Geld & Recht alle pijlers

Wie schiet de rekening voor?

28-05-2025 19:52 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er etiquette voor wie de rekening pakt bij een restaurant als je met collega’s gaat eten? Ik was met twee collega’s onderweg dus we kunnen declareren, een directe collega en onze leidinggevende. Het restaurant had op de kaart vermeld dat rekeningen niet gesplitst kunnen worden, prima om dat vooraf te melden. Bij de kassa stonden beide heren wat te dralen met hun pinpas, dus ik heb maar afgerekend. Leidinggevende heeft direct mijn tikkie betaald, de andere collega zal ik volgende week nog een keer aan zijn jasje moeten trekken (hij zet zijn telefoon uit op vrije dagen en is sowieso niet de vlotste). Dat is ook precies de reden dat ik ook niet graag voorschiet :)
Dus wat is logisch? Betaalt de oudste, de leidinggevende, de meestverdienende?
Renske schreef:
31-05-2025 10:10
Misschien lees ik het verkeerd, maar vlgs mij zie jij de LG als hoogste in rang? Dat valt niet samen natuurlijk, bij hoogste in rang denk ik niet aan een LG.
Hoogste in rang binnen het gezelschap waarmee je eet, lijkt me. Dat is in TO's geval de leidinggevende, en in het voorbeeld ook

Ik vind dat ook logisch als je met z'n drieën ergens eet en de leidinggevende kan direct de bon indienen. Al mijn (vorige) leidinggevenden doen/deden dit ook zonder dat het überhaupt een vraag wordt/werd. In TO's geval ,waar ieder voor zich moet declareren en ook iedereen hun deel moet betalen, zou ik dat zelf niet meteen automatisch de enige logische route vinden. Dan is het meer voor mij hoe het uitkomt
Liv8 schreef:
31-05-2025 10:37
Hoogste in rang binnen het gezelschap waarmee je eet, lijkt me. Dat is in TO's geval de leidinggevende, en in het voorbeeld ook

Ik vind dat ook logisch als je met z'n drieën ergens eet en de leidinggevende kan direct de bon indienen. Al mijn (vorige) leidinggevenden doen/deden dit ook zonder dat het überhaupt een vraag wordt/werd. In TO's geval ,waar ieder voor zich moet declareren en ook iedereen hun deel moet betalen, zou ik dat zelf niet meteen automatisch de enige logische route vinden. Dan is het meer voor mij hoe het uitkomt
Oh, dan verklaart dat mijn verwarring. Voor mij is de lg niet automatisch de hoogste in rang (en wellicht is dat in meer organisaties zo). En kan ik uit de OP dus niet halen wie dat dan moge zijn, misschien is TO wel de hoogste in rang.

Neemt niet weg dat ik vind dat de lg moet betalen, aangezien de lg ook de toegang heeft tot alle declaratiesystemen ed.
Renske schreef:
31-05-2025 10:44
Oh, dan verklaart dat mijn verwarring. Voor mij is de lg niet automatisch de hoogste in rang (en wellicht is dat in meer organisaties zo). En kan ik uit de OP dus niet halen wie dat dan moge zijn, misschien is TO wel de hoogste in rang.

Neemt niet weg dat ik vind dat de lg moet betalen, aangezien de lg ook de toegang heeft tot alle declaratiesystemen ed.
Degene aan wie je rapporteert dan. Bij mij heet het ook niet letterlijk “leidinggevende”, maar je valt toch altijd onder iemand anders binnen een organisatie.
Werkgerelateerd? Dan de leidinggevende. Ook als het een lunch/kop koffie onderweg is, vind ik dat de leidinggevende moet voorschieten. Ook al ben je geen leidinggevende van de andere aanwezigen trouwens. Dus als ik onderweg ga met een collega uit een ander team en we lunchen voor een klant-afspraak, betaal ik ook.

Ik ga ook wel eens met collega's privé iets doen. Ik zit me nu af te vragen of jullie vinden dat ik als leidinggevende ook dan altijd moet voorschieten?

Bv. we gaan met een groepje bowlen, ik ben als enige leidinggevende, maar twee andere collega's hebben ook al lang een stabiele baan en stabiele woonsituatie. De ene keer schiet één van hen voor, de andere keer ik, ook afhankelijk van wie bijvoorbeeld het langst blijft hangen. Of, grijzer gebied, even op een gewone werkdag een broodje halen met een collega uit mijn team, één van de twee betaalt, dat kan ik zijn maar ook die ander.

Vinden jullie dat dat ok is of vinden jullie dat ik het eigenlijk zou moeten doen?
pina schreef:
31-05-2025 10:55
Degene aan wie je rapporteert dan. Bij mij heet het ook niet letterlijk “leidinggevende”, maar je valt toch altijd onder iemand anders binnen een organisatie.
Snap ik, maar ik zie die persoon niet als de hoogste in rang.

En misschien is de (mijn) lg dat wel hoor, vind ik prima verder maar had er alleen nooit zo naar gekeken.
Fiorah schreef:
31-05-2025 11:04
Werkgerelateerd? Dan de leidinggevende. Ook als het een lunch/kop koffie onderweg is, vind ik dat de leidinggevende moet voorschieten. Ook al ben je geen leidinggevende van de andere aanwezigen trouwens. Dus als ik onderweg ga met een collega uit een ander team en we lunchen voor een klant-afspraak, betaal ik ook.

Ik ga ook wel eens met collega's privé iets doen. Ik zit me nu af te vragen of jullie vinden dat ik als leidinggevende ook dan altijd moet voorschieten?

Bv. we gaan met een groepje bowlen, ik ben als enige leidinggevende, maar twee andere collega's hebben ook al lang een stabiele baan en stabiele woonsituatie. De ene keer schiet één van hen voor, de andere keer ik, ook afhankelijk van wie bijvoorbeeld het langst blijft hangen. Of, grijzer gebied, even op een gewone werkdag een broodje halen met een collega uit mijn team, één van de twee betaalt, dat kan ik zijn maar ook die ander.

Vinden jullie dat dat ok is of vinden jullie dat ik het eigenlijk zou moeten doen?
Nee, want privé.
Renske schreef:
31-05-2025 10:44

In de hiërarchie is mijn leidinggevende hoger (dan ik), maar we werken bij een uniformdienst en als je naar onze strepen en sterren kijkt, heb ik er meer.
Dubbel
Fiorah schreef:
31-05-2025 11:04

Nee ik vind niet dat jij degene moet zijn die voorschiet in privé situaties. Ook niet als je tussendoor gewoon even een broodje haalt. Voor mij is het denk ik een beetje dat zodra het om 'voorschieten' (versus declareren) gaat, iedereen gelijkwaardig is. Iedereen betaalt uiteindelijk zijn eigen deel voor het broodje of voor het bowlen, dus dan is iedereen even verantwoordelijk voor de rekening. Dat vind ik anders dan wanneer je als leidinggevende de hele rekening kan declareren en de medewerker dus ook geen betaling hoeft te doen. En als jij als leidinggevende die zakelijke lunch niet kan declareren, dus ook dan aan het voorschieten bent, zal ik ook niet van je verwachten dat jij telkens de rekening pakt, alleen maar omdat je een leidinggevende bent. Dus dan is ongeveer om de beurt ook prima voor mij. Kop koffie zou ik om de beurt trakteren, niet zo zeer voorschieten.
Wissewis schreef:
28-05-2025 19:57
Degene met het hoogste loon.
Dat hoeft niet persé de leidinggevende te zijn, als die bijvoorbeeld nog niet lang in dienst is.
Oneens. Rouleren met betalen. Hoger loon betekent niet dat je voor anderen moet betalen.
Declareren jullie afzonderlijk? Anders zou lg moeten betalen en declareren.
Zo niet, onbetwist in dit geval.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven