Geld & Recht alle pijlers

Verloren bril declareren?

08-01-2013 16:59 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ergens in de afgelopen weken ben ik mijn mooie 'gelegenheidsbril' verloren. Ik draag 'm niet permanent, maar vanwege chronische ziekte en medicijngebruik varieert de kwaliteit van mijn zicht nogal. Over het algemeen zie ik prima, maar als ik moe ben, me minder voel of bij een lange autorit of in de bios bijvoorbeeld, draag ik 'm of heb 'm in de aanslag, om troebel zicht, zere ogen of hoofdpijn te voorkomen/verhelpen.

Vaak draag ik de bril dan op m'n hoofd (àla HenkJan Smits zeg maar, lekker hip ) of houdt mijn man 'm vast als ik autorij. Ik vrees dat het daar ergens is misgegaan. Ik kwam vorig weekend toen ik een paar dagen in A'dam was erachter dat ik m'n bril verloren was. Eenmaal thuis alles op de kop natuurlijk, zonder resultaat.

Ik baal enorm want het was best een dure (montuur zo'n ¤ 175,- euro) en mooie bril en ik heb 'm nog niet zo lang. Iets langer dan een jaar, wat betekent dat mijn zorgverzekering pas volgend jaar weer vergoedt, nl. 1 x per 3 kalenderjaren. Ik heb niet zo veel kaas gegeten van verzekeringen en voordat ik alle polissen doorworstel, hebben jullie misschien wel inzicht in of en hoe ik in aanmerking kom voor schadevergoeding? Oké, ik begrijp dat dat afhangt van hoe uitgebreid ik verzekerd ben, maar kan ik het bijvoorbeeld claimen bij een (uitgebreidere) inboedelverzekering? Valt het misschien onder mijn doorlopende reisverzekering omdat ik 'n stedentripje had binnen Nl, zonder hotel trouwens of andere bewijzen van vakantie? Kan de WA van mijn man aansprakelijk gesteld worden, omdat ik vermoed dat hij mijn bril op schoot had in de auto en hij daar geen erg inhad toen hij uitstapte (kan me achteraf herinneren dat ik iets hoorde vallen op dat moment). Of zijn er binnen zorgverzekeringen toch uitzonderingen voor dit soort dingen - vanwege medische gesteldheid heb ik dat hulpmiddel toch nodig?

Ik heb al bij meerdere gemeentes (waar ze tegenwoordig verloren voorwerpen afhandelen) en op allerlei plekken geïnformeerd of ze m'n bril toevallig toch gevonden hebben, maar speld in hooiberg ben ik bang. Moet ik er ook aangifte van doen bij politie oid ter bewijs van verlies?

Ik waardeer het als iemand meer info kan geven!
Nee helaas. Mijn zoon is zijn bril na 3 wkn kwijtgeraakt on een speelparadijs. Ik heb de verzekering gebeld maar het valt nergens onder.

Was ook in een andere stad en bij mijn familie. Ik was er zelf niet bij.
Ai, domper newkitten. Ook niet erg hoopgevend in mijn geval dan. Maar bedankt voor je snelle reactie.
Als je wat wilt claimen op een weekendje weg, heb je vaak het bewijs nodig van een hotelboeking oid. Dat is in jouw geval niet zo begrijp ik. Dan vrees ik dat je het ook niet op je reisverzekering kunt claimen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou toch gewoon de polisvoorwaarden doorspitten. Die kunnen varieren. Wat je wel vaker zult tegenkomen is dat het jou geen blaam mag treffen. Dus dat je voorzichtig en zorgvuldig met jouw eigendommen omgaat. Dan is het de vraag hoe ze daar bij de verzekering mee omgaat. En tav WA. Kijk ook naar jouw (en je mans) eigen risico.
quote:himalaya schreef op 08 januari 2013 @ 17:11:

Als je wat wilt claimen op een weekendje weg, heb je vaak het bewijs nodig van een hotelboeking oid. Dat is in jouw geval niet zo begrijp ik. Dan vrees ik dat je het ook niet op je reisverzekering kunt claimen.

Nee, dat vreesde ik ook al. Op z'n hoogst toegangsbewijs van een museum waar ik was in hoofdstad.

By the way en off-topic, nu ik je toch 'spreek' Himalaya: ik moet altijd zo lachen om jouw motto. Maar dat geheel terzijde .
Dank je Summerville voor je informatie... denk dat ik inderdaad toch alle administratie maar eens op een rijtje moet leggen
Waarom wil je het gratis hebben?

Ga je toch gewoon een goedkope kopen totdat je wel kan declareren bij de zorgverzekering. Lijkt me niet zo moeilijk.

en een brillenkoord dat is ook heel slim.

Of je rijdt terug naar de plek waar je iets hoorde vallen. Misschien ligt ie daar nog. Brillen stelen loont niet, want ze kosten bijna niets meer tegenwoordig. En nieuwe glazen in een oud montuur laten zetten dat kost bijna net zoveel als een hele bril.
en over het algemeen was ik altijd wel voorzichtig met die bril ja, altijd terug in de speciale, verstevigde etuie enzo. Tot het misgaat natuurlijk. Zo is-ie ook wel eens van mijn hoofd gevlogen bij een iets te enthousiaste headbangachtige-beweging (ik praat nogal geanimeerd geloof ik ).

En het valt ook niet bepaald onder voorzichtigheid natuurlijk, om 'm uit de auto te gooien :-D.
quote:Pumps_italiaans schreef op 08 januari 2013 @ 17:24:

Waarom wil je het gratis hebben?

Ga je toch gewoon een goedkope kopen totdat je wel kan declareren bij de zorgverzekering. Lijkt me niet zo moeilijk.

[img]http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... tXaREAFhy5[/img] en een brillenkoord dat is ook heel slim.

Of je rijdt terug naar de plek waar je iets hoorde vallen. Misschien ligt ie daar nog. Brillen stelen loont niet, want ze kosten bijna niets meer tegenwoordig. En nieuwe glazen in een oud montuur laten zetten dat kost bijna net zoveel als een hele bril.

Nou, gratis is ook niet echt het streven, maar zijn bepaalde verzekeringen juist niet voor dergelijke gevallen, nl. bij verlies, ongeluk en diefstal? Ik betaal al jááren diverse premies zonder ooit iets te declareren, bijv. die doorlopende reisverzekering.

oké, ik vind ook dat ik de zorgverzekering daar niet onnodig voor moet belasten, tenzij ze daar zelf misschien één of andere clausule voor hebben. Maar ja, daar heb ik me dus nog niet voldoende in verdiept.

Ik had idd ook al bedacht om 2013 met een goedkoper model door te komen, want ben niet zo vermogend om dat zelf op te hoesten, maar voor mijn brilprimeur heb ik lang gezocht naar een passend model voor mijn niet echt brillenhoofd en dat was een wat duurdere. Ik hoop alleen dat dat model volgend jaar nog te krijgen is.

Ik ben al zo veel mogelijk plekken bij langsgegaan in de hoop 'm te vinden, maar nee. Als mensen 'm al hadden laten liggen, in geval van verlies op een parkeerplaats, zou-ie denk ik ook al vermorzeld zijn. En bij winkels, wijkcentra, politie, gemeentes ook geen resultaat. Volgende keer inderdaad een brillensnoer, bedankt voor de tip.
Misschien ligt ie onder de autostoelen. Daar vinden wij vaak spullen terug die we kwijt zijn......
quote:Emma95 schreef op 08 januari 2013 @ 17:54:

Misschien ligt ie onder de autostoelen. Daar vinden wij vaak spullen terug die we kwijt zijn......

ja, ook al ondersteboven in de auto gehangen...

Ik kan echt niet met zekerheid zeggen dat dat daadwerkelijk het verliesmoment was, maar ken je dat dat je koortsachtig terug gaat denken en reconstrueren en je dan vaag het geluid geregistreerd hebt van iets dat viel? In ons geval ook aannemelijk, omdat mijn man mijn bril vaak bij zich houdt in de auto. vandaar het vermoeden.
quote:roomboterbabbelaar schreef op 08 januari 2013 @ 16:59:Of zijn er binnen zorgverzekeringen toch uitzonderingen voor dit soort dingen - vanwege medische gesteldheid heb ik dat hulpmiddel toch nodig?

Oh, een zorgverzekering zal zeker een uitzondering voor je maken, de meeste mensen krijgen namelijk een bril vergoed omdat het een mode-accessoire is . Maar als je 'm nódig hebt zullen ze zeker vaker vergoeden

(sorry, ik bedoel het niet eens zo sarcastisch als het misschien overkomt, ik vond het gewoon grappig geformuleerd. En verder vervelend hoor, van je bril, ik hoop dat je 'm nog terugvindt)
Ga bij verschillende winkels langs. In Driebergen zit er eentje waar je drie brillen compleet koopt voor 99 euro......
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Overigens heb ik mijn bril ook in mijn auto teruggevonden, na meer dan een jaar en echt goed gezocht te hebben. Hij zat in het schuifmechaniek onder mijn stoel, redelijk stuk, pootjestechnisch dan.....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:ginevra schreef op 08 januari 2013 @ 18:46:

[...]

Oh, een zorgverzekering zal zeker een uitzondering voor je maken, de meeste mensen krijgen namelijk een bril vergoed omdat het een mode-accessoire is . Maar als je 'm nódig hebt zullen ze zeker vaker vergoeden

Haha toch klopt deze sarcasme wel erg! Want ik heb mijn ver weg bril net zo "nodig" als jij. Ik ben dan wel niet chronisch ziek en gebruik geen medicatie, nee ik heb gewoon slecht zicht! Ik krijg zelfs niks vergoed uit het basispakket omdat ze niet slecht genoeg zijn, dus ik betaal zelf voor mn bril terwijl ik echt niet zonder kan.

Gewoon dikke vette pech ben ik bang :(

Zorg valt dus af, reisverzekering valt ook af ivm geen bewijs van hotel etc. en je kunt alleen WA van man nog checken maar dan zou ik kijken of het het waard is ivm met eventueel eigen risico?
Wij kunnen geen bril kopen van onze ziektekostenverzekering. Zoveel kreeg je niet terug, en dat een keer per drie jaar. De verzekering is dan per maand veel duurder.. Bij ons schiet het niet op.

Was 175 Euro inclusief glazen ??

Bij Hans Anders zou je ook eventueel een tijdenlijke bril kunnen halen. Als je hem toch weinig opdoet. Scheelt weer.
Krijg je nog een bril vergoed uit het basispakket als je niet goed ziet. Dat was toch vroeger. Anders ga ik even de brillen van dochterlief declareren die heeft een oogziekte. En ik min 5.
Je krijgt uit de basisverzekering alleen nog speciale brillen vergoed.
quote:endagmar schreef op 08 januari 2013 @ 19:02:

[...]

Haha toch klopt deze sarcasme wel erg! Want ik heb mijn ver weg bril net zo "nodig" als jij. Ik ben dan wel niet chronisch ziek en gebruik geen medicatie, nee ik heb gewoon slecht zicht! Ik krijg zelfs niks vergoed uit het basispakket omdat ze niet slecht genoeg zijn, dus ik betaal zelf voor mn bril terwijl ik echt niet zonder kan.

Gewoon dikke vette pech ben ik bang :(

Zorg valt dus af, reisverzekering valt ook af ivm geen bewijs van hotel etc. en je kunt alleen WA van man nog checken maar dan zou ik kijken of het het waard is ivm met eventueel eigen risico?

hahaha! Ginevra en Endagmar, jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk; ik had me ongelukkig uitgedrukt. Ik bedoelde inderdaad meer te zeggen dat het niet uit ijdelheid was, en dat ik het ding nou eenmaal nodig heb, niet omdat het trendy is. En ook dat ik 'm niet expres ben verloren. Maar wat jullie terecht aangeven is dat de meeste mensen een bril omwege medische redenen hebben en niet als mode-accessoire (behalve dan die Jan Smitbril van een paar jaar geleden misschien).

Oké, vergeet de zorgverzekering, heb ik niet goed over nagedacht toen ik het in mijn verhaal opnam. Het is gewoon zo'n dure aanschaf voor mij, zelfs de goedkopere versies (inclusief ontspiegelen en krasvrije laag en dat soort eventuele grappen loopt dat ook al snel weer op), zeker na die prijzige decembermaand. Ik vind dat zelf niet zo vreemd dat ik wil kijken of dat toch is gedekt door éen van de vele verzekeringen waar men maandelijks zijn risico's in het leven probeert af te kopen. En dan ben ik 'm hoogstwaarschijnlijk nog niet eens zelf kwijtgeraakt ook nog. Niet dat ik mijn man iets wil verwijten, dat was natuurlijk ook niet met opzet (mag ik hopen; misschien vindt hij het wel een foeilelijk ding )

Nah, ik ga de WA maar eens bestuderen. En de bril-sale.
quote:Fame schreef op 08 januari 2013 @ 18:59:

Overigens heb ik mijn bril ook in mijn auto teruggevonden, na meer dan een jaar en echt goed gezocht te hebben. Hij zat in het schuifmechaniek onder mijn stoel, redelijk stuk, pootjestechnisch dan.....

Wow, een wonder dat je 'm überhaupt nog terug hebt gevonden!

Maar wat deed je een jaar later dan dat je opeens in je stoelschuifmechaniek moest wezen? Nu heb je dus een met tape bij elkaar gehouden noodbril begrijp ik?

Op de activiteitenlijst van morgen: auto demonteren - check!

Oja, zal morgen ook eens wat brillenwinkels afstruinen dan maar.
Ik ben verzekerd bij een zorgverzekering waar ik iedere 2 jaar een maximaal bedrag vergoed krijg en volgens mij alleen maar als ik daarvoor een medische indicatie heb.

Ja, en ik heb die wel.

Heb er eentje gehad van Hans Anders, SpecSevers en Eyes+More. Als je daar op de speciale aanbiedingen let dan kan je er ook voor minder dan 100 euro een complete bril kopen.

Heb het zelf ook meegemaakt dat mijn zonnebril werd gestolen tijdens een sollicitatiegesprek. Was hoogstens 1 minuut van het tafeltje weg geweest en niks verzekering. Hoewel het beveiligd was en het dus iemand van het al bestaande personeel geweest moet zijn. Kon gewoon zelf dokken. Bleek normaal te zijn bij dat bedrijf.

Je zou je inboedelverzekering kunnen nakijken of je verzekerd bent voor diefstal of beschadiging.

Hier in mijn gemeente heeft wel lange tijd een bril op de lijst gestaan met gevonden voorwerpen. Er stond wel bij dat er over heen gereden was.
quote:mara2 schreef op 08 januari 2013 @ 19:14:

Wij kunnen geen bril kopen van onze ziektekostenverzekering. Zoveel kreeg je niet terug, en dat een keer per drie jaar. De verzekering is dan per maand veel duurder.. Bij ons schiet het niet op.

Was 175 Euro inclusief glazen ??

Bij Hans Anders zou je ook eventueel een tijdenlijke bril kunnen halen. Als je hem toch weinig opdoet. Scheelt weer.Ja Mara2, was wel incl. glazen, en ik moet dan wel vermelden dat ik een aanvullende verzekering heb. Ook al heeft die toen ook niet alles vergoed. Maar goed, zoals ik in mijn reactie hierboven aangaf, was het niet zo reëel om de zorgverzekeraar nu bij deze zaak te overwegen. Excuses als dat arrogant/wereldvreemd/parasitair overkwam.
quote:Pumps_italiaans schreef op 08 januari 2013 @ 21:42:

Ik ben verzekerd bij een zorgverzekering waar ik iedere 2 jaar een maximaal bedrag vergoed krijg en volgens mij alleen maar als ik daarvoor een medische indicatie heb.

Ja, en ik heb die wel.

Heb er eentje gehad van Hans Anders, SpecSevers en Eyes+More. Als je daar op de speciale aanbiedingen let dan kan je er ook voor minder dan 100 euro een complete bril kopen.

Heb het zelf ook meegemaakt dat mijn zonnebril werd gestolen tijdens een sollicitatiegesprek. Was hoogstens 1 minuut van het tafeltje weg geweest en niks verzekering. Hoewel het beveiligd was en het dus iemand van het al bestaande personeel geweest moet zijn. Kon gewoon zelf dokken. Bleek normaal te zijn bij dat bedrijf.

Én? Heb je de baan genomen?

Leuke bedrijfscultuur zeg, jeeminee!

Je zou je inboedelverzekering kunnen nakijken of je verzekerd bent voor diefstal of beschadiging. Ga ik ook doen ja

Hier in mijn gemeente heeft wel lange tijd een bril op de lijst gestaan met gevonden voorwerpen. Er stond wel bij dat er over heen gereden was. LOL...en dan nog gewoon dragen

De baan is niks geworden, want was ook nog eens een foutje van de man van P&O. Ik had bij de moedermaatschappij gesolliciteerd en werd een aantal maanden later door een dochter uitgenodigd. Was voor een totaal andere functie. Scheelde kosten voor een advertentie en tijd. Die hadden alle overgebleven sollicitaties die wel goed waren verder door gestuurd naar een verzamelbak.

Dat stelen op de bedrijfsvloer. Dat komt bij meer gemeentes en grote bedrijven voor. Meestal bij de goed beveiligde. Heb in mijn 1e baan meegemaakt dat een collega van de eigen afdeling haar handtas kwijt was. Sta je toch raar te kijken als je weet dat het een van je collega's geweest moet zijn. En bij mijn 2e baan was het licht op het toilet vaak uit. Daar hingen dure lampen en vooral op het damestoilet werden die gewoon gedemonteerd....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven