Werken met behoud WWB en kinderopvang dan?
maandag 10 september 2012 om 21:11
Hallo allemaal.
Ik heb een vraag en hoop dat iemand hier er een antwoord op heeft, want al googlend kom ik er niet uit; veel info is gemeentespecifiek of onduidelijk.
Kennis beweert dat het volgende kan: ze heeft een tijd in de bijstand gezeten (volgens mij ruim 2 jaar), kon (?) en wilde niet aan het werk ivm kind van onder de 5. Toen kind 5 werd moest ze wel en is aan het werk gezet met behoud van bijstand. Kennis beweert dat om deze reden ze gedurende die periode geen recht had op kinderopvangtoeslag.
Ik twijfel aan dit verhaal, is er iemand die hier iets meer van af weet / ervaring mee heeft? Vind het gek dat je aan de ene kant gestimuleerd wordt om aan het werk te gaan, maar aan de andere kant je niet net zo als "werkende" ouders zonder uitkering kinderopvangtoeslag ontvangt.
Ik heb een vraag en hoop dat iemand hier er een antwoord op heeft, want al googlend kom ik er niet uit; veel info is gemeentespecifiek of onduidelijk.
Kennis beweert dat het volgende kan: ze heeft een tijd in de bijstand gezeten (volgens mij ruim 2 jaar), kon (?) en wilde niet aan het werk ivm kind van onder de 5. Toen kind 5 werd moest ze wel en is aan het werk gezet met behoud van bijstand. Kennis beweert dat om deze reden ze gedurende die periode geen recht had op kinderopvangtoeslag.
Ik twijfel aan dit verhaal, is er iemand die hier iets meer van af weet / ervaring mee heeft? Vind het gek dat je aan de ene kant gestimuleerd wordt om aan het werk te gaan, maar aan de andere kant je niet net zo als "werkende" ouders zonder uitkering kinderopvangtoeslag ontvangt.
maandag 10 september 2012 om 21:15
Waarschijnlijk had ze een WEP plaatsing. Dit staat voor WerkErvaringsPlaats en hierbij krijg je inderdaad geen kinderopvang vergoedt. Je werkt dan onder schooltijd van de kinderen. Op die manier kun je dan toch iets van 24 uren per week maken. Ik heb dit ook gedaan. Kreeg toen wel een vergoeding voor de overblijf van mijn dochter tussen de middag op school, maar dat ook nog eens alleen omdat ik daar toen zelf op aangedrongen heb.
maandag 10 september 2012 om 21:18
maandag 10 september 2012 om 21:24
Volgens mij krijg je gewoon toeslag hoor... alleen de werkgeversbijdrage zou je dan van de gemeente vergoed moeten krijgen. De eigen bijdrage wordt vaak niet meer vergoed. De regels hiervoor kunnen wellicht per gemeente verschillen.....
http://www.belastingdiens ... ct_via_uwv_of_de_gemeente
http://www.belastingdiens ... ct_via_uwv_of_de_gemeente
maandag 10 september 2012 om 21:28
iek! thanks carrotsandpeas, maar das precies weer zo'n artikel dat ik bedoelde, het kan beide kanten op. Hoe kom ik er achter welke voorwaarde. de gemeente van mijn kennis dan heeft gesteld waardoor ze geen recht op kinderopvangtoeslag zou hebben? Heb al gekeken op hun site maar daar kan ik er niks over vinden.
maandag 10 september 2012 om 21:33
Nou zo was het niet bedoeld Suze02. Van mij had moeders direct aan het werk gemogen, dat wilde ze niet (eigen keus) dus dan deze consequentie. Feit is dat ze een bijdrage heeft gevraagd voor die kosten en ik wilde checken of het wel klopt wat ze zegt. Ze heeft nl in het verleden al een paar keer laten zien dat ze niet altijd te vertrouwen is. Ik wil het kind graag helpen, maar niet moeder belonen voor op de bank zitten.
maandag 10 september 2012 om 21:35
Als je in de bijstand zit kun je echt geen kinderopvang betalen hoor.. Zelfs overblijfgeld ging voor mij toen al moeilijk (2,50 euro per keer en dochter moest toen 3 middagen per week overblijven). Daarom heb ik op die vergoeding destijds wel stevig aangedrongen. Hadden ze zelf niet bedacht en vonden ze eerst ook nogal raar geloof ik.
maandag 10 september 2012 om 21:38
Dat begrijp ik wel Stevienicks, maar deze moeder had een keuze. Het was niet zo dat ze geen baan kon krijgen, er is er haar zelfs 1 aangeboden maar dat wilde ze niet. Ze wilde thuisblijven bij haar kind.
Prima als je dat beslist, maar naar mijn mening mag je dan ook zelf de (financiele) consequenties dragen.
Prima als je dat beslist, maar naar mijn mening mag je dan ook zelf de (financiele) consequenties dragen.
maandag 10 september 2012 om 21:45
quote:gewoonsuz schreef op 10 september 2012 @ 21:38:
Dat begrijp ik wel Stevienicks, maar deze moeder had een keuze. Het was niet zo dat ze geen baan kon krijgen, er is er haar zelfs 1 aangeboden maar dat wilde ze niet. Ze wilde thuisblijven bij haar kind.
Oh, we zijn het gewoon eens .
Ik ben stiekem enorm jaloers. Ik had ook best tot de koters vijf waren thuis willen blijven met behoud van salaris. Oh cool, dan mag ik gewoon nog twee jaar! Lekker zeg. Wanneer gaat die regel in? Ik zie het wel zitten!
Ik ben stiekem enorm jaloers. Ik had ook best tot de koters vijf waren thuis willen blijven met behoud van salaris. Oh cool, dan mag ik gewoon nog twee jaar! Lekker zeg. Wanneer gaat die regel in? Ik zie het wel zitten!
maandag 10 september 2012 om 21:47
quote:Suze02 schreef op 10 september 2012 @ 21:45:
[...]
Ik ben stiekem enorm jaloers. Ik had ook best tot de koters vijf waren thuis willen blijven met behoud van salaris. Oh cool, dan mag ik gewoon nog twee jaar! Lekker zeg. Wanneer gaat die regel in? Ik zie het wel zitten!Gheghe. Ik denk dat er ook vele papa's zijn die daar voor tekenen . Ik moest helaas ook aan de het werk toen ik alleen kwam te staan. Dat hield in den beginne 40 uur per week in. Maar...eigen centjes, hard voor gewerkt. Maar lang niet makkelijk altijd.
[...]
Ik ben stiekem enorm jaloers. Ik had ook best tot de koters vijf waren thuis willen blijven met behoud van salaris. Oh cool, dan mag ik gewoon nog twee jaar! Lekker zeg. Wanneer gaat die regel in? Ik zie het wel zitten!Gheghe. Ik denk dat er ook vele papa's zijn die daar voor tekenen . Ik moest helaas ook aan de het werk toen ik alleen kwam te staan. Dat hield in den beginne 40 uur per week in. Maar...eigen centjes, hard voor gewerkt. Maar lang niet makkelijk altijd.
maandag 10 september 2012 om 21:50
quote:gewoonsuz schreef op 10 september 2012 @ 21:45:
Ehm ik denk dat ik je niet helemaal volg. Eerder genoemde vrouw betreft een kennis, geen vriendin. En wat maakt mij een "lekkere" vriendin dan? Waar baseer je dat op?
Je haalt hier iemand vreselijk over de hekel, hoogstwaarschijnlijk iemand waar je in het gezicht vriendelijk tegen glimlacht.
Sop en kool en zo.
Ehm ik denk dat ik je niet helemaal volg. Eerder genoemde vrouw betreft een kennis, geen vriendin. En wat maakt mij een "lekkere" vriendin dan? Waar baseer je dat op?
Je haalt hier iemand vreselijk over de hekel, hoogstwaarschijnlijk iemand waar je in het gezicht vriendelijk tegen glimlacht.
Sop en kool en zo.
maandag 10 september 2012 om 21:53
quote:Cateautje schreef op 10 september 2012 @ 21:50:
[...]
Sop en kool en zo.Niet echt eigenlijk. Ik leg wat feiten neer. Persoon in kwestie weet hoe ik erover denk, ook dat ik twijfel aan haar eerlijkheid. Ik zie hier eigenlijk niks verkeerds in, win alleen maar advies in en loop niemand de grond in te trappen. Ze is een goede moeder en zoals ik al eerder aangaf, ik wil het kind graag helpen. Moeder pakt de zaken alleen niet zo handig aan.
[...]
Sop en kool en zo.Niet echt eigenlijk. Ik leg wat feiten neer. Persoon in kwestie weet hoe ik erover denk, ook dat ik twijfel aan haar eerlijkheid. Ik zie hier eigenlijk niks verkeerds in, win alleen maar advies in en loop niemand de grond in te trappen. Ze is een goede moeder en zoals ik al eerder aangaf, ik wil het kind graag helpen. Moeder pakt de zaken alleen niet zo handig aan.
maandag 10 september 2012 om 21:54
quote:gewoonsuz schreef op 10 september 2012 @ 21:53:
[...]
Niet echt eigenlijk. Ik leg wat feiten neer. Persoon in kwestie weet hoe ik erover denk, ook dat ik twijfel aan haar eerlijkheid. Ik zie hier eigenlijk niks verkeerds in, win alleen maar advies in en loop niemand de grond in te trappen. Ze is een goede moeder en zoals ik al eerder aangaf, ik wil het kind graag helpen. Moeder pakt de zaken alleen niet zo handig aan.Dat zijn hele andere woorden dan hier boven staan, desalniettemin.
[...]
Niet echt eigenlijk. Ik leg wat feiten neer. Persoon in kwestie weet hoe ik erover denk, ook dat ik twijfel aan haar eerlijkheid. Ik zie hier eigenlijk niks verkeerds in, win alleen maar advies in en loop niemand de grond in te trappen. Ze is een goede moeder en zoals ik al eerder aangaf, ik wil het kind graag helpen. Moeder pakt de zaken alleen niet zo handig aan.Dat zijn hele andere woorden dan hier boven staan, desalniettemin.
maandag 10 september 2012 om 22:03
Ik veroordeel eigenlijk niemand. De feiten :
- ze heeft niet gewerkt, omdat ze dat niet wilde terwijl ze de mogelijkheid wel had
- ze heeft een aantal foute beslissen gemaakt, waardoor haar betrouwbaarheid te betwijfelen is, dus ook of haar verhaal klopt
- ze heeft gevraagd om financiele hulp
- ze is een goede moeder
- ik twijfel aan het verhaal
- ik vraag of er mensen zijn die er meer van weten
- ik ben van mening dat als je zulke keuzes maakt, je op moet draaien voor de gevolgen.
- ik ben hier ook open en eerlijk naar haar toe over geweest en dat begreep ze
Dat kan toch allemaal prima samen en vat toch goed samen wat ik hierboven benoemd heb? Zonder veroordelen, alleen een opsomming van feiten.
- ze heeft niet gewerkt, omdat ze dat niet wilde terwijl ze de mogelijkheid wel had
- ze heeft een aantal foute beslissen gemaakt, waardoor haar betrouwbaarheid te betwijfelen is, dus ook of haar verhaal klopt
- ze heeft gevraagd om financiele hulp
- ze is een goede moeder
- ik twijfel aan het verhaal
- ik vraag of er mensen zijn die er meer van weten
- ik ben van mening dat als je zulke keuzes maakt, je op moet draaien voor de gevolgen.
- ik ben hier ook open en eerlijk naar haar toe over geweest en dat begreep ze
Dat kan toch allemaal prima samen en vat toch goed samen wat ik hierboven benoemd heb? Zonder veroordelen, alleen een opsomming van feiten.
maandag 10 september 2012 om 22:08
Ik heb gevraagd of ik alsjeblieeeeft stage mag lopen omdat ik schijtziek wordt van thuiszitten. Dat mag, met behoud van uitkering. Maar, ik heb nog steeds geen recht op kinderopvang. Gelukkig heb ik schatten van (schoon)ouders en zijn ze daar drie dagen per week onder de panne de komende drie maanden.