Geld & Recht alle pijlers

Wat is een gemiddeld maandelijks budget voor kleding etc?

10-07-2018 19:37 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onze inkomsten en uitgaven op een rij aan het zetten.
Door het mogelijk kopen van een nieuwe woning gaan onze woonlasten omhoog.
Om er zeker van te zijn dat we nog fijn kunnen leven ben ik alles op een rijtje aan het zetten. Eerder deden we alles zonder daar echt bij stil te staan, dat hoefde niet en boeide ons niet. We kunnen het overigens prima betalen maar wat inzicht en bespaartips kan geen kwaad.
Nu wil ik dingen goed in kaart brengen en wat meer financiele volwassenheid gaan krijgen. Ipv gewoon maar doen. Ik zie bijvoorbeeld dat er veel geld opgaat aan eten buiten de deur ( subway, kantine werk, tankstation).
Kleding kocht ik als ik wat leuks zag. Soms maanden niet en soms veel in een keer.
Hoe bepaal je nou je maandelijks budget daarvoor? Wat is gemiddeld? En voor twee kleine kinderen (0 en 2).
En wat is gemiddeld voor boodschappen voor een dergelijk huishouden? We kopen bij lidl en albert heijn en doen dagelijks boodschappen.
Wat reserveren jullie voor kapper/verzorging?
En voor extras?

Overige posten ( naast vaste lasten) heb ik nog benzine. Hebben jullie nog meer posten ( misschien zie ik nog wat over het hoofd).
Alle reacties Link kopieren
Misschien omdat mensen de jaarkosten delen door 12 en dat dan als maandbudget meenemen?

Ik budgetteer niks en koop iets wanneer ik het nodig heb. Had afgelopen jaren nauwelijks iets gekocht voor voorjaar/zomer en dit jaar best veel. De kosten van dit jaar zijn dan ook veel hoger dan van vorig jaar.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mij goed werkt is om alles met pin te betalen en dan eens in de zoveel tijd eens terug te kijken wat we zoal hebben uitgegeven. Voor mij is dat een stuk makkelijker dan alles ter plekke in excel bijhouden of bonnetjes sparen.

Wat we voor onszelf aan kleding uitgeven is erg onregelmatig en komt gemiddeld denk ik uit op ongeveer 400-500 euro per jaar. We kopen niet veel voor onszelf, zo hebben we bijv. echt niet elk jaar een nieuwe winterjas nodig.

Voor de kinderen heb ik weleens de neiging gehad om teveel kleding te kopen, daarom houd ik dat nu extra bij en stort als budget voor alles voor de kinderen (kleding, cadeaus, spullen zoals een nieuw autostoeltje, schoolgeld) de kinderbijslag op een aparte spaarrekening (niet omdat het per se binnen de kinderbijslag zou moeten, maar omdat ik ervaar dat meer dan dat niet nodig is en alleen maar zorgt voor onnodige aankopen). Dat budget hoeft verder niet op, als het oploopt op de rekening is het alleen maar mooi. Voor kleding zal het denk ik tussen de 30 en 50 euro per maand liggen per kind. Ook hier varieert het enorm: de ene maand geef ik 200 euro uit, dan weer maandenlang niks.

Verder bedenk ik bij elke aankoop of het wel echt nodig is, houd ik een lijstje bij in mijn telefoon van dingen die ik graag zou willen aanschaffen en ga ik soms met dat lijstje op pad (letterlijk of online) ipv in het wilde weg te shoppen / rond te surfen. Dat voorkomt veel impulsaankopen.

Aan boodschappen zijn we ongeveer 500 euro per maand kwijt met z'n vieren. Dat zou evt. iets minder kunnen, maar dan moeten we inleveren op bepaalde dingen die we belangrijk vinden (bijv. bepaalde biologische/pure producten omdat we dat belangrijk vinden of voorgesneden groente om daarmee meer tijd voor elkaar over te hebben). Ik let er hierbij vooral op dat we houdbare dingen / drogisterijartikelen die regelmatig 1+1 gratis zijn vrijwel altijd inkopen tijdens zo'n actie en verder werken we altijd met een boodschappenlijstje en doen we daardoor vrijwel geen impulsaankopen. Hoeveel we dan precies per maand kwijt zijn maakt me niet zoveel uit, belangrijker is dat we bewust inkopen doen en geen onnodig geld over de balk smijten.
Alle reacties Link kopieren
Beluga schreef:
11-07-2018 10:48
Als het gewoon om een overzicht te houden is, en niet echt om te besparen, zou ik gewoon al je in- en uitgaven bijhouden in een Excel bestand. Dit doe ik al een aantal jaar, sinds ik uit huis ben gaan wonen. Komen er nieuwe kosten of inkomens bij? Dan verwerk je dat in het overzicht.
Zo kan je op elk moment kijken hoeveel waar naar toe is gegaan, of waar je op kan en wil besparen. Erg handig en overzichtelijk.

Verder vind ik het bizar om een maandbudget te hebben voor kleding, voor jezelf dan. Kopen de meeschrijvers hier dan echt elke maand kleding? Wat moet je met al die kleding? Eens je een basis hebt, is het toch echt gewoon aanvullen als iets te oud, stuk of niet mooi meer is? Ik heb tot nu toe dit jaar nog maar 102 euro uitgegeven aan kleding voor mezelf. Wat doe je dan met 75 euro per maand? o_o
Ook kapper e.d. doe ik niet maandelijks.

Maar goed, ik werk ook (nog) niet met budgetten, maar eerder met een spaardoel per jaar.
Tuurlijk besteed je niet precies 75 euro per maand. Zo werkt dat toch met al je budgetten, dat je middelt over het jaar?
Kapper dus idem dito. Een maandbudget van 15 euro houdt in dat je 1x per 6 weken naar de kapper kan bijvoorbeeld (die kost hier 21 euro).

En ik koop echt niet alleen nieuwe kleding als het stuk of niet meer mooi is. Ik koop ook kleding om mezelf te trakteren, met de mode mee te gaan, omdat ik ben bijgekomen of afgevallen, omdat ik ergens met iets nieuws of leukers voor de dag wil komen, etc. Dat is het voordeel van niet hoeven bezuinigen.
Maar ik wil wel van te voren een richtlijn hebben van hoeveel ik dan jaarlijks daaraan kan besteden, zodat het niet grenzeloos wordt. Want als dat gebeurt en met meerdere kostenposten, zou ik immers eind van het jaar ineens moeten concluderen dat er meer geld uit is gegaan dan binnen is gekomen. Daarom heb ik mijn maand/jaarinkomen dus gebudgetteerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik besef ook wel dat die 75 niet per maand opgebruikt moet worden, maar dan lijkt het mij logischer om dat op een jaar te bekijken en niet te gaan bemiddelen per maand. Da's niet hetzelfde als bv budget van 500 aan boodschappen. Die boodschappen koop je iedere maand, maar kleding niet.

Maar we doen hetzelfde, gewoon andersom. Als jij zegt ik mag per maand 100 euro van de 500 uitgeven, dan zeg ik dat dat mijn spaar richtlijn die maand 400 euro is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier allerlei raadgevingen, soms kunnen ze in mijn optiek werken, soms niet, maar waar het op neerkomt:

Je bent een volwassen mens, je weet welke rekeningen en vaste lasten er per maand voldaan moeten worden, dus je weet ook hoe veel geld je dan overhoudt voor boodschappen en andere lopende zaken, je wilt nog wat sparen dus daar zorg je voor, wat is er nou eigenlijk zo moeilijk aan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Beluga schreef:
11-07-2018 14:52
Ik besef ook wel dat die 75 niet per maand opgebruikt moet worden, maar dan lijkt het mij logischer om dat op een jaar te bekijken en niet te gaan bemiddelen per maand. Da's niet hetzelfde als bv budget van 500 aan boodschappen. Die boodschappen koop je iedere maand, maar kleding niet.

Maar we doen hetzelfde, gewoon andersom. Als jij zegt ik mag per maand 100 euro van de 500 uitgeven, dan zeg ik dat dat mijn spaar richtlijn die maand 400 euro is.

Ik doe niet aan budgetten. Als je mijn post hebt gelezen dan zie je dat ik terugkijk naar wat we de afgelopen tijd hebben uitgegeven. En dat blijkt dan gemiddeld op die bedragen uit te komen. TO vraagt wat men zoal uitgeeft, en daar antwoord ik op.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop heeel lang niets. Totdat ik echt moet.


Dan geef ik meteen een paar honderd euro aan kleding uit, en kan ik weer een hele tijd.

Behalve schoene. Ik loop altijd op goeie Clarks, en die koop ik elk half jaar.


Shirts en overhemden haal ik goedkoop. Broeken vaak van een goed merk welke afgeprijst zijn.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
11-07-2018 20:15
Ik doe niet aan budgetten. Als je mijn post hebt gelezen dan zie je dat ik terugkijk naar wat we de afgelopen tijd hebben uitgegeven. En dat blijkt dan gemiddeld op die bedragen uit te komen. TO vraagt wat men zoal uitgeeft, en daar antwoord ik op.
Mijn post was niet specifiek naar jou bedoelt hoor, bij jouw post(s) staat er inderdaad niets in van budgetten. Maar bij andere posts staat daar dus wel iets van in. En daar was het een antwoord op.

Mijn antwoord aan TO was om het bij te houden, want enkel TO zelf kan voor zichzelf bepalen waar op ze op willen en kunnen besparen en wat voor hun een realistisch budget zou zijn als ze dat willen hanteren. Daarom mijn insteek: als je bepaalt hoeveel je graag zou willen opzij zetten per maand/jaar, kan je bekijken wat je kan doen om daar aan te geraken als dat niet van zelf zou gaan.
Ik heb onder mijn rekening 2 spaarrekeningen hangen waar ik elke maand een budget naartoe overmaak. 60 Euro per kind en voor mezelf 50. Uit zelfbescherming want anders blijf ik kopen. Wanneer ik iets koop moet het dus van die rekeningen overgemaakt kunnen worden. Ook niet dat we het niet kunnen betalen (en als ze echt iets nodig hebben kan dat altijd) maar ik ben het type van 100 shirtjes is ook leuk met als gevolg dat de kinderen sommige kleding niet of nauwelijks aan hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Na vaste lasten incl sparen blijft er hier 1500 over voor boodschappen uitjes kleding kapper etc etc , en die gaan elke maand op .
2 volwassenen en 2 tieners
Hoeveel spaar je ervan dan??
Alle reacties Link kopieren
EngeLiene schreef:
12-07-2018 18:05
Hoeveel spaar je ervan dan??

Sparen (750) zit al in de vaste lasten, 1500 is " over" voor boodschappen en leuke luxe dingen .
Wat heerlijk is om niet met budgetten te klooien als dat niet hoeft. Voor jou is er geen noodzaak om het te doen dus waarom zou je? Over het algemeen weet iedereen wanneer je minder geld moet uitgeven en wanneer en hoeveel geen probleem is. Je hebt nog een aparte groep en die kikt op een enorme berg spaargeld en die behalen ze dan door minimalistisch te leven, als je dat wil is budgetteren ook slim.
sandy1974 schreef:
12-07-2018 18:21
Sparen (750) zit al in de vaste lasten, 1500 is " over" voor boodschappen en leuke luxe dingen .
Heerlijk!
Ook kleding dan??
Wij hebben een budget voor kleding, boodschappen en leuke dingen van zo’n 1200 euro. Klinkt trouwens erg veel maar het vliegt er idd toch wel doorheen. We sparen 400-500 euro
Alle reacties Link kopieren
Een peuter of kleuter kun jenog wel kleden van de. Kinderbijslag , maar een tiener heeft duurdere wensen .
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
13-07-2018 18:27
Een peuter of kleuter kun jenog wel kleden van de. Kinderbijslag , maar een tiener heeft duurdere wensen .
Jammer dan van die wensen. Als jij geld hebt om een trui of sweater van C&A te kopen voor hem of haar, maar de tiener wenst alleen kleding van Hilfiger of een ander duur merk, dan heeft die tiener toch een probleem, en jij niet? Dan is het ofwel aantrekken wat binnen het budget past, of anders ga je maar in je blote kont naar school, jammer dan. Snap niet dat je daar in trapt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik kan me wel voorstellen dat je als tiener niet in zeeman wilt lopen. Terwijl voor die hele kleintjes dat prima en leuk is. Je hoeft ook niet alles reteduur maar sommige dingen van een merk, ja ik snap dat wel. Neemt niet weg dan als het geld er niet voor is het ophoudt. Mijn ouders hadden vroeger ook geen geld voor dure merkkleding, we liepen er prima bij en werden niet gepest ofzo. En op mijn veertiende nam ik een bijbaantje en dat geld kon ik vrij besteden (en ging in mijn geval direct naar de kledingwinkel).
Alle reacties Link kopieren
EngeLiene schreef:
13-07-2018 19:53
Ik kan me wel voorstellen dat je als tiener niet in zeeman wilt lopen. Terwijl voor die hele kleintjes dat prima en leuk is. Je hoeft ook niet alles reteduur maar sommige dingen van een merk, ja ik snap dat wel. Neemt niet weg dan als het geld er niet voor is het ophoudt. Mijn ouders hadden vroeger ook geen geld voor dure merkkleding, we liepen er prima bij en werden niet gepest ofzo. En op mijn veertiende nam ik een bijbaantje en dat geld kon ik vrij besteden (en ging in mijn geval direct naar de kledingwinkel).
Tuurlijk wil iedereen in een Rolls Royce rijden. Tuurlijk wil iedereen graag in een villa aan het park wonen, Tuurlijk wil iedereen een complete set diamanten sieraden. Leuke wensen allemaal, maar niet realistisch als je inkomen het niet toelaat. Dus die kinderen lopen dan maar in een trui van Zeeman, of een broek van C&A, gaan ze niet dood van. Ben je toch gek als je als ouders daaraan toegeeft als je de middelen er niet voor hebt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Als je de middelen echt niet hebt, nee.
Maargoed ik vind het zelf dus wel fijn als ik mijn kinderen daar enigszins in tegemoet kan komen. Dat zijn bij ons wel keuzes geweest voordat we aan kinderen begonnen (kunnen we school betalen, sport, leuke vakanties als gezin en kunnen ze wat extra krijgen, ruimte voor leuke uitjes, kleding en dat hoeft echt niet allemaal hilfiger te zijn). Overigens koop ik dure merken dan wel altijd in de sale. Zo ben ik dan ook wel weer :proud:
sandy1974 schreef:
13-07-2018 18:27
Een peuter of kleuter kun jenog wel kleden van de. Kinderbijslag , maar een tiener heeft duurdere wensen .
Mijn oudste kreeg 62,50 zak- en kleedgeld. Daar kwam ze mee rond en dan kocht ze nog regelmatig dure artikelen. De basis, shirts en jurken, veel bij Primark, H&M en online. Dure schoenen vroeg ze dan voor Sinterklaas of verjaardag.
gregie schreef:
11-07-2018 22:18

Behalve schoene. Ik loop altijd op goeie Clarks, en die koop ik elk half jaar.

Als je elk half jaar nieuwe nodig hebt zijn ze kennelijk helemaal niet zo goed...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven