Geld & Recht alle pijlers

Verhuizen om dicht bij ouders wonen

30-01-2011 17:11 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter woont 300 km van ons vandaan ze wil graag verhuizen om dicht bij ons te wonen zodat wij haar kindje kunnen opvangen met werk of ziekte.

Ze is namelijk alleenstaande moeder en afhankelijk van de sociale zaken tot nu toe, ze is al in de steek gelaten toen ze zwanger was.

Wij als ouders zijn de enigste die haar zoveel mogelijk helpen verder heeft zij daar niets in de grote stad.

Degene die haar bezwangerde bekommerd zich nergens om zelfs zijn ouders deden geen beroep op hem om zijn verantwoordelijkheid te nemen voor onze dochter en het ongeboren kindje.

Ze staat nu 2 jaar ingeschreven hier bij ons voor een woning en kan dus zo bericht krijgen.

Nu heeft de gemeente waar ze woont haar een traject aangeboden en is ze verplicht zegt men daar om die te volgen.

Haar kindje is in mei 4 jaar en wij kunnen ons niet indenken dat dit verplicht is wat de gemeente zegt ze is beter af bij ons omdat wij niet zo maar 300 km kunnen reizen en haar helpen voor oppas bij ziekte e.d. dit zou bijzonder lastig zijn als ze werk zou krijgen.

Ze is toch niet verplicht om daar blijven te wonen terwijl ze graag bij haar ouders wil wonen die van beide houden.
Wat voor traject? En waarom is ze niet eerder dichter bij jullie komen wonen eigenlijk, een jaar of 4 eerder?
Om wat voor traject gaat het dan?
Ze woont toch nu nog daar?

Zolang ze in die gemeente woont kunnen ze haar, neem ik aan, verplichten om daar een traject in te gaan om aan de slag te komen (zo'n traject bedoel je, neem ik aan?)

Als ze dat niet wil, zal ze moeten verhuizen.

Maar misschien duurt het nog wel een jaar voordat ze in jullie gemeente iets krijgt. Het is toch logisch dat er op een gegeven moment gewoon acties gedaan moeten worden om weer aan het werk te komen?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Als het om werk gaat dan vind ik het goed van de gemeente dat ze werklozen tegemoet komen. Als ze dat niet wilt moet ze haar boeltje pakken en (tijdelijk) bij jullie in huis komen.
Ze kan toch aan het traject beginnen en als het zover is dat ze gaat verhuizen ermee stoppen. In overleg met de gemeente. Ja ze kunnen haar dwingen zolang ze een uitkering heeft.
Kan ze niet tijdelijk bij jullie komen inwonen en in jullie gemeente beginnen aan een traject? Dat lijkt me zinvoller dan in haar huidige gemeente daarmee starten....
Ze is dus al 4 jaar afhankelijk van overheidsgeld? Dan vind ik het niet zo raar dat ze na 4 jaar een traject in moet. En dat het verplicht is snap ik ook wel anders komt niemand opdagen natuurlijk.
Natuurlijk kan en mag de gemeente dat eisen. Het feit dat ze 'ook al' in de steek is gelaten is vervelend, maar ontslaat haar niet van verplichtingen. Ze moet aan de bak en daar wil de gemeente bij helpen. Ik vind daar niets mis mee. Ik wil er wel iets mis mee dat jouw dochter niet wil.
Ze is wel degelijk verplicht om mee te werken in aan een reïntegratie-traject ( en ik vermoed gezien de leeftijd van het kind dat het daarom gaat). Als ze niet meewerkt stoppen ze simpelweg haar uitkering. Ze kan werken, en dus moet ze werken.
Wat ik me afvraag is waarom ze al 4 jaar niks heeft aan hulp daar. Heeft ze geen vrienden daar? Ex-collega's?

En waarom heeft ze in deze 4 jaar geen netwerk opgebouwd? Dat is toch het eerste wat je doet lijkt me als je er alleen voor staat?
Ja, dat is neem ik aan een traject om haar aan het werk te krijgen. Ik neem aan dat wanneer ze gaat verhuizen het project in haar huidige gemeente stopt (maar de kans is natuurlijk wel aanwezig dat ze in haar nieuwe gemeente weer overnieuw moet beginnen).... ik denk niet dat zo'n traject een belemmering vormt bij een verhuizing. Gegevens worden namelijk van gemeente op gemeente overgedragen.

Maar ze zou het beste langs de UWV kunnen gaan voor meer informatie hierover en niet bij voorbaat al iets besluiten. Een negatief besluit van haar kant, kan namelijk van invloed zijn op de uitkering die ze krijgt. !!!
Het kan nog wel een jaar duren voor ze een woning heeft bij jullie. Haar leven al die tijd "on hold" zetten lijkt me bijzonder onverstandig, nog los van dat ze zich die luxe niet kan permitteren.

Wat is erop tegen om dat traject in te gaan, te proberen een baan te zoeken en vanuit die baan te verhuizen?
Doe eens rustig zeg. "De man die haar bezwangerde, zelfs zijn ouders namen geen verantwoordelijkheid, haar ouders die van beide houden huil" Pffff. Haal het emotionele eens even ervan af, en kijk rationeel naar de zaak. Zo erg is het allemaal niet, ik lees geen dingen die onoplosbaar zijn.

Dus: Wat is er nu precies aan de hand, wat voor traject is het precies?

Waarom is ze daar dan al 4 jaar, hoed heeft ze het al die tijd gedaan?

En waarom kan ze niet tijdelijk bij jullie inwonen en vanuit daar werk zoeken en een onderkomen?

Klopt het dat je dochter dan al 4 jaar werkeloos is? Hoe komt dat??
quote:Vinyl schreef op 30 januari 2011 @ 17:32:

Wat ik me afvraag is waarom ze al 4 jaar niks heeft aan hulp daar. Heeft ze geen vrienden daar? Ex-collega's?

En waarom heeft ze in deze 4 jaar geen netwerk opgebouwd? Dat is toch het eerste wat je doet lijkt me als je er alleen voor staat?Dat vraag ik me ook af, eerlijk gezegd...
Oh, en hele volkstammen werken en hebben kinderen, daar is nou oppas, het kinderdagverblijf, de buurvrouw, een gastouder etc voor. Wat een flauwekul dat ze dan niet kan werken. Een lekker teren op het volksgeld. Bah.
Er broeit een hoop onder de oppervlakte en die frustratie wordt voor het gemak gebotvierd op de gemeente, vermoed ik.

Als je het even op een rijtje zet, TO, dan zie je dat er niet zo'n groot probleem hoeft te zijn.

Je dochter is werkloos en de gemeente komt haar tegemoet door haar een traject aan te bieden waarna ze wellicht aan werk kan komen. Voor de meeste werklozen is dit een streven, voor anderen niet, maar het blijft niet pappen en nathouden dus vandaar dat de gemeente het verplicht.

Je dochter is dus verplicht om aan het traject mee te werken, maar daarmee NIET verplicht om in die gemeente te wonen. Dat heb je er zelf van gemaakt.

Als je het echt zo vreselijk vind, dan laat je -nogmaals- je dochter haar boeltje pakken en samen met kind bij jullie intrekken. En vanuit die positie verder kijken.

Tada!
Waarom wil ze niet werken? Juist als je werk hebt, bouw je een sociaal netwerk op.
Ze kan toch prima dat traject ingaan terwijl ze verder zoekt naar woning en een baan bij jullie in de buurt? Als ze nu een baan vind in jullie stad, dan is er ook nog een kans aanwezig dat ze "extra punten" krijgt i.v.m. woon-werk afstand (is in mijn stad in elk geval wel zo). Heeft ze nog eerder een woning ook.

Ik mis volgens mij echt compleet waarom dat traject nu zo'n ramp is? Extra ervaring of tips om -in deze tijd- aan werk te raken is toch nooit weg?
Omdat ze als ze dan uiteindelijk gaat verhuizen 300 km verderop, ze weer geen inkomen heeft en geen recht meer heeft op een uitkering... Gok ik.
Heeft ze een opleiding gedaan?
Tuurlijk mag je verhuizen als je een bijstandsuitkering hebt. Denk dat de gemeente daar niet rouwig om is. Uitstroom is uitstroom. Ze moet wel opnieuw een uitkering aanvragen in de nieuwe gemeente.
quote:foreverever schreef op 30 januari 2011 @ 17:11: dit zou bijzonder lastig zijn als ze werk zou krijgen.

Wacht even. Dus ze wíl geen werk krijgen? Ja, dan is zo'n traject inderdaad vervelend. Maar even realiteitszin lijkt me ook wel op zijn plaats hier; als je niet ziek bent, of om een andere reden onmogelijk is om te werken, dan moet je natuurlijk gewoon werken om je onderhoud te voorzien. Net als de rest van Nederland. Sociale voorzieningen zijn er voor hen die het om de een of andere reden niet kunnen (ziekte bijvoorbeeld - en dan geen griepje), niet voor de mensen die het 'niet zo goed uitkomt' of die geen netwerk hebben. Zou een mooie boel worden zeg.

Overigens mag ze best verhuizen hoor. Ook als je in zo'n traject zit. Dat traject word alleen door de gemeente opgezet zolang je in die gemeente woont. Als je verhuisd -staat je vrij- en je meld je opnieuw bij het UWV, komen deze gegevens alleen wel naar voren. Dikke kans dat je dochter bij jullie in de buurt een eenzelfde traject moet volgen. En terecht.
Dochter wil niet werken in haar huidige woonplaats omdat ze dan niet zo makkelijk meer kan verhuizen naar de woonplaats van de ouders. Hoop ik.

gaat er maar even vanuit dat dochter geen profiteur is
@Hanneke, ik denk niet dat ze een zelfde traject krijgt. Ik denk dat ze gewoon moet werken. Zonder traject, dat kan ze best. Ze krijgt nu het traject omdat ze al in een uitkeringssituatie zit, maar zodra ze gaat verhuizen naar een andere gemeente zal ze opnieuw een uitkering moeten aanvragen, en deze word waarschijnlijk geweigerd omdat ze best kan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven