Geld & Recht alle pijlers

(vrijwilligers)werk met behoud van Wajong?

09-12-2009 14:40 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn familielid heeft een Wajong uitkering vanwege zijn autisme. Hij is volledig afgekeurd. Nu wil hij uiteindelijk wel heel graag voor (een deel van) zijn eigen inkomen voorzien, maar de weg daar naar toe is lang.

Hij doet via het NTI (of een soortgelijk thuisleerinstituut, weet ik niet) een WO-opleiding. Nu kwamen we in een gesprek op een soort van bijbaan (verslaggever bij een lokaal krantje) dat wellicht heel interessant voor hem is. Hij kan dan wat werkervaring opdoen, het kost slechts een paar uurtjes per week en sluit aan bij zijn studie. Dat hij op een functionele manier onder de mensen komt en er wellicht nog waardevolle contacten bij opdoet is ook niet verkeerd. Kortom, eigenlijk heel geschikt.

Maar zoiets levert misschien 50- 100 euro per maand op. Volstrekt geen bedrag om zijn wajonguitkering voor te riskeren dus. Weet iemand gronden waarop zoiets misschien wel zou mogen?
Ik heb stage gelopen en kreeg daar 120 euro per maand voor. Als je 100% bent afgekeurd dan krijg je 80% van het minimumloon. Die 20% tot tot aan het volle minimumloon mag je gewoon bijverdienen er veranderd dan niets aan je uitkering.
Ik ben op dit moment op zoek naar een parttime/werkervaringsplek voor aankomstige deeltijd opleiding. Ik zit ook bij een reintigratiebureau en heb een jobcoach. Maar ik neem nu gewoon alles aan wat ik kan krijgen en hoop dat het wat word. Maar wat ik in princiepe had begerepen als ik parttime zal gaan werken krijg ik nog de eerst 5 jaar nog steeds 75% van me uitkering (want 100% afgekeurd) en dan minus het aantal uren wat ik werk. Mocht ik alleen een werkervaringsgsplek kunnen regelen gaat mijn uitkering gewoon zo door.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven