Geld & Recht alle pijlers

Winkeldiefstal: melden?

26-10-2021 21:59 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond :) Even een topic om te peilen wat jullie zouden hebben gedaan…

Vanavond was ik nog even in de lokale Jumbo voor een paar kleine boodschappen. Het was er erg rustig. Terwijl ik in een schap stond te kijken, liep er een man het pad in met een mandje aan zijn arm. Vervuilde jas, zwarte slobberige trainingsbroek, nare geur om hem heen, voorovergebogen houding. Hij had vier grote blikken bier in zijn mandje en een zak witte broodjes. Hij liep me voorbij, draaide toen weer om en terwijl hij me rechtstreeks aan bleef kijken, stopte (propte) hij de zak witte broodjes in zijn broek (niet in een broekzak of zo, maar echt in zijn broek).

Ik was perplex en reageerde vanuit instinct dus ik zei: “Wat doe jij nou joh?” Daarop kwam hij dreigend dichtbij me staan en zei/riep: “Ga maar zeggen dan! Ga maar zeggen! Ga de politie maar bellen! Probeer maar! Kijk maar wat er dan gebeurt!” Met grote armgebaren. Vervolgens liep hij mopperend weg (kon hem niet meer verstaan). Ik vond het best intimiderend en stond echt in dubio. Aan de ene kant: ik heb daar niks mee te maken (en ik moest daarna nog in m’n eentje naar de auto lopen in een donkere straat). Aan de andere kant: dit is gewoon winkeldiefstal.

Na een paar seconden bedenktijd heb ik het toch maar bij een medewerker aangegeven. Die gaf aan: “Tsja, daar kunnen we niet zo veel mee. Maar bedankt voor het doorgeven.” Vervolgens was ik wel erg onrustig bij het afrekenen en naar de auto lopen, zag het echt niet zitten om die man nogmaals tegen het lijf te lopen om zo’n stomme zak witte broodjes…

Wat zouden jullie doen? Ik heb ‘m wat breder getrokken en er een polletje van gemaakt.

Als ik (als klant) getuige ben van winkeldiefstal…

Totaal aantal stemmen: 153

… dan zeg ik daar niks van. (15%)
… dan meld ik dat bij iemand die bij de winkel werkt. (76%)
… dan confronteer ik de dief zelf. (5%)
… iets anders. (4%)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-10-2021 09:44
Je hebt het gemeld, prima gedaan. Ik denk dat hij een bekende is van de zaak die regelmatig wat meeneemt.

Inmiddels is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat alcoholisme een complexe hersenziekte is. Ik begrijp daarom nooit zo goed dat deze mensen onze empathie niet zouden verdienen, waarmee ik niet zeg dat je het niet moet melden.
Yep dit. Je bent geen alcoholist omdat dat zo leuk is.

Ik snap wel dat het voor familie verschrikkelijk is hoor.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed waar ligt de grens van melden?
Appel minder afwegen wel in zakje stoppen
Luxe broodje uit broodbak aan peuter geven niet betalen of 1tje minder doen.
Of een zak bolletjes weg stoppen..
Het blijft allemaal diefstal.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
26-10-2021 22:29
Hij koopt dat bier niet omdat hij een fantastisch leven heeft. Ik zou de broodjes ook afrekenen.
Dus iemand komt dreigend en intimiderend op je af en jij rekent dan die broodjes af die hij in zijn broek propt? Geloof ik helemaal niks van. Zeker niet als personeel zegt dat ze niks kunnen doen.
Pubers help ik er aan herinneren dat ze niet moeten vergeten om dat wat ze in hun zakken steken te betalen, met een knipoog. Werkt vaak prima.
Volwassen die stelen meld ik bij de kassa.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
27-10-2021 10:27
Dus iemand komt dreigend en intimiderend op je af en jij rekent dan die broodjes af die hij in zijn broek propt? Geloof ik helemaal niks van. Zeker niet als personeel zegt dat ze niks kunnen doen.
Geloof ik ook niet.
En personeel dat zegt niks te kunnen doen geloof ik ook niet. Er hangen toch overal van die stickers dat ze de Politie inschakelen als ze je betrappen en dan krijg je nog een boete ook.
Denk eerder dat ze niks durven te doen,
Alle reacties Link kopieren
Bij drank zitten eerder beveiligingen dan zakje brood.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-10-2021 10:30
Geloof ik ook niet.
En personeel dat zegt niks te kunnen doen geloof ik ook niet. Er hangen toch overal van die stickers dat ze de Politie inschakelen als ze je betrappen en dan krijg je nog een boete ook.
Denk eerder dat ze niks durven te doen,
Misschien was die persoon al de winkel uit, dan kun je niet meer zoveel doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-10-2021 10:43
Misschien was die persoon al de winkel uit, dan kun je niet meer zoveel doen.
Dit idd. En wat vaak ook is. Vóór de kassa mogen ze nog niet zoveel, want iemand moet vaak echt de kassa gepasseerd zijn. Dan pas is het echt diefstal. En vaak zijn winkeldieven best mondig, dus begrijp ook wel dat sommigen denken, laat maar.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de situatie, maar zelfbehoud voor mij en de kinderen gaat boven een zak broodjes. (En dat van die tieners die daar werken ook.)
Soms kan je zo'n situatie nog de-escaleren en dan is er wat mogelijk, maar bij bedreigen zeer zeker niet.
toffifee schreef:
27-10-2021 10:06
Nee, klopt, ik kan nog geen sympathie opbrengen voor alcoholisten ondanks dat ik weet dat het een ziekte is. Dat is nu eenmaal zo, en daar ga ik mij ook niet voor verontschuldigen.
Ik begrijp jouw standpunt maar al te goed.
Ik projecteer ook, en voel me er geen seconde schuldig over.
Ik vind alcoholisten ook irritant maar hier in de buurt zitten er altijd een paar in het park. Hoe meer ze gezopen hebbrn hoe luidruchtiger ze worden en er is ook minimaal 1x per week ruzie tussen die mensen en dan komt de politie de boel weer sussen. De groep wordt ook steeds groter want dan komt er een bekende langs die blijft plakken en dat soms echt de hele dag. Laatst was een deel op weg naar de supermarkt voor een nieuwe voorraad en stonden ze hier voor het raam te bekvechten. Leek net of ze in de woonkamer stonden.

Maar ik vind het ook een soort van zielig, dat je voor de winkel staat tot die open gaat en dan alleen een lading bier koopt. Er is er ook eentje die koopt meteen bij openingstijd 1 blikje bier en drinkt het meteen buiten al zwalkend op.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
27-10-2021 10:27
Dus iemand komt dreigend en intimiderend op je af en jij rekent dan die broodjes af die hij in zijn broek propt? Geloof ik helemaal niks van. Zeker niet als personeel zegt dat ze niks kunnen doen.
Dat weet ik nu niet he. Mss schrik ik en is hij weg vooraleer ik iets kan zeggen. Maar ik hoop dat ik dan snel kan reageren. Heb al eens afgerekend voor iemand met een tray (of hoe zeg je dat) blikjes en een brood. Hij had net niet genoeg geld. En nee, ik weet dat dat niet helpt, maar Damn wat een ellendig leven moeten die mensen hebben.

Zou Mss anders zijn als ik in mijn persoonlijk leven te maken zou hebben met alcoholisme, geef ik toe.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 08:02
Waaruit maak je precies op dat ik me aangevallen voel?
Hebben sommigen graag. Eerst zelf uit hun plaat gaan en dan 'oh je voelt je aangevallen'. Laat gaan.
doornroosje9 schreef:
27-10-2021 14:26
Dat weet ik nu niet he. Mss schrik ik en is hij weg vooraleer ik iets kan zeggen. Maar ik hoop dat ik dan snel kan reageren. Heb al eens afgerekend voor iemand met een tray (of hoe zeg je dat) blikjes en een brood. Hij had net niet genoeg geld. En nee, ik weet dat dat niet helpt, maar Damn wat een ellendig leven moeten die mensen hebben.
Dat zou ik dan wel weer doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld het aan een medewerker en dan is het verder aan hun wat ze er mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
27-10-2021 08:07
Nou ja dat kinderen in winkelwagentjes vaak zo een broodje uit de broodbak krijgen zonder betaald te worden aan de kassa door de ouders is ook diefstal.
En dat van normale volwassen mensen..
Dat betalen de meeste mensen gewoon gewoon hoor, hoe kom je erbij dat mensen dat niet betalen?
Ik maak mijn pakje kauwgom ook vast open, of ik weeg een banaan en geeft het aan mijn kind. Heel veel mensen doen dat.

Jij bent boodschappen aan het doen , volgt anderen regelmatig tot aan de kassa en ziet dat mensen het niet betalen? Dat is een beetje vreemd.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-10-2021 07:50
Ik zeg toch ook niet dat iedereen dat moet doen? Dat vul je zelf in.
Het feit dat je onderscheid maakt vind ik veelzeggend.
Jezus mens, doe eens even rustig.

Ik maak zeker onderscheid, ik zal niet de eerste en de beste vakkenvuller van 15 aanspreken omdat ik zie dat een bejaarde wat pakt of een moeder of vader een pak melk in de jas stopt. Ik zal dan eerder het dialoog aan gaan en aanbieden het te betalen.

Voor red bull zal ik niet betalen, eerder iemand er op aanspreken. Terug in het schap is ook gewoon een optie en anders zal ik toch ook aangeven bij de supermarkt. Dat zeg ik ook gewoon, geen idee waarom het stiekem zou moeten.

Onderscheid maak ik dus erg graag en dat mag je best veelzeggend vinden.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
27-10-2021 21:46
Jezus mens, doe eens even rustig.

Ik maak zeker onderscheid, ik zal niet de eerste en de beste vakkenvuller van 15 aanspreken omdat ik zie dat een bejaarde wat pakt of een moeder of vader een pak melk in de jas stopt. Ik zal dan eerder het dialoog aan gaan en aanbieden het te betalen.

Voor red bull zal ik niet betalen, eerder iemand er op aanspreken. Terug in het schap is ook gewoon een optie en anders zal ik toch ook aangeven bij de supermarkt. Dat zeg ik ook gewoon, geen idee waarom het stiekem zou moeten.

Onderscheid maak ik dus erg graag en dat mag je best veelzeggend vinden.
Ik ben heel rustig hoor.
Maar heel goed hoor, dat je de dialoog aangaat.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt een beetje af van de omstandigheden denk ik.

Zie ik een dakloze eten meenemen bij de lokale buurt super, dan voel ik mij niet verplicht om dit aan de winkel te melden. Evenmin zou ik overgaan tot een burger-arrest :-D .

Ben ik getuige van een poging tot diefstal bij de kleine middenstand, dan denk/hoop ik dat ik het of meld aan het personeel of dat ik de persoon er op aanspreek. Dat geldt te meer als het om een luxe product gaat. Voedsel stelen vind ik eigenlijk ook van een andere orde dan bijvoorbeeld make-up of sieraden. Ja het blijft diefstal, maar toch…

Ik heb ooit wel eens meisjes bij de ICI Paris XL betrapt. Daar heb ik toen wel iets van gezegd (tegen de meiden zelf). Werd vervolgens uitgescholden voor k*nk*rh**r. Triest…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven