Geld & Recht alle pijlers

Wat vind jij nu echt te duur geworden? Deel 3

28-02-2024 21:23 2989 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier schrijven we verder over allerhande prijsstijgingen.
Toch jammer dat het gezien wordt als melkkoe terwijl er een heel team achter de schermen werkt. Uitvaart medewerkers verdienen geen vetpot en het is lichamelijk heel zwaar werk.

Medewerkers moeten 24/7 paraat staan, komen mensen tegen in erbarmelijke omstandigheden, moeten zware mensen aankleden en naar beneden tillen, in de kist tillen, soms aan elkaar zetten na een ongeluk. Degene die vervoert helpt vaak ook met aankleden. Soms wel 6 op een dag..

Probeer maar eens volwassen iemand aan te kleden op een zacht matras die niet in hoogte verstelbaar is. En een overledene werkt niet meer mee.
GroenTuintje schreef:
05-06-2025 23:08
De vriend van mijn moeder is vorige maand overleden en wilde gecremeerd worden. Dat was ook ontzettend prijzig, ik geloof wel 6k oid
Zonder te weten wat je hiervoor krijgt valt er weinig over de prijs te zeggen. Ik vermoed dat dat niet alleen voor het cremeren zelf was.
Stormke81 schreef:
06-06-2025 07:54
Toch jammer dat het gezien wordt als melkkoe terwijl er een heel team achter de schermen werkt. Uitvaart medewerkers verdienen geen vetpot en het is lichamelijk heel zwaar werk.

Medewerkers moeten 24/7 paraat staan, komen mensen tegen in erbarmelijke omstandigheden, moeten zware mensen aankleden en naar beneden tillen, in de kist tillen, soms aan elkaar zetten na een ongeluk. Degene die vervoert helpt vaak ook met aankleden. Soms wel 6 op een dag..

Probeer maar eens volwassen iemand aan te kleden op een zacht matras die niet in hoogte verstelbaar is. En een overledene werkt niet meer mee.
Volgens mij heeft niemand het over het werk dat de mensen doen, maar wel over het feit dat er voor dingen als een kist, bloemen en weet ik het wat vrij hoge bedragen worden gevraagd en dat dat toch echt lijkt te komen door de "overlijdenbonus".
Stormke81 schreef:

Volgens mij heeft niemand het over het werk dat de mensen doen, maar wel over het feit dat er voor dingen als een kist, bloemen en weet ik het wat vrij hoge bedragen worden gevraagd en dat dat toch echt lijkt te komen door de "overlijdenbonus".
meisje85 schreef:
06-06-2025 09:04
Absoluut. Een rouw boeket is twee keer zo duur als precies dezelfde bloemen als gewoon boeket. En zo’n lintje kost echt geen 20 euro of meer hoor. Dat is gewoon omdat ze weten dat mensen op zo’n moment niet gaan rondshoppen en dus toch wel betalen. Hetzelfde voor bv kisten, die kosten ook echt veel meer dan als hetzelfde materiaal en arbeid ingezet zou zijn voor een meubelstuk of zo.
Het punt is gewoon dat mensen zich al in een nare situatie bevinden, bijna altijd nog vrij plotseling ook. En heel beperkt keuze hebben. Veel omgevingen hebben maar 1 crematorium, en je gaat iemand niet aan de andere kant van Nederland cremeren. Dus kunnen ze voor een lullig kopje koffie vragen wat ze willen, je kunt moeilijk zeggen dat je helemaal geen koffie en thee wilt. Enz enz.

Volgens mij heeft niemand gezegd dat de medewerkers te veel betaald worden, dat lijkt me eigenlijk ook niet. Staat niet bekend als een extreem goedbetaalde sector, en iedereen snapt dat het zowel lichamelijk als mentaal heftig werk is.
Een begrafenis is heel duur ja
Ik heb wel iemand in mijn kennissenkring die zich goed verhuurt als ZZP-er in de uitvaartbranche.
Die weet wel wat ze vraagt.
TAFKAPML
Er is een boekje van Marieke Henselmans, Laat je niet kisten door de commercie, over hoe je een aantal dingen zelf veel goedkoper kan doen bij een uitvaart.

Nou zijn veel van die tips wel erg skeer, en je moet er ook maar net zin in hebben. Als je de uitvaart ruim van tevoren aan ziet komen kun je wel wat dingen zelf gaan regelen natuurlijk. Maar in de stress en hectiek van een plotseling overlijden ga je inderdaad niet zelf auto's huren en broodjes smeren.

Toch heb ik er wel wat houvast aan gehad, en ook dat mijn moeder zelf had gezegd dat ze bv gewoon een goedkope kist wilde. Daardoor hoefde ik me niet schuldig te voelen toen ik tegen de uitvaartondernemer zei dat ik de goedkoopste kist wilde. Die zag er prima uit trouwens en diezelfde kist heb ik nadien ook wel bij andere uitvaarten gezien ;-D

Maar de prijzen voor catering vond ik schaamteloos. En dat is nou juist iets wat je niet makkelijk zelf even regelt. Als je een groot netwerk hebt of bv bij een kerk hoort dan lukt dat nog wel maar je moet ook erg veel coördineren dan (ruimte voor de nazit die op de dag van de uitvaart ook beschikbaar is, eten en drinken inkopen en klaarmaken en serveren, stoelen en tafels etc).
Stormke81 schreef:

24/7 als in 4 dagen op en 3 dagen af.

En niet iedereen doet hetzelfde, je hebt mensen die afleggen en mensen die de uitvaart regelen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
De uitvaart van mijn moeder kostte ca 7000 euro en we hebben niet beknibbeld. Wel de goedkoopste kist, die zag er precies hetzelfde uit als een veel duurdere en hij zou toch de oven in gaan. Volgens mij was deze 300 euro of zo. Vervoer hadden we niet, de rouwkamers waren bij het crematorium. Vervoer van ziekenhuis naar uitvaartcentrum viel qua kosten mee. Als we wel verschillende locaties zouden hebben gehad, waren we er gewoon zelf achteraan gereden. Volgauto’s vind ik echt zonde van het geld. We hadden een condoleance-avond en een uitvaartdienst met nadien soep en broodjes, hapjes en drankjes voor 35 man.
De gouden greep was onze vrijgevestigde uitvaartondernemer die alles voor ons geregeld heeft. Als je dat allemaal zelf doet, kun je je 2600 euro besparen, maar voor dat geld heeft ze dus vanaf het mortuarium tot en met de uitvaart alles geregeld en hoefden wij alleen maar te kiezen wat we wilden (en hebben een week lang alle foto’s kunnen uitzoeken en muziek voor de dienst).
We kijken terug op een prachtige dienst vandaag - verzorgd door een neef van mijn vader die ook monseigneur is. Hij werd gedragen naar zijn graf - dat vond ik heel waardig. De overgebleven broodjes werden weggegooid - daar heb ik wel iets van gezegd (ook in het kader van de verspilling). De catering ligt wel daar: je mag geen eigen eten meenemen en dat begrijp ik wel. Benieuwd wat de totaalprijs is en mijn moeder heeft niet onderhandeld. Maar al met al, toch een mooie dag.

Mijn moeder heeft hem samen met iemand daar afgelegd, omdat ze hem zelf de laatste verzorging wilde geven. Volgauto’s hadden we niet, omdat hij al sinds eind mei daar lag (begrafenis was uitgesteld wegens familie in het buitenland).

De bloemen vond ik schandelijk duur overigens…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Purrmaid schreef:
05-06-2025 23:10
Inclusief de hele uitvaart bedoel je?

Cremeren an sich kan al voor €1500
Ja met 50 genodigden incl bloemen en eten.
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
06-06-2025 21:21
Ja met 50 genodigden incl bloemen en eten.

Prima bedrag dan toch.
TAFKAPML
Alles voor rouw en trouw is duurder.
Herinner me nu dat ik ooit bloemen zou bestellen voor de begrafenis van een collega. De bloemist zei toen zelf dat ik evengoed een tafelstuk als een rouwstuk kon nemen. Dezelfde bloemen, lagere prijs
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven