Geld & Recht alle pijlers

Wil geen executeur en erfgenaam meer zijn

19-12-2011 15:54 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er recent achter gekomen dat ik nog altijd de executeur testamentair en enige erfgenaam ben in het testament van mijn ex partner (relatie reeds 3 jaar afgelopen) waar ik overigens niet mee samen leefde. Deze meneer is bepaald een hoofdstuk uit mijn leven dat ik wil vergeten, hij komt om in de schulden en gebruikt drugs. Hoe kom ik van deze 'erfenis' af, ik wil uit het testament? Ik begrijp dat per 1 januari 2012 een wetswijziging komt m.b.t. het executeurschap? Kan ik al tijdens zijn leven een akte van verwerping laten opstellen?
Ja, maar dat heeft te maken met de erfbelasting. Aangezien er schulden zijn, zal er geen aanslag worden opgelegd (er valt immers niks te halen ) De executeur is vanaf die datum verplicht om altijd aangifte te doen bij de belastingdienst. Als erfgenaam kan je een nalatenschap verwerpen maar dat kan alleen maar als de persoon in kwestie is overleden.
Dat is naar mijn idee echt zo'n vraag wat je bij een notaris of advocaat moet stellen.

Ga eens langs de sociale raadslieden in je gemeente voor advies.( Geen idee of het tegenwoordig anders heet)
Het executeurschap kun je weigeren blijkt hieruit en het verkrijgen van een erfenis ook. Ik zou het dus rustig zo laten en na zijn dood de verantwoordelijkheid en de erfenis weigeren.
U bent niet verplicht de rol van executeur op u te nemen

http://www.notaris.nl/uw-taken-als-executeur
quote:Thekla schreef op 19 december 2011 @ 16:00:

Het executeurschap kun je weigeren blijkt hieruit en het verkrijgen van een erfenis ook. Ik zou het dus rustig zo laten en na zijn dood de verantwoordelijkheid en de erfenis weigeren.Ik zou even bij het juridisch loket of een notaris informeren hoe je hier nu al vanaf kunt. Verwerpen van een erfenis kost namelijk geld: er moet een akte van verwerping worden opgesteld en de weigering loopt dan via de rechtbank. Als je er nu gratis vanaf kunt lijkt me dat fijner.
Ja klopt, verwerpen van een erfenis kost ongeveer 130 euro en moet bij de rechtbank. Ik zou er nu vanaf proberen te komen..
Afkomen kan je alleen door je expartner te vragen een nieuw testament te laten opstellen. Dat kost hem weer geldt, en dat zal m waarschijnlijk ook niet worden.

Erfenis kun je verwerpen, executeurschap kan geweigerd.

Veel risico loop je dus niet op financieel gebied.
In de meeste testamenten die tijdens een relatie zijn gemaakt is opgenomen dat ze van rechtswege eindigen als de relatie eindigt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven