Geld & Recht alle pijlers

Vloggen en KVK/belastingdienst

18-10-2021 16:44 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een YT kanaal.
Sinds een paar werken verdien ik er geld mee. De teller staat op 100 euro voor de maand oktober. De verwachting is dat ik voor het komend jaar tussen de 100-200€ per maand ga verdienen.

Ik heb de KVK gebeld om informatie in te winnen maar de persoon die ik aan de lijn had bleef een beetje vaag en wilde mij alleen maar een mailje sturen met informatie over vloggen die ook op hun site staat. Die info heb ik al gezien en gelezen.

Ik heb toch nog wat vragen en hopelijk is er iemand hier met ervaring hierin

Mijn eerste vraag is of het verstandig is om mij nu al in te schrijven?
De tweede vraag is of ik mij kan inschrijven maar anoniem kan blijven voor “het publiek”. Ivm het onderwerp waarover ik vlog, wil ik niet dat mijn naam zomaar door een ieder opgezocht kan worden.

Wie o wie kan mij helpen?
Alle reacties Link kopieren
Dat hoeft pas vanaf een bepaalde omzet... €5000 of €10.000. Voor €100 of €200 per maand is dat nog niet nodig.

Doe anders even de ondernemerscheck online.
Je hoeft je niet in te schrijven bij de KVK als je onder een bepaald bedrag blijft.

Wel is het nieuw dat je (vrij ingewikkelde) moet formulieren invullen voor taxes in USA.

Dat is nieuw en erg vervelend.

Ik heb mijn accountant het laten doen, maar blijkbaar is het mis gegaan en moet het opnieuw.

Jij moet dit pas rond mei 2022 gaan doen denk ik, voor het jaar 2021.

Ik zou even opzoeken bij welk bedrag je je moet inschrijven bij de KVK.

Jouw kanaal lijkt snel te gaan, dus inschrijven kan ook weer geen kwaad.
anoniem_659524b8adbd8 wijzigde dit bericht op 19-10-2021 06:26
6.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk joh! Succes. Sorry, geen tips. Zorg wel dat je geen gezeur krijgt met de belastingdienst en dat de info die je hier ophaalt ook daadwerkelijk klopt.
Vanaf ongeveer ( verschilt per jaar die ondergrens) 2000/2100 euro nettowinst willen ze dat je het opgeeft, dat kan ook gewoon onder overige inkomsten, bij je normale aangifte.

Ze zijn niet zo happig op hobby-isten en hun minibedrijven. Pas als je echt veel meer gaat verdienen/bijverdienen willen ze dat je gaat voor ondernemerschap. Ik zou die kvk ook lekker laten nog.
En ik zou eerder de belastingdienst bellen dan info bij de KVK opvragen. Iets met WC-eend.
Je kan de inkomsten gewoon bij de belastingdienst opgeven zonder de kvk
Voor zo'n klein bedrag is inschrijven niet zinvol. Het is ook maar de vraag of de belastingdienst je dan uberhaupt als ondernemer ziet.
Je kunt je verdiensten opgeven als inkomen uit overig werk, wanneer je belastingaangifte doet.
Alle reacties Link kopieren
KvK moet niet, opgeven bij de belastingaangifte wel. Dit zijn twee verschillende dingen. Als je 1200 euro omzet per jaar verwacht, heb je waarschijnlijk geen KvK nodig. Je geeft jet wel op bij je belastingaangifte.
HennieHen schreef:
18-10-2021 17:53
KvK moet niet, opgeven bij de belastingaangifte wel. Dit zijn twee verschillende dingen. Als je 1200 euro omzet per jaar verwacht, heb je waarschijnlijk geen KvK nodig. Je geeft jet wel op bij je belastingaangifte.

Maar dat hoeft dus niet alsof TO een onderneme is bij zulke bedragen, ze hebben dat zelfs liever niet. ;-)

En het is ook zo dat je als hobby-ist, tot een bepaalde bedrag, geheel niet hoeft op te geven. Daarna kan bij overige inkomsten op je normale aangifte.

Maar TO kan dat navragen en nakijken bij de belastingdienst, bedrag en voorwaarden veranderen nog wel eens.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft je winst op als inkomsten uit overige werkzaamheden, niet je omzet bij zulke lage inkomsten. Inschrijving kvk is helemaal niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
En als je er bij de Belastingdienst (en KvK) niet uit komt, laat je dan adviseren door een accountant/boekhouder die al YouTubers in het klantenbestand heeft.

Wij hebben er een paar, en wij worden al simpel van alle tegenstrijdigheden van de Belastingdienst.

En inderdaad, probeer zo lang mogelijk die KvK inschrijving te vermijden, want alleen bedrijven met een vestigingsadres anders dan hun privé adres zijn “veilig” qua anoniem zijn.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
18-10-2021 18:09
En als je er bij de Belastingdienst (en KvK) niet uit komt, laat je dan adviseren door een accountant/boekhouder die al YouTubers in het klantenbestand heeft.

Wij hebben er een paar, en wij worden al simpel van alle tegenstrijdigheden van de Belastingdienst.

En inderdaad, probeer zo lang mogelijk die KvK inschrijving te vermijden, want alleen bedrijven met een vestigingsadres anders dan hun privé adres zijn “veilig” qua anoniem zijn.

Ik wil dus inderdaad graag anoniem blijven. Daarom denk ik erover na om mij in te schrijven zodat ik donaties via Paypal kan ontvangen zonder dat mijn hele naam bij de donateur terechtkomt.
Het zit zo, mijn kanaal wordt voornamelijk bekeken door Amerikanen. Je kunt superchats ontvangen via YT, maar daar pikt YT 30% van. In Amerika maken ze gebruik van cashapp maar dat is hier in nl helaas niet beschikbaar.
Met paypal kan ik wel donaties ontvangen maar ik heb begrepen dat je volledige naam op de afschrijften van de donatuer te zien is. Ik dacht dat als ik mij met een bedrijfsnaam inschrijf bij Paypal, dat ik op die manier anoniem toch zou kunnen blijven.
Alle reacties Link kopieren
Morrir_Soñando schreef:
18-10-2021 18:20
Ik wil dus inderdaad graag anoniem blijven. Daarom denk ik erover na om mij in te schrijven zodat ik donaties via Paypal kan ontvangen zonder dat mijn hele naam bij de donateur terechtkomt.
Het zit zo, mijn kanaal wordt voornamelijk bekeken door Amerikanen. Je kunt superchats ontvangen via YT, maar daar pikt YT 30% van. In Amerika maken ze gebruik van cashapp maar dat is hier in nl helaas niet beschikbaar.
Met paypal kan ik wel donaties ontvangen maar ik heb begrepen dat je volledige naam op de afschrijften van de donatuer te zien is. Ik dacht dat als ik mij met een bedrijfsnaam inschrijf bij Paypal, dat ik op die manier anoniem toch zou kunnen blijven.
Dan zou ik bij PayPal informeren of je zonder kvk-inschrijving ook een zakelijk account kan openen. En ga daarna echt even met een boekhouder/accountant praten over jouw situatie. Vraag dan ook goed na welke kosten je van jouw omzet af mag trekken en aan welke voorwaarden je moet voldoen.
Onze “grote” YouTuber vindt zelf dat ze alles mag aftrekken, en wij denken dat dat niet zo is. Het is zo zonde als je bij een controle een boete krijgt en onverwacht meer belasting moet betalen.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Oh, en claim alvast jouw bedrijfsnaam qua url etc. Niet dat iemand anders straks de website met jouw bedrijfsnaam heeft. Dat zijn echt de kosten niet. Daar heb je ook geen KvK inschrijving voor nodig.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
18-10-2021 18:09
En inderdaad, probeer zo lang mogelijk die KvK inschrijving te vermijden, want alleen bedrijven met een vestigingsadres anders dan hun privé adres zijn “veilig” qua anoniem zijn.

Dit klopt niet, want dan staat weliswaar het bedrijf op een ander adres, maar dan sta je alsnog als eigenaar/bestuurder met je woonadres vermeld bij de KVK.

Dit kun je alleen voorkomen door eerst bij de gemeente om geheimhouding te vragen, en met die verklaring kun je dan vervolgens bij de KVK geheimhouding afdwingen.

Maar de gemeente werkt daar weer alleen aan mee als je daar echt een hele goede reden voor hebt (ik kon bijv aangifte tegen een stalker overleggen).
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
18-10-2021 18:39
Dan zou ik bij PayPal informeren of je zonder kvk-inschrijving ook een zakelijk account kan openen. En ga daarna echt even met een boekhouder/accountant praten over jouw situatie. Vraag dan ook goed na welke kosten je van jouw omzet af mag trekken en aan welke voorwaarden je moet voldoen.
Onze “grote” YouTuber vindt zelf dat ze alles mag aftrekken, en wij denken dat dat niet zo is. Het is zo zonde als je bij een controle een boete krijgt en onverwacht meer belasting moet betalen.
Thanks voor het advies. Ik was er niet van op de hoogte dat een zakelijk account mogelijk was zonder KVK nummer. Ik zal dan zeker contact opnemen met Paypal erover.
Alle reacties Link kopieren
Morrir_Soñando schreef:
18-10-2021 18:52
Thanks voor het advies. Ik was er niet van op de hoogte dat een zakelijk account mogelijk was zonder KVK nummer. Ik zal dan zeker contact opnemen met Paypal erover.
Ik weet ook niet of het kan, maar dat is wel het onderzoeken waard.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-10-2021 18:51
Dit klopt niet, want dan staat weliswaar het bedrijf op een ander adres, maar dan sta je alsnog als eigenaar/bestuurder met je woonadres vermeld bij de KVK.

Dit kun je alleen voorkomen door eerst bij de gemeente om geheimhouding te vragen, en met die verklaring kun je dan vervolgens bij de KVK geheimhouding afdwingen.

Maar de gemeente werkt daar weer alleen aan mee als je daar echt een hele goede reden voor hebt (ik kon bijv aangifte tegen een stalker overleggen).
Kan ieder willekeurig persoon de eigenaar van een bedrijf opzoeken in het register of waar dan ook?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-10-2021 18:51
Dit klopt niet, want dan staat weliswaar het bedrijf op een ander adres, maar dan sta je alsnog als eigenaar/bestuurder met je woonadres vermeld bij de KVK.

Dit kun je alleen voorkomen door eerst bij de gemeente om geheimhouding te vragen, en met die verklaring kun je dan vervolgens bij de KVK geheimhouding afdwingen.

Maar de gemeente werkt daar weer alleen aan mee als je daar echt een hele goede reden voor hebt (ik kon bijv aangifte tegen een stalker overleggen).
Was het niet laatst in het nieuws dat ze dat verandert hebben? Of gaat dat pas in 2022 in? (Ik zie eind dit jaar, of begin 2022, volgens kvk.nl)
Er was laatst een ondernemer over aan het klagen, dat je wordt gestraft voor ZZP-en…

Ik word ook al jaren gebeld door bedrijven, terwijl ik al jaren niet meer voor mezelf werk.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Morrir_Soñando schreef:
18-10-2021 19:05
Kan ieder willekeurig persoon de eigenaar van een bedrijf opzoeken in het register of waar dan ook?
Helaas krijgen juist zppers geen bescherming en blijft hun gegevens zichtbaar. Tenzij je een ander vestigingsadres hebt.
Alle reacties Link kopieren
Morrir_Soñando schreef:
18-10-2021 19:05
Kan ieder willekeurig persoon de eigenaar van een bedrijf opzoeken in het register of waar dan ook?
Ja
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
18-10-2021 19:09
Helaas krijgen juist zppers geen bescherming en blijft hun gegevens zichtbaar. Tenzij je een ander vestigingsadres hebt.
Nee dus, zie mijn eerdere post.
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
18-10-2021 19:07
Was het niet laatst in het nieuws dat ze dat verandert hebben? Of gaat dat pas in 2022 in? (Ik zie eind dit jaar, of begin 2022, volgens kvk.nl)
Er was laatst een ondernemer over aan het klagen, dat je wordt gestraft voor ZZP-en…

Ik word ook al jaren gebeld door bedrijven, terwijl ik al jaren niet meer voor mezelf werk.

Ze zijn er inderdaad mee bezig, maar het is nog niet zover en ga er maar vanuit dat het nog wel even duurt voordat dit echt goed geregeld is.
Alle reacties Link kopieren
Oké als ik mij voorlopig met een zakelijk account inschrijf bij Paypal en een postadres neem (ik was sowieso van plan om een postbus te huren) is dat dan dan voldoende?

Ik ga Paypal bellen morgen voor meer info maar wellicht weet iemand hier hoe het zit. Ik ga ook maar een zakelijk account openen bij de bank.

Ik denk dat ik mij voorlopig niet inschrijf bij de KVK. Dit jaar sowieso niet meer. M

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven