Geld & Recht alle pijlers

Weinig spaargeld, beetje stress van

06-05-2025 16:49 194 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen/herkenning.

Door een aantal onverwacht hoge kosten in huis en de auto begin dit jaar is eigenlijk al ons spaargeld op.
We moeten helemaal opnieuw beginnen.. nu krijgen we wel binnenkort vakantie geld en belastingteruggave. Verder geen schulden ofzo.

We gaan dit jaar waarschijnlijk niet op vakantie en proberen nu zo goed mogelijk te sparen want ik vind me dit toch een verschrikkelijk ellendig gevoel. Ik let bij iedere euro die we uitgeven op en denk: kunnen we dit eigenlijk wel?

Aan onze salarissen ligt het (opzich) niet.
Het is ook geen ontzettende vetpot hoor, maar we kunnen sparen en nog wat leuke dingen ernaast doen.

Het kost gewoon tijd om weer een buffer op te bouwen maar ik merk dat ik er continue een zenuwachtig gevoel over heb. Bah.. 😔

Wie heeft dit of zoiets ook wel eens mee gemaakt?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-05-2025 19:15
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Oh joh, ik heb jaren met veel minder gedaan en van deurwaarder naar deurwaarder geleefd.
Net nu het leven ons financieel een beetje toe begint te lachen krijgt mijn vrouw kanker en mijn vader een zwaar herseninfarct, één stap vooruit, drie stappen terug.
Zo gaat dat soms in het leven.

Ik zou zeggen; tel je zegeningen!
What have we done....
Wat heftig @NBK.. veel sterkte 🌷
Mwrosa, kun je zodra jullie loon binnenkomt 10% opzij zetten?
Dan wordt dan je nieuwe buffer.

Bepaal samen bij welk bedrag je je weer comfortabel voelt.
( zodat je reparaties of vervanging van witgoed kunt opvangen)
Zodra je dit bereikt kun je met de 10% van het eerst volgende loon wat leuks gaan doen? Nachtje weg ofzo.

En daarna kun je potjes gaan maken voor bijvoorbeeld vakantie, badkamer etc.

Enn dat vakantiegeld komt nu al snel he..
Mwrosa schreef:
07-05-2025 22:42
Wat heftig @NBK.. veel sterkte 🌷

Dankjewel, komt vast ook allemaal wel weer goed :)

Het is maar om een beetje te relativeren, maak je niet te druk.
Als je wat liefde, geborgenheid en een dak boven je hoofd (met badkamer :)) hebt, ben je al een heel eind.

Kan jou het schelen hoe de babykamer of badkamer van de buren er uitziet?
What have we done....
Frost schreef:
07-05-2025 20:00
Gratis tip: Jij 4 dagen werken, je man 4 dagen werken. Verdien je extra geld en hoeft kind nog steeds maar 3 dagen naar de opvang (wel allebei een andere vrije dag kiezen dan).
Prima tip natuurlijk, waarom zou man wel fulltime kunnen werken en zij niet. Zelf werken man en ik ook beiden 4 dgn.

Maar hoe helpt dit aan meer spaargeld? Er even vanuit gaande dat ze het op 1 hoop gooien en die badkamer en keuken samen bekostigen.
Man gaat dan een dag minder werken en zij een dag meer. Dan gaan ze er financieel misschien zelfs op achteruit.
S-Groot schreef:
06-05-2025 19:51
Nou heftig hoor. Dan doe je 5 of 10 jaar langer met die keuken en badkamer zodat je niet meteen weer alles uitgeeft en de realiteit uit het oog verliest. Als je het kunt betalen om de keuken te vervangen zodra je dat wil: lekker doen. Maar doen alsof het heel erg is als dat niet kan vind ik wel wat verwend.

De tering naar de nering zetten wat mij betreft. Als jij die dingen niet kunt vervangen zonder weer op 0 te komen dan ben je te vroeg met geld uitgeven (of je moet zo willen leven, maar dat wil jij niet).
Je leeft dan gewoon op te grote voet, als je dat soort dure luxe wilt kopen. Een keuken of badkamer kan ook tweedehands of opknappen.
Voor iedereen een groene tuin
Sierlijk schreef:
07-05-2025 20:35
Weet je dat je badkamers en keukens met weinig geld leuk kunt oppimpen? Kijk maar eens op Pinterest. Een verfje en kleine aanpassingen kunnen heel veel doen.

Ben je altijd zo stresserig geweest over geld, of is het iets wat nu komt opzetten?
Hoe gingen je ouders met geld om? Zit daar misschien een oorzaak?

Verder zou ik niet zo kijken naar wat anderen hebben. Je zult altijd mensen zien die het beter hebben, dat blijft. Tevredenheid met jezelf en je gezin is een groot goed. Spullen zijn uiteindelijk maar spullen, maar dat is niet hetgene wat je gelukkig maakt.
Dat dus. Je hoeft helemaal niet alles nieuw en perfect te hebben. Ik kende ook zo’n stel, alles moest nieuw en luxe en maar klagen over geen spaargeld hebben. En mopperen dat anderen wel genoeg hebben, ja maar die maken keuzes. De meeste mensen kunnen nou eenmaal niet alles willen en kunnen. Ja op een enkeling na…
Voor iedereen een groene tuin
Mwrosa schreef:
07-05-2025 21:15
Bij ons thuis kon vroeger altijd alles en werd eig nooit over geld gepraat.. we deden de dingen gewoon. Geen overdreven luxe ofzo, dat zeker niet, maar ook absoluut geen armoede en we kwamen niks tekort.
Je zit nu toch in exact dezelfde situatie? En je ouders hadden ook tegenvallers en zullen het af en toe ook financieel lastig hebben gehad maar als kind krijg je dat gelukkig niet mee.
Mwrosa schreef:
07-05-2025 19:25
Mja das dus de vraag.
Dan zou ik moeten uitrekenen hoeveel 2 dagen extra kinderopvang kost en hoeveel toeslag we dan nog krijgen. En in hoeverre ik dan echt meer te besteden heb met die 2 dagen extra werk..
Word jij ondertussen ook niet een beetje moe van jezelf?
Voor elke oplossing/ advies dat er geboden wordt, heb jij wel weer een nieuw probleem.

En dat terwijl je geeneens een probleem hebt. Het is niet alsof je echt aan de grond leef, geen geld hebt en afhankelijk bent van de voedselbank.
GroenTuintje schreef:
08-05-2025 07:13
Dat dus. Je hoeft helemaal niet alles nieuw en perfect te hebben. Ik kende ook zo’n stel, alles moest nieuw en luxe en maar klagen over geen spaargeld hebben. En mopperen dat anderen wel genoeg hebben, ja maar die maken keuzes. De meeste mensen kunnen nou eenmaal niet alles willen en kunnen. Ja op een enkeling na…
Dat is ook wel een generatie dingetje hoor. Een of twee generaties terug werden dingen niet zo snel vervangen, laat staan alleen omdat het je smaak niet was. Een badkamer is niet per se aan vervanging toe omdat je het niet meer mooi vindt. En als je dat wel doet, heeft dat natuurlijk consequenties.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Mwrosa schreef:
07-05-2025 19:25
Mja das dus de vraag.
Dan zou ik moeten uitrekenen hoeveel 2 dagen extra kinderopvang kost en hoeveel toeslag we dan nog krijgen. En in hoeverre ik dan echt meer te besteden heb met die 2 dagen extra werk..
Dat is vooral korte termijn denken, het levert je op langere termijn juist meer op.

Waarom niet beiden 4 dagen werken?

Maar inmiddels weet je ook dat je eigenlijk geen probleem hebt, maar dat het een gevoel is.
Vervelend dat er zo aanvallend op mij gereageerd wordt.
Ik geef al aan het eens te zijn met alle oplossingen en me helemaal kan vinden in alle reacties.

4 dagen werken vind ik voor nu te veel. Dat is een persoonlijke keuze die ik maak omdat ik net moeder ben geworden.
Mogelijk in een latere fase weer.

Voor nu wil ik het graag hierbij laten. Komt vast allemaal wel weer goed
Ik vind het wel jammer dat je niet op mijn concrete tips en vragen in gaat
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Apatura2 schreef:
07-05-2025 19:34
Heb je overzicht?
Weet je hoeveel wat kost?
Heb je spaarplan? Spaarpotje?

Die spanning komt toch ergens vandaan?
Ja we hebben wel potjes, spaarplan. Maar er zit momenteel haast niks in :)
We hebben spaardoelen in de potjes ingesteld inderdaad.
nbk schreef:
07-05-2025 22:35
Oh joh, ik heb jaren met veel minder gedaan en van deurwaarder naar deurwaarder geleefd.
Net nu het leven ons financieel een beetje toe begint te lachen krijgt mijn vrouw kanker en mijn vader een zwaar herseninfarct, één stap vooruit, drie stappen terug.
Zo gaat dat soms in het leven.

Ik zou zeggen; tel je zegeningen!
Zo, dat is zwaar kut, daar kan geen spaarpot tegenop :hug:

Ik ben meermaals opnieuw begonnen. 25 jaar geleden gescheiden en met bijna geen geld en twee kinderen weer van de grond af aan gestart. Drie jaar niet op vakantie geweest en vakantiegeld en eindejaarsuitkering gespaard. Daarna mocht ik weer op vakantie van mijzelf.
Elf jaar geleden een flat gekocht en daar ging ook meer geld inzitten dan voorzien dus weer op nul begonnen.
Inmiddels weer een fijn spaarpotje. Daar mag ik eigenlijk best wat van uitgeven maar dat vind ik dus moeilijk.
Gelukkig nooit in de schulden gezeten maar ik weet dus goed hoe het voelt om geen reserves te hebben.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
nbk schreef:
07-05-2025 23:15
Dankjewel, komt vast ook allemaal wel weer goed :)

Het is maar om een beetje te relativeren, maak je niet te druk.
Als je wat liefde, geborgenheid en een dak boven je hoofd (met badkamer :)) hebt, ben je al een heel eind.

Kan jou het schelen hoe de babykamer of badkamer van de buren er uitziet?
Ja psies. Mijn badkamer is net zo oud als mijn flat, 50 jaar oud, met mosgroene wandtegeltjes en donkerbruine tegeltjes op de vloer. Met een retro-douchegordijn heb ik van de nood een deugd gemaakt. Ik heb geen aparte douche maar ik douche of zit in bad.
Tegen de tijd dat ik die badkuip niet meer in en uit kom ga ik eens nadenken over een verbouwing.

Alles doet het, geen schimmel of kapotte tegels en voor die tien minuten per dag dat ik in de badkamer doorbreng voldoet alles voorlopig prima.
Wel heb ik vorig jaar een nieuwe keuken laten zetten door Ikea. Daar ben ik heel blij mee.

Ik heb mij werkelijk nog nooit druk gemaakt over de buren.
Laat je innerlijke tokkie stralen (gepikt met toestemming van Explorista)
Mwrosa schreef:
08-05-2025 11:06
Ja we hebben wel potjes, spaarplan. Maar er zit momenteel haast niks in :)
We hebben spaardoelen in de potjes ingesteld inderdaad.
Er zit niks in omdat je het hebt gebruikt waar het voor bedoeld was. Zoals zovelen snap ik de stress ook niet omdat je op zeer korte termijn de potjes weer kan gaan vullen.
TO, je hebt je spaargeld gebruikt voor iets wat nodig was. Het is niet zo dat je het verbrast hebt aan een paar Louis Vuitton tassen.
Ik snap het gevoel van ‘ ohjee, wat er als nu een lekkage aan het dak ontstaat of de wasmachine kapot gaat’ maar einde van de maand heb je zo weer 3000 euro op je spaarrekening dus dan kan je al weer meer rust vinden.
Hier op het forum heb je mensen die vinden dat als je 2500,- netto per maand verdient je zo ongeveer aan de grond zit en mensen die vinden dat als je meer dan 1000,- per maand hebt je niet mag zeuren omdat je het heel goed hebt. Jij bepaald voor jezelf wat je belangrijk vind en hoeveel spaargeld jij prettig vind. Nu is het even 2 weken aankijken, wat meer basic eten wellicht en aan het einde van de maand rustig ademhalen en voorbouwen aan je spaargeld. Komt goed!
ach.. ik doe ook maar wat..
Krulliebollie73 schreef:
08-05-2025 19:51
TO, je hebt je spaargeld gebruikt voor iets wat nodig was. Het is niet zo dat je het verbrast hebt aan een paar Louis Vuitton tassen.
Ik snap het gevoel van ‘ ohjee, wat er als nu een lekkage aan het dak ontstaat of de wasmachine kapot gaat’ maar einde van de maand heb je zo weer 3000 euro op je spaarrekening dus dan kan je al weer meer rust vinden.
Hier op het forum heb je mensen die vinden dat als je 2500,- netto per maand verdient je zo ongeveer aan de grond zit en mensen die vinden dat als je meer dan 1000,- per maand hebt je niet mag zeuren omdat je het heel goed hebt. Jij bepaald voor jezelf wat je belangrijk vind en hoeveel spaargeld jij prettig vind. Nu is het even 2 weken aankijken, wat meer basic eten wellicht en aan het einde van de maand rustig ademhalen en voorbouwen aan je spaargeld. Komt goed!
Dit vind ik nu zo'n lieve reactie! Dankjewel 😊

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven