Geld & Recht alle pijlers

Vaste lasten

21-04-2013 13:11 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een gezin met 3 kinderen in de leeftijd van 14, 17, 18 heeft de volgende financiële situatie:

Huur 900,=

Essent(Gas en Electra) 290,=

CZ (Ziektekosten) 306,=

Auto (Peugeot 307 bj 2004)

Belasting 119,=

Verzekering 50,=

Onderhoud(Gem.)100,=

Brandstof 100,=

Totaal autokosten 369,=

Water 25,=

Ketel (onderhoud) 15,=

Kabel (TV en Internet) 50,=

Telefoon 10,=

Totaal maakt dit 1965,= aan vaste lasten.

Gemiddelde boodschappen voor 5 personen is ongeveer gemiddeld 550,= per maand.

Totaal is dit ongeveer 2495,= aan terug komende kosten.

Als 1 verdiener wordt er netto 2500,= binnen gehaald. Nog niet mee genomen is kleding, school en andere variabele kosten.

Waar gaat het mis. Zitten jullie in een vergelijk situatie?
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 16:38:

[...]

Ik klaag niet over het Salaris maar zoek een uitweg om de vaste lasten te verlagen.Dan heb je een site van het nibud en die zegt als je alles hebt ingevuld hoe je je vaste lasten kunt verlagen.
Voor die van 14 en `17 krijg je nog kinderbijslag. Dat is ook weer 550,- per kwartaal. Zie ik niet in je overzicht terug.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Ketricken schreef op 21 april 2013 @ 16:56:

Het enige wat je, denk ik, kunt doen is je mogelijkheden bekijken om een huis te kopen. In jouw regio moet dat blijkbaar best lukken voor onder de 150.000 (zeker in de huidige kopersmarkt). Laat je dan goed adviseren door een hypotheekadviseur. Ik denk dat je dan best goedkoper kunt wonen dan de 900 euro die je nu uitgeeft aan je huur.

Verder is je energie rekening erg hoog, misschien kun je daar nog wat mee?

Verder vind ik ook niet dat je heel veel rare lasten hebt. Boodschappen voor 550 vind ik niet veel eigenlijk, net zoals je internet/tv en telefoon.

Inderdaad. zoals ik al aangeef hebben we ook de pijlen op de hoge huur een de energie kosten gezet. De hoge energie kosten komt vooral door de slecht geïsoleerde woning waar we nu in wonen. Deze hoge kosten zal zeker lager worden op het moment dat we een andere woning hebben die wel goed geïsoleerd is.

Verder zie ik ook dat de autokosten te hoog zijn. Doordat ik nu minder km rij zou ik een benzine auto kiezen op het moment dat ik een andere auto koop. Ik rij toch nog een kleine 20000 km per jaar.

Maar wat is wijsheid. Doorrijden met deze auto, welke reeds 260000km op de teller heeft staan en uit het jaar 2004 komt en hopen dat ik geen extra kosten meer krijg(vorig jaar heeft hij ongeveer 1500,= aan onderhoud en reparaties gekost), of een iets jongere auto te kopen waarmee je weer een aantal jaren verder komt? Misschien krijg ik nog een jaar garantie op die auto? Maar een andere auto gaat ook gepaard met extra geld bijleggen. Spaargeld heb ik niet. en een lening wil ook niet.

Tja wat is wijsheid?
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 18:01:

[...]

Inderdaad. zoals ik al aangeef hebben we ook de pijlen op de hoge huur een de energie kosten gezet. De hoge energie kosten komt vooral door de slecht geïsoleerde woning waar we nu in wonen. Deze hoge kosten zal zeker lager worden op het moment dat we een andere woning hebben die wel goed geïsoleerd is. Waarom uitstellen? Er zijn ook genoeg energiebesparingtips die je nu al kunt doorvoeren. Begin maar met het instellen van een timer voor het douchen, niet meer blijven staan tot je er genoeg van hebt. Een trui aan en sloffen ipv de kachel hoger. Met een dekentje op de bank. De verwarming een uur voor je naar bed gaat lager zetten. Lichten uit in ruimtes die je niet gebruikt. Spaarlampen gebruiken. En zoek zelf nog maar naar meer tips.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
hmz.. als vrouw al 50 is, dan zul jij daar ook niet ver vandaan zitten? dan kan kopen juist weer duur zijn. tripje hypotheekadviseur!

aldi of lidl is idd niet altijd t goedkoopst. goed ook aanbiedingen in de gaten houden. ik koop vaak bepaalde dingen in bulk bij de makro als ze een 1+1 actie hebben. scheelt enorm op het dure wcpapier, frisdrank bepaald merk en dure hondenvoer. ook wasmiddelen en vaatwastabletten koop ik alleen in de actie. en vaak dus vele malen goedkoper als de lidl variant. moet je alleen wel t voor jezelf kunnen voorschieten.

ik wens jullie iig veel wijsheid en succes. gezien er nog geen schulden zijn, ben je nog op tijd. houden zo!
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 18:01:

[...]

Verder zie ik ook dat de autokosten te hoog zijn. Doordat ik nu minder km rij zou ik een benzine auto kiezen op het moment dat ik een andere auto koop. Ik rij toch nog een kleine 20000 km per jaar.

Maar wat is wijsheid. Doorrijden met deze auto, welke reeds 260000km op de teller heeft staan en uit het jaar 2004 komt en hopen dat ik geen extra kosten meer krijg(vorig jaar heeft hij ongeveer 1500,= aan onderhoud en reparaties gekost), of een iets jongere auto te kopen waarmee je weer een aantal jaren verder komt? Misschien krijg ik nog een jaar garantie op die auto? Maar een andere auto gaat ook gepaard met extra geld bijleggen. Spaargeld heb ik niet. en een lening wil ook niet.

Tja wat is wijsheid?Zorg dat je met gesloten beurs je auto ruilt. Je krijgt waarschijnlijk nog wel een 2000/3000 euro voor deze auto. Daar is prima een klein koekblikje voor te kopen waardoor je een stuk goedkoper uit bent.
quote:Naara schreef op 21 april 2013 @ 17:48:

[...]

Ik weet niet waar jij woont? Maar 650 euro huur per maand, dat vind je niet zo snel hoor. Ik woon zelf voor 850 euro/maand in een 3 kamer woning, echt niet iets hele exclusiefs ofzo.

En met het inkomen van TO kom je ook niet in aanmerking voor een woning sociale huursector, dus hoe denk je veel lager uit te komen dan?

Ik heb uiteraard gekeken naar een huurwoning, max 700,=, maar dat valt tegen. Binnen een straal van ongeveer 15km vindt ik 24 woningen die aan genoemde criteria voldoet. Groot deel zijn ook nog recreatie woningen. Daar mag je niet permanent wonen. En laten we eerlijk wezen je wilt ook niet overal wonen. Als je thuis komt moet je je thuis voelen. Dat geld zeker als je gaat kopen. Als je gaat huren kun je dat voor een bepaalde periode doen.

En nee ik kom niet voor sociale woningen in aanmerking. En al zeker niet voor huursubsidie.
Ik vind dat de autokosten echt idioot hoog zijn..

Ik ben aan vaste lasten voor de auto kwijt:

35 verzekering (maar ben nog heel jong)

15 wegenbelasting

Tot nu toe nog geen onderhoud gehad, maar hij kostte 950 euro, dus ook al zou ik ieder jaar een nieuwe moeten kopen, ben ik nog steeds goedkoper uit dan jouw onderhoudskosten.

Daar zou je dus echt dik op kunnen besparen.. die auto rijdt ook 1 op 18, dus je bent qua rijden niet echt duurder uit dan een diesel
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 18:18:

[...]

Ik heb uiteraard gekeken naar een huurwoning, max 700,=, maar dat valt tegen. Binnen een straal van ongeveer 15km vindt ik 24 woningen die aan genoemde criteria voldoet. Groot deel zijn ook nog recreatie woningen. Daar mag je niet permanent wonen. En laten we eerlijk wezen je wilt ook niet overal wonen. Als je thuis komt moet je je thuis voelen. Dat geld zeker als je gaat kopen. Als je gaat huren kun je dat voor een bepaalde periode doen.

En nee ik kom niet voor sociale woningen in aanmerking. En al zeker niet voor huursubsidie.

is het niet veel goedkoper om een woning te gaan kopen dan?

en om part time te gaan werken eventueel.. ook al is het maar 10 uurtjes per week
quote:charimsha schreef op 21 april 2013 @ 18:24:

[...]

is het niet veel goedkoper om een woning te gaan kopen dan?

en om part time te gaan werken eventueel.. ook al is het maar 10 uurtjes per weekIk mag toch hopen dat je hiermee niet suggereert dat TO zijn baan op moet zeggen/moet halveren om dan maar in aanmerking te komen voor allerlei toeslagen en een sociale huurwoning?
quote:mi-jo schreef op 21 april 2013 @ 17:48:

[...]

Graag gedaan. Ik hoop voor jullie dat het met alle tips lukt om per maand weer geld over te houden. Het kan erg vervelend en beklemmend zijn om krap bij kas te zitten.

Misschien helpt het ook om met het gezin een prioriteitenlijstje te maken. Op welke 5 dingen willen jullie echt niet bezuinigen? En op welke dingen (wat misschien een langer lijstje word) willen jullie wel bezuinigen en wat is daarin de volgorde van belangrijkheid. Dus bovenaan de dingen waarvan jullie het niet erg vinden om op te bezuinigen en onderaan de dingen waar jullie alleen in geval van nood op willen bezuinigen. Zo'n lijstje kan erg verhelderend werken en helpt ook een beetje om weer mogelijkheden te zien en het bezuinigen te structureren. Zo hebben wij er bjivoorbeeld voor gekozen om alleen nog thee en water te drinken en alleen bij speciale gelegenheden frisdrank e.d. in huis te halen, maar hebben we nog wel een klein autootje.

O,ja wat me net ook te binnen schoot. Hoe zit het met de reiskostenvergoeding voor je werk? Mijn vriend krijgt namelijk maandelijks een vast maximaal bedrag vergoed. Wanneer hij met de auto naar het werk gaat is hij meer kwijt aan brandstof, maar wanneer hij met het openbaar vervoer naar zijn werk gaat dekt dat bedrag precies de kosten van een maandkaart. Ik weet niet wat voor werk je doet en of je daarvoor veel naar klanten enz. moet rijden, maar wanneer je altijd op een vaste locatie werkt is het misschien het uitzoeken waard.

En tot slot.. zoals ik al eerder aangaf is sowieso prijzen vergelijk de moeite waard. Aldi is niet altijd de goedkoopste.

Enneh kijk wanneer er iets nodig is (zoals bijv. nieuwe meubels, kleding, wasmachine of wat dan ook) ook eens op Marktplaats of gratisoptehalen.nl. Het is soms verbazingwekkend wat je daar allemaal voor een prikkie kunt vinden.

Oké en nu stop ik met het geven van tips. Ik ben zo langzamerhand bijna een boekwerk aan het schrijven haha.

Veel succes!

Nog even een edit: Ik ben het overigens met je eens dat het frustrerend is om te lezen over bonus praktijken e.d. waardoor het verschil tussen arm en rijk steeds groter word. Ik ben alleen allang opgehouden me daar constant over op te winden en heb me meer gefocust op het zoeken naar oplossingen voor onze eigen situatie. Je boos maken helpt je namelijk niet vooruit. Natuurlijk mag je je af en toe echt wel even druk maken om dat soort praktijken, zolang het je maar niet gaat tegenhouden in het zoeken naar oplossingen voor je eigen situatie en je het na een tijdje maar weer los kunt laten.

Misschien kun je deze tips bundelen en daarmee extra zakcentje verdienen. Tip van Mij.

Je hebt gelijk. Niet meer nadenken over het onrecht wat de maatschappij wordt aangericht. Geeft meer rust en focussen op de mogelijkheden om geld te gaan besparen. De tip om 5 dingen in volgorde van prioriteit op te stellen waarop we wel willen bezuinigen en welke niet gaan we doen. Dit vindt ik een hele goede tip. Dat kan ook nog leuk zijn om dat gezamenlijk met mijn gezin op te stellen.

Bedankt.
quote:nikki_28 schreef op 21 april 2013 @ 17:50:

[...]

Dan heb je een site van het nibud en die zegt als je alles hebt ingevuld hoe je je vaste lasten kunt verlagen.Bedankt
quote:himalaya schreef op 21 april 2013 @ 17:56:

Voor die van 14 en `17 krijg je nog kinderbijslag. Dat is ook weer 550,- per kwartaal. Zie ik niet in je overzicht terug.

Dat klopt. Ik heb ook nog niet meegenomen dat ik een tiener heb die nog geen 18 is en elke dag ongeveer 10,= nodig heeft om op school te komen. Zij heeft geen OV kaart maar moet wel dagelijks 10,= uitgeven voor openbaar vervoer. Soms kan ze meerijden met de broer. Hij heeft wel een OV kaart en dan mag ze met korting(40%) meerijden.

Dat zijn variabele meevallers. Je begrijp dat dat wel tegen elkaar weg valt.
quote:himalaya schreef op 21 april 2013 @ 18:11:

[...]

Waarom uitstellen? Er zijn ook genoeg energiebesparingtips die je nu al kunt doorvoeren. Begin maar met het instellen van een timer voor het douchen, niet meer blijven staan tot je er genoeg van hebt. Een trui aan en sloffen ipv de kachel hoger. Met een dekentje op de bank. De verwarming een uur voor je naar bed gaat lager zetten. Lichten uit in ruimtes die je niet gebruikt. Spaarlampen gebruiken. En zoek zelf nog maar naar meer tips.Bedankt
quote:charimsha schreef op 21 april 2013 @ 18:20:

Ik vind dat de autokosten echt idioot hoog zijn..

Ik ben aan vaste lasten voor de auto kwijt:

35 verzekering (maar ben nog heel jong)

15 wegenbelasting

Tot nu toe nog geen onderhoud gehad, maar hij kostte 950 euro, dus ook al zou ik ieder jaar een nieuwe moeten kopen, ben ik nog steeds goedkoper uit dan jouw onderhoudskosten.

Daar zou je dus echt dik op kunnen besparen.. die auto rijdt ook 1 op 18, dus je bent qua rijden niet echt duurder uit dan een dieselIk weet niet wat voor een auto je hebt, maar ik rij ongeveer 20000km en zitten regelmatig met zijn 5-en in de auto. Het onderhoud heeft grotendeels met het kapot gaan van onderdelen. Zoals ventilator regelaar, temperatuurunit enz.
quote:Sophiaaaaa schreef op 21 april 2013 @ 18:26:

[...]

Ik mag toch hopen dat je hiermee niet suggereert dat TO zijn baan op moet zeggen/moet halveren om dan maar in aanmerking te komen voor allerlei toeslagen en een sociale huurwoning?Denk ook niet dat ik daar rijker van ga worden.
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 14:43:

Toeslagen hebben we niet.

Wat is WIA?

En reuma is voor iedereen verschillend. Ze heeft het wel eens

geprobeerd om een aantal uren per week te gaan werken. (Schoonmaakwerkzaamheden) maar dat heeft ze met een aantal weken werken weer zoveel, zichtbare last van polsen en gewrichten dat het niet meer gaat.

Het is lekker oordelen als je zelf niet voelt wat reuma met je doet. Er zijn inderdaad verschillende gradaties. Geen enkele reuma is het zelfde. Dus laten we op dat vlak niet gaan veroordelen met de mededeling dat ze best wel zou kunnen werken.

Ik ben deze forum begonnen om van de berichten wat te leren.

Uit een aantal berichten heb ik goede tips mogen ontvangen en helaas gingen een aantal mensen er fel in.

Wat ik bedoel met de hoge heren zijn heren tonnen aan salaris verdienen en nog een tonnen aan bonussen ontvangen.

de hoge energie kosten hebben ook te maken met het huis waar we nu wonen. Wij doen het er al zo zuinig mogelijk mee. Maar we zijn met 5 personen thuis. Ik hoop dat zo lang mogelijk zo te kunnen houden. Mijn Zoon zal waar mogelijk ook wel bijstaan in de kosten op het moment hij een studie financiering ontvangt.

Wanneer ga je nu met zijn 5-en in de auto? Bij ons vaak.

Het onderhoud in afgeleid aan de kosten welke we hebben gehad en welke we nog kunnen verwachten. De auto wordt er niet jonger op. Als je een andere auto koopt moet je altijd een bedrag bijbetalen.

Inderdaad heb ik in de vaste lasten de verzekeringen. Zoals inboedel, wa, enz verzekeringen en schoolgeld nog niet mee genomen.Klopt er zijn zoveel vormen van reuma. Ik heb zelf ook reuma en werk wel in de thuiszorg, maar moet eerlijk zeggen dat het mij soms wel zwaar valt. Maar ik kom bij mensen thuis die ook reuma hebben maar dan erger als ik het heb, hun hele handen staan soms krom van de reuma. Geen een vorm is te vergelijken. Maar ik vind jullie huur wel heel erg hoog. Maar ik denk dat als je eenmaal aan zo een hoge huur zit, dat je niet snel aan een lagere huurwoning komt in deze tijd. Maar krijgt jou kind van 18 ook geen zorgtoeslag? Want dat is toch 88 euro dat scheelt toch. En gas en lichtkosten vind ik ook wel heel veel wat jullie betalen.
Je kunt een groentetuin aanleggen in je tuin. Scheelt toch weer in de kosten. Aan groente voor een groot gezin ben je best wat geld kwijt.

Ik kan mij voorstellen dat het voor jouw vrouw prettig is als de verwarming hoog staat. Probeer hier toch een weg in te zoeken met bijvoorbeeld warmtezakken, sloffen en dikke truien. Op de slaapkamers hoeft de verwarming alleen aan als de kinderen huiswerk aan het maken zijn, de rest van de tijd komen ze maar beneden zitten.

Wasmiddel kan jezelf maken. Met een blok Sunlight zeep en Soda kun je vele wassen draaien.

Hebben jullie een droger? Dat is echt een energievreter. Je vrouw is de gehele dag thuis begrijp ik, het is dus mogelijk om de as buiten te drogen. Zij kan wassen met mooi weer en de was weer binnen halen als het toch begint te regenen. Dit bespaart echt veel geld.

Heb je al eens op de website van DUO gekeken of je eventueel in aanmerking komt voor een tegemoetkoming scholieren (bestaat dit nog)?

Heb je alle belastingmogelijkheden gecheckt of je toch niet ergens voor in aanmerking komt? Bijvoorbeeld omdat je vrouw niet werkt?

Maximaal 10 minuten douchen is een goede tip. Zet doucheschuim en shampoo neer voor algemeen gebruik. Willen ze wat anders? Dan kopen ze dit zelf maar. Net als make-up spullen, gel e..d.
quote:marlenertje1960 schreef op 21 april 2013 @ 18:45:

[...]

Klopt er zijn zoveel vormen van reuma. Ik heb zelf ook reuma en werk wel in de thuiszorg, maar moet eerlijk zeggen dat het mij soms wel zwaar valt. Maar ik kom bij mensen thuis die ook reuma hebben maar dan erger als ik het heb, hun hele handen staan soms krom van de reuma. Geen een vorm is te vergelijken. Maar ik vind jullie huur wel heel erg hoog. Maar ik denk dat als je eenmaal aan zo een hoge huur zit, dat je niet snel aan een lagere huurwoning komt in deze tijd. Maar krijgt jou kind van 18 ook geen zorgtoeslag? Want dat is toch 88 euro dat scheelt toch. En gas en lichtkosten vind ik ook wel heel veel wat jullie betalen.

Binnen kort krijgt hij Zorgtoeslag. Dus zijn ziektekosten premie hoef ik niet te betalen. De kinderbijslag vervalt wel.

Huis is slecht geïsoleerd en dat is de reden dat deze ook zo hoog is. Ik heb in dit forum best wel goede tips ontvangen waar ik zeker iets mee doe. Maar op het moment dat ik een andere woning heb zal de energiekosten ook lager worden.
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 18:43:

[...]

Ik weet niet wat voor een auto je hebt, maar ik rij ongeveer 20000km en zitten regelmatig met zijn 5-en in de auto. Het onderhoud heeft grotendeels met het kapot gaan van onderdelen. Zoals ventilator regelaar, temperatuurunit enz.Hoe noodzakelijk is het om met z'n vijven in de auto te zitten? Kun je ook voor andere manieren van vervoer kiezen?
quote:Dahlia74 schreef op 21 april 2013 @ 18:47:

Je kunt een groentetuin aanleggen in je tuin. Scheelt toch weer in de kosten. Aan groente voor een groot gezin ben je best wat geld kwijt.

Ik kan mij voorstellen dat het voor jouw vrouw prettig is als de verwarming hoog staat. Probeer hier toch een weg in te zoeken met bijvoorbeeld warmtezakken, sloffen en dikke truien. Op de slaapkamers hoeft de verwarming alleen aan als de kinderen huiswerk aan het maken zijn, de rest van de tijd komen ze maar beneden zitten.

Wasmiddel kan jezelf maken. Met een blok Sunlight zeep en Soda kun je vele wassen draaien.

Hebben jullie een droger? Dat is echt een energievreter. Je vrouw is de gehele dag thuis begrijp ik, het is dus mogelijk om de as buiten te drogen. Zij kan wassen met mooi weer en de was weer binnen halen als het toch begint te regenen. Dit bespaart echt veel geld.

Heb je al eens op de website van DUO gekeken of je eventueel in aanmerking komt voor een tegemoetkoming scholieren (bestaat dit nog)?

Heb je alle belastingmogelijkheden gecheckt of je toch niet ergens voor in aanmerking komt? Bijvoorbeeld omdat je vrouw niet werkt?

Maximaal 10 minuten douchen is een goede tip. Zet doucheschuim en shampoo neer voor algemeen gebruik. Willen ze wat anders? Dan kopen ze dit zelf maar. Net als make-up spullen, gel e..d.Bedankt voor de nuttige tips.
quote:Sophiaaaaa schreef op 21 april 2013 @ 18:52:

[...]

Hoe noodzakelijk is het om met z'n vijven in de auto te zitten? Kun je ook voor andere manieren van vervoer kiezen?De afstanden zijn daar te groot voor. En openbaar vervoer is te duur.
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 18:34:

[...]

Dat klopt. Ik heb ook nog niet meegenomen dat ik een tiener heb die nog geen 18 is en elke dag ongeveer 10,= nodig heeft om op school te komen. Zij heeft geen OV kaart maar moet wel dagelijks 10,= uitgeven voor openbaar vervoer. Soms kan ze meerijden met de broer. Hij heeft wel een OV kaart en dan mag ze met korting(40%) meerijden.

Dat zijn variabele meevallers. Je begrijp dat dat wel tegen elkaar weg valt.

Ik heb een NS kortingskaart van 70 euro per jaar waarmee ik altijd (behalve voor 9:00 smorgens) met 40% korting reis. Misschien loont het de moeite om die aan te schaffen, dat heb je er zo uit, ook als ze alleen maar de terugweg korting krijgt.

Ook weet ik natuurlijk niet hoever de school weg is en hoe gezond je kind is maar bij ons in de omgeving wordt er tot een kilometer of 12 enkele reis gewoon gefietst naar school. van maart tot november sowieso!! Anders kan ze sparen/werken voor een brommertje? Ik kom uit een bovenmodaal gezin en omgeving maar het was toch echt gebruikelijk dat wij zelf voor ons vervoer naar school zorgden hoor, tenzij er sprake is van bijzonder onderwijs of een handicap ofzo. Het is nogal een klap geld wat je hieraan uitgeeft! Dat kost je zo 200,- per maand!

Ook de tip van een groentetuin kan ik beamen! Dat spaart zeker in de zomer best veel geld uit aan groenten. Ik kan in mijn eentje van een plantenbak op het balkon al de hele zomer gratis sla eten. Misschien een leuk projectje voor je vrouw.
quote:nederlandmoetbeter@gmail.com schreef op 21 april 2013 @ 18:54:

[...]

De afstanden zijn daar te groot voor. En openbaar vervoer is te duur.Weet je dat zeker? Het geld wat je nu aan de auto besteedt + de benzine die je voor zo'n reisje kwijt bent zijn ook niet mals. Zeker als één van je kinderen een 40% kortingskaart voor het OV heeft waar jullie ook op mee mogen reizen.
En kijk eens hier naar: http://www.duo.nl/particu ... tegemoetkoming_ouders.asp

En naar de aftrekposten voor ouders van studerende kinderen.

Er is nog best wat hoor, in ons landje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven