Geld & Recht alle pijlers

Wat kan ik het best doen? Iemand verstand van arbeidsrecht?

24-12-2018 14:14 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Na heel lang niet meer actief te zijn geweest op het viva-forum, zit ik nu met iets, waar ik graag advies over zou willen.

Situatie is als volgt;
Mijn contract (zorggerelateerde functie) loopt af op 23 januari aanstaande.
Afgelopen juli ben ik ziek thuis komen te zitten door een Burn Out.
Afdeling waar ik werk sluit per februari aanstaande.
Contract wordt niet verlengt.
Opzich prima, want het is niet voor niets dat ik ziek ben geworden en ben daarbij ook niet zo enthousiast over de organisatie.

Echter, nu had ik 3 weken geleden een gesprek met mijn manager en zij kondigde aan dat het beter voor me zou zijn om me gewoon beter te melden (heel lang juridisch verhaal).
Rationeel weet ik dondersgoed dat ik nog lang niet volledig hersteld ben, maar doordat ik deze organisatie zo graag achter me wil laten, leek me het op dat moment ook maar het best om me beter te melden (ik weet nog steeds niet hoe ik me zo heb kunnen laten ompraten, zo naïef van me).
Maar om een lang verhaal kort te maken; ik heb me telefonisch beter gemeld bij de bedrijfsarts :facepalm:
Doordat door nadere sluiting van de afdeling geen cliënten meer worden opgenomen, ben ik vrijgesteld van (reintegratie)arbeid.
Daarover zou ik na kerst nog een formulier ondertekenen, dit is dus nog niet gebeurd.

Nu begreep ik van collega’s (waar ik overigens een prima band mee heb), dat mijn manager aan een van hen heeft verteld dat ze blij is dat ik me beter heb gemeld, want het scheelt de organisatie zo mooi een hoop premie en rompslomp (omdat ik nu dus niet ziek uit dienst zou gaan).
Oftewel; ik voel me nu extra genaaid.

Nog een bijkomende ‘complicatie’.
Na 3 jaar proberen, en een heel traject in mmm, blijk ik zwanger!
Maar ik ben ondertussen al 2 weken aan bed gekluisterd door intense misselijkheid en overgeven. Heb ondertussen medicatie gekregen van de HA, maar deze lijken hun werk nog niet te doen.
Met andere woorden; intens gelukkig met dit nieuws, maar niet in staat om nu te werken (al weet ik uiteraard dat het over een paar weken wellicht anders kan zijn).

Mijn excuses voor de vele info.
Wat kan ik nu het best doen? Wat zouden jullie doen?
Opnieuw ziek melden, aangeven dat er ‘complicaties’ zijn en dat ik me zeker nog niet volledig hersteld voel?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer een werknemer bijv reintegratie afspraken schendt of niet mee werkt dan kan een werkgever wel degelijk het loon stop zetten (na waarschuwing).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-12-2018 16:24
Wanneer een werknemer bijv reintegratie afspraken schendt of niet mee werkt dan kan een werkgever wel degelijk het loon stop zetten (na waarschuwing).
je kan op duizenden manieren proberen je gelijk te halen maar lees het verhaal van TO nog eens. Als TO zich ziek meld is dit een nieuwe melding en dit heeft niets met het dwarsbomen van re-integratie te maken.
Alle reacties Link kopieren
Recht op loon doorbetaling is er bij ziekte of gebrek. De werkgever mag dit niet vaststellen. Allen de bedrijfsarts. Daar is ooit een rechtszaak over geweest. Komt erop neer dat de leidinggevende de ziekmelding heeft geweigerd, de rechter vroeg vervolgens of de leidinggevende zijn artsen papieren wilde laten zien want op basis van wat had hij de ziekmelding afgewezen.
Er wordt wel erg makkelijk geroepen dat de bedrijfsarts "maar" een advies geeft, je zult tocht echt goed moeten onderbouwen of bepaalde stappen (deskundige oordeel/ second opinion bedrijfsarts) moeten zetten om hier van af te wijken anders gaat het UWV na 2 jaar echt wel een sanctie opleggen.
Alle reacties Link kopieren
Maar zoals eerder gezegd, ziekmelden en aangeven dat dit zwangerschapsgerelateerd is.
Alle reacties Link kopieren
ieneminnie schreef:
24-12-2018 17:06
Recht op loon doorbetaling is er bij ziekte of gebrek. De werkgever mag dit niet vaststellen. Allen de bedrijfsarts. Daar is ooit een rechtszaak over geweest. Komt erop neer dat de leidinggevende de ziekmelding heeft geweigerd, de rechter vroeg vervolgens of de leidinggevende zijn artsen papieren wilde laten zien want op basis van wat had hij de ziekmelding afgewezen.
Er wordt wel erg makkelijk geroepen dat de bedrijfsarts "maar" een advies geeft, je zult tocht echt goed moeten onderbouwen of bepaalde stappen (deskundige oordeel/ second opinion bedrijfsarts) moeten zetten om hier van af te wijken anders gaat het UWV na 2 jaar echt wel een sanctie opleggen.
Bij een tijdelijk contract maakt ze de 2 jaar niet vol bij de eigen werkgever.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het UWV kan ook een sanctie opleggen bij een onterechte herstelmelding.
To geeft niet aan in hoeverre de bedrijfsarts betrokken is geweest bij de herstelmelding.
Wanneer to zich meldt voor de WW en het wordt dan duidelijk dat zij niet beschikbaar is voor arbeid heeft dat consequenties wanneer dit onder druk tot stand gekomen is.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook consequenties hebben voor TO zelf wanneer je willens en wetens aan zoiets meewerkt. Een arts van het UWV beoordeelt namelijk of je op dat moment psychische in staat was tot het nemen van beslissingen en wanneer je dat bent dan is het mogelijk dat jezelf de gevolgen draagt. Al acht ik dat in deze situatie onwaarschijnlijk. To heeft genoeg tijd om zich opnieuw ziek te melden en wanneer zij direct daarbij meldt dat er nu ook zwangerschapsgerelateerde klachten zijn dan is er nog een extra belang voor de werkgever om hier serieus mee om te gaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel allemaal voor jullie reacties; top!
Een ding is duidelijk, ik meld me nu meteen weer ziek.
Ik reageer later vanavond uitgebreider.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon opnieuw ziek melden.. desnoods met een nieuwe oorzaak. Je werkgever mag je ziekmelding wel weigeren maar daar heeft hij alleen zichzelf mee. De bedrijfsarts velt een oordeel over je gezondheid , je werkgever niet. En ook bij een ziek uit dienst melding word getoetst of de WvP gevolgd is.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
24-12-2018 16:17
Officieel moet een werkgever helemaal niets behalve je loon door betalen (soms 1 wachtdag er af).
Hij kan een arbodienst inschakelen als hij twijfelt aan de eerlijkheid van de werknemer.
Een werkgever moet een heleboel meer dan alleen loon door betalen. Wellicht niet zelf, maar een bedrijfsarts is toch echt wel verplicht..
Alle reacties Link kopieren
Als je na een beter melding weer aan het werk gaat en dan binnen vier weken weer ziek wordt telt dat als één ziekmelding. Zélfs als de ziekmeldingen niet gerelateerd zijn. Dus als TO zich nu ziek meld wordt dat gezien als dezelfde melding. Ik heb dit zelf kort geleden meegemaakt!
Alle reacties Link kopieren
Adviezen zijn duidelijk. Daar niks aan toe te voegen.

De manier waarop de organisatie onder zijn verplichtingen uit probeerde te komen door je over te halen je beter te melden deugt natuurlijk niet, maar los daarvan kan ik me wel voorstellen dat men het gevoel heeft voor onredelijk hoge kosten te worden geplaatst.

Even vanuit het perspectief van de organisatie gezien: Deze betaalt bij een tijdelijk contract dat sowieso voor max. 2 jaar bedoeld was, al gedurende 7 maanden loon door zonder inzetbaarheid, schept mogelijkheden voor re-integratie en moet dan via een premieverhoging misschien ook nog meebetalen aan de ziektewetuitkering en re-integratie na afloop van het contract. Terwijl de baan / afdeling niet eens meer bestaat. Tel daarbij op dat men wellicht ook nog het gevoel heeft dat jouw burn out niet alleen werkgerelateerd is omdat een mmm traject om zwanger te worden mensen meestal ook niet in de koude kleren gaat zitten. En dat de organisatie sowieso misschien al veel gedoe en hoge kosten heeft, omdat er afdelingen dicht moeten. Dan kan ik me voorstellen dat de manager zegt blij te zijn dat jouw ziekte niet ook nog voor premieverhoging en extra rompslomp gaat zorgen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Een werkgever mag een ziekmelding alleen weigeren als duidelijk uit jouw verhaal blijkt dat je niet ziek bent: bijvorbeeld als je je ziek meldt omdat je zoon ziek is. Of omdat je je niet op de juiste manier ziekmeld (via de mail, terwijl de afspraak telefonisch is). Maar weigeren als jij wel ziek bent, mag niet. Jij hoeft overigens niet eens te vertellen wat je hebt, wel of je denkt snel weer beter te zijn. Bij twijfels moet de werkgever de bedrijfsarts inschakelen.

https://www.newbaze.nl/kennisbank/arbei ... -weigeren/
Als je ziek bent, meld je je ziek...
meelezertjuh schreef:
27-12-2018 13:53
Een werkgever mag een ziekmelding alleen weigeren als duidelijk uit jouw verhaal blijkt dat je niet ziek bent: bijvorbeeld als je je ziek meldt omdat je zoon ziek is. Of omdat je je niet op de juiste manier ziekmeld (via de mail, terwijl de afspraak telefonisch is). Maar weigeren als jij wel ziek bent, mag niet.
Dat is echt onzin.
Er zijn al zat gevallen bekend van bedrijven waar je je voor 8 uur telefonisch ziek moet melden maar dat telefonisch niet kan omdat voor 8 uur of zelfs later er dan nog iemand zit. Genoeg gevallen in de jurisprudentie waar bedrijven ermee weg denken te komen, maar dan volstaat ziekmelden per mail ook gewoon.
Niet op de juiste manier ziekmelden betekent ook helemaal niet dat je niet ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
Hondenkoeky schreef:
27-12-2018 18:25
Dat is echt onzin.
Er zijn al zat gevallen bekend van bedrijven waar je je voor 8 uur telefonisch ziek moet melden maar dat telefonisch niet kan omdat voor 8 uur of zelfs later er dan nog iemand zit. Genoeg gevallen in de jurisprudentie waar bedrijven ermee weg denken te komen, maar dan volstaat ziekmelden per mail ook gewoon.
Niet op de juiste manier ziekmelden betekent ook helemaal niet dat je niet ziek bent.
Heb je de link uberhaubt gelezen?

Nu noem je een voorbeeld waarin de rechter hierin niet zal meegaan, maae er zijn ook voorbeelden dat de werknemer in het ongelijk wordt gesteld. Die vlieger gaat zeker niet altijd op, bijvoorbeeld in het voorbeeld dat je noemt. Maar dat maakt het nog geen onzin: als de afspraak is dat je moet ziekmelden bij je leidingevende of de afspraak is telefonisch en jij doet dat meerdere malen niet waardoor er onduidelijkheis ontstaat; ja dan kan dat een reden zijn.

Samengevat: zorg dat je weet wat de regels zijn rondom ziekmelden. Dan dan sta je heel sterk. Als jij belt ( of wat bij jullie gebruikelijk is) dan zeg je dat je ziek bent. Wordt er geantwoord: nee dat ben je niet of dat accepteren we niet, dan mag dat dus niet zomaar. Zorg er dan voor dat je je melding schriftelijk bevestigd.
Alle reacties Link kopieren
traldiedal, heb je je inmiddels weer ziek gemeld? Hoe reageerde je werkgever?
Hoe gaat het met je?
Alle reacties Link kopieren
Als je ziek bent, mag je je gewoon weer ziekmelden. Een bedrijfsarts zal dan wel bepalen of to echt ziek is.

Sowieso heeft to zich beter gemeld onder onder valse voorwendselen en onder druk van de werkgever. Dit mag niet.

Vraag eventueel je huisarts om steun door een afspraak te maken. (nee, deze mag niks beslissen, maar kan to wel steunen)
Alle reacties Link kopieren
traldiedal, negeer de reacties waar je niks aan hebt gewoon maar. Of zet die mensen tijdelijk onder de negeer.

Blijf bij jezelf! En doe wat voor jou goed voelt en goed voor je gezondheid is.
En?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven