Geld & Recht alle pijlers

Verhuizing voor sleuteloverdracht

22-08-2019 08:20 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mag ik de verhuizing naar mijn nieuwe woning al doorgeven voordat de sleuteloverdracht (en dus het passeren van de woning) heeft plaatsgevonden? De verkopende partij staat overigens niet op dit adres ingeschreven, mocht dit relevant zijn.

Het voorbehoud financiering verloopt op 9 september, de sleuteloverdracht is op 10 oktober. I.v.m. toeslagen e.d. is het voordeliger om z.s.m. op dit adres in te schrijven. Het liefst doe ik dit dus direct na 9 september al.

Ik kan het verder online niet vinden, misschien iemand hier die dit weet?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Maar waarom wacht je eigenlijk op het aflopen van het voorbehoud op financiering? Weet je nog niet of je de financiering rond hebt?
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
22-08-2019 09:27
Maar waarom wacht je eigenlijk op het aflopen van het voorbehoud op financiering? Weet je nog niet of je de financiering rond hebt?

De financiering is nog niet rond, maar ik weet zeker dat dit lukt. Moet alleen nog toegezegd worden.
Inschrijven voordat de financiering rond is leek mij niet slim, gewoon voor de zekerheid.

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat hier het algemene advies is. Inschrijven op mijn nieuwe adres? Of bij mijn ouders?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-08-2019 08:54
Klopt niet

Je moet stukken oploaden mbt je woning
Ik ben al heel wat keren verhuist maar heb toch nooit bewijsstukken moeten aanleveren bij de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
22-08-2019 09:36
Ik ben al heel wat keren verhuist maar heb toch nooit bewijsstukken moeten aanleveren bij de gemeente.
Verschilt inderdaad per gemeente. Soms moet het wel, soms niet. Ik heb wel eens een langdurig gesprek gevoerd om uit te leggen dat ik geen verhuurdersverklaring kon overleggen, aangezien het een koophuis was. Van mij. Maar dat ik best een toestemming voor mezelf wilde tekenen. Heeft een half uur gekost om tot mevrouw door te dringen dat ik dus echt echt echt geen verhuurder had.
Heel verstandig dat je afwacht tot je sowieso wel zeker weet dat je er gaat wonen.

En je hebt gelijk dat je je af vraagt wat nou verstandig is. De discussie was een beetje of het kan of niet; dat zegt nog niet wat verstandig is.

In feite heb je het over een verschil van een paar weken (na 9 september en voor 10 oktober inschrijven).

Ik kan zelf geen situatie bedenken waarbij het een probleem zal zijn als je je een paar weken eerder al inschrijft op je nieuwe adres. Het nadeel is dat je daar die weken alvast gemeentelijke heffingen gaat betalen.

Ik kan zelf ook geen situatie bedenken waarbij het een probleem zal zijn als je je een paar weken inschrijft bij de ouders en je daarna inschrijft op je nieuwe adres, maar ik vind dit wel wat lastiger te overzien omdat er dan meer variabelen in het spel zijn en ik vind het meer rompslomp.

Dus zelf zou ik me die paar weken al inschrijven op het nieuwe adres.
nausicaa schreef:
22-08-2019 09:46
Verschilt inderdaad per gemeente. Soms moet het wel, soms niet. Ik heb wel eens een langdurig gesprek gevoerd om uit te leggen dat ik geen verhuurdersverklaring kon overleggen, aangezien het een koophuis was. Van mij. Maar dat ik best een toestemming voor mezelf wilde tekenen. Heeft een half uur gekost om tot mevrouw door te dringen dat ik dus echt echt echt geen verhuurder had.

:HA:
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
22-08-2019 09:48
Heel verstandig dat je afwacht tot je sowieso wel zeker weet dat je er gaat wonen.

En je hebt gelijk dat je je af vraagt wat nou verstandig is. De discussie was een beetje of het kan of niet; dat zegt nog niet wat verstandig is.

In feite heb je het over een verschil van een paar weken (na 9 september en voor 10 oktober inschrijven).

Ik kan zelf geen situatie bedenken waarbij het een probleem zal zijn als je je een paar weken eerder al inschrijft op je nieuwe adres. Het nadeel is dat je daar die weken alvast gemeentelijke heffingen gaat betalen.

Ik kan zelf ook geen situatie bedenken waarbij het een probleem zal zijn als je je een paar weken inschrijft bij de ouders en je daarna inschrijft op je nieuwe adres, maar ik vind dit wel wat lastiger te overzien omdat er dan meer variabelen in het spel zijn en ik vind het meer rompslomp.

Dus zelf zou ik me die paar weken al inschrijven op het nieuwe adres.

Thanks!

Voor zover ik begreep worden de gemeentelijke heffingen verrekend bij de notaris, omdat de verkopende partij al betaald heeft voor heel 2019. Dit zou dan bij de notaris verrekend worden (zodat zij betalen van jan-sept en ik van okt-dec). Levert dit dan geen problemen op als ik me in sept al inschrijf?

Overigens kan ik me bij mijn ouders nu al inschrijven (i.p.v. na 9 sept). Dan kunnen we de toeslagen etc. nu al regelen, dus dat is wel weer een voordeel.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
22-08-2019 08:58
Komen je ouders dan niet in de knel met eventuele toeslagen?
Alleen als ze huurtoeslag krijgen gaat het inkomen van TO meetellen. Voor zorgtoeslag blijven ze gewoon elkaars toeslagpartner
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed lees op internet zijn de gemeentelijke heffingen onafhankelijk van het aantal bewoners. Mijn ouders krijgen geen huurtoeslag. Zorgtoeslag is dus niet relevant.

Het enige dat ik niet weet is of zij vanwege hun inkomen mogelijk korting krijgen op de gemeentelijke heffingen, en of dat in het gedrang komt als ik daar een kleine twee maanden ingeschreven sta.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
22-08-2019 09:55
Thanks!

Voor zover ik begreep worden de gemeentelijke heffingen verrekend bij de notaris, omdat de verkopende partij al betaald heeft voor heel 2019. Dit zou dan bij de notaris verrekend worden (zodat zij betalen van jan-sept en ik van okt-dec). Levert dit dan geen problemen op als ik me in sept al inschrijf?

Overigens kan ik me bij mijn ouders nu al inschrijven (i.p.v. na 9 sept). Dan kunnen we de toeslagen etc. nu al regelen, dus dat is wel weer een voordeel.
Doe het gewoon zoals het officieel moet en hoort, dus nu bij je ouders en straks in je nieuwe huis. Zoveel 'rompslomp' is ergens inschrijven nou ook weer niet.
Ik heb om andere redenen een tijd bij mijn ouders ingeschreven gestaan. Dat kan gewoon, maar je moet wel iets van bewijs invullen. Bij mijn gemeente was het een formulier dat mijn ouders moesten invullen dat ze akkoord waren dat ik daar kwam inwonen. Zij kregen te maken met iets hogere belastingen/heffingen, maar dat was na ruim 2 jaar tientjes-werk hooguit.

Als ik jou was zou ik dus nu al bij ouders inschrijven (ivm waar je echt woont, de toeslagenaanvraag voor ex en omdat die hypotheek toch elk moment over gaat) en straks zsm over naar het nieuwe huis ivm jouw aanvragen/toeslagen/HRA etc. Die 2 maanden bij je ouders voelt niemand in de portemonnee ivm eventuele gewijzigde gemeentebelastingen/heffingen.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
22-08-2019 10:00
Als ik het goed lees op internet zijn de gemeentelijke heffingen onafhankelijk van het aantal bewoners. Mijn ouders krijgen geen huurtoeslag. Zorgtoeslag is dus niet relevant.

Het enige dat ik niet weet is of zij vanwege hun inkomen mogelijk korting krijgen op de gemeentelijke heffingen, en of dat in het gedrang komt als ik daar een kleine twee maanden ingeschreven sta.
Volgens mij is dat alleen als je op bijstandsniveau zit. AOW + Klein pensioen +inkomen van je moeder lijkt me meer dan dat.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
22-08-2019 09:05
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-gemeente

Benodigde documenten: bewijs van bewoning (huurcontract, koopakte, toestemmingsverklaring hoofdbewoner)

TO, het staat allemaal heel duidelijk in deze link.
Het komt er op neer dat je je moet inschrijven waar je echt woont binnen x dagen voor/na verhuizing en dat je bewijs van bewoning moet hebben. Dus nu bij je ouders inschrijven en direct na sleuteloverdracht op je nieuwe adres.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
mcsteamy schreef:
22-08-2019 09:55
Thanks!

Voor zover ik begreep worden de gemeentelijke heffingen verrekend bij de notaris, omdat de verkopende partij al betaald heeft voor heel 2019. Dit zou dan bij de notaris verrekend worden (zodat zij betalen van jan-sept en ik van okt-dec). Levert dit dan geen problemen op als ik me in sept al inschrijf?

Overigens kan ik me bij mijn ouders nu al inschrijven (i.p.v. na 9 sept). Dan kunnen we de toeslagen etc. nu al regelen, dus dat is wel weer een voordeel.

Dat is dan wel een voordeel inderdaad. Ik weet ook niet hoe precies die verrekening van toeslagen werkt en of dat per dag/maand/kwartaal gaat. Maar wellicht weet jij dat al wel?

Overigens klopt dat inderdaad dat de gemeentelijke heffingen verrekend worden bij de notaris. Dat staat los van je inschrijving maar is gekoppeld aan de overdrachtsdatum. Je hebt daar geen last van en dat betekent ook dat je geen extra heffingen betaalt als je je daar eerder inschrijft; dus dat nadeel vervalt (je zou bijvoorbeeld ook geen voordeel hebben als je je later inschrijft dan de overdrachtsdatum)
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
22-08-2019 10:51
Dat is dan wel een voordeel inderdaad. Ik weet ook niet hoe precies die verrekening van toeslagen werkt en of dat per dag/maand/kwartaal gaat. Maar wellicht weet jij dat al wel?

Overigens klopt dat inderdaad dat de gemeentelijke heffingen verrekend worden bij de notaris. Dat staat los van je inschrijving maar is gekoppeld aan de overdrachtsdatum. Je hebt daar geen last van en dat betekent ook dat je geen extra heffingen betaalt als je je daar eerder inschrijft; dus dat nadeel vervalt (je zou bijvoorbeeld ook geen voordeel hebben als je je later inschrijft dan de overdrachtsdatum)
Het heeft wel invloed op je eigenwoningforfait bij je belastingaangifte. In de aangifte moet je de datum van wonen aangeven en vanaf dat moment ga je over de WOZ-waarde van je koopwoning belasting betalen. Deze datum mag je zelf invullen, maar het is wel handig als dit enigszins overeen komt met de gemeente-administratie. Dus ik zou je ook aanraden om je tijdelijk in te schrijven bij je ouders en pas later op je nieuwe adres.
Het kan invloed hebben op de gemeentelijke belastingen van je ouders, dat durf ik niet te zeggen of en hoe snel dat wordt verrekend.
Alle reacties Link kopieren
Denk je nu echt dat die ene dag dat je elders ingeschreven staat ook maar iets uit maakt voor haar toeslagen ?

Over het algemeen worden die toch over een hele maand of zelfs een heel jaar getoetst.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
22-08-2019 12:04
Denk je nu echt dat die ene dag dat je elders ingeschreven staat ook maar iets uit maakt voor haar toeslagen ?

Over het algemeen worden die toch over een hele maand of zelfs een heel jaar getoetst.

Per maand en ja, dat geldt dan dus al voor september i.p.v. pas vanaf oktober.
En het scheelt honderden euro's per maand :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
22-08-2019 12:09
Per maand en ja, dat geldt dan dus al voor september i.p.v. pas vanaf oktober.
En het scheelt honderden euro's per maand :)

Volgens mij moet je je dan concentreren op het onderzoeken of het inschrijven bij je ouders nadelen heeft.

Zo niet dan scheelt het 2 maanden aan toeslagen (september+oktober). Want je kan je nu al daar inschrijven maar pas vanaf begin september op je nieuwe adres. Of zie ik dat verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-08-2019 08:54
Klopt niet

Je moet stukken oploaden mbt je woning
Yep, koopakte of huurcontract.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het als verkoper niet willen. Eerst zorgen dat de 10% bij de notaris staat. Weet ook dat als je je inschrijft op het nieuwe adres de fiscus dat ziet als economische eigendomoverdracht en je de overdrachtsbelasting ook in de notaris moet storten.

Verder dien je je in nederland in te schrijven waar je woont. Als je er niet woont en je schrijft je er wel in, is dat fraude
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
22-08-2019 09:09
Goed uitzoeken, want grote kans dat jouw inkomen dan voor het kwartaal dat je er (deels) woont van invloed is op bijvoorbeeld zorgtoeslag.
Nee, niet op de zorgtoeslag. Je kunt maar 1 toeslagpartner hebben. Je ouders zijn al elkaars toeslagpartner, dus jij kunt niet hun toeslagpartner zijn. Op huurtoeslag heeft een extra bewoners wèl invloed, omdat het daar gaat om het inkomen van iedereen die er woont.
katrien1974 schreef:
22-08-2019 21:57
Ik zou het als verkoper niet willen. Eerst zorgen dat de 10% bij de notaris staat. Weet ook dat als je je inschrijft op het nieuwe adres de fiscus dat ziet als economische eigendomoverdracht en je de overdrachtsbelasting ook in de notaris moet storten.

Verder dien je je in nederland in te schrijven waar je woont. Als je er niet woont en je schrijft je er wel in, is dat fraude

Nee de fiscus kijkt voor de overdrachtsbelasting natuurlijk helemaal niet naar waar je je inschrijft.
Je wordt natuurlijk ook geen eigenaar van een woning door je er in te schrijven. Tenminste, ik denk niet dat de woningbouwvereniging het daar direct mee eens is. :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
anoniem_99920 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 22:42
Reden: Dubbel
99.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
22-08-2019 22:32
Ach de notaris ziet het wel daar die regelmatig het brp checkt en zal direct de overdrachtsbelasting eisen want inschrijven is verhuizen conform de wet en is dat een verkrijging. En er zit een behoorlijk verschil tussen juridisch eigenaar en economisch eigenaar.
Woningbouwverenigingen zijn niet echt vergelijkingsmateriaal die verhuren huizen en dan betaal je als huurder heen overdrachtsbelasting en ook daar behoor je je in te schrijven als je er gaat wonen.

Een sleuteloverdracht van een koophuis voordat de akten worden getekend betekent overdrachtsbelasting overmaken naar de notaris. Inschrijven en er niet wonen “kan” mag niet in Nederland.
Buiten het feit dat blijft dat je je moet inschrijven waar je woont in Nederland en niet ergens waar je niet woont omdat dat voor toeslagen beter is. Dat is fraude
Je zegt echt hele rare dingen en ik weet niet wie je nou 'aan het helpen bent' met het verspreiden van onzin.

Als je een mening hebt prima, maar op basis van de wet stellen dat als je ergens gaat wonen het huis ook jouw eigendom wordt, is gewoon de grootst mogelijke lulkoek.

Zeg dan niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven