Verdienen met hobby
woensdag 3 januari 2018 om 20:39
Hi, ik heb een vraag en ik dan vind geen duidelijk antwoord op internet.
Ik wil wat extra geld verdienen met mijn hobby. Nu wil ik mijn hobby ook uitbreiden dus met de verdienste wil ik mijn expertise vergroten. Het is voor mij puur hobbymatig, want ik werk hier partime bij.
Welk bedrag moet je dan opgeven bij extra inkomsten op je BA? Het bedrag wat je verdient minus de kosten van de materialen? Mag je hierbij bijvoorbeeld je machines op afschrijven? Dus ik verdien bijvoorbeeld 10 euro per keer met de afschrijving van materialen, maar mijn machine kost 500 euro. Mag ik dan zeg maar 500 verdienen en alles wat daar bij komt is dan extra en moet dus opgegeven worden? Of moet ik dit pas doen zonder dat ik al mijn afschrijvingen heb gedaan? En wat als ik van winst weer een nieuw apparaat koop, geldt dit dan ook? En mag je op fb adverteren in de hobbysfeer? Dus ik bied mijn hobby aan dus verkoop mijn product die hier uit voortvloeit? Valt dit onder hobby en familiesfeer? Of economisch verkeer?
Ik hoop op antwoorden ☺, alvast bedankt.
Ik wil wat extra geld verdienen met mijn hobby. Nu wil ik mijn hobby ook uitbreiden dus met de verdienste wil ik mijn expertise vergroten. Het is voor mij puur hobbymatig, want ik werk hier partime bij.
Welk bedrag moet je dan opgeven bij extra inkomsten op je BA? Het bedrag wat je verdient minus de kosten van de materialen? Mag je hierbij bijvoorbeeld je machines op afschrijven? Dus ik verdien bijvoorbeeld 10 euro per keer met de afschrijving van materialen, maar mijn machine kost 500 euro. Mag ik dan zeg maar 500 verdienen en alles wat daar bij komt is dan extra en moet dus opgegeven worden? Of moet ik dit pas doen zonder dat ik al mijn afschrijvingen heb gedaan? En wat als ik van winst weer een nieuw apparaat koop, geldt dit dan ook? En mag je op fb adverteren in de hobbysfeer? Dus ik bied mijn hobby aan dus verkoop mijn product die hier uit voortvloeit? Valt dit onder hobby en familiesfeer? Of economisch verkeer?
Ik hoop op antwoorden ☺, alvast bedankt.
woensdag 3 januari 2018 om 20:45
woensdag 3 januari 2018 om 20:45
Lekker duidelijk, wat maak je dan? Ik vind hobbyen leuk maar het lijkt mij juist veel minder leuk worden als ik het financieel ga bekijken, geld verdienen en zo....doe het graag voor vrienden/ vriendinnen maar als ik een kostenplaatje ga maken denk ik...laat maar, doe maar een lekker wijntje en wat gezelligheid.....
woensdag 3 januari 2018 om 20:46
Dat soort inkomsten kun je aangeven onder het kopje ‘resultaat uit overige werkzaamheden’ (ROW). Daar vul je je opbrengsten in en ook je kosten. Over het verschil moet je belasting betalen. Je mag de inkopen als kosten opgeven. Je mag inderdaad afschrijven op investeringen in bedrijfsmiddelen (in 5 jaar afschrijven over het algemeen). Maar voor bedragen onder de (pak weg) € 500 euro zou ik in 1x in de kosten nemen.
woensdag 3 januari 2018 om 20:50
Ja en dat is het verschil, het is niet voor een bedrijf. Wellicht als het in de toekomst rendabel is dan kan ik er altijd nog over nadenken. Nu wil alleen mijn kosten eruit hebben en eventueel investeren in een nieuwer apparaat. Je moet er van uitgaan dat ik voor bij die 500 euro een jaar bezig ben. Het is puur hobbymatig. En omdat ik het heel leuk vind en het ook om een verkopend product gaat, waar ik overigens geen optimale winst over wil gaan rekenen. Enkel een vergoeding voor de tijd en de kosten voor de materialen en machines.
woensdag 3 januari 2018 om 20:53
Dat kan alleen als je ondernemer bent. En dat ben ik juist niet. En dat ben ik in de ogen an de BD ook niet.Peritau schreef: ↑03-01-2018 20:46Dat soort inkomsten kun je aangeven onder het kopje ‘resultaat uit overige werkzaamheden’ (ROW). Daar vul je je opbrengsten in en ook je kosten. Over het verschil moet je belasting betalen. Je mag de inkopen als kosten opgeven. Je mag inderdaad afschrijven op investeringen in bedrijfsmiddelen (in 5 jaar afschrijven over het algemeen). Maar voor bedragen onder de (pak weg) € 500 euro zou ik in 1x in de kosten nemen.
woensdag 3 januari 2018 om 20:53
woensdag 3 januari 2018 om 20:58
Van de site van de belastingdienst (link hierboven)
Geen ondernemer, wel inkomsten
Hebt u inkomsten uit uw internetactiviteiten en gaat het niet om een hobby? En bent u niet in loondienst, maar beschouwen wij u ook niet als ondernemer? Voor de inkomstenbelasting hebt u dan 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Uw winst wordt op dezelfde manier berekend als bij ondernemers. Maar u hebt geen recht op bepaalde regelingen voor ondernemers, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek.
Geen ondernemer, wel inkomsten
Hebt u inkomsten uit uw internetactiviteiten en gaat het niet om een hobby? En bent u niet in loondienst, maar beschouwen wij u ook niet als ondernemer? Voor de inkomstenbelasting hebt u dan 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Uw winst wordt op dezelfde manier berekend als bij ondernemers. Maar u hebt geen recht op bepaalde regelingen voor ondernemers, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek.
woensdag 3 januari 2018 om 21:03
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... derneming/
Ik snap het niet.
Wanneer bent u géén ondernemer?
Biedt u goederen of diensten gratis aan? Of alleen in de hobby- of familiesfeer? Dan bent u voor ons geen ondernemer. U hoeft dus geen btw te betalen en u hoeft ook niets te vermelden in uw aangifte inkomstenbelasting.
zo zie ik mijzelf ik bied mijn handigheid aan tegen betaling via FB.
ik wil mijn hobby uitbreiden dus vraag ik een vergoeding voor mijn diensten. Hiervan koop ik weer nieuwe materialen en/machines. Mijn vraag is wat moet ik opgeven als extra inkomsten, het geld wat er überhaupt mee verdient wordt? Of het stukje winst wat er uit over zou blijven op het moment dat ik alles heb en niet meer verder wil groeien, nog steeds hobbymatig.
anoniem_236269 wijzigde dit bericht op 03-01-2018 21:33
4.93% gewijzigd
woensdag 3 januari 2018 om 21:09
Maar je biedt het toch niet gratis aan?
Zie mijn post van 20:58 uur. Daar staat duidelijk dat je het moet aangeven onder resultaat uit overige werkzaamheden. En dat je de winst hetzelfde berekend als een ondernemer. Dus daarbij geef je de omzet en de kosten aan, over het verschil betaal je belasting.
Zie mijn post van 20:58 uur. Daar staat duidelijk dat je het moet aangeven onder resultaat uit overige werkzaamheden. En dat je de winst hetzelfde berekend als een ondernemer. Dus daarbij geef je de omzet en de kosten aan, over het verschil betaal je belasting.
woensdag 3 januari 2018 om 21:12
Dank je. Het is duidelijk nu. Blondt he, duurt het wat langer allemaalPeritau schreef: ↑03-01-2018 21:09Maar je biedt het toch niet gratis aan?
donderdag 4 januari 2018 om 00:57
Het is een grijs gebied... Maar eigenlijk vind de belastingdienst het helemaal geen probleem als jij wel wat verdient. Zolang je alles maar netjes opgeeft onder overige inkomsten inderdaad. Vanaf 1 euro eigenlijk al. In de praktijk zou ik €1 niet opgeven, maar ik hoor wel eens dat mensen denken dat er een grens van 1.000 of 2.000 euro is vanaf dat je het moet opgeven, maar dat is niet zo.
Als jij het opgeeft op je privé aangifte betaal je er ook inkomstenbelasting over, dus dan vind de belastingdienst dat prima. Als het goed gaat lopen wil je liever zelf een bedrijf worden want dan heb je meer belastingvoordelen.
Er is wel een wet die zegt dat je met "reclame maken" (FB adverteren), "investeren" (machine?) en meer dan een symbolisch bedrag vragen een bedrijf hebt. Zie hier: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzi ... derneming/
Oftewel ik denk dat je aan de criteria van een bedrijf voldoet en je dus zou kunnen inschrijven. Nadeel is boekhouding. Voordeel is belastingvoordeel.
Als je je echt niet wilt inschrijven denk ik niet dat de BD dat zal uitmaken... want met je privé aangifte betaal je niet minder inkomstenbelasting.
Waarschijnlijk vraag jij nu nog niet veel geld voor je product? Dan zou ik het inderdaad een hobby houden en inschrijven zodra je echt ziet dat het investeren (nieuwe machine zoals je noemt), adverteren, etc. echte regelmaat wordt.
Maar wel alles (inkomsten/uitgaven) goed bijhouden inderdaad.
Als jij het opgeeft op je privé aangifte betaal je er ook inkomstenbelasting over, dus dan vind de belastingdienst dat prima. Als het goed gaat lopen wil je liever zelf een bedrijf worden want dan heb je meer belastingvoordelen.
Er is wel een wet die zegt dat je met "reclame maken" (FB adverteren), "investeren" (machine?) en meer dan een symbolisch bedrag vragen een bedrijf hebt. Zie hier: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzi ... derneming/
Oftewel ik denk dat je aan de criteria van een bedrijf voldoet en je dus zou kunnen inschrijven. Nadeel is boekhouding. Voordeel is belastingvoordeel.
Als je je echt niet wilt inschrijven denk ik niet dat de BD dat zal uitmaken... want met je privé aangifte betaal je niet minder inkomstenbelasting.
Waarschijnlijk vraag jij nu nog niet veel geld voor je product? Dan zou ik het inderdaad een hobby houden en inschrijven zodra je echt ziet dat het investeren (nieuwe machine zoals je noemt), adverteren, etc. echte regelmaat wordt.
Maar wel alles (inkomsten/uitgaven) goed bijhouden inderdaad.
donderdag 4 januari 2018 om 01:17
Inkomsten en uitgaven bijhouden (administratie) moet je volgens mij sowieso in enige vorm, ook bij resultaat overige werkzaamheden. En dat is geen rocketscience hoor. Je telt alle opbrengsten bij elkaar op en alle kosten en je berekent wat er onderaan de streep over blijft. Voor beide moet je ook een balans opstellen.
Ik denk als je het hobbymatig doet het niet zoveel zin heeft dit als bedrijf aan te geven, voor fiscaal voordeel in ieder geval niet. Je krijgt alleen 14% winstvrijstelling, maar daar schiet je niet zo heel veel mee op.
Weet je wel of je belastingplichtig bent voor de btw?
Ik denk als je het hobbymatig doet het niet zoveel zin heeft dit als bedrijf aan te geven, voor fiscaal voordeel in ieder geval niet. Je krijgt alleen 14% winstvrijstelling, maar daar schiet je niet zo heel veel mee op.
Weet je wel of je belastingplichtig bent voor de btw?
donderdag 4 januari 2018 om 09:35
Bedankt Kelpje en Nijn5.
@kelpje, dat is nu mijn twijfel, bedrijf of hobby, wil je alles op een eerlijke manier doen is het een behoorlijk uitzoekwerk tot welke categorie je behoort. Eigenlijk wil ik gewoon mijn geld eruit hebben. Als het misschien goed loopt kan ik er altijd over nadenken. Maar, zoals ik het lees, moet je minimaal 24 pw aan je bedrijf besteden om een bedrijf te zijn. Dit red ik sowieso niet.
@nijn5, ja dat weet ik. De vraag is juist welk bedrag je opgeeft. Met of zonder kostenaftrek. Stel ik verdien 1000 euro maar het kosten mij 750 euro. Wat geef je dan op. Ik heb ook geen inkoopvoordeel dus betaal overal al 21% over.
@kelpje, dat is nu mijn twijfel, bedrijf of hobby, wil je alles op een eerlijke manier doen is het een behoorlijk uitzoekwerk tot welke categorie je behoort. Eigenlijk wil ik gewoon mijn geld eruit hebben. Als het misschien goed loopt kan ik er altijd over nadenken. Maar, zoals ik het lees, moet je minimaal 24 pw aan je bedrijf besteden om een bedrijf te zijn. Dit red ik sowieso niet.
@nijn5, ja dat weet ik. De vraag is juist welk bedrag je opgeeft. Met of zonder kostenaftrek. Stel ik verdien 1000 euro maar het kosten mij 750 euro. Wat geef je dan op. Ik heb ook geen inkoopvoordeel dus betaal overal al 21% over.
donderdag 4 januari 2018 om 14:03
donderdag 4 januari 2018 om 14:16
Die 24 uur per week die jij noemt heet het urencriterium, daar moet je aan voldoen als je ondernemersaftrek wil claimen in je belastingaangifte. Ik was er al vanuit gegaan dat je daar niet aan ging voldoen en dan blijft er in de inkomstenbelasting niet heel veel voordeel over om ondernemer te zijn. Dat neemt niet weg dat inkomsten in principe wel belast zijn. Als je het netjes wil doen geef je dat op als resultaat overige werkzaamheden. In jouw vorobeeld geef je dan 1.000 aan opbrengsten op en 750 aan kosten, per saldo ga je dan over 250 belasting betalen. Wat dat onderdaan de streep daadwerkelijk aan belasting kost is ook afhankelijk wat je in je normale baan verdiend. Als je dat wil weten kun je dat eens invullen in de aangifte en kijken wat er beide situaties onder de streep komt.
BTW is inderdaad een ander verhaal. Maar ook al ben je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer kun je dit voor de omzetbelasting (BTW) wel zijn. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oor_de_btw. Overigens als je voor de BTW wel een ondernemer blijkt te zijn betekent dit niet direct dat je ook geld moet afdragen, je valt dan waarschijnlijk onder de kleine ondernemersregeling. Je moet dan wel aangifte doen maar hoeft niet een bedrag te betalen.
BTW is inderdaad een ander verhaal. Maar ook al ben je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer kun je dit voor de omzetbelasting (BTW) wel zijn. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oor_de_btw. Overigens als je voor de BTW wel een ondernemer blijkt te zijn betekent dit niet direct dat je ook geld moet afdragen, je valt dan waarschijnlijk onder de kleine ondernemersregeling. Je moet dan wel aangifte doen maar hoeft niet een bedrag te betalen.
donderdag 4 januari 2018 om 15:05
Ik zou toch aanraden een eenmanszaakje op te richten - bel ook eens met de KVK. Dan kun je namelijk je belasting gaan wegschrijven onder de kleineondernemingsregeling; als particulier moet je nog steeds best wat belasting betalen over je verdiensten als je deze aangeeft als inkomsten uit overige werkzaamheden.
Voor een eenmanszaakje hoef je niet per se een minimum aantal uren te maken of een minimumwinst, als je dit maar eerlijk aangeeft bij het inschrijven bij de KVK.
Verder zul je dan wel een klein ondernemingsplan moeten schrijven: wat bied je aan/verkoop je, hoeveel winst verwacht je in een uur, hoeveel uur per week ben je ermee bezig, hoe heet je bedrijfje, waar kan men je online vinden? Etc. Als het goed is weet je bijna al deze vragen stiekem al te beantwoorden, dus het is echt niet zo eng als het nu lijkt.
Voor een eenmanszaakje hoef je niet per se een minimum aantal uren te maken of een minimumwinst, als je dit maar eerlijk aangeeft bij het inschrijven bij de KVK.
Verder zul je dan wel een klein ondernemingsplan moeten schrijven: wat bied je aan/verkoop je, hoeveel winst verwacht je in een uur, hoeveel uur per week ben je ermee bezig, hoe heet je bedrijfje, waar kan men je online vinden? Etc. Als het goed is weet je bijna al deze vragen stiekem al te beantwoorden, dus het is echt niet zo eng als het nu lijkt.
donderdag 4 januari 2018 om 15:18
Als jij bijhoudt middels een simpele registratie wat je kosten zijn en wat je verdiensten zijn, dan moet je het verschil (mits positief) aangeven.
Dus 200 euro aan onkosten, 300 euro aan “verdiensten” , dan geef je 100 euro op.
Mocht de BD nog vragen hebben N.a.v je aangifte, dan kun je door die simpele registratie makkelijk aantonen wat je kosten en je verdiensten waren.
Dus 200 euro aan onkosten, 300 euro aan “verdiensten” , dan geef je 100 euro op.
Mocht de BD nog vragen hebben N.a.v je aangifte, dan kun je door die simpele registratie makkelijk aantonen wat je kosten en je verdiensten waren.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”