Vertrekpremie en belasting
dinsdag 19 februari 2013 om 13:27
Bij uitbetaling wordt bijzonder tarief in rekening gebracht, bij je belastingopgave over het jaar wordt dat weer verrekend zodat je het juiste tarief aan belasting betaald over het hele jaar gezien.
Redenatie: het is nooit 100% zeker dat je de rest van het jaar geen verdiensten meer zult hebben.
Toevoeging: het is dus bedoeld om te voorkomen dat je een gigantische naheffing krijgt, het is meestal beter nu iets teveel belasting betalen en dat dan volgend jaar terug te krijgen.
Redenatie: het is nooit 100% zeker dat je de rest van het jaar geen verdiensten meer zult hebben.
Toevoeging: het is dus bedoeld om te voorkomen dat je een gigantische naheffing krijgt, het is meestal beter nu iets teveel belasting betalen en dat dan volgend jaar terug te krijgen.
dinsdag 19 februari 2013 om 13:27
Via deze link wordt het op hoofdlijnen in Jip en Janneketaal uitgelegd:
http://www.intermediair.n ... -uit-je-ontslagvergoeding
http://www.intermediair.n ... -uit-je-ontslagvergoeding
dinsdag 19 februari 2013 om 13:32
Nee dat klopt Dreamchild, dat is niet zeker. De kans is groot dat je dan bij terugkomst wel weer werk vindt. Maar als je bijvoorbeeld in november terugkomt en je vindt werk (en dan zou je bijvoorbeeld al kunnen aantonen omdat je dan al je vliegticket terug naar huis hebt geboekt voor een bepaalde datum), dan heb je nog maar 2 maanden werk in dat betreffende jaar, dus wordt je verzamelinkomen alsnog niet heel erg hoog natuurlijk... Dus is de kans niet erg groot dat je dat jaar alsnog met een deel van je inkomsten ineens in een veel hogere belastingschaal valt.
Ik had begrepen dat een werkgever van tevoren handmatig het te verwachten belastingtarief kan aanpassen bij overmaken van een vertrekpremie als met redelijke zekerheid te stellen is dat het inkomen dat komende jaar laag blijft...
Ik had begrepen dat een werkgever van tevoren handmatig het te verwachten belastingtarief kan aanpassen bij overmaken van een vertrekpremie als met redelijke zekerheid te stellen is dat het inkomen dat komende jaar laag blijft...
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
dinsdag 19 februari 2013 om 14:24
Je kan 1x per 3 jaar je inkomen laten middelen, bijvoorbeeld als je ineens een heel stuk minder bent gaan verdienen. Zie site van de belastingdienst: http://www.belastingdiens ... terk_wisselende_inkomens/
dinsdag 19 februari 2013 om 14:43
Indien je het laat storten op een stamrecht rekening, en het dus NIET in eigen bezit hebt gehad (het mag dus niet op je rekening gestaan hebben) wordt het niet bij je jaar inkomen geteld, maar wordt de uitkering die de stamrecht rekening maandelijks zal doen als inkomen gezien.. Pas dan zal over het uitgekeerde bedrag belasting worden berekend..
dinsdag 19 februari 2013 om 15:53
Bedankt! Dat van die stamrechtconstructies etc. had ik ook gevonden ik dacht alleen dat het misschien eenvoudiger zou zijn als je vertrekpremie gewoon als (enige) inkomsten van dat jaar wordt gezien. En dus belast o.b.v. inkomstenbelasting. Die dan relatief laat zou zijn...
Star, ik heb ook naar jouw link gekeken en wordt vandaag terug gebeld door een adviseur over deze vraag, dank!
Star, ik heb ook naar jouw link gekeken en wordt vandaag terug gebeld door een adviseur over deze vraag, dank!
dinsdag 19 februari 2013 om 17:33
Ik heb mijn antwoord! Het kán dus wel, dat de werkgever het belastingtarief bij eenmalige uitbetaling/vertrekpremie aanpast naar een lagere schaal.
Alleen zijn ze daar niet happig op omdat wanneer je in de loop van dat jaar toch meer inkomsten gaat genereren, en je komt boven die schaal uit, de werkgever een naheffing krijgt. Om dat te voorkomen zullen werkgevers niet snel geneigd zijn om het belastingtarief aan te passen en het liever op bijzonder tarief (52%) zetten. Als je dan uiteindelijk toch teveel hebt afgedragen krijg je dat het jaar erop weer terug.
Eventueel kun je aangeven dat je op papier bereid bent om, in geval van toch meer inkomsten, die naheffing voor je werkgever op je te nemen.
Ik weet genoeg. Bedankt voor het meedenken!
Alleen zijn ze daar niet happig op omdat wanneer je in de loop van dat jaar toch meer inkomsten gaat genereren, en je komt boven die schaal uit, de werkgever een naheffing krijgt. Om dat te voorkomen zullen werkgevers niet snel geneigd zijn om het belastingtarief aan te passen en het liever op bijzonder tarief (52%) zetten. Als je dan uiteindelijk toch teveel hebt afgedragen krijg je dat het jaar erop weer terug.
Eventueel kun je aangeven dat je op papier bereid bent om, in geval van toch meer inkomsten, die naheffing voor je werkgever op je te nemen.
Ik weet genoeg. Bedankt voor het meedenken!