan ook best wat moeite om dat goed te laten lopen.
Met name verschillen in opvoeding, communicatie en financieen lopen stroef. En bij hem gebrek aan planning. Het is moeilijk afspraken maken, omdat hij ze of vergeet, of beweert dat we niks hebben afgesproken of dingen weer terugschuift naar mij. We hebben veel dingen vastgelegd in een convenant uiteraard, maar zelfs als het zwart op wit in het convenant staat heeft hij er nog geen boodschap aan of interpreteert het anders.
Hij heeft woonruimte in hetzelfde dorp, hij heeft een vriendin en de kinderen gaan wel graag naar hem toe. Ik merkte recentelijk meer betrokkenheid van zijn kant en de vorige keer gaf hij aan co-ouderschap nu wel te zien zitten. Ook de kinderen geven aan dat ze graag wat vaker bij hem zouden zijn. Wat ik snap maar ik ben er nog niet 100 procent van overtuigd dat dat ook een goed idee is. Zijn nieuwe betrokkenheid geeft wel hoop maar hij heeft heel lang zich aan de meeste zaken in het gezin onttrokken en liet ook vaak zijn eigen belangen voor gaan op die van de kinderen.
Ik zie er dus tegen op. Ik heb aangegeven er wel over na te willen denken. Maar tot nu is iedere keer als ik de hoop heb dat het nu beter zou lopen er weer een volgend drama, waarin (gebrek aan) communicatie steeds het sleutelwoord lijkt. Ik zou het liever nog een tijdje aankijken om te kijken of die nieuwe betrokkenheid oprecht en blijvend is. En daarnaast: Op 1 lijn gaan zitten dat zal moeilijk worden omdat we te verschillend in het leven staan maar er moet wat mij betreft wel een soort consensus zijn en een vorm van communicatie die niet steeds op ruzie uitloopt. Want dat is nu helaas nog steeds het geval
ik twijfelde even welke rubriek ik dit zou plaatsen want hoewel mijn motivatie het wel te doen voornamelijk betrekking heeft op de kinderen zie ik vooral haken en ogen mbt de communicatie en financieen (een kinderrekening gaat in de praktijk ook zeker weer gedoe opleveren)
Die hadden we al nooit maar we zijn ook niet geheel vriendelijk uit elkaar gegaan.
Ex liet mij tijdens de relatie voor de meeste dingen opdraaien en ook tijdens en na de scheiding.
Een co-ouderschap zag hij niet zitten. En ik eerlijk gezegd ook niet, gebaseerd op het feit dat hij blowt, te makkelijk, vergeetachtig en laks is.
De om het weekend regeling die we hebben kost dan ook best wat moeite om dat goed te laten lopen.
Met name verschillen in opvoeding, communicatie en financieen lopen stroef. En bij hem gebrek aan planning. Het is moeilijk afspraken maken, omdat hij ze of vergeet, of beweert dat we niks hebben afgesproken of dingen weer terugschuift naar mij. We hebben veel dingen vastgelegd in een convenant uiteraard, maar zelfs als het zwart op wit in het convenant staat heeft hij er nog geen boodschap aan of interpreteert het anders.
Hij heeft woonruimte in hetzelfde dorp, hij heeft een vriendin en de kinderen gaan wel graag naar hem toe. Ik merkte recentelijk meer betrokkenheid van zijn kant en de vorige keer gaf hij aan co-ouderschap nu wel te zien zitten. Ook de kinderen geven aan dat ze graag wat vaker bij hem zouden zijn. Wat ik snap maar ik ben er nog niet 100 procent van overtuigd dat dat ook een goed idee is. Zijn nieuwe betrokkenheid geeft wel hoop maar hij heeft heel lang zich aan de meeste zaken in het gezin onttrokken en liet ook vaak zijn eigen belangen voor gaan op die van de kinderen.
Ik zie er dus tegen op. Ik heb aangegeven er wel over na te willen denken. Maar tot nu is iedere keer als ik de hoop heb dat het nu beter zou lopen er weer een volgend drama, waarin (gebrek aan) communicatie steeds het sleutelwoord lijkt. Ik zou het liever nog een tijdje aankijken om te kijken of die nieuwe betrokkenheid oprecht en blijvend is. En daarnaast: Op 1 lijn gaan zitten dat zal moeilijk worden omdat we te verschillend in het leven staan maar er moet wat mij betreft wel een soort consensus zijn en een vorm van communicatie die niet steeds op ruzie uitloopt. Want dat is nu helaas nog steeds het geval
ik twijfelde even welke rubriek ik dit zou plaatsen want hoewel mijn motivatie het wel te doen voornamelijk betrekking heeft op de kinderen zie ik vooral haken en ogen mbt de communicatie en financieen (een kinderrekening gaat in de praktijk ook zeker weer gedoe opleveren)

dinsdag 5 maart 2019 om 09:55
Ai dat is jammer. Zou dat komen doordat jij niet echt enthousiast was. Dat hij denkt het lukt niet in overleg. Dan maar zonder?citronella schreef: ↑05-03-2019 09:39Situatie is gewijzigd as we speak. Hij eist co ouderschap op korte termijn. Daar gaat het idee van goed overleg
Je kinderen een telefoon geven met reminder voor medicijnen en er het beste van maken.
Wil hij week op week af?

dinsdag 5 maart 2019 om 10:42
Ik weet niet hoe jullie het financiële gedeelte geregeld hebben, als alles in 1 pot gestort wordt, dan maakt het niet veel uit als jullie ieder een ander bedrag storten.
Maar als het zo is, dat jij altijd de sportclubjes betaald, kleedgeld of ander geld aan de kinderen geeft, dan moet daar ook rekening mee gehouden worden.
Wat is hij kwijt aan dat de kinderen bij hem zijn? Geld voor eten en wellicht nog wat andere dingen? Of geeft hij ze ook geld om kleding te kopen of zo?
Maar als het zo is, dat jij altijd de sportclubjes betaald, kleedgeld of ander geld aan de kinderen geeft, dan moet daar ook rekening mee gehouden worden.
Wat is hij kwijt aan dat de kinderen bij hem zijn? Geld voor eten en wellicht nog wat andere dingen? Of geeft hij ze ook geld om kleding te kopen of zo?

dinsdag 5 maart 2019 om 10:59
Ook als je kinderen dat graag willen? Zou dat niet voor willen laten komen. De rechter gaat er toch in mee. Hoop stress en kosten en nog meer scheve gezichten. Blijkbaar heeft ex zich bedacht en heeft hij zijn leven nu meer op de rit dan eerst. Lijkt mij niet in het belang van de kinderen dit voor te laten komen.
dinsdag 5 maart 2019 om 11:25
Mijn overweging is meer dat dit zijn plan is, dat moeder het niet vertrouwd vindt en de kinderen eigenlijk te jong zijn om er echt iets van te vinden. Laat hem dus een mooi plan opstellen, inclusief herberekening en dat voorleggen bij de rechtbank. Hij wil dit, dan mag hij er ook voor werken.SjakS schreef: ↑05-03-2019 10:59Ook als je kinderen dat graag willen? Zou dat niet voor willen laten komen. De rechter gaat er toch in mee. Hoop stress en kosten en nog meer scheve gezichten. Blijkbaar heeft ex zich bedacht en heeft hij zijn leven nu meer op de rit dan eerst. Lijkt mij niet in het belang van de kinderen dit voor te laten komen.

dinsdag 5 maart 2019 om 13:56
Ik snap je punten. Toch kan dat ook allemaal zonder zaak. Een mediator kan in dit soort zaken denk wel bijdragen aan een goede regeling. Ik heb het er nooit zo op. Maar ik heb makkelijk praten met mijn ex. Dus in dit geval zou ik dat eerst proberen denk.alkemade schreef: ↑05-03-2019 11:25Mijn overweging is meer dat dit zijn plan is, dat moeder het niet vertrouwd vindt en de kinderen eigenlijk te jong zijn om er echt iets van te vinden. Laat hem dus een mooi plan opstellen, inclusief herberekening en dat voorleggen bij de rechtbank. Hij wil dit, dan mag hij er ook voor werken.

dinsdag 5 maart 2019 om 14:12
Ik denk wat Kastanjez denkt: Mediator of communicatie/relatie therapie. Co ouderschap lijkt me best een goed plan als de voorwaarden goed zijn; de belangrijkste daarvan lijkt me samen goed kunnen communiceren in het belang van de kinderen.

dinsdag 5 maart 2019 om 15:29
Jawel.. we hadden een mediator/fin. adviseur die we ook nu waarschijnlijk wel weer zullen inschakelen.
dinsdag 5 maart 2019 om 15:47
Hoi Citronella, ik heb je topic t/m de reactie dat hij nu co-ouderschap eist gelezen. Je hebt mijn inziens hele terechte bedenkingen, maar met een mediator goede afspraken maken zoals een proeftijd, lijkt mij het beste idee.
Als hij het nu op de spits wil drijven, is zijn eisen heel dom voor/van hem geweest. Voor een rechter is een goede communicatie tussen de ouders een vereiste. Daarop kun je het dan laten stoppen. Laat hem ook maar moeite doen om het goed te regelen, eisen is niet echt een fijne manier van communiceren.
Als hij het nu op de spits wil drijven, is zijn eisen heel dom voor/van hem geweest. Voor een rechter is een goede communicatie tussen de ouders een vereiste. Daarop kun je het dan laten stoppen. Laat hem ook maar moeite doen om het goed te regelen, eisen is niet echt een fijne manier van communiceren.

dinsdag 5 maart 2019 om 16:52
Als de situatie nu 10/4 is, op korte termijn evolueren naar 9/5?
En stelselmatig opbouwen naargelang de kinderen ouder en zelfstandiger worden?
Hoe staat zijn partner erin? Wonen ze samen?
Als hij echt instant 7/7 wil en geen alimentatie meer moet ie maar langs de rechtbank. Maar daar kan het dus inderdaad zijn dat de rechtbank het gewoon laat zoals het is wegens gebrek aan communicatie en te snel willen gaan.
En stelselmatig opbouwen naargelang de kinderen ouder en zelfstandiger worden?
Hoe staat zijn partner erin? Wonen ze samen?
Als hij echt instant 7/7 wil en geen alimentatie meer moet ie maar langs de rechtbank. Maar daar kan het dus inderdaad zijn dat de rechtbank het gewoon laat zoals het is wegens gebrek aan communicatie en te snel willen gaan.
dinsdag 5 maart 2019 om 17:18
Waarom moet hij profijt hebben en verdienen aan zijn kinderen? Waarom uitbreiden wanneer hij zich nu al niet aan de afspraken weet te houden? Doet hij dit voor de kinderen of omdat hij minder alimentatie wil betalen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

dinsdag 5 maart 2019 om 18:02
Kan ook beide.viva-amber schreef: ↑05-03-2019 17:18Waarom moet hij profijt hebben en verdienen aan zijn kinderen? Waarom uitbreiden wanneer hij zich nu al niet aan de afspraken weet te houden? Doet hij dit voor de kinderen of omdat hij minder alimentatie wil betalen?
dinsdag 5 maart 2019 om 19:31
Was die goed in financiën, in de communicatie tussen jullie op gang brengen of in beide? Want je hebt wellicht beide nodig.citronella schreef: ↑05-03-2019 15:29Jawel.. we hadden een mediator/fin. adviseur die we ook nu waarschijnlijk wel weer zullen inschakelen.
Ik zou zéker proberen af te dwingen dat er een aantal gesprekken volgt met een onafhankelijke derde om basis-afspraken te hebben!
caromamavanmaik wijzigde dit bericht op 06-03-2019 15:32
Reden: Stukje weggehaald ivm privacy
Reden: Stukje weggehaald ivm privacy
28.15% gewijzigd
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤

woensdag 6 maart 2019 om 02:29

woensdag 6 maart 2019 om 11:13
Weet je dat zeker? Kan je wel eisen dat ze alleen om het weekend bij vader mogen? Ergens toch wel gek. Dacht dat rechters tegenwoordig co als allerbeste optie zagen als er geen sprake is van geweld of andere ernstige zaken.Caracolita schreef: ↑05-03-2019 23:55Even tussendoor
Co-ouderschap kan je niet eisen.
Beide partijen moeten het ermee eens zijn en een van de vereisten is een zeer goede communicatie en verstandhouding.

woensdag 6 maart 2019 om 11:42
Ja dat weet ik zeker.
Als de voorgaande situatie is dat kinderen hoofdverblijf bij moeder hebben en omgang met vader, kan vader niet opeens co ouderschap eisen.
Als de voorgaande situatie is dat kinderen bij vader hoofdverblijf hebben, kan moeder ook geen co ouderschap eisen.
Is ook logisch, co ouderschap werkt alleen als je goed kunt samenwerken en communiceren. Anders is het niet in het belang vh kind, die komt in een strijd terecht.
Daarom is het als scheidende ouder die zijn kind veel wil blijven zien, zo belangrijk om niet direct alleen zich ergens in te schrijven. Kinderen hebben dan hoofdverblijf bij de achterblijvende ouder, die dan natuurlijk ook de hoofdverzorger wordt en akkoord zal moeten gaan met een wijziging.