Geld & Recht alle pijlers

Waarom kan ik bijna nergens contant betalen?

04-03-2021 14:43 245 berichten
Ik heb best veel contant geld in huis, doordat ik bijv. regelmatig iets verkoop via marktplaats. Ik er van hou om mijn te besteden geld fysiek op zak te hebben. Maar ik kan bijna nergens meer contant afrekenen. De kleine buurtsuper wil contant ontmoedigen en de andere winkels in mijn dorp willen het ook niet meer. Dat kan alleen nog bij de service balie. In ons dorp is de bank verdwenen en het stort apparaat ook. En online bestellen is alles via Ideal betalen. Ik raak mijn geld niet kwijt *storten moet ik voor naar de stad en dat ga ik nu toch naar doen*.

Wat is dat toch? Waarom vinden we in Nederland contant niet meer goed genoeg? In alle landen om ons heen is contant de norm en hier raak ik het niet kwijt. Betalen we over 10 jaar alleen nog maar met luchtgeld? En wat vinden toeristen van dit fenomeen?
Alle reacties Link kopieren
Tegen overvallers. Winkeliers willen zo weinig mogelijk cash in de zaak hebben.
Verkopen op MP kan je ook met een tikkie ter plekke regelen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ooit van Corona gehoord?
Alle reacties Link kopieren
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ik heb her en der verspreid in huis nog wat contant geld liggen voor het geval het nucleaire winter wordt of zo maar heb nooit contant geld bij me. Wat een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen echt geld meer bestaat heb je geen plofkraken meer of overvallen, je hebt dan ook geen zwart geldcircuit meer dus alleen maar voordelen!
Ik vind het juist irritant dat mijn poets cash geld wil. Moet ik weer gaan pinnen. En de restjes kan ik nergens kwijt.

Maar je kunt het wel inzetten bij thuisbezorgd.nl.
Alle reacties Link kopieren
Heb dit probleem ook. Ik zeg dan geld is geld. Of je neemt het aan of ik ga weer weg. Ze kunnen je geld niet weigeren.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
04-03-2021 14:48
Ik vind het juist irritant dat mijn poets cash geld wil. Moet ik weer gaan pinnen. En de restjes kan ik nergens kwijt.

Maar je kunt het wel inzetten bij thuisbezorgd.nl.
Dan ga je lekker zelf poetsen.
Wat denk je, Corona natuurlijk. Ze gaan het je niet weigeren om contant te betalen maar ze verzoeken wel om te pinnen.
Heb je onder een steen geleefd en nog nooit van Corona gehoord? Als je een keer in een ander dorp of stad komt met een bank kantoor dan kun je het daar op je rekening laten storten.
Je geld op de bank storten. Verder verdwijnt al het contante geld in de (nabije) toekomst. Daar wordt alles langzaam op ingericht.
windring schreef:
04-03-2021 14:48
Als er geen echt geld meer bestaat heb je geen plofkraken meer of overvallen, je hebt dan ook geen zwart geldcircuit meer dus alleen maar voordelen!
Nee, dan heb je phising en andere oplichting. Dus het is zeker niet zo dat online geld niet zorgt voor het verdwijnen van criminaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan overal gewoon contant betalen hoor. Heb nog nooit problemen daarmee gehad. Ook niet nu tijdens Corona. Nu woon ik in een plattelandsgemeente waar ze misschien niet zo moeilijk doen , geen idee. Maar Jumbo, Etos, slager, bakker, groenteboer, kaaswinkel en het dorpssupermarktje, ze nemen gewoon overal cash aan hier. Zonder problemen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
beetjegek schreef:
04-03-2021 14:49
Heb dit probleem ook. Ik zeg dan geld is geld. Of je neemt het aan of ik ga weer weg. Ze kunnen je geld niet weigeren.
Dat doen ze dus wel. Winkeliers mogen zelf weten of ze het aannemen.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk vind ik het heel jammer dat het contant geld beetje bij beetje gaat verdwijnen. Ik vind het een fijne gedachte dat niet iedereen weet wat ik met mijn geld doe.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
04-03-2021 14:48
Ik vind het juist irritant dat mijn poets cash geld wil. Moet ik weer gaan pinnen. En de restjes kan ik nergens kwijt.

Maar je kunt het wel inzetten bij thuisbezorgd.nl.
hahaha, herkenbaar!!!
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
04-03-2021 14:53
Dat doen ze dus wel. Winkeliers mogen zelf weten of ze het aannemen.
Ik stond laatst bij een winkel iets afhalen, en ze namen toch echt mijn geld aan toen ik zei anders houdt het op.
beetjegek schreef:
04-03-2021 14:55
Ik stond laatst bij een winkel iets afhalen, en ze namen toch echt mijn geld aan toen ik zei anders houdt het op.
Ja, ik pin meestal maar als ik iets kleins/goedkoops haal betaal ik ook contant. In verschillende winkels al gedaan en nog nooit gezeur mee gehad. Natuurlijk willen ze liever dat je pint.
raccoon schreef:
04-03-2021 14:53
Eigenlijk vind ik het heel jammer dat het contant geld beetje bij beetje gaat verdwijnen. Ik vind het een fijne gedachte dat niet iedereen weet wat ik met mijn geld doe.
Ik ook. Ik hou er helemaal niet van dat alles wat ik koop te traceren is. Ik hou er niet van dat ik bij elke online aankoop al mijn gegevens moet geven, vaak een account moet aanmaken. Wie wat waar ik koop. Etc. Ik hecht waarde aan privacy en bovendien betekent in mijn portemonnee op=op. Ik vind al het online gewinkeld rete irritant. Ik hoopte dat click en collect zou betekenen dat je contant kunt afrekenen, maar je ontkomt er nog steeds niet aan om al je gegevens achter te laten. Lekker met al die data lekken.
Alle reacties Link kopieren
Je mag gewoon contant betalen hoor, ontmoedigingsbeleid is geen verbod.

Winkels willen minder contact geld, want minder risico ivm overvallen/diefstal/administratieve verschillen. Daarnaast kost contact geld de winkelier geld, want muntgeld kost geld om te halen en het afstorten van bankbiljetten is ook niet gratis.

En nu met corona willen ze minder contant geld omdat je daardoor meer op afstand blijft en minder contactmomenten hebt.

Dat is het buitenland contant nog de norm is, betekent niet dat wij het hier in Nederland verkeerd of slecht doen. Ons banksysteem is vreselijk efficiënt en relatief goedkoop.

Toen ik in het buitenland woonde, was ik verbaasd over hoeveel men nog contant betaalde. Maar ja, elke keer pinnen kostte minimaal $ 0,60 (bij grotere bedragen dus meer), zowel voor de verkoper als voor de koper. Het hebben van een bankrekening was een stuk duurder, dus niet iedereen had een bankrekening.

Maar ja, dit zal samenhangen met het inefficiënte systeem. Werknemers kregen een cheque, deze moesten ze gaan innen bij de bank (heel lang in de rij staan). Veel mensen hadden geen bankrekening, dus kregen ze het geld contant. Vervolgens in de volgende rij gaan staan om de rekeningen te betalen (kostte ook elke keer week een extra bedrag). Dus rekening werden vaak betaald met contant geld of een cheque, die laatste moet door een bedrijf ook verwerkt worden (kost nog meer), oh hij is niet gedekt, nog meer kosten.

Doe mij dan maar het Nederlandse systeem, dat is in ieder geval snel en goedkoop.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie juist het tegenovergestelde, kleine winkeliers en marktkooplui willen juist weer dat mensen met cash betalen. Ze krijgen steeds minder vertrouwen in de banken, je wordt steeds afhankelijke van de banken en pensystemen. Je ziet bij ons dus bordjes hangen "liever cash betalen"
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Fijn dat iedereen zo van de pin is, ik niet. Ik pin 1 keer per week en op = op. Ik ben nog geen winkel tegen gekomen waar ik niet contant kan betalen.
Enige dat bij mij digitaal gaat zijn de verzekeringen (en bijbehorende kosten), auto en telefoonabo. Overige (vaste en variabele) lasten gaan per cash.

Ik kan veel beter budgetteren en me eraan houden met cash. Alleen pinnen werkt voor mij niet.
Contant geld zal nooit volledig verdwijnen, tenminste, niet in de jaren die ik nog te gaan heb (hoop ik). Persoonlijk vind ik het ontzettend irritant worden dat elke vraag hier op het forum op de eerste pagina al is beantwoord met "heb je al eens van corona gehoord?". Blijkbaar is het erg lastig om iets anders te bedenken.
Het mag geweigerd worden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen

Maar als ik contant wil betalen, en men wil niet, prima, dan ga ik ergens anders heen. Ook in coronatijd, je raakt toch ook de producten in de supermarkt aan? Gewoon goed handen wassen als je thuiskomt.
hamerhaai schreef:
04-03-2021 15:00
Ik zie juist het tegenovergestelde, kleine winkeliers en marktkooplui willen juist weer dat mensen met cash betalen. Ze krijgen steeds minder vertrouwen in de banken, je wordt steeds afhankelijke van de banken en pensystemen. Je ziet bij ons dus bordjes hangen "liever cash betalen"
Echt? Bij ons hangen bordjes 'alleen met pin betalen'. Wat gek dat verschil.

Wat zijn pensystemen trouwens?
dianaf schreef:
04-03-2021 14:59
Je mag gewoon contant betalen hoor, ontmoedigingsbeleid is geen verbod.

Een winkelier mag zelf bepalen of hij wel of geen contant (of een ander betaalmiddel) accepteert. In de praktijk kan dat dus inderdaad een "verbod" inhouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven