Geld & Recht alle pijlers

Verderstuderen / Inkomen

10-01-2014 17:01 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,

Ikzelf ben een meisje van 20 jaar, samenwonend met mijn vriend te Brugge (België) en werkend. Wegens bepaalde omstandigheden was het niet mogelijk mijn secundair diploma te behalen, dus ben ik maar gaan werken om wat centen te verdienen. Nu merk ik elke dag meer en meer dat dit werk zeker nooit was wat ik wou, laat staan verder wil blijven doen. Het liefst zou ik terug gaan studeren, maar aangezien ik niet eens over een secundair diploma beschik wringt daar al het schoentje. Nu ben ik na wat rondneuzen op het internet er achter gekomen dat je blijkbaar vanaf je 21ste een "test" kunt doen, samen met een motivatiebrief om alsnog de mogelijkheid te kunnen krijgen toch verder te studeren, ondanks het gebrek aan diploma.

Ik zou niet liever willen, maar heb één groot probleem... Ik woon samen met mijn vriend en heb dus kosten, wel degelijk nét dat ietsje meer dan een tiener die nog thuis woont. Nu vroeg ik me af of daar 'oplossingen' voor zijn, de mogelijkheid ergens een uitkering te kunnen krijgen of toch enige hulp waardoor dit mogelijk zou kunnen worden. Ik kan me niet inbeelden dat ik de enigste ben in deze situatie en hoop dus dat hier ergens een soort van regeling voor bestaat of enige vorm van hulp.

Mocht iemand van jullie weten of dit al dan niet 'bestaat' of waar ik hiervoor terecht kan met al mijn vragen, laat het me gerust weten!

Alvast bedankt!
Ik hoop dat je reacties krijgt, want dit is een Nederlands forum en de Nederlandse situatie is anders dan in België.
Natuurlijk weet ik niet wat jouw kosten zijn of wat jij per maand kwijt bent, dus is het lastig om een goede reactie te geven.

In Nederland zijn er genoeg studenten die samenwonen met vriend, of op kot zitten en alles zelf moeten betalen (daar krijgen ze vaak wel studiefinanciering voor en ze hebben er een bijbaan nasast). In België is het minder gebruikelijk om een soort van studiefinanciering te krijgen en/of naast de studie te werken, maar het is zeker wel mogelijk. (Even voor het beeld, ik zit op kot in België, krijg geen stufi, maar red het met behulp van een bijbaantje )

Van mijn uni heb ik wel begrepen dat het mogelijk is om te studeren naast je baan, misschien is dat ook een optie voor jou?
quote:bootje_op_de_golven schreef op 10 januari 2014 @ 17:03:

Ik hoop dat je reacties krijgt, want dit is een Nederlands forum en de Nederlandse situatie is anders dan in België.Ik weet het, maar ik hoop dat er ook Belgen op dit forum zitten of misschien mensen van Nederland die deze situatie herkennen en zij hier meer weet van hebben. De regelingen verschillen van land tot land, dat weet ik. Maar langs een kant hoop ik dat er iemand zegt van "dit is vrijwel onmogelijk" of "dit is best haalbaar", ook al is dit een Nederlander. Ik vermoed, 'vermoed' weliswaar, dat de regelingen toch niet zo extreem hard zullen verschillen tussen België en Nederland. Dat ik me toch een soort van beeld kan voorstellen ivm de mogelijkheden die er eventueel zouden zijn.
quote:sanniel schreef op 10 januari 2014 @ 17:17:

Natuurlijk weet ik niet wat jouw kosten zijn of wat jij per maand kwijt bent, dus is het lastig om een goede reactie te geven.

In Nederland zijn er genoeg studenten die samenwonen met vriend, of op kot zitten en alles zelf moeten betalen (daar krijgen ze vaak wel studiefinanciering voor en ze hebben er een bijbaan nasast). In België is het minder gebruikelijk om een soort van studiefinanciering te krijgen en/of naast de studie te werken, maar het is zeker wel mogelijk. (Even voor het beeld, ik zit op kot in België, krijg geen stufi, maar red het met behulp van een bijbaantje )

Van mijn uni heb ik wel begrepen dat het mogelijk is om te studeren naast je baan, misschien is dat ook een optie voor jou?

Om te beginnen, super bedankt voor je antwoord! Geeft me al een beetje hoop!

Ikzelf heb toch wel 600 euro per maand nodig om rond te komen ivm huur, elektriciteit, water en eten..

Aangezien jij in België studeert, weet jij dan toevallig waar ik hiervoor terecht kan?
Wat dacht je van er gewoon bij te werken? Ik ben als bijna dertiger ook weer gaan studeren. Te oud voor een beurs, dus alles gewoon zelf betaald. Dit was een voltijds studie, maar genoeg tijd om er bij te werken. Wanneer je je niet helemaal in het studentenleven stort. En keuzes maken, want er blijft wel minder geld over voor leuke dingen en extraatjes.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 10 januari 2014 @ 17:27:

Wat dacht je van er gewoon bij te werken? Ik ben als bijna dertiger ook weer gaan studeren. Te oud voor een beurs, dus alles gewoon zelf betaald. Dit was een voltijds studie, maar genoeg tijd om er bij te werken. Wanneer je je niet helemaal in het studentenleven stort. En keuzes maken, want er blijft wel minder geld over voor leuke dingen en extraatjes.Maar hoe gaat dit dan? Je moet toch naar de les overdag? En het studeren en papers schrijven etc., wanneer moet dat dan?
Ik krijg (helaas ) geen studiefinanciering vanuit België (ben zelf Nederlandse vandaar). Heb me er eerlijk gezegd daarom ook nooit in verdiept. Hier een linkje van de uni uit Leuven. Hoop dat je er iets aan hebt

http://www.kuleuven.be/st ... /studiefinanciering.html.
- \
anoniem_124532 wijzigde dit bericht op 10-01-2014 17:32
Reden: dubbel
% gewijzigd
weg ivm privacy
quote:aajskaupelief schreef op 10 januari 2014 @ 17:31:

[...]

Maar hoe gaat dit dan? Je moet toch naar de les overdag? En het studeren en papers schrijven etc., wanneer moet dat dan?Ik doe een pre-master, die staan niet bekend als een feestje (en dat is het ook niet). Ik zit van maandag t/m donderdag op de uni en vrijdag en zaterdag werk ik. Even een kleine berekening: 16 uur per week * 10 euro per uur (even voor het gemak) = 160 euro per week * 4 weken = 640 euro per maand. Dat is passen en meten, maar zeker mogelijk.
weg ivm privacy
quote:bolhoed schreef op 10 januari 2014 @ 17:34:

Ik woon in België

Zeker voor gaan hoor. Je bent nog jong, en studeren is hier erg goedkoop in vergelijking met andere landen.

Van die test/motivatiebrief ben ik niet op de hoogte. Wel nog gehoord van mensen die alsnog hun diploma secundair onderwijs haalden via tweedekansonderwijs.

Het financiële plaatje hangt erg af van je persoonlijke situatie.

Als je voor een knelpuntberoep wilt gaan studeren zou je eventueel een uitkering kunnen krijgen (mits je al voldoende gewerkt hebt om uitkeringsgerechtigd te zijn).

Anders gewoon werken+studeren. Je kan je studietoelage op je eigen inkomen laten berekenen, en als dat inkomen niet zo heel hoog is dat best veel (er was een periode waar ik als student +/-4500 verdiende met studentenbaantjes en daar kreeg ik dan +/- 3600 studietoelage bovenop). Maar gezien je samenwoont met je vriend zul je moeten nagaan of jullie inkomen niet gezamenlijk beschouwd wordt. Dan kan het best zijn dat hij teveel verdient waardoor jij geen toelage krijgt.

Zie ook hier: http://www.centenvoorstudenten.be/apps.aspx?smid=2293

Ga gewoon even praten met de sociale dienst van de onderwijsinstelling van jouw keuze, ze helpen je daar vast verder.

Su-per... Dit is het soort informatie waar ik naar opzoek was!

Je bent een engel!
quote:aajskaupelief schreef op 10 januari 2014 @ 17:31:

[...]

Maar hoe gaat dit dan? Je moet toch naar de les overdag? En het studeren en papers schrijven etc., wanneer moet dat dan?

Er is geen student die gemiddeld meer dan 23 uur per week studeert. Hoeveel contacturen heb je precies per week? De meeste studenten studeren in pieken. Van de 20 studenten in mijn klas hadden er 10 geen recht op studiefinanciering, en werkte er allemaal bij. Sommigen hadden zelfs een gezin.

Dus goed plannen. En het ritme houden als een werkende. Dus vroeg op, en direct studeren. In tussenuren naar de bibliotheek om te studeren ipv koffie te gaan drinken en gezellig te kletsen. Efficiënt studeren en plannen.

Bij ons stond het rooster voor 6 weken vast, en kon je je werk daar omheen plannen. Ook veel 's avonds en in het weekend gewerkt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:sanniel schreef op 10 januari 2014 @ 17:36:

[...]

Ik doe een pre-master, die staan niet bekend als een feestje (en dat is het ook niet). Ik zit van maandag t/m donderdag op de uni en vrijdag en zaterdag werk ik. Even een kleine berekening: 16 uur per week * 10 euro per uur (even voor het gemak) = 160 euro per week * 4 weken = 640 euro per maand. Dat is passen en meten, maar zeker mogelijk.

Oh.. Nu je 't zo stelt had ik nog niets eens bij stil gestaan dat je zogezegd op twee dagen in de week toch zo'n bedrag bijeen kunt verdienen...

Dat zou inderdaad voor mij ook genoeg zijn om netjes mee rond te komen.

Bedankt!
Ik woon meer dan 10 jaar in Belgë, altijd in Nederland gewerkt tot mijn ontslag. Ik ben nu een HBO-studie aan het doen met behoud van uitkering.

Ik zou zeker eens even naar de VDAB gaan om daar te informeren, wie weet zijn er mogelijkheden.

Ik moest ook een secundair diploma voorleggen, maar had dat ook niet. Mijn nederlands diploma werd gelukkig gelijkgesteld anders had ik ook een toets moeten doen.
quote:hamerhaai schreef op 10 januari 2014 @ 17:40:

[...]

Er is geen student die gemiddeld meer dan 23 uur per week studeert. Hoeveel contacturen heb je precies per week? De meeste studenten studeren in pieken. Van de 20 studenten in mijn klas hadden er 10 geen recht op studiefinanciering, en werkte er allemaal bij. Sommigen hadden zelfs een gezin.

Dus goed plannen. En het ritme houden als een werkende. Dus vroeg op, en direct studeren. In tussenuren naar de bibliotheek om te studeren ipv koffie te gaan drinken en gezellig te kletsen. Efficiënt studeren en plannen.

Bij ons stond het rooster voor 6 weken vast, en kon je je werk daar omheen plannen. Ook veel 's avonds en in het weekend gewerkt.

Ben heel benieuwd over welke studie jij het dan hebt, want in mijn omgeving zie ik dat mensen gewoon 30-50 (verschilt per persoon en per studie) aan de studie zitten. Ja, er zijn mensen die vooral feesten en werken, maar er zijn er ook die gewoon elke dag in de bieb zitten of die de hele dag college hebben (bij bijv. hbo)

TO: Ik zou gewoon gaan werken, op zaterdag en een avond per week bijvoorbeeld. Maar weet niet hoe dat in België zit, geloof dat je daar niet zomaar een bijbaantje mag hebben ofzo? Althans dat hoorde ik vaak op mijn middelbare school (daar zaten veel mensen die in België woonden)
zo'n "testje" heet in Nederland een toelatingsexamen, of een "colloquium doctum".

Een Nederlandse universiteit mag mensen zonder "secundair" diploma toelaten als ze

- 21 zijn

en

- het toelatingsexamen gehaald hebben.

Dat toelatingsexamen wordt door de universiteit georganiseerd, het is dus voor maar 1 universiteit geldig.

Vraag bij de universiteit (of andere opleiding die je wilt gaan doen) naar de toelatingseisen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Het voordeel dat je in ieder geval hebt, in Belgie ten opzichte van Nederland, is het aanzienlijk lagere collegegeld. Dat is in Nederland standaard ruim 3x meer per jaar, en als je pech hebt dat je onder het instellingstarief valt, zijn de verschillen helemaal schrikbarend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven