Wil geen executeur en erfgenaam meer zijn
maandag 19 december 2011 om 15:54
Ik ben er recent achter gekomen dat ik nog altijd de executeur testamentair en enige erfgenaam ben in het testament van mijn ex partner (relatie reeds 3 jaar afgelopen) waar ik overigens niet mee samen leefde. Deze meneer is bepaald een hoofdstuk uit mijn leven dat ik wil vergeten, hij komt om in de schulden en gebruikt drugs. Hoe kom ik van deze 'erfenis' af, ik wil uit het testament? Ik begrijp dat per 1 januari 2012 een wetswijziging komt m.b.t. het executeurschap? Kan ik al tijdens zijn leven een akte van verwerping laten opstellen?
maandag 19 december 2011 om 15:58
Ja, maar dat heeft te maken met de erfbelasting. Aangezien er schulden zijn, zal er geen aanslag worden opgelegd (er valt immers niks te halen ) De executeur is vanaf die datum verplicht om altijd aangifte te doen bij de belastingdienst. Als erfgenaam kan je een nalatenschap verwerpen maar dat kan alleen maar als de persoon in kwestie is overleden.

maandag 19 december 2011 om 16:03
U bent niet verplicht de rol van executeur op u te nemen
http://www.notaris.nl/uw-taken-als-executeur
http://www.notaris.nl/uw-taken-als-executeur
maandag 19 december 2011 om 16:13
quote:Thekla schreef op 19 december 2011 @ 16:00:
Het executeurschap kun je weigeren blijkt hieruit en het verkrijgen van een erfenis ook. Ik zou het dus rustig zo laten en na zijn dood de verantwoordelijkheid en de erfenis weigeren.Ik zou even bij het juridisch loket of een notaris informeren hoe je hier nu al vanaf kunt. Verwerpen van een erfenis kost namelijk geld: er moet een akte van verwerping worden opgesteld en de weigering loopt dan via de rechtbank. Als je er nu gratis vanaf kunt lijkt me dat fijner.
Het executeurschap kun je weigeren blijkt hieruit en het verkrijgen van een erfenis ook. Ik zou het dus rustig zo laten en na zijn dood de verantwoordelijkheid en de erfenis weigeren.Ik zou even bij het juridisch loket of een notaris informeren hoe je hier nu al vanaf kunt. Verwerpen van een erfenis kost namelijk geld: er moet een akte van verwerping worden opgesteld en de weigering loopt dan via de rechtbank. Als je er nu gratis vanaf kunt lijkt me dat fijner.
maandag 19 december 2011 om 21:48