Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft de meeste rechten in de schoolvakanties?

17-08-2025 14:17 689 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Altijd een leuke discussie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Oh, het is n.a.v. een ander topic.
Ik vind iedereen evenveel rechten. Maar als er een tekort onstaat, doordat teveel mensen in dezelfde periode op vakantie gaan ( en het bedrijf daardoor niet goed kan functioneren), dan moeten de mensen die het laatst vakantie hebben aangevraagd deze verplaatsen.
milestone wijzigde dit bericht op 17-08-2025 16:17
1.18% gewijzigd
huismuis
Suus schreef:
17-08-2025 16:09
Maar als mensen zonder kinderen ook graag in die periode vakantie willen waardoor jij dat een jaar niet kunt hebben, wat doe je dan?
Het kan toch niet zo zijn dat jij altijd voorrang hebt omdat je kinderen hebt?

Mijn ervaring is dat als je in een leuk team werkt, men altijd wel rekening wil houden met de mensen met kinderen. Maar als een collega zegt dat ze altijd in een bepaalde periode vakantie moet omdat ze niet op een andere tijd kan omdat ze kinderen heeft, dat wordt niet geaccepteerd. Logisch ook. Iedereen heeft dezelfde rechten.
Ik zeg nergens dat ik voorrang moet hebben. Zeker niet. Ik zeg wel dat ik het soms lastig vind, juist omdat je als ouder geen enkele keus hebt in wanneer je kinderen vakantie hebben. Zo is het systeem nou eenmaal, maar lastig is het
Nogevendit schreef:
17-08-2025 16:15
Hoe zie jij dan voor je hoe een ziek kind opgevangen moet worden?
Ook de vader kan dat eens op zich nemen bijvoorbeeld en ziek melden is sowieso not done, dat jij of je partner bij je kind moet zijn dat ziek is zal vaak heel logisch zijn, maar dat is geen ziekmelding maar een vrije dag opnemen.
Where is my mind?
Nogevendit schreef:
17-08-2025 16:15
Hoe zie jij dan voor je hoe een ziek kind opgevangen moet worden?
Vraag ik me ook af. En als die moeders allemaal thuis zouden blijven ipv werken is dat natuurlijk ook weer niet goed.
SurferRosa schreef:
17-08-2025 16:17
Ook de vader kan dat eens op zich nemen bijvoorbeeld en ziek melden is sowieso not done, dat jij of je partner bij je kind moet zijn dat ziek is zal vaak heel logisch zijn, maar dat is geen ziekmelding maar een vrije dag opnemen.
En als vader niet in beeld is?
Papegaai schreef:
17-08-2025 15:51
Ik heb als werknemer met schoolgaande kinderen nog nooit gedacht dat ik meer rechten zou hebben in vakanties. Ik vind het hele systeem van 6 weken zomervakantie ook onzin, want te lang voor kinderen en onhandig in een team.
Wij komen er altijd uit onderling, de collega's zonder schoolgaande kinderen vinden het fijn om buiten de schoolvakantie te gaan.
Ook al zou ik buiten de vakanties om willen, het kan simpelweg niet dus als werknemer met schoolgaande kinderen heb je toch een soort van onuitgesproken voorrecht ofzo?

Ik zou het heerlijk vinden als de zomervakantie maar 4 weken duurt en die andere 2 weken flexibel op te nemen zijn door het jaar heen.
Op enkele scholen is er nu een pilot waarbij de school niet vasthoud aan de vaste schoolvakanties maar dat de vakanties in overleg met ouders en kind gaan. Denk niet dat dat overal goed werkt en dat kinderen dan wellicht teveel op juist te weinig vrij hebben maar het is wel ideaal voor mensen die het bijvoorbeeld qua werk vooral van de zomer moeten hebben en het dus niet handig is dat de kinderen dan juist 6 weken vrij zijn. 2 weken is ook makkelijker op te vangen dan 6. Ken ook mensen die, vaak met toestemming van school, wat eerder of later met kind op vakantie gaan i.v.m. baan van ouders of omdat het echt honderden euro's scheelt.

https://youtu.be/pYzyS6xH9BE?si=c201BSxrJ1-42ODg
graze wijzigde dit bericht op 17-08-2025 16:18
1.78% gewijzigd
patchouli_ schreef:
17-08-2025 16:08
Welk nadeel? De zomer duurt 12 weken. 6 daarvan zijn schoolvakantie weken. Het is niet dat je niet in de zomer op vakantie kan toch?

Je hebt 41 weken die geen schoolvakantie zijn, waarin je vakantie op kunt nemen, in ieder seizoen. Ik zie het nadeel/benadelen niet.
Daar zijn al meerdere voorbeelden van gegeven in dit topic.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
17-08-2025 16:17
Hoe weet jij dan of een collega zich ziek gemeld heeft terwijl/omdat haar kind ziek was?
GeweldigWeer schreef:
17-08-2025 16:06
De vanzelfsprekendheid dat als een kind ziek is en (met name vaak de moeders) collega’s ook niet naar het werk komen of zichzelf ook maar ziekmelden, want ja, geen achtervang. Zeker nu 1 op de 3 relaties sneuvelen en papa’s absoluut niet zomaar vrij kunnen nemen. :bonk:

De grootste irritatie is inderdaad de vanzelfsprekendheid die men denkt te hebben op dat ‘recht’, want kinderen……
Heb je liever dat ze het kind meenemen naar kantoor? Op een matje onder het bureau.

Het is verboden kinderen alleen thuis te laten, wat zou volgens jou een oplossing zijn?
Nogevendit schreef:
17-08-2025 16:18
En als vader niet in beeld is?

Vind jij het dan normaal dat een collega jouw dienst moet invullen omdat jij thuis blijft?

Stel je werkt in de zorg waar er altijd iemand op de groep moet staan en een collega heeft een dag vrij en die heeft die dag plannen die wordt 's ochtends gebeld omdat een collega met een ziek kind thuis blijft, vind jij dat dan normaal dat die collega haar dagje uit op moet geven?
Bij ons heeft in de schoolvakanties vrijnemen juist de voorkeur en hebben we eerder in september een probleem omdat dan de collega's zonder kinderen allemaal willen gaan. (Klein team, 7 mensen)
Zebra tussen de paarden
Hotgirlsummer schreef:
17-08-2025 16:18
Hoe weet jij dan of een collega zich ziek gemeld heeft terwijl/omdat haar kind ziek was?
Nou, in het verleden enkele keren meegemaakt dat diegene precies op die manier de melding deed: ‘ik meld me ziek, want mijn kind is ziek’.
Where is my mind?
Suus schreef:
17-08-2025 16:20
Vind jij het dan normaal dat een collega jouw dienst moet invullen omdat jij thuis blijft?

Stel je werkt in de zorg waar er altijd iemand op de groep moet staan en een collega heeft een dag vrij en die heeft die dag plannen die wordt 's ochtends gebeld omdat een collega met een ziek kind thuis blijft, vind jij dat dan normaal dat die collega haar dagje uit op moet geven?
Jij vindt het normaal om een ziek kind alleen thuis te laten? Verder is het de taak van de werkgever om dit op te lossen en niet degene die al vrij was.
GeweldigWeer schreef:
Bleef het maar enkel bij de zomervakantie bij mensen met kinderen, waarbij ik het absoluut eens ben met diegenen die vinden dat iedereen evenveel rechten heeft!

De vanzelfsprekendheid dat als een kind ziek is en (met name vaak de moeders) collega’s ook niet naar het werk komen of zichzelf ook maar ziekmelden, want ja, geen achtervang. Zeker nu 1 op de 3 relaties sneuvelen en papa’s absoluut niet zomaar vrij kunnen nemen. :bonk:

De grootste irritatie is inderdaad de vanzelfsprekendheid die men denkt te hebben op dat ‘recht’, want kinderen……
Het recht op zorgverlof is gewoon wettelijk geregeld. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar het is de uitkomst van een democratisch proces dat je voor zieke dierbaren moet kunnen zorgen.

Als jouw dierbare anders dan een kind acute zorg nodig heeft en jij de enige bent die dat kunt leveren, zeg je dan ook, nee ik heb wel wettelijk recht om nu te gaan zorgen voor mijn dierbare, maar ik vind werken belangrijker, dus die persoon blijft maar lekker gewond en wel liggen waar ie ligt tot ik een keer klaar ben met werken.

Ik mag hopen van niet.
Nogevendit schreef:
17-08-2025 16:23
Jij vindt het normaal om een ziek kind alleen thuis te laten? Verder is het de taak van de werkgever om dit op te lossen en niet degene die al vrij was.
Het is ook het probleem van de werkgever, maar iemand zal moeten werken die dag. Dat weet jij ook.

Ik vind het normaal dat je als je kinderen hebt, je zelf voor een oplossing zorgt. Jouw probleem moet niet het probleem worden van je collega's of werkgever. Jij werkt en hebt kinderen, dan ben je zelf verantwoordelijk voor.

En meestal is het zo dat als je in een leuk team werkt, dat je elkaar steunt. Maar het moet niet zo zijn dat een collega jouw problemen moet oplossen.
Suus schreef:
17-08-2025 16:25
Ik vind het normaal dat je als je kinderen hebt, je zelf voor een oplossing zorgt. Jouw probleem moet niet het probleem worden van je collega's of werkgever. Jij werkt en hebt kinderen, dan ben je zelf verantwoordelijk voor.
Maar wat zou een oplossing zijn dan?

Hoe vaak heb jij zelf zieke kinderen van je familie of vrienden verzorgt, zodat zij konden werken?
SurferRosa schreef:
17-08-2025 16:22
Nou, in het verleden enkele keren meegemaakt dat diegene precies op die manier de melding deed: ‘ik meld me ziek, want mijn kind is ziek’.
En dat werd geaccepteerd? Bijzonder. Dan moet je bij de leidinggevende/organisatie zelf zijn.
Suus schreef:
Het is ook het probleem van de werkgever, maar iemand zal moeten werken die dag. Dat weet jij ook.

En meestal is het zo dat als je in een leuk team werkt, dat je elkaar steunt. Maar het moet niet zo zijn dat een collega jouw problemen moet oplossen.
Dus als jouw partner in het ziekenhuis beland en jouw collega heeft op die dag een uitje gepland dan kom jij ook gewoon werken?
GeweldigWeer schreef:
Bleef het maar enkel bij de zomervakantie bij mensen met kinderen, waarbij ik het absoluut eens ben met diegenen die vinden dat iedereen evenveel rechten heeft!

Ik heb eens gehad dat een collega last minute 2 weken vrij/verlof moest hebben want kind ziek, kon niet naar opa/oma, de vader kon geen vrij krijgen etc. Moest er aan een collega gevraagd worden of die een paar dagen extra kon werken. En die collega flikte het ook om te zeggen; "Mijn dochter heeft vrijdag studiedag dus dan kan ik niet komen want mijn moeder kan niet oppassen.". Die collega had verder helemaal geen netwerk dus ging ook wel eens om 3 uur naar huis i.p.v. 5 omdat kind niet alleen thuis kon blijven en oma weg moest. Collega's en de leidinggevende hebben wel eens gevraagd of haar man echt niet ook een keer vrij kon regelen maar nee... En ze deed voornamelijk werk wat maar 3 collega's kende dus die andere 2 waren steeds de pineut.
Hotgirlsummer schreef:
17-08-2025 16:30
En dat werd geaccepteerd? Bijzonder.
Nee natuurlijk niet, maar ik vind het nogal wat dat men het überhaupt probeert en dan dus idd boos wordt als dat niet kan.
Er bestaat zorgverlof (dat is niet onbeperkt) en anders een verlofdag.
Where is my mind?
Suus schreef:

Nogmaals, iedereen heeft wettelijk recht op calamiteitenverlof of zorgverlof. Dat is niet voor niks.

Als je zelf ziek bent dan moet ie werlgever het ook oplossen. Of had je dan maar geen mens moeten worden ofzo. Medewerkers en hun dierbaren kunnen nu eenmaal ziek worden. Het is allemaal wat.
Lees in dat andere topic:
Ik vind het altijd zo idioot dat de kinderlozen min of meer verplicht maar buiten het hoogseizoen moeten gaan! Dan heb je echt een heel ander soort vakantie
.

Maar ik vond dat vroeger als kinderloze altijd juist heerlijk. En mijn ervaring was dat iedereen die geen partner had in de bouw of het onderwijs dat ook juist zo fijn vond. Om dus wél buiten de zomervakantie weg te kunnen gaan. Degenen die redelijk dichtbij huis bleven dan meestal wel in juni of september, soms ook echt direct voor of na die zomervakanties van de schoolgaande kinderen.

Ach en wie heeft het meeste recht? Behandel dit gewoon een beetje sympathiek en met begrip. Het is zowel logisch dat een gezin met kinderen die weken in de zomer wil hebben als dat iemand anders zonder kinderen dat om welke reden ook wel een keer wil. Luister naar elkaar en zorg dat je er uitkomt.

Hier is het meestal nooit zo'n probleem. Wel wil ik bij voorkeur nooit meteen al de eerste of laatste week van de zomervakantie weg zijn. Best vrij opnemen (fijn zelfs) maar nergens naartoe. Alleen in de middelste weken vaak wel fijn om 1 of 2 weken erop uit te trekken.
dala wijzigde dit bericht op 17-08-2025 16:40
0.61% gewijzigd
Een van de redenen voor mij om voor mezelf te beginnen, nooit meer gezeur over wanneer ik (als kinderloze) vakantie op kon nemen en hoeveel weken ik had per jaar.

Nu is bedrijf 3 weken dicht in de zomer, en 1 tot 2 weken met kerst (maar net hoe kerst valt). En die 3 weken zomervakantie die worden gepland in overleg met degenen die in dezelfde categorie lesgeeft. De motorinstructeur kan zelf plannen, maar geen 3 weken in hoogseizoen omdat dat juist de drukste tijd is voor motorrijlessen. Dus dan max 2 weken. En de parttime instructeur voor automaat plant zelf zijn vakantie.

Gelukkig nooit problemen gehad op deze manier.

Ikzelf houd wel rekening met mensen met kinderen, maar ik vind niet dat zij meer rechten hebben dan mensen zonder kinderen. Ik merkte altijd wel dat in normaal overleg met respect voor elkaars wensen, het altijd wel lukte om iedereens wensen tegemoet te komen. Maar als iemand gelijk begint met "ik heb er recht op want ..." dan staan anderen ook met hun hakken in het zand.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Nogevendit schreef:
17-08-2025 16:23

Ja want zo'n werkgever heeft natuurlijk een boekje vol met mensen die hij achter de hand heeft om last minute 1 of 2 dagen in te komen vallen...

Nee een ziek kind laat je natuurlijk niet alleen thuis, en weinig werkgevers die zoiets zouden weigeren als het zou mogen. Maar in 1e instantie is het wel de taak van de ouder om zelf een oplossing te bedenken alvorens zijn probleem neer te leggen bij collegas of werkgever.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
17-08-2025 16:40
Ja want zo'n werkgever heeft natuurlijk een boekje vol met mensen die hij achter de hand heeft om last minute 1 of 2 dagen in te komen vallen...

Nee een ziek kind laat je natuurlijk niet alleen thuis, en weinig werkgevers die zoiets zouden weigeren als het zou mogen. Maar in 1e instantie is het wel de taak van de ouder om zelf een oplossing te bedenken alvorens zijn probleem neer te leggen bij collegas of werkgever.
Ik denk ook dat het vooral een probleem is als een kind ziek is door de besmettelijkheid. Bij andere redenen is het als ik naar mezelf kijk nog wel mogelijk om oppas te regelen. Maar ik ben ook zzp’er geworden, mede om de reden dat er vaker iemand thuis moest zijn om de kinderen op te vangen dan ik in eerste instantie verwacht had.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven