Geld & Recht alle pijlers

Verzekeringsvraag

09-07-2020 15:27 105 berichten
Vanmorgen ben ik gevallen doordat een hond mij probeerde te bijten. De eigenaren ken ik, wonen in deze wijk. Hond liep los, heeft niet doorgebeten. De hond is een pitbulllachtig iets dus schrok me te pletter en ik ben gevallen. Taxi gebeld en naar het ziekenhuis gegaan (huisarts heeft telefonisch doorverwezen) en daar foto's laten maken en nu blijkt er een breuk in mijn schouder te zitten. Afgezien van het eigen risico dat ik kwijt ben, is er gezegd dat ik 4 weken niet kan werken en dat volledig herstel nog iets langer kan duren, dus misschien minder uren op een dag voor een x periode.

Ik moet mij ziekmeldien maar ik zal daardoor te weinig inkomsten hebben. Sowieso heb ik wachtdagen en dan slechts 70% zw.
Bij de werkgever waar ik de meeste uren werk heb ik een 0 uren contract, krijg gemiddeld 20 uur per week maar vanwege corona heb ik daar de laatste maanden minder uren gemaakt.
Bij mijn andere werkgever heb ik wel vaste uren (6 uur) maar ik verdien daar erg weinig vanwege de loonheffingskorting.

Helaas heb ik geen rechtsbijstandverzekering dus zal het van de eigenaren afhangen of eea geregeld kan worden via hun verzekering. Ik ben net langs geweest en heb gezegd dat ik niet boos ben (ben eerlijk gezegd woest natuurlijk maar vliegen vang je met stroop en niet met azijn) maar dat ik het graag wil regelen met de verzekering. De buurman riep: is goed, we horen het wel... Deur dicht.

Ik verwacht eerlijk gezegd geen enkele medewerking maar als dit inderdaad ook zo blijkt te zijn, waar kan ik dan nog terecht. Ik hoef geen buitensporige vergoedingen, kleding is kapot en ik ben met de taxi naar het ziekenhuis gegaan maar dat hoeft niet eens vergoed te worden. Ik wil wel mijn inkomen aangevuld en mijn eigen risico vergoed krijgen. Hoe ga ik dit oplossen want ik verwacht echt 0,0 medewerking van de eigenaren. Of is het gewoon geval dikke pech?
hamerhaai schreef:
09-07-2020 22:36
vergeet ondertussen je niet te richten op het herstel! Zorgen maken over aansprakelijkheid en je daar druk over maken heeft een negatieve invloed op je herstel.

Stel je was gevallen omdat je op je telefoon keek en je voet niet goed optilde, en je had dezelfde breuk opgelopen. Dan zat je nu met dezelfde problemen, je moet zo snel mogelijk herstellen. Met of zonder eventuele fysio, niet kunnen werken, etc.

Maak een afspraak bij een goede letselschadeadvocaat en bespreek daar de mogelijkheden. En verder geef je lijf de kans om zo snel mogelijk en optimaal mogelijk te herstellen.

Goed advies. Ik lig nu in bed maar verga van de pijn. Die schouder zakt weg in mijn matras en dan moet ik het optillen, niet te doen. Als ik op mijn andere zij ga liggen dan zakt die schouder ook natuurlijk.....dus op mijn rug maar kan dan niet ontspannen dus lig ik te staren en te piekeren.

Zit ook over mijn werk in. Heb zo lang in de WW gezeten in de crisis 2016 (nog nooit meegemaakt in de ruim 25 jaar dat ik heb gewerkt) en juist weer de kans gekregen om ergens te werken, gebeurt dit. En ik weet niet hoe het over een paar maanden gaat met sjouwen, tillen en bukken. Ik moet het loslaten voor nu en er van uit gaan dat het volgende week vast weer wat beter gaat. Later zien we verder.
Alle reacties Link kopieren
Een man die met skieen zijn schouder had gebroken heeft een tijd zittend geslapen met ondersteuning van heel veel kussens in zijn bed. Misschien help dat jou ook. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Op je rug liggen en een opgevouwen handdoek onder je bovenarm/schouder, zodat je wat meer ‘gebogen’ ligt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
09-07-2020 23:25
Een man die met skieen zijn schouder had gebroken heeft een tijd zittend geslapen met ondersteuning van heel veel kussens in zijn bed. Misschien help dat jou ook. Sterkte.
Mijn moeder had een soort rekje waar je dan klussen op kon leggen, zodat je meer rechtop ligt.

Afwikkelen van letselschade kan heel lang duren. Tegenpartij zal tijd blijven rekken en uiteindelijk met afkoopsom komen. Tenminste dit was de ervaring vanuit mijn familie en was de tegenpartij een gemeente. Letseladvocaat heeft afkoopsom flink weten te verhogen.

Werkgever zal alleen zijn deel van jouw salarislasten kunnen verhalen (in zit geval die 70%). Dat levert jou dus niks op. Jij zult zelf de rest moeten eisen.

Zoek ook goed uit of het handig is om aangifte te doen.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
09-07-2020 15:48
Laat die mensen met hun verzekeraar bellen, dan krijgen ze een standaardpapier opgestuurd. Samen invullen en weer naar hun verzekeraar sturen.

Werken de mensen hieraan niet mee, dan eventueel aangifte doen bij de wijkagent.

Vervolgens aansprakelijk stellen. (art. 6:162 BW)

Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht
Titel 3. Onrechtmatige daad
Afdeling 1. Algemene bepalingenArtikel 1621.Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.2.Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.3.Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
De juiste weg is om contact op te nemen met de eigen WA-verzekering, die regelt het dan met (de verzekering van) de tegenpartij. Hier zelf al 2 keer aan de hand gehad, doordat de kinderen schade gemaakt hadden aan een auto in de buurt. Alles is keurig netjes opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
09-07-2020 20:12
Nee ik zit straks idd ver onder de bijstandsnorm, daarom heb ik de vergoeding ook nodig. Anders had ik misschien nog wel gedacht laat maar zitten.
Vraag dan maar alvast een uitkering aan, het afwikkelen van de schade kan nog even duren.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Gisteren een klein kussentje onder mijn arm gelegd. Werd vanmorgen wakker zo stijf als wat omdat je dus niet kan draaien. Vannacht wel paar x geprobeerd te draaien maar dat ging gewoon niet.

Ik weet dat het een goed bedoeld advies is om de wijkagent in te schakelen of aangifte te doen maar geloof me dat is niet verstandig. Ik woon alleen en deze buurt heeft de laatste jaren meer van dit soort gezinnen gekregen. Ik wil geen gedonder, ik moet me veilig kunnen blijven voelen en zit niet te wachten op mensen die straks met een paar man bij mij voor de deur gaan staan, zg bijkletsen maar ondertussen mij gaan intimideren . Ik hoef dan ook niet op bijval te rekenen van mensen die iets gezien hebben. Mensen kijken wel uit tegenwoordig.

Ik ga vandaag informatie inwinnen hoe en wat en ga kijken of er een redelijk bedrag voor hun en voor mij eruit kan halen.
Eigen risico en zoals Mugske zegt 1 of 2 maanden aanvulling tot 100%. Stel dat ik idd maar 30% hoef te vragen dan is dat 1 of max 2x € 300. + € 385 eigen risico. Dat laatste wil ik ook terug. Ik heb verder geen kosten gemaakt dit jaar en ben er van uit gegaan deze niet meer te maken ook.

Volgende week ook een afspraak met mijn LG en misschien dat hij met een goed plan komt of misschien dat hij zegt dat het voor hun niet de moeite loont om hier een zaak van te maken en gooit hij het gewoon op de ZW.
haarklover schreef:
10-07-2020 09:22
Vraag dan maar alvast een uitkering aan, het afwikkelen van de schade kan nog even duren.

Ik heb nog spaargeld staan. Dus geen recht op bijstand.
wilma36 schreef:
10-07-2020 09:11
De juiste weg is om contact op te nemen met de eigen WA-verzekering, die regelt het dan met (de verzekering van) de tegenpartij. Hier zelf al 2 keer aan de hand gehad, doordat de kinderen schade gemaakt hadden aan een auto in de buurt. Alles is keurig netjes opgelost.

Volgens mij is WA alleen als het gaat om schade aan spullen.

Letselschade voor oa inkomstenverlies.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
10-07-2020 09:11
De juiste weg is om contact op te nemen met de eigen WA-verzekering, die regelt het dan met (de verzekering van) de tegenpartij. Hier zelf al 2 keer aan de hand gehad, doordat de kinderen schade gemaakt hadden aan een auto in de buurt. Alles is keurig netjes opgelost.
Dit is niet juist. Als er een auto bij betrokken is, gelden er andere regels. Op de WA van een auto zit namelijk rechtstreeks verhaalrecht (bij de verzekeraar). Op je gewone WA (ook wel AVP genoemd) zit dit recht niet.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
10-07-2020 09:23
Ik weet dat het een goed bedoeld advies is om de wijkagent in te schakelen of aangifte te doen maar geloof me dat is niet verstandig. Ik woon alleen en deze buurt heeft de laatste jaren meer van dit soort gezinnen gekregen. Ik wil geen gedonder, ik moet me veilig kunnen blijven voelen en zit niet te wachten op mensen die straks met een paar man bij mij voor de deur gaan staan, zg bijkletsen maar ondertussen mij gaan intimideren . Ik hoef dan ook niet op bijval te rekenen van mensen die iets gezien hebben. Mensen kijken wel uit tegenwoordig.

Denk je dat dat niet gaat gebeuren als je via jouw/hun verzekering hen aansprakelijk stelt?

Ik ga vandaag informatie inwinnen hoe en wat en ga kijken of er een redelijk bedrag voor hun en voor mij eruit kan halen.
Eigen risico en zoals Mugske zegt 1 of 2 maanden aanvulling tot 100%. Stel dat ik idd maar 30% hoef te vragen dan is dat 1 of max 2x € 300. + € 385 eigen risico. Dat laatste wil ik ook terug. Ik heb verder geen kosten gemaakt dit jaar en ben er van uit gegaan deze niet meer te maken ook.

Ik ben bang dat je dit niet op voorhand al kunt vragen. Want zowel jouw verzekering als die van hen zullen zeggen dat je nu nog niet weet hoe lang je ziek zult blijven. Wat/of er restschade is, hoe lang dat gaat duren, welke behandeling(en) er voor nodig hebt.

Het is niet zo dat wanneer je ze nu aansprakelijk stelt, je volgende maand geld op je rekening hebt hè? En sowieso, er zijn geen getuigen, het zal hun woord tegen het jouwe zijn. Dat er speeksel van de hond op je broek zit (zaten er nu ook gaten in?) kan ook uitgelegd worden als ‘ze aaide de hond en toen kwam er kwijl op haar broek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
piepp schreef:
10-07-2020 11:23
Dit is niet juist. Als er een auto bij betrokken is, gelden er andere regels. Op de WA van een auto zit namelijk rechtstreeks verhaalrecht (bij de verzekeraar). Op je gewone WA (ook wel AVP genoemd) zit dit recht niet.

Ik heb net gebeld met BvR (Juristenkantoor wil hier maandag telefonisch op teugkomen) en zij zeggen dat ik de eigenaar moet vragen om contact op te nemen met zijn eigen verzekering. Mocht hij WA verzekerd zijn dan loopt het via de WA.
Ook inkomstenverlies blijkt nu.

Apart dit, dit wist ik niet. Ik dacht dat WA alleen om materiële schade ging als het een zaak is tussen veroorzaker en slachtoffer.
En dat via een jurist dit ws wel uit hetzelfde potje komt (stel auto ongeluk en slachtoffer is blijvend invalide) dat heb ik altijd wel gedacht maar wel via een omweg omdat dit om grotere bedragen gaat en soms smartengeld enzo.

Ik ben een leek als het om verzekeringen gaat hoor. Ik heb mijn polissen en weet dat ik goed verzekerd ben, ook als ik iemand lichamelijk letsel berokken. Maar heb dit niet eerder aan de hand gehad
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
10-07-2020 11:52
Denk je dat dat niet gaat gebeuren als je via jouw/hun verzekering hen aansprakelijk stelt?





Ik ben bang dat je dit niet op voorhand al kunt vragen. Want zowel jouw verzekering als die van hen zullen zeggen dat je nu nog niet weet hoe lang je ziek zult blijven. Wat/of er restschade is, hoe lang dat gaat duren, welke behandeling(en) er voor nodig hebt.

Het is niet zo dat wanneer je ze nu aansprakelijk stelt, je volgende maand geld op je rekening hebt hè? En sowieso, er zijn geen getuigen, het zal hun woord tegen het jouwe zijn. Dat er speeksel van de hond op je broek zit (zaten er nu ook gaten in?) kan ook uitgelegd worden als ‘ze aaide de hond en toen kwam er kwijl op haar broek.
Van aaien breek je geen schouder.

Hopelijk vindt ze een letsel-schade-advokaat.

Ik denk dat melden bij de politie verstandig is. Dan kunnen ze niet beweren dat ze het achteraf verzonnen heeft.
(en "melden" is geen aangifte. Dat kan later nog).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
himalaya schreef:
10-07-2020 11:52
Denk je dat dat niet gaat gebeuren als je via jouw/hun verzekering hen aansprakelijk stelt?


Ja dat denk ik wel. Maar als ik me bij de eerste stap al laat leiden op wat er zou kunnen gebeuren dat houdt het op natuurlijk.


Ik ben bang dat je dit niet op voorhand al kunt vragen. Want zowel jouw verzekering als die van hen zullen zeggen dat je nu nog niet weet hoe lang je ziek zult blijven. Wat/of er restschade is, hoe lang dat gaat duren, welke behandeling(en) er voor nodig hebt.

Het is niet zo dat wanneer je ze nu aansprakelijk stelt, je volgende maand geld op je rekening hebt hè? En sowieso, er zijn geen getuigen, het zal hun woord tegen het jouwe zijn. Dat er speeksel van de hond op je broek zit (zaten er nu ook gaten in?) kan ook uitgelegd worden als ‘ze aaide de hond en toen kwam er kwijl op haar broek.

Ik weet dat dit lang kan duren, tot een jaar heb ik gehoord maar moet ergens beginnen.

Dat laatste dat is ook heel vervelend want idd geen getuigen. Ze kunnen er nu een andere draai aangeven en vraag me nu af of het wel zin heeft allemaal en of het de moeite waard is.
Nu moet ik toch bij hun gaan vragen of ze WA verzekerd zijn. En ik zie daar tegen op.

Ik zou als ik degene was die schade had toegebracht zelf contact opnemen om sowieso te kijken hoe het is met de ander. En voor een opening tot een gesprek en netjes afhandelen van de schade.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 10-07-2020 12:11
Reden: Tekst vet gemaakt
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eens hoor, je moet dit zo officieel mogelijk aanpakken en dat die buren gezegd hebben mee te werken, zegt ook niks.
Als ze zo leuk zijn, met al meer incidenten, ben ik bang dat ze straks niet meer zo welwillend zullen zijn. En gewoon gaan ontkennen. Of alsnog vervelend gaan doen tegen je.
Beterschap. En succes. Dit gaat een lang verhaal worden.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
10-07-2020 09:24
Ik heb nog spaargeld staan. Dus geen recht op bijstand.
Mooi. Dan heeft dat geen haast.
Overigens kunt u bijstand aanvragen voordat uw banksaldo onder 5555 euro komt. Dan rekent de gemeente uit hoelang u nog van uw eigen geld leven moet, en begint daarna de bijstand.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
10-07-2020 12:09
Ik weet dat dit lang kan duren, tot een jaar heb ik gehoord maar moet ergens beginnen.

Dat laatste dat is ook heel vervelend want idd geen getuigen. Ze kunnen er nu een andere draai aangeven en vraag me nu af of het wel zin heeft allemaal en of het de moeite waard is.
Nu moet ik toch bij hun gaan vragen of ze WA verzekerd zijn. En ik zie daar tegen op.

Ik zou als ik degene was die schade had toegebracht zelf contact opnemen om sowieso te kijken hoe het is met de ander. En voor een opening tot een gesprek en netjes afhandelen van de schade.
Heb je die advocaat al gebeld? Waarom zou je nu zelf naar de buurman moeten. Je hebt zijn adres toch. Die emotionele gedachtes moet je bewaren voor hier of vriendinnen. Je moet namelijk wel gaan handelen. Een beetje hulp kun je wel gebruiken. Tenslotte moet je ook herstellen, mogelijk is het je nu teveel. Vraag daarom een vertrouwd persoon je even te helpen met bellen.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
10-07-2020 12:09
Ik weet dat dit lang kan duren, tot een jaar heb ik gehoord maar moet ergens beginnen.

Dat laatste dat is ook heel vervelend want idd geen getuigen. Ze kunnen er nu een andere draai aangeven en vraag me nu af of het wel zin heeft allemaal en of het de moeite waard is.
Nu moet ik toch bij hun gaan vragen of ze WA verzekerd zijn. En ik zie daar tegen op.

Ik zou als ik degene was die schade had toegebracht zelf contact opnemen om sowieso te kijken hoe het is met de ander. En voor een opening tot een gesprek en netjes afhandelen van de schade.
U hoeft - wettelijk gezien - helemaal niet te vragen of ze verzekerd zijn.

U hoeft alleen te melden dat u schade heeft, en dat u wilt dat ze de schade vergoeden.
Dan moeten ze zelf uitzoeken of ze verzekerd zijn.

Maar juist de letsel-schade-advokaat zou zo'n brief goed kunnen schrijven.

En juist omdat u verwacht dat de eigenaar van de hond u gaat bedreigen, is belangrijk dat u de hulp van de wijkagent inroept.
Al was het maar omdat hij/zij u kan helpen de risico's in te schatten, en misschien kan helpen om het bewijs rond te krijgen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Uit mijn vorige post:

Ik heb net gebeld met BvR (Juristenkantoor wil hier pas maandag telefonisch op teugkomen) en zij zeggen dat ik de eigenaar moet vragen om contact op te nemen met zijn eigen verzekering. Mocht hij WA verzekerd zijn dan loopt het via de WA.
Ook inkomstenverlies blijkt nu.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik dat schriftelijk doen, overal bewijs van bewaren.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
10-07-2020 12:04
Van aaien breek je geen schouder.

Je verliest je evenwicht als je gebukt zit of voorovergebogen staat, en je valt. Bijvoorbeeld.
Of de tegenpartij zegt dat ze helemaal niet gevallen is tijdens het aaien van de hond.

Lastig, als er geen getuigen zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Haar man heeft de afgelopen dagen een aantal keer door mijn straat gelopen de hond loopt nu weer los bij mij voor de deur. Ik weet niet wat ik hier mee moet. Ik loop met een breuk in mijn schouder, ondervind er veel hinder van en heb veel pijn, weinig geslapen en pijn in mijn nek en schouders want alles voelt stijf. En die hond loopt weer los.

Zijn vrouw kwam ik gisteren tegen (ben express richting hun straat gelopen in de hoop ze te zien) en heb haar rustig aangesproken en gevraagd of ze aub de verzekering wil inschakelen. Dat zou ze doen. Ik heb mijn gegevens doorgegeven.

Ik vind dit zo lastig, ene kant ben ik pissed andere kant weet ik dat ik ze te vriend moet houden. Ik heb het er ook met niemand over gehad, als buren aan mij vragen wat er aan de hand is (loop met mitella) dan zeg ik dat ik gevallen ben, niets over die hond.
Maar ik vind dit echt zo godverdoms respectloos dat die hond los loopt.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou je toch de wijkagent in kunnen schakelen om hen dat te zeggen en een oogje in het zeil te houden. Honden mogen toch niet overal zomaar loslopen?
Het is hier ook verboden, er staat een boete tegenover van 85 euro.

Ik kon mij gisteren ineens een incident herinneren van een jaar of 2 geleden met hun vorige hond.
Na het zoveelste incident (los, vechten met andere honden, overlast) wilde een wijkbewoner de politie inschakelen en aangifte doen sowieso tegen de man waarop de politie zelf heeft gezegd dit maar niet te doen om erger te voorkomen.
De man staat bekend bij de politie als iemand waar je beter maar geen gedoe meer kan krijgen.

Ik hoop dat zijn vrouw welwillend is en de verzekering regelt. Van hem verwacht ik niets.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu met jou en je herstel to?
Is het gelukt om helder te krijgen welke weg je moet bewandelen in de zakelijke kant?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven