Geld & Recht alle pijlers

Wat te doen als je opgelicht bent?

20-09-2019 21:17 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal..

Helaas hebben we hier er aan moeten geloven. Dienst die niet is komen opdagen bij een evenement. Alles betaald (moest voor datum vastzetten, achteraf ontzettend spijt maar goed daar heb je nu niks aan) het allerergste is nog wel dat het een cadeau moest voorstellen hetgeen we afgenomen hebben :( niet cool dus!

Mevrouw reageert niet op apps, telefoon staat uit. Fb weg, insta weg, snap ook ineens weg en het allerergste is ze is gewoon online af en toe op Whatsapp en ineens een afwezigheids bericht ingesteld. Dus we kunnen vaststellen dat er niks ergs aan de hand is (gelukkig) maar puur oplichting is!

Ik heb haar sinds gisteren ook een dag de tijd gegeven om het totale bedrag terug te storten anders doen we aangifte maar de tijd zit er dus al op en ben ik dus genoodzaakt de volgende stap te nemen. Aangifte dus! Maar hoe pak ik dit aan? Ik heb whatsapp gesprekken, haar rekening nummer wel zakelijk (gegevens achterhalen? En haar kvk en hoogstwaarschijnlijk haar adres.. ik vraag me alleen af wat zal de politie hiermee doen? Gaan ze er überhaupt wel wat mee doen..
Ik vraag me af of je hier aangifte van kan doen. Misschien kun je je geld terugeisen via een incassobureau of rechtsbijstand inschakelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de politie andere prioriteiten heeft dan niet nagekomen afspraken tussen 2 mensen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Natuurlijk kun je aangifte doen van oplichting.
Dit weekend de aangifte doen, maandag contact met je rechtsbijstand opnemen.
Mogelijk kun je dit weekend al
Online aangifte doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een vaag verhaal.

Marktplaats?
Bedrijf?
Hoe ben je aan deze persoon gekomen?
Wat heb je bij haar gekocht of wat voor dienst bij haar af willen nemen?
Het is wetenschappelijk bewezen dat als je hard met je hoofd tegen de muur bonkt, dat je dan 150 calorieën verbrand.

Sorry beste TO, maar je kunt een incassobureau inschakelen of zoals al gemeld rechtsbijstand, meer smaken zijn er volgens mij niet. Je kunt aangifte doen, maar of ze dan voor je gaan rennen...
iloondb schreef:
20-09-2019 21:27
Ik vind het een vaag verhaal.

Marktplaats?
Bedrijf?
Hoe ben je aan deze persoon gekomen?
Wat heb je bij haar gekocht of wat voor dienst bij haar af willen nemen?
Het is niet vaag, er zijn wat items weggelaten voor de herkenbaarheid.

TO, google leert:
https://www.politie.nl/themas/oplichting.html
en volgens mij valt het hier onder:
https://www.politie.nl/themas/voorschotfraude.html

"
Voorschotfraude

Bij voorschotfraude proberen oplichters hun slachtoffer te bewegen tot vooruitbetaling van een geldbedrag in afwachting van bijvoorbeeld een deel van de winst, een beloofde erfenis/loterijwinst/goederen/een relatie/date/huisdier etc. Aan het slachtoffer worden in het begin meestal relatief kleine bedragen gevraagd, later worden die bedragen steeds groter tot het slachtoffer al zijn geld kwijt is of afhaakt, waarna de oplichters spoorloos verdwijnen. Onder voorschotfraude vallen onder meer oplichtingsvormen als datingfraude en Nigeriaanse fraude.
"


"
Wat te doen als slachtoffer van voorschotfraude?

Maak een afspraak voor het doen van aangifte. Hiervoor belt u 0900-8844.

"
Als niemand na oplichting aangifte zou doen, zouden de grote oplichters nooit gepakt worden. Aangifte kan bij meerdere gelijke gevallen zeker wel tot vervolging leiden.
Je kan aangifte doen.

De vraag is alleen of het iets uithaalt en je er je geld mee terugkrijgt.
Als het een gewiekste oplichtster is kan het zijn dat het tijden duren voor ze teruggevonden wordt, laat staan je geld.


Ik zou nu dus vooral goed vloeken.
himalaya schreef:
20-09-2019 21:23
Ik denk dat de politie andere prioriteiten heeft dan niet nagekomen afspraken tussen 2 mensen.
Wat is het verschil dan met bijvoorbeeld een diefstal?
Ligt wel een beetje aan het bedrag natuurlijk he, ik neem aan dat het niet om een goedkope knipbeurt van 15 euro ging.
Stel dat TO een fotoshoot op haar bruiloft zou laten maken en de fotografe komt niet opdagen, maar het is wel betaald. Kosten bijvoorbeeld 500 euro. Of er is een winkelier die belt dat er net een winkeldief wegrent met een nieuwe smartphone: 500 euro. Is er een verschil in prioriteit?
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 21:49
1.50% gewijzigd
gizzmo-returns schreef:
20-09-2019 21:36
Als niemand na oplichting aangifte zou doen, zouden de grote oplichters nooit gepakt worden. Aangifte kan bij meerdere gelijke gevallen zeker wel tot vervolging leiden.
+1
Alle reacties Link kopieren
en zelf langsgaan op het adres?
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
20-09-2019 21:48
en zelf langsgaan op het adres?
Ja daar zou ik ook eerst wel geneigd toe zijn.
Aangifte doen.

Ga ervan uit dat je je geld kwijt bent. In het meest gunstige geval helpt jouw aangifte bij het vinden van een oplichter. De kans dat je dan je geld terugkrijgt blijft klein, maar ik zou altijd aangifte doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken en advies allemaal.

Wegens herkenbaarheid heb ik natuurlijk wel dingen weg gelaten. Aangifte ga ik zeker doen. Langsgaan kan ik ook maar ik ben bang dat het escaleert en dan speel je eigen rechter dan krijg je dat tegen jezelf. Dat wil ik ook niet. Ik wil het professioneel en diplomatiek oplossen. Een slimme oplichter is het niet aangezien ik al haar gegevens heb. Het is een écht bedrijfje en heeft vaak genoeg wel diensten geleverd dat is de reden dat ik akkoord ging met vooruitbetaling omdat ik dacht "dit zit wel goed" dus niet.

Online aangifte heb ik bekeken maar kan even zoniet vinden waar het precies kan. Ik vind het voornamelijk zo sneu voor de personen die we ermee zouden verassen. Sta je daar even.. :( ik zal dit nooit kunnen snappen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-09-2019 21:28

Het is wetenschappelijk bewezen dat als je hard met je hoofd tegen de muur bonkt, dat je dan 150 calorieën verbrand.


:frusty:
Zo.
summerjamm schreef:
20-09-2019 21:59
[...]

Online aangifte heb ik bekeken maar kan even zoniet vinden waar het precies kan. Ik vind het voornamelijk zo sneu voor de personen die we ermee zouden verassen. Sta je daar even.. :( ik zal dit nooit kunnen snappen.
Zie die link hierboven, online aangifte kan in dit geval niet, want geen internetoplichting:
Internetoplichting

Bent u opgelicht via internet, dan kunt u hiervan online aangifte doen op politie.nl. Vooralsnog is dit de enige fraudevorm waarbij online aangifte mogelijk is. Ook kunt u controleren of een internetverkoper of handelspartij bij de politie bekend staat als onbetrouwbaar. Meer informatie over internetoplichting kunt u vinden op deze pagina.


Edit: tenminste, ik begreep dat het niet (alleen) via internet ging
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 22:13
4.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig vandaag aangifte gedaan van oplichting,
Heb iets via een webshop gekocht en dat is na 3 maanden nog niet geleverd, ze reageert niet meer op mijn mails.
Ben op de naam gaan googlen ( had ik dat maar eerst gedaan) en kwam heel veel klachten tegen.
Als iedereen die benadeeld is aangifte doet dan worden die klachten gebundeld en sta je sterker.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
20-09-2019 22:12
Zie die link hierboven, online aangifte kan in dit geval niet, want geen internetoplichting:
Internetoplichting

Bent u opgelicht via internet, dan kunt u hiervan online aangifte doen op politie.nl. Vooralsnog is dit de enige fraudevorm waarbij online aangifte mogelijk is. Ook kunt u controleren of een internetverkoper of handelspartij bij de politie bekend staat als onbetrouwbaar. Meer informatie over internetoplichting kunt u vinden op deze pagina.


Edit: tenminste, ik begreep dat het niet (alleen) via internet ging

Klopt ik was het net aan t doornemen. Morgen ga ik langs moet wel op afspraak hier dus zal even moeten bellen eerst.. dank je voor de link
Succes, heel stom inderdaad, zeker voor wie het cadeau bedoeld was.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een contract op papier?
Ik verbaas me er steeds vaker over dat mensen van alles vooraf betalen, niets geleverd krijgen en dan mag de politie er tijd voor vrijmaken.
Even nadenken van te voren...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit jaar van iets soortgelijks aangifte gedaan bij de politie. Er was iets mee, ofwel ze wilden de aangifte niet aannemen ofwel ze zeiden gelijk het niet te gaan onderzoeken. Hoe dan ook hadden we er niks aan.

We hebben toen rechtsbijstand ingeschakeld en zij zagen voldoende aanleiding voor een proces. We mochten toen kiezen tussen het proces afwachten (maar vermoeden van een kale kip..) of de proceskosten overgemaakt krijgen. Wij hebben het laatste gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
20-09-2019 22:45
Heb je een contract op papier?
Ik verbaas me er steeds vaker over dat mensen van alles vooraf betalen, niets geleverd krijgen en dan mag de politie er tijd voor vrijmaken.
Even nadenken van te voren...

Ehm hoezo mag de politie er tijd voor vrij maken? Daarvoor worden ze toch betaald? Als het niet zo was kon de halve wereld de andere helft oplichten en zou het niet strafbaar zijn. Ik erger me juist meer aan agenten die al bij voorbaat kort verhaal doen we niks mee zeggen. Ook dit is kut. Kijk dat geld zijn we kwijt. Zou mooi meegenomen zijn als het op me rekeningnummer nu zou zijn maar helaas.. stommiteit van onze kant maar we hadden er een goed gevoel bij. Dus niet. Wat mij rechtvaardig lijkt en is, is als deze mensen goed aangepakt gaan worden en moeten gaan werken voor hun centen ipv mensen op te lichten. Want als dat zo makkelijk kan, kan ik jou of jij mij ook voor een goed bedrag oplichten
Alle reacties Link kopieren
Eerst aangifte doen en daarna zou ik zelf langs gaan bij dat bedrijf. Neem 1 of 2 indrukwekkende types mee. Om wat voor soort bedrijf gaat het?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven