Geld & Recht alle pijlers

Voorzitter bestuur uit functie zetten - hoe?

28-01-2022 15:30 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit als vrijwilliger in het bestuur van een welzijnsorganisatie (stichting). De organisatie zelf heeft betaalde medewerkers en wij als bestuur zijn de werkgever en bestaan volledig uit vrijwilligers. Ik ben er als laatste bijgekomen als algemeen bestuurslid.

We waren met 6 bestuursleden. Door veel discussies, verschil van inzicht en ruzies zijn er inmiddels 3 opgestapt. Het verschil van inzicht gaat vooral over hoe de organisatie (en vooral de manager daarvan) aangestuurd moet worden. Wat mij en 1 andere collega betreft gaat het absoluut niet goed met de organisatie. Personeel is overbelast, gedemotiveerd en er is veel wantrouwen zowel van personeel naar bestuur als bestuur onderling en misschien ook wel personeel onderling.

Wij - 2 van de 3 overgebleven bestuurders denken dat de organisatie veel effectiever kan gaan werken met inzet van meer vrijwilligers, dat er veel meer structuur en verantwoording moet komen en vooral dat er aansturing voor de manager moet komen en dat zij ook geholpen moet worden om haar team goed aan te sturen. Kortom, veel werk.

De voorzitter is het daar niet mee eens. Heeft een hechte band met de manager maar stuurt haar niet aan, heeft geen kritiek op haar en blokkeert alles wat wij proberen te doen om de situatie te verbeteren. Na bijna een jaar proberen en ruziën willen we afscheid nemen van de voorzitter. Dat is inmiddels uitgesproken maar die maakt geen aanstalten om te gaan.

In de statuten staat hier niks over beschreven. Wie weet dan wat onze rechten zijn? We staan alle drie ingeschreven als bestuurders bij de KvK. Wij als algemene bestuurders en de ander als voorzitter. Als we een vergadering hierover beleggen en gaan stemmen voor het aftreden van de voorzitter is het 2 tegen 1 als de voorzitter zelf al mag stemmen of zijn eigen positie.

Wie weet dat toevallig?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Foutje
kamperfoelie wijzigde dit bericht op 28-01-2022 15:38
96.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als er geen ontslagprocedure in de statuten staat, dan kan het alleen via de rechter (en dan moet er echt sprake zijn van wanbeleid waardoor de bestuurder in strijd met statuten of wetgeving handelt).
Alle reacties Link kopieren
Heb je hier iets aan? https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... e/#ontslag
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
28-01-2022 15:37
Als er geen ontslagprocedure in de statuten staat, dan kan het alleen via de rechter (en dan moet er echt sprake zijn van wanbeleid waardoor de bestuurder in strijd met statuten of wetgeving handelt).
Echt? Oh daar heb ik echt geen zin in. Het is maar een vrijwilligersbaantje :sarcastic:
Dan stop ik er misschien zelf wel mee. Levert me een hoop tijd op en scheelt me een bak aan negatieve energie.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
28-01-2022 15:37
Als er geen ontslagprocedure in de statuten staat, dan kan het alleen via de rechter (en dan moet er echt sprake zijn van wanbeleid waardoor de bestuurder in strijd met statuten of wetgeving handelt).
Dit dus helaas. Staat in de statuten ook niets over een minimum en maximum aantal bestuursleden? En meestal wordt er ook opgenomen dat het verplicht is om een voorzitter, secretaris en penningmeester aan te stellen.
In een van de besturen waar ik mee te maken had is dat uiteindelijk (wel voor de rechter) een reden geweest voor ontslag van de voorzitter. Hij had er op toe moeten zien dat er voldoende bestuursleden waren en had dus vacatures uit moeten schrijven. ---> wanbeleid en alle beslissingen over voorgaande periode x werden teniet gedaan wegens niet wettelijk.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
28-01-2022 15:45
Dit dus helaas. Staat in de statuten ook niets over een minimum en maximum aantal bestuursleden? En meestal wordt er ook opgenomen dat het verplicht is om een voorzitter, secretaris en penningmeester aan te stellen.
In een van de besturen waar ik mee te maken had is dat uiteindelijk (wel voor de rechter) een reden geweest voor ontslag van de voorzitter. Hij had er op toe moeten zien dat er voldoende bestuursleden waren en had dus vacatures uit moeten schrijven. ---> wanbeleid en alle beslissingen over voorgaande periode x werden teniet gedaan wegens niet wettelijk.
Ja er staat wel in dat er een voorzitter, secretaris en penningmeester moeten zijn en die laatste 2 zijn opgestapt en als het goed is uitgeschreven. Maar ja naar de rechter... Ik had gehoopt dat onze subsidieverlener zou ingrijpen of hij zelf zou opstappen als we het vertrouwen in hem op zouden zeggen maar beiden helaas niet het geval.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind de subsidiegever er van? Wie betaald bepaald is toch vaak het geval.
Als de organisatie slecht functioneert heeft jullie opdrachtgever daar vaak ook wel een mening over. Ik denk dat jullie veel sterker staan als jullie die erbij betrekken.
Formeel kun je misschien weinig, maar samen met de financier kun je informeel veel meer.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
28-01-2022 15:49
Ja er staat wel in dat er een voorzitter, secretaris en penningmeester moeten zijn en die laatste 2 zijn opgestapt en als het goed is uitgeschreven. Maar ja naar de rechter... Ik had gehoopt dat onze subsidieverlener zou ingrijpen of hij zelf zou opstappen als we het vertrouwen in hem op zouden zeggen maar beiden helaas niet het geval.

In hoeverre is subsidiegever op de hoogte?
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in de statuten over de bestuurstermijn per bestuurder? Rooster van aan- en aftreden? En wat staat er over de procedure die gevolgd dient te worden aan het einde van een bestuurstermijn? Hoe gaat de eventuele herbenoeming?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-01-2022 15:57
In hoeverre is subsidiegever op de hoogte?
Die hebben we gisteren gebeld met onze kant van het verhaal. Maar kennelijk heeft de voorzitter ze de afgelopen weken ook al een aantal keren op de hoogte gehouden met zijn kant van het verhaal. Ze geven aan geen kant te willen kiezen. Dat we er zelf uit moeten komen maar dat ze zich (terecht) wel zorgen maken over hun financiering. Wij hadden gehoopt dat ze ons wat vertrouwen konden geven dat ze achter ons zouden gaan staan maar ze willen er niet in betrokken raken. Ik snap het ook wel want tot nu toe is de voorzitter altijd hun contactpersoon geweest.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Is er naast de statuten wellicht een huishoudelijk regelement waarin dat staat?
Wie benoemt eigenlijk de bestuursleden? Die kunnen dan ook bestuurders uit functie zetten. Bij een vereniging is dat de algemene ledenvergadering. Ik werk zelf in het onderwijs en bestuurders worden door de raad van toezicht benoemd.
boannan schreef:
28-01-2022 15:42
Echt? Oh daar heb ik echt geen zin in. Het is maar een vrijwilligersbaantje :sarcastic:
Dan stop ik er misschien zelf wel mee. Levert me een hoop tijd op en scheelt me een bak aan negatieve energie.
Waarom doe je dat dan niet gewoon? Het is toch ook broodroof als meerdere mensen gratis moeten werken voor zo'n organisatie? Laat ze het maar met betaalde krachten oplossen of de vereniging opheffen als het niet rendabel is.
Alle reacties Link kopieren
ik ben ook eens uit een stichting gestapt, omdat ik klaar was met het gedrag van de voorzitter. Was de enige optie
Ben er nog knarrig van
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
28-01-2022 16:06
Die hebben we gisteren gebeld met onze kant van het verhaal. Maar kennelijk heeft de voorzitter ze de afgelopen weken ook al een aantal keren op de hoogte gehouden met zijn kant van het verhaal. Ze geven aan geen kant te willen kiezen. Dat we er zelf uit moeten komen maar dat ze zich (terecht) wel zorgen maken over hun financiering. Wij hadden gehoopt dat ze ons wat vertrouwen konden geven dat ze achter ons zouden gaan staan maar ze willen er niet in betrokken raken. Ik snap het ook wel want tot nu toe is de voorzitter altijd hun contactpersoon geweest.


Hij heeft goed door hoe het werkt. Mocht jij besluiten te stoppen zou je kunnen overwegen dit ook aan de subsidiegever te laten weten, zodat ze op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
28-01-2022 16:02
Wat staat er in de statuten over de bestuurstermijn per bestuurder? Rooster van aan- en aftreden? En wat staat er over de procedure die gevolgd dient te worden aan het einde van een bestuurstermijn? Hoe gaat de eventuele herbenoeming?
4 jaar met een verlenging van 4 jaar. Hij moet nog ruim een jaar voor zijn eerste termijn erop zit. Dat gaan we niet meer doen. Sterker nog het is per direct hij eruit of wij eruit. De relatie is helaas al zo verstoord.
boannan wijzigde dit bericht op 28-01-2022 16:34
0.38% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-01-2022 16:13
ik ben ook eens uit een stichting gestapt, omdat ik klaar was met het gedrag van de voorzitter. Was de enige optie
Ben er nog knarrig van
Snap ik. Ik ook hoor. Maar vind het zo zonde. Er valt zoiets moois te maken van deze stichting. Maar we zijn al een half jaar aan het bekvechten en ruziën en al waardevolle collega's verloren :@
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Als er nu eigenlijk te weinig bestuursleden zijn kan je dan al niet zelf op zoek naar nieuwe bestuursleden en deze voordragen?

Dan heb je misschien op termijn al iets meer slagkracht.

Als de termijn volgend jaar afloopt ... is er al iemand nieuw in beeld?
Want anders kan het ook zijn dat de boel met de ogen dicht verlengd wordt "bij gebrek aan beter".

Heeft de stichting leden? Wat zijn daar de geluiden?
Of zien en horen die helemaal niks van wat er aan de top gebeurt?

Ik zou het best nog tot einde eerste termijn willen proberen uit te zingen.
Maar als dan de boel gewoon verlengd wordt zou ik weg zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-01-2022 16:11
Waarom doe je dat dan niet gewoon? Het is toch ook broodroof als meerdere mensen gratis moeten werken voor zo'n organisatie? Laat ze het maar met betaalde krachten oplossen of de vereniging opheffen als het niet rendabel is.
Het is een stichting, geen vereniging. Als het een ANBI organisatie is, mág het bestuur niet eens betaald worden
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
28-01-2022 18:12
Heeft de stichting leden?
Een vereniging heeft leden, een stichting niet. Althans in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Is er een governance code voor jouw sector? Staat daar nog iets in waar je wat mee kunt?
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
28-01-2022 18:43
Is er een governance code voor jouw sector? Staat daar nog iets in waar je wat mee kunt?
Geen idee wat dat is. Ik denk het niet.

We zijn een stichting dus idd geen leden. En we hebben een ANBI. Ik vind het helemaal niet erg om onbetaald bestuurlijk vrijwilligerswerk te doen. Goed voor mijn ontwikkeling. Ik leer er veel van. Ik ben hiernaast ook al 3 jaar voorzitter van het bestuur van een patiëntenvereniging. Gelukkig hier binnen het bestuur veel harmonie en een constructieve samenwerking. Dit wat ik hier mee maak heb ik eerlijk gezegd nog nooit mee gemaakt.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven