Geld & Recht alle pijlers

Vrouw partime werken ivm kind/ verdeling kosten

26-05-2020 16:41 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen als er een kind komt hoe de kosten worden verdeeld aangezien de vrouw veel minder inkomsten dan heeft ivm partime werken.

Mijn situatie:
Mijn partner heeft een eigen bedrijf, en ik werk gewoon voor een werkgever fulltime (40 uur). Nu is het vrij logisch dat ik minder ga werken omdat hij meer verdien. Alleen ik ga er dan zelf financieel aardig wat op achter uit. Dit beteken dus dat ik niks meer kan sparen.

Van hem kan ik wel geld krijgen als ik wat nodig heb en er dus om moet vragen. Mij zit dat allemaal niet lekker om dat te moeten vragen. Voor mijn gevoel heb ik veel te verliezen want hij kan door blijven sparen en ik niet. Dat wilt zeggen als we uit elkaar gaan ik flink de lul ben.
Wij hebben dus geen gezamenlijk spaargeld. Zolang ik met hem samen ben kan ik er mee van "profiteren".

Heb ook geen idee hoe dit allemaal bij andere gaat maar iets zegt me dat ik mezelf flink in de vinger kan gaan snijden als hij me buiten de deur zet. Ik kan er helaas niet met hem over praten want hij vind niet dat hij de lul moet zijn omdat hij meer verdien dat hij dan meer moet betalen, maar het wel normaal vinden dat ik met mijn loon omlaag ga voor een kindje waar ik voor kan zorgen . Ja vakantie 1x per jaar en de uitjes + auto betaal hij dan wel. Maar dan nog ik bouw niks op.

Ik ben dus heel benieuwd hoe het bij jullie gaat.
Alle reacties Link kopieren
Alles op de grote hoop en ieder krijgt een bedrag aan "zakgeld". Gezamenlijke spaarrekening. En ga naar de notaris.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Samen een kinderwens? Samen de verzorging en investering.

Hier komt alles op 1 hoop. Ik werk 27 uur, man heeft eigen bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Hier is ons geld ook echt van ons. Partner verdient zo'n 500 per maand meer, maar betaald meer aan de vaste lasten. We houden ongeveer even veel geld per maand over en als het de ene maand wat krapper is op mijn rekening, boekt hij wat over. En andersom koop ik vaak kleding ofzo voor hem. Geen discussies over geld hier. Heel fijn!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
26-05-2020 16:44
Alles op de grote hoop en ieder krijgt een bedrag aan "zakgeld". Gezamenlijke spaarrekening. En ga naar de notaris.
Precies dit.
Tja ik ben nu zzp-er maar ook toen ik nog in loondienst was ging bij ons gewoon alles op de grote hoop. Een aantal jaar verdiende hij veel meer, een andere periode ik en nu is het wisselend al probeer ik een vast bedrag aan mezelf uit te keren en dat is meestal lager dan hij binnenbrengt en als het nodig is spring ik meer bij.

Maar dat is eigenlijk al direct aan het begin van onze relatie zo gegroeid, ik werk minder sinds de kinderen kwamen maar qua financiën is het altijd wij geweest en nooit hij of ik.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie samen een kind krijgen, zijn jullie samen verantwoordelijk voor de zorg en voor de kosten. Je snijdt jezelf inderdaad ontzettend in de vingers door zomaar minder te gaan werken zonder dat daar ook maar iets tegenover staat. Als je die keuze maakt, zorg dan in ieder geval dat het geld op de grote hoop gaat. Hij is dan niet 'de lul', hij profiteert nog steeds enorm van het feit dat jij onbetaald en ten koste van je eigen financiële toekomst de zorg voor jullie kind op je neemt. Stoppen of minderen met werk heeft namelijk veel meer gevolgen dan alleen het tijdelijk inleveren van loon. Het heeft ook gevolgen voor je pensioen, voor het verloop van je carrière, voor je sociale leven, voor je zelfstandigheid.
ozymandias wijzigde dit bericht op 26-05-2020 16:54
Reden: te vroeg
97.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dus jij wordt gratis kindermeisje.
Voor die baan krijg je normaal gesproken salaris, dus laat hem dat maar regelen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn beide minder gaan werken toen oudste dochter geboren werd. Maar alles op 1 hoop, het is inkomen voor het gezin, waar het ook vandaan kwam. Die verdeling in werk is nu twee keer veranderd in 14 jaar.
Maar of beide minder werken, of een verdeling naar rato, of alles op 1 hoop.
Kinderen kosten tijd en geld en hoe je dat verdeelt maakt niet uit, maar het kan niet zo zijn dat 1 de tijd investeert (en dus geld misloopt) en de ander niets.
Ik zou fulltime blijven werken als ik jou was.

Wil je dat niet, dan zou ik van hem verwachten dat hij 50% aanvult (rechtstreeks aan mij) wat ik moet inleveren. Zo lever je allebei precies hetzelfde bedrag in.

Naar (huidig) rato kan ook. Alle gedeelde lasten (die van/door kind dus ook) op 1 hoop gooien en wat overblijft verdelen. Dus als jij nu 40% binnenbrengt en hij 60% en dat gaat straks naar 20% en 80%, krijg jij van de gezamenlijke pot 40 en hij 60.
Alles op één hoop en/of (het liefste en) beiden minder gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met de eerdere berichten. Hij wil toch ook een kind? Lijkt me raar dat jij dan daarvoor moet inleveren op salaris. Gooi alles op een grote hoop en leef er als gezin van.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben werk- en zorg zo eerlijk mogelijk geprobeerd te verdelen. We zijn allebei vier dagen blijven werken, die ene werkdag zorgen we alleen voor ons kind, in het weekend doen we het samen. In de praktijk zorg ik meer, dat is jammer en dat kost me energie, maar ik heb altijd een baan en carrière om op terug te vallen als onze relatie niet werkt.

In jouw geval zou ik niet akkoord gaan met deze verdeling. Deze verdeling betekent dat jij geen mogelijkheid meer hebt om inkomen te genereren en het grootste zorgdeel op je neemt. Je bent daarmee in alle opzichten afhankelijk van je partner, die je daar geen enkele zekerheid of inkomen voor terug geeft.

Ik zou dus ofwel de zorgtaken eerlijk verdelen, zodat jij gewoon kunt blijven werken, vier om vier bijvoorbeeld, of je zou de tijd die jij besteedt aan het uitvoeren van zijn zorgtaak bij hem kunnen factureren, zodat je daar een inkomen uit kunt halen en een deel opzij kunt zetten als pensioenopbouw. Hoewel dat een enigszins passende oplossing is voor je inkomen nú, biedt het echter geen oplossing voor het onderbreken van je carrierepad. Wellicht zou je daar op een andere manier compensatie voor kunnen regelen, bijvoorbeeld door een vastgoedinvestering: het huis op jullie beider naam, maar hij betaalt de hypotheek. Dat blijft echter een risico.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
26-05-2020 16:44
Alles op de grote hoop en ieder krijgt een bedrag aan "zakgeld". Gezamenlijke spaarrekening. En ga naar de notaris.
Hier hetzelfde. Werkt perfect voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen op dit moment alles naar rato. Als de baby er is en alles verloopt volgens plan, gaat hij minder werken. Dan berekenen we de rato opnieuw, rekening houdend met belastingvoordeel en kinderbijslag.

Maar ben je al zwanger? Hebben jullie dit nooit besproken vooraf?
Alle reacties Link kopieren
Overigens zou ik met deze partner geen kinderen krijgen. Als je nog niet zwanger bent, zou ik dat zo houden.
Wil hij wel een kind? Want het klinkt alsof hij er niet voor wil zorgen en op hetzelfde tempo door wil gaan met zijn bedrijf. Ik zou daar niet akkoord mee gaan, want dan kun je straks alles alleen doen en koopt hij van zijn spaargeld een motor waar hij de weekenden mee gaat toeren, terwijl jij alleen met kind thuis zit en verandert in een soort nanny/huissloof.

Niet mee akkoord gaan! Denk nog eens goed na of je wel een kind wil van deze man. Hij klinkt absoluut niet leuk en liefdevol en totaal niet alsof hij bereid is voor een kind te zorgen, dus dan kun je er beter niet aan beginnen.

Er zijn echt wel mannen die graag vader willen worden en hun deel van de zorg op zich nemen, omdat ze daar de waarde van inzien.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me niet handig nu aan een kind te beginnen als hij al zo raar doet over financiën.

Ik werk 28 uur vriend 40 uur en hij verdiend gewoon veel meer. We hebben allebei onze vaste persoonlijke lasten op een rij gezet. Die van mij zijn ook nog is hoger omdat ik een eigen paard heb. Daarna hebben we gekeken dat we allebei p maand een zelfde bedrag kunnen sparen. Dan gaat er van het overgebleven bedrag een deel naar gezamenlijke rekening. Vriend betaald 500 euro meer dan ik aan de gezamenlijke rekening.

Spaargeld is van ons beiden doen we niet echt moeilijk over alleen allebei een deel op onze rekening. Als we wat duurs aanschaffen kijken we van welke rekening we het halen ook als dat persoonlijk is. We gunnen elkaar veel.
Samen koophuis en trouwen volgend jaar. ( eigenlijk nu maar door Corona uitgesteld)

Twee dochters van nul en bijna vier
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Kind is van jullie beide, dus bizar dat jij alles moet inleveren. Hier was de planning eerst dat ik 1 of 2 dagen minder zou gaan werken, idd omdat ik degene ben met een lager salaris.
Nu dankzij corona blijkt echter dat thuiswerken goed mogelijk is en ga ik 3 dagen op kantoor en 2 dagen vanuit huis werken. Ik kan namelijk in de avonduren of in het weekend ook wat werk inhalen.
Maarja wij sparen ook niet echt apart. Want we sparen voor dezelfde doelen: kind, huis eerder af betalen, grote reizen etc.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
26-05-2020 16:44
Alles op de grote hoop en ieder krijgt een bedrag aan "zakgeld". Gezamenlijke spaarrekening. En ga naar de notaris.
Ja, dit vind ik als er kinderen zijn/komen ook de beste oplossing.

Wil hij dat niet, dan zou ik er nog maar eens goed over nadenken of je hier wel aan wilt beginnen. Want ja, je snijdt jezelf inderdaad in de vingers. Zorg dat je het goed regelt, zodat je niet met een laag inkomen, geen spaargeld, een pensioengat en gebrek aan carriere eindigt mochten jullie uit elkaar gaan.

Je kunt hem natuurlijk ook altijd nog vragen jou te betalen voor de uren dat jij niet kan werken, maar voor kind zorgt......

En waarom kan hij zelf niet minder gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je nog niet zwanger bent want op deze manier in een relatie staan (mijn en jouw geld, de ene veel spaargeld de ander niks) lijkt me niet een hele fijne insteek.

Bij ons lagen de inkomens redelijk gelijk toen we beide fulltime werkten. Toen kwam het eerste kind en toen hebben we samen besloten dat ik minder zou gaan werken. Al het geld ging gewoon op 1 grote berg en daarvan geven we onszelf zakgeld - allebei evenveel! - en betalen we alle lasten en sparen we samen. We ieder met zijn eigen zakgeld doet, moet ‘ie zelf weten.
Alle reacties Link kopieren
Dat hij meer verdient maakt het trouwens helemaal niet 'logisch' dat jij dus alleen minder gaat werken. Maar goed.
Zoals jij het schetst zou ik het inderdaad niet doen, dan ben je gigantisch de lul als de relatie strand. Ook op de langere termijn, want je bouwt zo veel minder pensioen op bijvoorbeeld.

Waarom vindt hij het zo oneerlijk om meer te betalen, als jij tijd en daarmee dus ook geld inlevert? Wil hij wel kinderen? En waarom is het 'vrij logisch' dat hij fulltime blijft werken? Ik zou denken dat hij als eigen baas juist meer mogelijkheden heeft om zijn tijd anders in te delen.

En 'zo lang je met hem samen bent kun je mee profiteren van zijn hoge salaris'? Hoe dan? Want je hebt dan zelf nauwelijks geld om aan jezelf te spenderen, want je hebt minder inkomen en dezelfde kosten, en moet dan steeds bij hem bedelen om wat extra geld??? Is dat in jouw ogen echt meeprofiteren???

En wie gaat de kosten van het kind betalen? Moet je straks ook nog bedelen om een paar luiers?

Doe het alsjeblieft niet op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in het begin ook flink zitten puzzelen. Mijn vriend verdiend flink meer dan ik (helaas nog steeds een oneerlijke verdeling tussen man/ vrouw) En ik ben minder gaan werken. We hebben nu een hele rekensom met alles bij elkaar en dan - gezamenlijke uitgaven zoals hypotheek, kind etc en dan nog een aparte voor persoonlijke uitgaven zoals zorg, telefoon en eigen spaar.

Mijn vriend heeft ooit een gesprek gehad met een budgetcoach (niet voor ons, maar het kwam ter sprake) En die zei heel flauw dat het naar rato moet wat je verdient. Ik was het daar totaal niet mee eens, omdat mijn kans om meer te verdienen uiteraard fix is afgenomen. Niet alleen in het aantal uren, maar ook voor de fulltime banen kom je sneller in aanmerking voor promotie etc. Ze had trouwens zelf ook geen kinderen. Als ik niet parttime zou werken zouden we aan de opvang trouwens ook veel meer geld kwijt zijn.

Succes en veel plezier met je nieuwe gezinnetje!
We zijn allebei minder gaan werken.
Eerst hadden we alles wat eruitging bij elkaar opgeteld, alles wat binnenkwam ook aan belasting etc bij elkaar opgeteld.
Uitgaven en inkomsten verrekend, wat overbleef bekeken wat er gespaard kon worden en rest door 2.
Dus ieder zelfde bedrag over per maand.
Uiteindelijk nu alles op 1 hoop. Ook geen zakgeld oid meer. We kopen gewoon wat we willen, ik regel het geld dus we sparen etc maar ook dat gezamenlijk.
Wel hebben wij een samenlevingscontract en en een testament etc. Dus dat ook geregeld.
Ik merk dat ik moeite heb met het feit dat je vriend denkt dat hij siij geld zelf kan houden. Jullie worden een gezin en kinderen zijn niet gratis. Hoe had hij dat bedacht met de kinderopvang kosten bijvoorbeeld, belasting krijg je misschien iets terug etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven