Geld & Recht alle pijlers

Wat is een redelijk bedrag?

02-09-2012 09:04 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen,

Vrienden van ons zijn verhuist naar Verweggistan en wij willen graag naar ze toe. Afgezien van het feit dat we ze erg missen is het een prachtige vakantiebestemming. Maar ook wel een prijzige bestemming.

Gisteren spraken we elkaar weer even en toen gaven we aan dat we reizen hadden bekeken maar dat die toch wel erg duur waren en eigenlijk boven ons budget dus dat we niet zoals gepland in december naar ze toe kunnen gaan maar moeten wachten tot medio april.

Zij hebben ons nu aangeboden dat we bij hun in huis kunnen verblijven (drie weken!) en dat is natuurlijk hartstikke lief. Zij zullen vanzelfsprekend gewoon aan het werk zijn dus het is niet zo dat we continu op elkaars lip zitten.

's Ochtends zullen we in hun woning het ontbijt gebruiken en ik kan me voorstellen dat we 's avonds om en om het diner betalen en klaarmaken. Ook gebruiken we natuurlijk de douche en zo.

Tuurlijk zullen wij ook lekkere dingen halen voor de avonden, wijn, iets te knabbelen enz.

Nou vroeg ik me af, wat is een redelijk bedrag om daar voor te betalen? Is

¤ 200,- per week voldoende?
Heel goed Techniek, zo te lezen kun jij goed uit de voeten met je eigen gevoel hierover. En ja, het ís heel westers om nu heel moeilijk te gaan denken over zo'n bezoek, maar doe dat lekker niet. Maak het bespreekbaar en geniet van de voorbereidingen en je vakantie straks. Heel veel plezier alvast!
Josephine, het is geen mega huis maar ze wonen in een warm land waar voornamelijk buiten wordt geleefd.

Man in ik zijn de tijd van rond 5:00 's morgens thuis komen redelijk voorbij dus dat gaat niet gebeuren.
quote:Philein schreef op 02 september 2012 @ 09:58:

Even nog hoor: het lijkt wel alsof de meeste forummers hier het als hel zien om mensen over de vloer te krijgen voor wel (!?) 3 weken. Weg met de privacy en rust. Wat is dat voor een onzin? Zie het ook eens van de andere kant: hoe gezellig is het om je beste vrienden over te krijgen uit Nederland en die een paar weken bij je te hebben. Genoeg tijd om bij te praten en gezellige dingen doen. Natuurlijk ga je ondertussen ook je eigen gang.

Als ik TO was, dan zou ik haast gaan denken eigenlijk niet welkom te zijn. Daar op mijn tenen gaan lopen en als bedankje dan maar een hotel boeken voor beide stellen, zodat ieder weer even 'zen' kan worden na de zware tijd met z'n allen?

Jeetje.Nou nee hoor. Een weekje tussendoor ergens anders verblijven lijkt me sowieso al interessant. Niet steeds op 1 plek hangen en het land wat meer ontdekken.
quote:Philein schreef op 02 september 2012 @ 10:04:

Heel goed Techniek, zo te lezen kun jij goed uit de voeten met je eigen gevoel hierover. En ja, het ís heel westers om nu heel moeilijk te gaan denken over zo'n bezoek, maar doe dat lekker niet. Maak het bespreekbaar en geniet van de voorbereidingen en je vakantie straks. Heel veel plezier alvast! Waarom zit je nu steeds zo negatief over 'heel Hollands' en 'heel Westers' te schrijven?
quote:miladila schreef op 02 september 2012 @ 10:10:

[...]

Waarom zit je nu steeds zo negatief over 'heel Hollands' en 'heel Westers' te schrijven?Omdat ik die hele instelling als heel negatief ervaar. Kan er niets anders van maken.
quote:miladila schreef op 02 september 2012 @ 10:06:

[...]

Nou nee hoor. Een weekje tussendoor ergens anders verblijven lijkt me sowieso al interessant. Niet steeds op 1 plek hangen en het land wat meer ontdekken.Da's op zich een leuk idee maar ze wonen op een eiland ....
Ik woon zelf in het buitenland en zou het niet in mijn hoofd halen geld aan te nemen van vrienden die op bezoek komen. Wel een etentje, een uitje in het weekend of wat boodschappen.

Ik weet niet of je vrienden hulp in de huishouding hebben? In dat geval even met hun overleggen of je de hulp een extraatje kan geven, wordt niet altijd gewaardeerd omdat het enorm valse verwachtingen kan scheppen.
quote:Philein schreef op 02 september 2012 @ 10:12:

[...]

Omdat ik die hele instelling als heel negatief ervaar. Kan er niets anders van maken.

Dat je krenterigheid en ongastvrijheid (' nee, je kan niet mee eten want we hebben maar 4 gehaktballen' ) als negatief ervaart, snap ik. Ook al is dat eerder een instelling van vroegere generaties. De krenterige vlieger gaat in mijn omgeving tenminste niet meer op.

Ik vind afspraken maken en weten wat de ontvangende partij verwacht, wel heel logisch. Dat scheelt straks gezeik en scheve ogen. En misschien is dat inderdaad kostgeld. Dat ze liever geld krijgen en zelf boodschappen doen, dan dat TO met spullen komt waar ze niet op zitten te wachten.
quote:Philein schreef op 02 september 2012 @ 10:12:

[...]

Omdat ik die hele instelling als heel negatief ervaar. Kan er niets anders van maken.Helemaal met je eens hoor, alsof het een van de zwaarste opgaven in dit leven is: bezoek over de vloer.
quote:techniek schreef op 02 september 2012 @ 10:13:

[...]

Da's op zich een leuk idee maar ze wonen op een eiland ....

wat leuk dat jij je vrienden op gaat zoeken! 3 weken zou ik ook erg lang vinden. Ik heb ook anderhalf jaar op een eiland gewoond. Misschien is het juist leuk om een eiland in de buurt te bezoeken! wat ik altijd wel prettig vond is als bezoek een eigen plan maakt. Dan weet je als gastheer/vrouw ook wanneer je een momentje voor jezelf hebt. ook is het handig om zelf mobiel te zijn, eventueel een auto lenen of huren. Dan heb je ook de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Wat ik een verandeming vond is als bezoek zelf eens een wasmachine aanzet en de afwas weg werkt. lijkt inderdaad heel logies maar voor velen is dat het niet.

Heel veel plezier en inderdaad hou alles bespreekbaar!
Zoals Philein en Lily zullen ongetwijfeld wel meer mensen denken. Echter, er zijn ook vele andersdenkenden, zo blijkt ook uit dit topic. Alleen al om die reden zou ik het dus gewoon bespreekbaar maken. Je weet gewoon niet wat een ander wel of niet verwacht en je kunt ook niet in die ander zijn/haar portemonnaie kijken. Het is wel zo respectvol om daar naar te vragen in plaats van zelf allerlei, en dus mogelijk de verkeerde, aannames te doen.
Bespreek het! En dan echt goed.

Wij hebben zelf ooit heel lang geleden vrienden bezocht in heel erg verweggistan. Toen hebben we veel kosten gedeeld, zijn we de middelste dagen zelf op pad gegaan naar een andere plaats en hebben daar even een hotel genomen. Zij kregen vaker bezoek en maakten het gewoon zelf heel goed bespreekbaar. Toen we aankwamen echt even afgesproken; wie doet wat, wie betaald wat en natuurlijk hebben we een groot cadeau voor hen gekocht.

Korter geleden familie bezocht in een minder ver buitenland en die vonden het zo geweldig dat we er waren, we werden continue getrakteerd. Echt om verlegen van te worden. Gastvrouw had zelfs een paar dagen vakantie opgenomen om ons rond te leiden in haar stad. Van huis hadden we inderdaad drop, kaas etc meegenomen maar daar terplekke nog een heel mooi cadeau gekocht.

Als we zoiets nog eens doen dan zou ik inderdaad thuis vast afspraken maken over hoe we de financiën gaan regelen zodat je allebei niet voor verrassingen komt te staan.

Veel succes ermee en een fijne vakantie!
Zijn jullie gewend bij elkaar te logeren of met elkaar op vakantie te gaan? Zo niet zou je nog voor vervelende verrassingen kunnen komen te staan als je maar liefst 3 weken gaat logeren. Visite en vis blijven vaak maar 3 dagen fris.

Als het zo'n aparte bestemming is zou ik daar ook wat van willen zien en wat gaan rondreizen. Blijf 'n paar dagen bij je vrienden, ga dan 'n goeie 1,5 week reizen en blijf op het eind ook weer 'n paar dagen bij je vrienden (in weekenden) en neem ze lekker uitgebreid mee uit eten voor de gastvrijheid.
Elninjoo, het is niet zo'n aparte bestemming. Zoals eerder gezegd het is een eiland, ongeveer 1,5 keer Texel. Dus rondreizen is niet aan de orde. Daarnaast gaan we heen voor onze vrienden, we hebben ze dan al ruim een jaar niet gezien. Zij kijken er erg naar uit om ons te zien en dat geldt voor ons idem dito, wij willen hun ook weer héél graag zien.

Het plan is om half december te vertrekken dus we zitten de feestdagen daar. Zij zijn tussen kerst en oud & nieuw vrij maar moeten verder gewoon werken. Wij doen overdag gewoon ons eigen ding; strand bezoek en vooral veel duiken.

En ja we zijn gewend om met elkaar op vakantie te gaan.
Bespreken inderdaad.

Ik zou er zelf namelijk nooit geld voor willen hebben. Wel leuk inderdaad als er een keertje voor je gekookt wordt en meegeholpen wordt in het huishouden, maar geld krijgen van logees? Nee.
quote:hiltje schreef op 02 september 2012 @ 09:15:

Wil je dan 200,- per week handje contantje betalen?

Ik zou denk ik regelmatig een kar boodschappen betalen, een heel mooi cadeau meenemen en ze een paar keer mee uit eten nemen.

Ooh, en zorg vooral dat je zelf veel weg bent. Je hebt het over de ene avond zij het diner, de volgende avond jullie en over wijn en hapjes.

Dat gaan die mensen die gewoon moeten werken en dus geen vakantie hebben zoals jullie helemaal niet 3 weken lang volhouden. Dat is een enorme belasting.

Zorg in ieder geval dat je doordeweeks meerdere avonden weg bent en zelf voor je natje en je droogje zorgt.

(en ruim rommel achter je op, geef de badkamer en de keuken een beurt etc etc)

+ 10 .

Wat een goeie raad, ik ging ook even uit, van de mensen waar jullie gaan verblijven.

Als ik 3 weken, eters en 's avonds visite heb, kan je mij wegbrengen.

Voor de rest geen betere tips dan Hiltje.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 02 september 2012 @ 12:50:

[...]

+ 10 .

Wat een goeie raad, ik ging ook even uit, van de mensen waar jullie gaan verblijven.

Als ik 3 weken, eters en 's avonds visite heb, kan je mij wegbrengen.

Voor de rest geen betere tips dan Hiltje.

Eindeloos, ik geloof ook niet dat jij, als je er zo instaat (kun je me wegbrengen) mensen zou uitnodigen om 3 weken bij jou in huis te verblijven?

Dat is misschien het verschil; zij hebben ons uitgenodigd, we hebben onszelf niet opgedrongen hoor!
Maar hoe erg is het dat het zo Hollands/Westers is om geld aan te bieden? Die vrienden zijn waarschijnlijk zelf ook Hollands/Westers.

Ik zou het bespreekbaar maken. Ook al zijn het goede vrienden, je weet nooit zeker hoe ze erover denken en wat zij verwachten. Je kan toch ook gewoon aangeven dat je het moeilijk vindt en het ook niet goed weet. 'Ik wil in ieder geval niet dat jullie allemaal extra kosten hebben omdat wij bij jullie verblijven. Hoe kunnen we dit het beste verrekenen / voorkomen?'

Zelf zou ik geen geld hoeven van gasten, maar het zou niet in me opkomen om beledigd te zijn. Ik zou het gewoon als beleefdheid zien. En beleefdheid kan ik waarderen, zelfs van vrienden.
Techniek, ga lekker genieten ! Jouw vrienden zouden jullie echt niet hebben uitgenodigd in hun eigen huis als ze dit niet zouden zien zitten ....! Een paar keer boodschappen doen en zo nu en dan lekker voor je vrienden koken zodat ze na het werk zo aan tafel kunnen met hun fijne vrienden is toch top!

Het word nu allemaal zo complex gemaakt, nergens voor nodig zeg. Bespreek met je vrienden hoe en wat -stel een eventuele kostenbijdrage of andere geste, voor- en gaan....! Heel veel plezier gewenst !
Precies! Je kunt het gewoon met ze bespreken.

Je moet gewoon naar wat aantal puntjes kijken

- Hoe duur zijn de booschappen daar

-Hoeveel personen zijn jullie

- Wat gebruik je allemaal

Je kunt ook af en toe gewoon volle tas boodschappen meenemen en ze een keer mee uit eten nemen.

Vraag het ze gewoon op de man af, dan weten hun ook waar ze aan toe zijn jullie ook. Wel zo handig,

aangezien jullie toch goede vrienden zijn kan best!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Precies, juist omdat jullie zulke goede vrienden zijn kun je dit met ze bespreken en kijken hoe zij erin staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven