Geld & Recht alle pijlers

Wat zouden jullie doen met je spaargeld?

07-08-2020 07:20 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel enorm. Enigzins denk ik alles investeren. Anderzijds wil ik al heel lang mezelf belonen op mn droomauto.
Alleen is dat laatste de domste investering. Ik dacht aan de helft investeren en de helft aan een auto.

Nu ben ik begonnen met mezelf verdiepen in geld verdienen door middel van beleggingen, aandelen, crypto en vastgoed. Verder heb ik begrepen dat het beste is om pas auto te halen als je dit onder je eigen onderneming kunt halen zodat je de voordelen uit haalt of pas de auto haalt met de winsten die je hebt opgebracht.

Ik weet wat het beste is, maar mijn hart verlangt al een jaar of twee naar deze auto. Zou deze ook graag willen halen om er deze vakantie mee op tour te gaan.

Hoe houd ik mezelf in bedwang om de juiste keuze te maken? En hoe doen jullie dat?
De beste investering zijn stenen.

Afgezien van dat had ik normaal gezegd; 'koop die droomauto'.

Maar nu, met de aankomende recessie, zou ik nog even wachten. De droomauto en de vakantie lopen niet weg.
Alle reacties Link kopieren
Een auto, al dan niet categorie droom, is natuurlijk nooit een investering. Dat is alleen maar een kostenpost. Je kunt em prima betalen daar niet van maar de rest van het geld zou ik zeker niet investeren. Dat is gewoon je buffer en dan ook nog een minimale.
-jolijn- schreef:
07-08-2020 07:38
O meid, heerlijk dat je droomauto 13 k is. In dat geval zou ik hem gewoon kopen, dat is een heel fatsoenlijk bedrag voor een auto, mits het voor de hand ligt dat hij nog wel een jaar of 8 meegaat. En als je vervolgens 150 euro per maand in je potje "nieuwe auto" stopt, kun je over 8 jaar weer zo'n bedrag uitgeven voor je auto.
Met de overige 10k zou ik niet spelen, als ik jou was. Er is een beginnende wereldcrisis, dus we beginnen net aan de weg omlaag - het duurt nog heel lang voor je de aankomende verliezen weer terugverdient met investeren.
Dit. Mocht je ooit zonder werk komen te zitten, dan is die €10.000 bovendien zeer welkom.
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 07:26
Ik zou binnen een jaar eigenlijk wel hetzelfde bedrag van wat ik nu heb kunnen opsparen weer.
Heb 25k momenteel en de auto die ik wil halen is ong 13k en dan 1k vakantie.
Dan zou ik 10k hebben om te investeren verdeeld. In principe ook wel tr doen.
Denk dat ik gwn mn begeertes ga volgen. Mijn familie adviseert me uit den boze dit te doen en hebben liever dat ik doorspaar voor een appartement doordat slimmer is voor langere termijn.
1K vakantie, daar kan je dus ongeveer niets van doen. Tenzij kamperen. Een heel jaar krom liggen om 2 weken krom te kunnen liggen.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat ervan uit dat je alle tijd hebt tot je tachtigste hè, maar dat hoeft helemaal niet. Je kan sparen en sparen en afzien, allemaal voor later, maar dat komt altijd heel anders dan je dacht. Het enige zekere wat je hebt is het nu.

Je kan wel een ernstig ongeluk krijgen, en daar zit je dan in je rolstoel met je mond allerlei apparaten te bedienen. Gesteld je wordt ziek, voelt je beroerd, kan je haast niet meer verroeren en de keurende arts zegt: je mankeert niets. Dan krijgt je geen verzekeringsgeld en je geld gaat er gauw doorheen voordat je bijstand kan krijgen.

Of over vijf jaar heb je nooit meer plezier. Je hebt dan geld maar hebt helemaal nergens zin meer in. Kan ook heel goed. Als je maar lang genoeg spaart en jezelf van alles ontzegt, dan gaan je handen verkeerd staan; je verliest het vermogen om het geluk daar te grijpen waar het is.

Natuurlijk moet je morgen niet uit het oog verliezen, maar je kan alleen maar nu leven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Oke dank jullie wel, weet voldoende en heb verschillende inzichten gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Is je droomauto er ook als 2e hands? Vast wel, als je even zoekt, en een stuk goedkoper
Ik denk zomaar voor 13.000 euro wel te weten wat je droomauto is ;)

Ik zou verder investeren in een appartement of huis, en niet in dingen als crypto

Eerst alles op orde hebben, als je dan weer een 60.000 hebt gespaard kun je opnieuw bedenken wat je wil

Met 10.000 gaan beleggen zou ik niet doen, die 10.000 is gewoon een buffertje voor moeilijke tijden
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 07:30
Ik wilde 10k beleggen zonder veel risixo in etfs en dan verspreid over 10 jaar. 1000pm.

Tien jaar lang 1.000 euro per maand is toch echt een veelvoud van die 10k. Ik zou nog maar eens goed rekenen.
En als je een eigen bedrijf hebt of een huis wilt kopen zou ik eerst nog maar even doorsparen, voor je geld gaat uitgeven aan een auto omdat ik het je er NU mee op vakantie wil.
Alle reacties Link kopieren
Je begint toch niet een eigen bedrijf met als enige doel om een auto te kopen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor die auto gaan. Je houdt nog genoeg geld over.. Het lijkt me dat je er hard voor werkt om dit vermogen op de bouwen? Dat mag zich dan ook wel uitbetalen in wat je graag wil hebben (Tenzij dit iedere week weer wat anders is). Aan geld heb je niks, als je het niet uitgeeft. Daarnaast moet je pas je geld investeren/beleggen als je het 'over' hebt. Maak eens een afspraak met een onafhankelijk financieel adviseur, die zijn er om je te helpen met dit soort vragen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
07-08-2020 08:00
Je begint toch niet een eigen bedrijf met als enige doel om een auto te kopen.
Wie zegt dat ik dat op die manier voor zou willen gaan? Beetje raar om hiervanuit te gaan. Denk dat ieder weldenkend mens een bedrijf opstart omdat het in de eerste instantie meer geld oplevert, en dat er dan meerdere voordelen uit gehaald kan worden is mooi meegenomen
Alle reacties Link kopieren
Met beleggen is wel goed te verdienen hoor, maar je kan ook ontzettend verliezen. Over het algemeen is het zo dat als je maar genoeg spreidt, je gemiddeld een veel grotere winst maakt dan als je spaart. Met sparen verlies je alleen maar dik tegenwoordig, maar beleggen betekent toch een zeker risico en risico betekent spanning. Spanning betekent dat je aandacht steeds gericht is op dat waar jij zelf geen invloed op hebt, en gedurende deze tijd leef je niet fijn. Je bent de angstmarionet van de beursberichten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Keesjeaap5 schreef:
07-08-2020 08:04
Ik zou voor die auto gaan. Je houdt nog genoeg geld over.. Het lijkt me dat je er hard voor werkt om dit vermogen op de bouwen? Dat mag zich dan ook wel uitbetalen in wat je graag wil hebben (Tenzij dit iedere week weer wat anders is). Aan geld heb je niks, als je het niet uitgeeft. Daarnaast moet je pas je geld investeren/beleggen als je het 'over' hebt. Maak eens een afspraak met een onafhankelijk financieel adviseur, die zijn er om je te helpen met dit soort vragen.
Ik zou een appartement van 30k in het buitenland kunnen kopen. Maar dat zou me niet nu echt gelukkig maken, dat is wat me geadviseerd worden momenteel in mijn kring. Sta er wel achter maar ik word al depressief van de gedachte dat ik het zo saai en veilig direct allemaal wegstop.
Alle reacties Link kopieren
Keesjeaap5 schreef:
07-08-2020 08:04
Aan geld heb je niks, als je het niet uitgeeft.
Met deze gedachte word je nooit rijk. Geld kan zorgen voor meer geld. Mensen die met de dag leven en ‘geld moet rollen’ zullen geen miljonair worden, wat een wens van TO is.
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 08:07
Ik zou een appartement van 30k in het buitenland kunnen kopen. Maar dat zou me niet nu echt gelukkig maken, dat is wat me geadviseerd worden momenteel in mijn kring. Sta er wel achter maar ik word al depressief van de gedachte dat ik het zo saai en veilig direct allemaal wegstop.
In welk land kun je een fatsoenlijk appartement van 30k kopen?
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 08:05
Wie zegt dat ik dat op die manier voor zou willen gaan? Beetje raar om hiervanuit te gaan. Denk dat ieder weldenkend mens een bedrijf opstart omdat het in de eerste instantie meer geld oplevert, en dat er dan meerdere voordelen uit gehaald kan worden is mooi meegenomen

Maar alle weldenkend mensen met een eigen bedrijf zorgen ervoor dat ze genoeg geld achter de hand houden om een periode (vaak minimaal een half jaar) zonder inkomsten te overbruggen. Pas als je genoeg spaargeld/buffer achter de hand hebt kun je eens gaan denken aan beleggen. Dat je een koopwoning alleen interessant vindt voor de verhuur zegt trouwens ook wel iets over je financiële inzicht. Volgens mij heb je je aardig gek laten maken door de financiële blogs die tegenwoordig als paddestoelen uit de lucht schieten en die gouden bergen voorspellen.
Qua auto in bedrijf: ik heb er heel bewust voor gekozen om dat niet te doen, omdat:
a) ik heb een tweedehandsauto waar nog btw op zat gekocht, waardoor ik de btw wél mocht aftrekken in mijn bedrijf
b) het zou een bijtelling in privé geven
c) omdat ik veel naar klanten moet rijden, kan ik een heel aardig maandelijks bedrag uitkeren aan km-vergoeding aan privé, dat is belastingvrij.

Technisch gezien zou ik de btw op onderhoud en benzine voor werk-gedeelte ook kunnen aftrekken in mijn bedrijf, maar dan zou ik al die stomme bonnen moeten uitdraaien (ik tank onbemand) en ik vind het wel goed zo.
-jolijn- schreef:
07-08-2020 08:11
Qua auto in bedrijf: ik heb er heel bewust voor gekozen om dat niet te doen, omdat:
a) ik heb een tweedehandsauto waar nog btw op zat gekocht, waardoor ik de btw wél mocht aftrekken in mijn bedrijf
b) het zou een bijtelling in privé geven
c) omdat ik veel naar klanten moet rijden, kan ik een heel aardig maandelijks bedrag uitkeren aan km-vergoeding aan privé, dat is belastingvrij.

Technisch gezien zou ik de btw op onderhoud en benzine voor werk-gedeelte ook kunnen aftrekken in mijn bedrijf, maar dan zou ik al die stomme bonnen moeten uitdraaien (ik tank onbemand) en ik vind het wel goed zo.
Ja zo heb ik het ook gedaan, een auto van de zaak rijden kost alleen maar extra.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 08:07
Sta er wel achter maar ik word al depressief van de gedachte dat ik het zo saai en veilig direct allemaal wegstop.

Dus van het idee van een appartement word je depressief, maar van het idee van je geld in ETF's stoppen (waar je vervolgens ook tig jaar niet aan moet komen) raak je helemaal opgewonden? Over saai gesproken... O nee, dat is natuurlijk niet saai en veilig, wat die ETF's kunnen flink in waarde zakken. Ik weet wel waar ik depressiever van zou worden...

Waarom koop je niet gewoon een huis om zelf in te wonen?
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
07-08-2020 08:11
In welk land kun je een fatsoenlijk appartement van 30k kopen?
In de buitenwijk, is niet echt prachtig maar wel redelijk hoor. Halfuur op afstand van de de stad en centrum. Voor de rest iedereen in mijn omgeving die hiermee eigenlijk begint. Alleen vind ik het persoonlijke een saaie begin die vooral erg veilig is en niet gebaseerd is op echt veel meer geld verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
07-08-2020 08:15
Dus van het idee van een appartement word je depressief, maar van het idee van je geld in ETF's stoppen (waar je vervolgens ook tig jaar niet aan moet komen) raak je helemaal opgewonden? Over saai gesproken... O nee, dat is natuurlijk niet saai en veilig, wat die ETF's kunnen flink in waarde zakken. Ik weet wel waar ik depressiever van zou worden...

Waarom koop je niet gewoon een huis om zelf in te wonen?
Ik kan nu nog niet een huis kopen met hypotheek door de studie en is niet echt verstandig zonder vaste baan, maar eigen huis is volgens velen financiele geleerden echt geen juiste investering.

Je haalt er niet meer geld uit ofso. Je betaalt ook nog eens rente en allerlei andere kosten die je moet betalen voor de komende 30 jaar.
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 08:05
Wie zegt dat ik dat op die manier voor zou willen gaan? Beetje raar om hiervanuit te gaan. Denk dat ieder weldenkend mens een bedrijf opstart omdat het in de eerste instantie meer geld oplevert, en dat er dan meerdere voordelen uit gehaald kan worden is mooi meegenomen
Ik denk dat veel mensen een bedrijf opstarten omdat ze denken een vernieuwend idee te hebben, voor zichzelf willen werken met meer vrijheid, of omdat zou nou eenmaal een enorme passie voelen voor iets en graag een steentje bij willen dragen. Al zullen er uiteraard ook mensen zijn die het alleen maar voor het geld doen....

Ik krijg een beetje het idee TO dat je zo gefocust bent op geld, winst maken en rijk worden dat je daarbij totaal vergeet waar het leven (mijn inziens) om draait: Je tijd op de wereld op een zo gelukkige manier doorbrengen.
Those who don’t believe in magic will never find it
Zonder Corona had ik gestemd voor je droomauto maar bedenk dat ongeveer 30% van de werkende mensen nu gesponsord wordt door de overheid en we een megaschuld aan het opbouwen zijn, kortom er komt een dikke recessie aan en een massa werklozen uit de horeca, toeristenbranche en detailhandel. Dit zijn vaak mensen die een lage opleiding hebben en dus ook moeilijk weer aan de bak komen dus de kosten gaan nog verder omhoog.

Wij houden een ton achter de hand om zware klappen zo goed mogelijk op te vangen, dat is veel maar wij zijn ook ouder dus geen idee hoe lang we het daarmee moeten uitzingen. Crypto's fluctueren enorm, goud en andere edelmetalen is niet slim want die staan zo hoog dat je al door je geld heen bent als je aan een beetje spreiding wil doen. Aandelen kan interessant zijn.

Ik snap je wel, je hebt een eigen bedrijf en je succes wil je vieren met de aanschaf van spullen waar je altijd van gedroomd hebt maar je zal meer succes hebben als je je inhoudt en je geld in je BV laat zitten zodat het voortbestaan van je bedrijf een grotere kans heeft. Ik zit er misschien wel conservatief in maar ik heb liever de vrijheid van een eigen bedrijf dan een te gekke auto die steeds minder waard wordt terwijl je je geld zo hard nodig zal hebben.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen is het zo dat je niets van de staat krijgt als je nog zelf geld hebt. Dat moet je eerst opmaken. Je buurman die altijd fijn geleefd heeft en zijn geld heeft laten rollen krijgt alles gratis terwijl jij de kapitaal eerst moet opeten voordat ze jou komen helpen. Buurman is dan zielig, en jij bent de gierige vrek.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
MeisjeVanDeBuurt schreef:
07-08-2020 08:20
Je haalt er niet meer geld uit ofso. Je betaalt ook nog eens rente en allerlei andere kosten die je moet betalen voor de komende 30 jaar.
Tsja, en anders betaal je de rest van je leven huur (en servicekosten), die elk jaar hoger en hoger wordt. Maar ik heb mijn huis ook niet gekocht om er geld mee te verdienen, maar om een fijne plek te hebben om te wonen die ik helemaal naar mijn eigen zin kon maken. En doordat ik mijn hypotheek versneld heb afgelost heb ik nu bizar lage vaste lasten. Waardoor ik dus weer sneller kan sparen. Win-win-win wat mij betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven