Geld & Recht alle pijlers

Verzekering ineens 8% omhoog

09-01-2010 10:56 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een verzekering afgesloten, 2 jaar geleden, tegen een bepaalde maandpremie (geen reguliere verzekering, maar iets speciaals...het heeft met cosmetica te maken).

Was ik van de week bij het betreffende bedrijf voor mijn maandelijkse bezoekje, krijg ik een brief in mn handen geduwd. Ze zijn genoodzaakt de premie met 8% te verhogen. Ik schrok hiervan..het gaat om veel geld!

"wij zijn al 3 jaar niet gestegen met onze prijzen", was het antwoord toen ik zei dat ik het een forse verhoging vind.

Mijn vraag is: mag dit zomaar? moet een verhoging niet gerelateerd zijn aan bepaalde stijgingen in de branche? Het contract wordt normaal gesproken telkens met een half jaar verlengd.... mag ik er nu, midden in het jaar, mee stoppen vanwege deze verhoging?
Staat dat niet in je contract (voorwaarden)?

Ik denk wel dat ze de tarieven zomaar mogen verhogen.
quote:MMP schreef op 09 januari 2010 @ 11:02:

Staat dat niet in je contract (voorwaarden)?

Ik denk wel dat ze de tarieven zomaar mogen verhogen.Zonder restricties? Ze zouden dus ook kunnen verdubbelen? (Ik noem maar wat!)
Ja dat mag. Vanwege de prijsstijging.
Stressed is just desserts spelled backwards
Bij 'n prijsstijging mag je toch cancelen?
je zal echt in de voorwaarden moeten kijken wat er gezegd wordt over prijswijzigingen.

Het kan zijn dat er vastgelegd is dat men een x % per jaar mag verhogen. Of dat je bij een prijswijziging het recht hebt om de verzekering op te zeggen.

De voorwaarden moeten uitsluitsel geven over je vraag denk ik.
Goh? Ik kijk ervan op. Volgens mij mag het namelijk wel, maar heb jij dan het recht per direct op te zeggen. Ik meen ooit eens iets vergelijkbaars te hebben gelezen over mobiele telefonie (waar de overheid bovenop zat, dus dat kan schelen)
Het gaat me om die 8%. Je spreekt contractueel iets af en dan blijkt die prijs na jaren niet meer te kloppen. Ik vind een prijsstijging in een winkel of supermarkt iets anders. Ik heb met AH of de Aldi geen contract afgesloten en kan ter plekke beslissen of ik daar iets wil kopen of niet.

Ik heb in het contract getekend voor een ander bedrag dan wat nu van mijn rekening afgeschreven wordt.
quote:Bergje65 schreef op 09 januari 2010 @ 11:28:

Het gaat me om die 8%. Je spreekt contractueel iets af en dan blijkt die prijs na jaren niet meer te kloppen. Ik vind een prijsstijging in een winkel of supermarkt iets anders. Ik heb met AH of de Aldi geen contract afgesloten en kan ter plekke beslissen of ik daar iets wil kopen of niet.

Ik heb in het contract getekend voor een ander bedrag dan wat nu van mijn rekening afgeschreven wordt.

Het is vrij standaard dat in een verzekeringscontract een bepaling staat dat de verzekeraar de prijs eenzijdig mag aanpassen (een per een bepaalde periode, meestal een jaar) en dat de verzekerde in zo'n geval per direct mag opzeggen.

Lees anders je contract eens goed na? Wat staat daarin over prijsstijgingen?
Ik heb mn contract even bekeken. Daar staat in dat ik de algemene voorwaarden ook heb ondertekend en dat ik daar een exemplaar van heb ontvangen. Beiden is niet waar. Ik heb alleen het contract ondertekend en geen algemene voorwaarden. Bovendien heb ik geen kopie van de voorwaarden ontvangen. Ik heb ze een mail gestuurd en gevraagd mij een kopie hiervan te sturen. Ik denk niet dat ze dat kunnen nl.
In dat geval hoef ik toch niet akkoord te gaan met die stijging?
Het is nu lastig te bewijzen dat jij iets jaren geleden niet hebt ontvangen.

Dus ik denk dat je moet wachten op de voorwaarden.

BTW heeft die verzekering geen website waar de voorwaarden opstaan?
Jij hebt getekend dat je de AV hebt ontvangen. Als je die niet hebt gekregen had je dat toen direct moeten zeggen. Je kunt nu niet onder een contract uit met een beroep op "ik heb de AV niet gekregen" als je getekend hebt voor ontvangst.

Normaal gesproken is het echter wel zo dat je kunt opzeggen bij prijsstijging, dus dat is mogelijk een ontsnapping. Dat kun je dan nalezen als je de AV alsnog/opnieuw krijgt.
quote:Bergje65 schreef op 09 januari 2010 @ 11:41:

In dat geval hoef ik toch niet akkoord te gaan met die stijging?nee, dat hoeft niet maar dan heb je ook geen verzekering meer
quote:Bergje65 schreef op 09 januari 2010 @ 11:40:

Ik heb mn contract even bekeken. Daar staat in dat ik de algemene voorwaarden ook heb ondertekend en dat ik daar een exemplaar van heb ontvangen. Beiden is niet waar. Ik heb alleen het contract ondertekend en geen algemene voorwaarden. Bovendien heb ik geen kopie van de voorwaarden ontvangen. Ik heb ze een mail gestuurd en gevraagd mij een kopie hiervan te sturen. Ik denk niet dat ze dat kunnen nl.Het lijkt mij dat, indien to inderdaad de AV niet heeft ondertekend het bedrijf niet kan aantonen dat to die heeft gekregen/het er mee eens was. Als er in het contract staat dat to de AV heeft ontvangen is het wat anders. Dat contract heeft to immers voor akkoord ondertekend.
Volgens mij mag je zodra de premie wordt verhoogd - en er dus sprake is van een nieuwe polis - de verzekering per direct opzeggen, ongeacht de contractsduur. Gewoon een opzeggingsbrief sturen met daarin de premieverhoging als reden voor de opzegging.
Toevallig heb ik iets met een reisverzekering die ik heb afgesloten. Als ik die een jaar heb, vanaf dan kan ik elk moment opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Dat was de nieuwe wet oid waar die mevrouw het toen over had. Vond ik erg netjes dat ze dat zeiden namelijk, kwam van hunzelf, vroeg er niet speicifiek naar. Dus dan zou dat ook bij jou verzekering moeten gelden..?
anoniem_85664 wijzigde dit bericht op 09-01-2010 18:55
Reden: foutje in tekst
% gewijzigd
Heb je een variabel contract of een vast contract tot je 80ste.

Ik ben toch wel benieuwd waar dit over gaat, verzekering, maandelijks bezoek, cosmetica, overstappen en sowieso duur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven