Geld & Recht alle pijlers

Voorschot beschikking toeslagen

08-12-2019 20:03 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zojuist van de belastingdienst bericht gehad dat ik net als afgelopen jaar recht heb op (best wel veel ) toeslag wat betreft huur en zorg.

Dit is betekent op mijn inkomen van 2019 neem ik aan? Nu komt daar nog bij dat ik sinds 1 november aan het werk ben waarbij ik ineens bruto dubbel zoveel ben gaan verdienen.

Aankomend jaar hoop ik ook afgestudeerd te zijn en per 1 september aan de slag te kunnen in het onderwijs. Nu is dat bruto salaris ook vrij fors in vergelijking met mijn inkomen dit jaar.

Nu zat ik te denken: moet ik mijn inkomen alvast hoger zetten op belasting dienst? Want als alles goed gaat wordt het ook hoger. Maar wat nou als blijkt dat niet alles zo positief gaat en mijn contract afloopt per juli dit schooljaar en ik daarna thuis zit? Krijg ik dan alsnog later dat jaar de toeslagen terug? Ik heb uiteraard de site van de belasting dienst al bekeken maar kreeg geen concreet antwoord. Kreeg alleen antwoorden over terugbetalen en niet over later alsnog geld krijgen.

Liever wil ik natuurlijk ook niet alles terugbetalen want waar ik geen recht op heb qua toeslagen hoef ik natuurlijk ook niet.

Als niemand hier antwoord op heeft dan bel ik morgen even de belastingdienst op. Graag ervaringsverhalen van net-werkenden en toeslagen zijn ook welkom.

Fijne avond!
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
08-12-2019 20:31
Vooral heel erg oppassen! Deze weken heb je kunnen lezen wat voor onmenselijke, harteloze kl**tzakken daar bij die belastingdienst werken.
Als je ook maar een klein foutje maakt, zuigen ze al je bloed uit je lijf.

Politici mogen zo veel rommelen als ze willen. Tienduizenden euro's wachtgeld of reiskosten kunnen door hen probleemloos onterecht ontvangen worden.
Maar als je, als burger, een heel klein foutje maakt, achtervolgen ze je letterlijk tot in de dood.
Ik zou de media hierin toch met een korreltje zout nemen hoor. Het is nu heus niet ineens dat deze mensen toch recht blijken te hebben hé?
De media gooit alles op één hoop.
Dus de CAF 11 zaak, het zwartboek van de SP en alle anderen die terug moesten betalen omdat ze de eigenbijdrage niet betaalde Of hun inkomen niet aanpassen Of de opvang uren niet aanpassen na wijziging Of überhaupt de toeslag niet stopzetten bij stoppen met opvang.

Het proportioneel terugvorderen is pas in oktober dit jaar als uitspraak bij de Raad van State toegekend. Terwijl eerder, dus vanaf 2006 tot september 2019 de Raad van State altijd de belastingdienst in het gelijk stelde.
Want zo is de wet nou eenmaal.

Diezelfde partijen in de Tweede kamer wisten, of hoorde dit te weten dat de wet zo in elkaar zat. Immers, eisten ze zelf in 2013 superstrenge wetgeving voor de Toeslagen ivm de bulgarenfraude.

Daarnaast ging het in het debat over de procedurele kant, namelijk de zachte stopzetting. Dit was fout. Hiervoor krijgen ze schadevergoeding zoals de Donner commissie dat heeft besloten.
Maar dit zegt dus nog helemaal niks over dat deze mensen onterecht de toeslag moesten terug betalen.
De inhoudelijke kant is namelijk nog in onderzoek. Dit komt binnenkort in het ADR Rapport en Donner deel 2 rapport.

Wat jammer is, is dat "geframe" van media en bepaalde Kamerleden, terwijl die laatste juist het probleem hebben veroorzaakt met hun rigide wetten, nu het beeld leeft dat de belastingdienst alles fout doet.

Hier kun je een evaluatie lezen van 75 CAF zaken. Huur en KOT. Dan krijg je een idee.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-913671

Maar goed, volledig off topic.😊
summerheat wijzigde dit bericht op 08-12-2019 21:55
3.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
je kunt tot 1 september 2021 nog huurtoeslag aanvragen over 2020. Het heeft dus geen haast.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-12-2019 21:13
Voor huurtoeslag geldt hetzelfde: beiden tot 1 september van het jaar erna aan te vragen

Maar ik denk dat de schrijver bedoelt dat het tzt gecorrigeerd kan worden door de belastingdienst als ze de juiste inkomensgegevens hebben.
Stom van mij, jullie hebben gelijk! De jaren die ik in mijn hoofd had is voor de belasting. Ik ga het even aanpassen, want verkeerde info is niet goed.
Toeslagen is het jaar erna is inderdaad september.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Als je dit jaar, ondanks de laatste 2 maanden alsnog onder het bijstand niveau zit, heeft aanpassen voor 2019 weinig zin. Ook omdat de laatste betaling op 20 november al geweest is.
Je krijgt vanzelf een definitieve in 2020.

Voor 2020 gewoon zo berekenen alsof je contract wel verlengd wordt in juli.
Mocht dit niet verlengd worden, dan kan je opnieuw je jaarinkomen aanpassen.

De "harde" huurtoeslag van (uit mijn hoofd..) €22.400 voor alleenstaande verdwijnt per 2020.

Er zullen ongeveer 150.000 huishoudens in 2020 recht krijgen op huurtoeslag. Dit staat in het belastingplan 2020.
Dus ondanks je baan hou je misschien recht in 2020?

Ik vond dit zelf een fijne ontwikkeling. Mijn alleenstaande moeder, die altijd gewerkt heeft, pensioen en AOW heeft, heeft met haar €26.000 bruto inkomen voor het eerst recht op huurtoeslag voor 2020.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
08-12-2019 21:53
Als je dit jaar, ondanks de laatste 2 maanden alsnog onder het bijstand niveau zit, heeft aanpassen voor 2019 weinig zin. Ook omdat de laatste betaling op 20 november al geweest is.
Je krijgt vanzelf een definitieve in 2020.

Voor 2020 gewoon zo berekenen alsof je contract wel verlengd wordt in juli.
Mocht dit niet verlengd worden, dan kan je opnieuw je jaarinkomen aanpassen.

De "harde" huurtoeslag van (uit mijn hoofd..) €22.400 voor alleenstaande verdwijnt per 2020.

Er zullen ongeveer 150.000 huishoudens in 2020 recht krijgen op huurtoeslag. Dit staat in het belastingplan 2020.
Dus ondanks je baan hou je misschien recht in 2020?

Ik vond dit zelf een fijne ontwikkeling. Mijn alleenstaande moeder, die altijd gewerkt heeft, pensioen en AOW heeft, heeft met haar €26.000 bruto inkomen voor het eerst recht op huurtoeslag voor 2020.
Ondanks de versoepelde regels ga ik bruto alsnog teveel verdienen. Startsalaris in het onderwijs is relatief hoog (vind ik) als ik het vergelijk met mijn inkomsten van andere banen. Dus ik kom boven die €26.000 uit als ik vakantiegeld en 13e maand mee reken wat binnen het onderwijs gebruikelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Student2020 schreef:
08-12-2019 22:52
Ondanks de versoepelde regels ga ik bruto alsnog teveel verdienen. Startsalaris in het onderwijs is relatief hoog (vind ik) als ik het vergelijk met mijn inkomsten van andere banen. Dus ik kom boven die €26.000 uit als ik vakantiegeld en 13e maand mee reken wat binnen het onderwijs gebruikelijk is.
Alleen maar fijn dat je genoeg verdiend😊.
Ik heb de verdwijning van de harde grens genoemd omdat ik uit de OP niet kon halen hoeveel je zou gaan verdienen of dat je obv een fulltime baan zou gaan verdienen.

Succes met je afstuderen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Je kan beter terugkrijgen dan je moet betalen, geef een hoger inkomen op dat je verwacht en je komt daarmee niet in de knoei. Geef eind december een wijziging door van je inkomen bij de toeslagen en je merkt dan vanzelf of je terugkrijgt.

Oh, en zeker als je in het onderwijs werkt een hoger inkomen opgeven. Ze zijn nu nog steeds met CAO onderhandelingen bezig en ik heb desondanks toch zo vaak gedoe gehad met de toeslagen (kinderopvang in ons geval). Omdat loonsverhogingen vaak met terugwerkende kracht gaan in het onderwijs. Daardoor een iets hoger inkomen, waardoor je net in een andere schijf komt etc. Waardoor je er netto op achteruit gaat, ;)

(overigens, als je nu LIO gaat lopen, zorg er dan voor dat je contract per 1 augustus ingaat, dan heb je geen ‘gat’)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Goede post Summerheat.
Er zal vast geblunderd zijn door de belastingdienst en dat had niet mogen gebeuren. Maar zoals het nu gebracht wordt is wel een beetje zwart-wit.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
08-12-2019 23:44
Je kan beter terugkrijgen dan je moet betalen, geef een hoger inkomen op dat je verwacht en je komt daarmee niet in de knoei. Geef eind december een wijziging door van je inkomen bij de toeslagen en je merkt dan vanzelf of je terugkrijgt.

Oh, en zeker als je in het onderwijs werkt een hoger inkomen opgeven. Ze zijn nu nog steeds met CAO onderhandelingen bezig en ik heb desondanks toch zo vaak gedoe gehad met de toeslagen (kinderopvang in ons geval). Omdat loonsverhogingen vaak met terugwerkende kracht gaan in het onderwijs. Daardoor een iets hoger inkomen, waardoor je net in een andere schijf komt etc. Waardoor je er netto op achteruit gaat, ;)

(overigens, als je nu LIO gaat lopen, zorg er dan voor dat je contract per 1 augustus ingaat, dan heb je geen ‘gat’)
Grappig dat je over een lio begint. Die loop ik momenteel voor 0,5 en daarbij nog een 0,3 contract als docent. Dus al met al heb ik daardoor nu een best wel leuk inkomen als student. Na de zomer hoop ik afgestudeerd te zijn.
vivajaline schreef:
08-12-2019 20:31
Maar dan dus niet stop zetten he
Alleen je inkomen verhogen DAN krijg je het automatisch terug in 2021
Wat ik me afvroeg: stel dat je je geschatte inkomen over 2020 verhoogt en volgens dat inkomen zou je helemaal geen toeslag meer krijgen. Krijg je dan nog steeds automatisch toch terug in 2021 als je inkomen toch lager was dan je had geschat? Of zet de belastingdienst het al stop als het geschatte inkomen dat je doorgeeft boven de toeslaggrens ligt?
bluewaterrr schreef:
09-12-2019 20:46
Wat ik me afvroeg: stel dat je je geschatte inkomen over 2020 verhoogt en volgens dat inkomen zou je helemaal geen toeslag meer krijgen. Krijg je dan nog steeds automatisch toch terug in 2021 als je inkomen toch lager was dan je had geschat? Of zet de belastingdienst het al stop als het geschatte inkomen dat je doorgeeft boven de toeslaggrens ligt?
Als je het inkomen aanpast maar de toeslag zelf niet stopt, krijg je het inderdaad gewoon automatisch achteraf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven