Geld & Recht alle pijlers

Winkeldiefstal: melden?

26-10-2021 21:59 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond :) Even een topic om te peilen wat jullie zouden hebben gedaan…

Vanavond was ik nog even in de lokale Jumbo voor een paar kleine boodschappen. Het was er erg rustig. Terwijl ik in een schap stond te kijken, liep er een man het pad in met een mandje aan zijn arm. Vervuilde jas, zwarte slobberige trainingsbroek, nare geur om hem heen, voorovergebogen houding. Hij had vier grote blikken bier in zijn mandje en een zak witte broodjes. Hij liep me voorbij, draaide toen weer om en terwijl hij me rechtstreeks aan bleef kijken, stopte (propte) hij de zak witte broodjes in zijn broek (niet in een broekzak of zo, maar echt in zijn broek).

Ik was perplex en reageerde vanuit instinct dus ik zei: “Wat doe jij nou joh?” Daarop kwam hij dreigend dichtbij me staan en zei/riep: “Ga maar zeggen dan! Ga maar zeggen! Ga de politie maar bellen! Probeer maar! Kijk maar wat er dan gebeurt!” Met grote armgebaren. Vervolgens liep hij mopperend weg (kon hem niet meer verstaan). Ik vond het best intimiderend en stond echt in dubio. Aan de ene kant: ik heb daar niks mee te maken (en ik moest daarna nog in m’n eentje naar de auto lopen in een donkere straat). Aan de andere kant: dit is gewoon winkeldiefstal.

Na een paar seconden bedenktijd heb ik het toch maar bij een medewerker aangegeven. Die gaf aan: “Tsja, daar kunnen we niet zo veel mee. Maar bedankt voor het doorgeven.” Vervolgens was ik wel erg onrustig bij het afrekenen en naar de auto lopen, zag het echt niet zitten om die man nogmaals tegen het lijf te lopen om zo’n stomme zak witte broodjes…

Wat zouden jullie doen? Ik heb ‘m wat breder getrokken en er een polletje van gemaakt.

Als ik (als klant) getuige ben van winkeldiefstal…

Totaal aantal stemmen: 153

… dan zeg ik daar niks van. (15%)
… dan meld ik dat bij iemand die bij de winkel werkt. (76%)
… dan confronteer ik de dief zelf. (5%)
… iets anders. (4%)
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 07:50
Het is geen discussie hoor, gewoon te onderbouwen met cijfers.
Ik ben zeer benieuwd naar de cijfers waarin jij een causaal verband gaat aantonen tussen winkeldiefstallen in de supermarkten, supermarkten die hier niet onder lijden en de schuld van de overheid.
Alle reacties Link kopieren
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 08:00
Het zal me eerlijk gezegd aan mijn ass roesten wat jij wel of niet doet.
Nou helemaal prima toch? Je voelt je enorm aangevallen omdat iemand jouw goedpraten niet oké vindt. Lijkt me helemaal prima en veel succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-10-2021 08:01
Nou helemaal prima toch? Je voelt je enorm aangevallen omdat iemand jouw goedpraten niet oké vindt. Lijkt me helemaal prima en veel succes ermee.
Waaruit maak je precies op dat ik me aangevallen voel?
Alle reacties Link kopieren
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 08:02
Waaruit maak je precies op dat ik me aangevallen voel?
Doordat je niet in discussie blijft gaan maar gaat lopen strooien met dat het 'je aan je ass zal roesten wat ik wel of niet doe'.
Maar ik zal me vast vergissen. Toch? :-D
Alle reacties Link kopieren
Nou ja dat kinderen in winkelwagentjes vaak zo een broodje uit de broodbak krijgen zonder betaald te worden aan de kassa door de ouders is ook diefstal.
En dat van normale volwassen mensen..
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-10-2021 08:04
Doordat je niet in discussie blijft gaan maar gaat lopen strooien met dat het 'je aan je ass zal roesten wat ik wel of niet doe'.
Maar ik zal me vast vergissen. Toch? :-D
Vreemde gedachtengang, omdat ik geen discussie wil aangaan met iemand omdat het me niet interesseert wat jij doet ben ik aangevallen. Oke.
Alle reacties Link kopieren
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 08:08
Vreemde gedachtengang, omdat ik geen discussie wil aangaan met iemand omdat het me niet interesseert wat jij doet ben ik aangevallen. Oke.
Het gaat er helemaal niet om wat ik of jij doet. Het ging om het feit dat jij loopt te roepen dat die grote jongens het wel kunnen lijden.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
27-10-2021 08:12
Het gaat er helemaal niet om wat ik of jij doet. Het ging om het feit dat jij loopt te roepen dat die grote jongens het wel kunnen lijden.
Ik denk inderdaad niet dat de vakkenvuller, supermarktmanager of familie Ahold er een minuut minder om slaapt met hun miljardenwinst. Itt tot de nare, vuile winkeldief die met honger gaat slapen. Maar hey, jouw mening mag er ook zijn hoor. Even goede vrienden.
Nou…..er bestaan winkeldieven die het doen om te overleven, er zijn ook winkeldieven die het doen vanuit een soort van rush-gevoel.
Ondanks dat het off-topic is mag wel gemeld worden dat niet elke diefstal dezelfde diefstal is.

Komt daar bij dat het niet aan mij is om te onderzoeken of te handelen vanuit prioritering in welke vorm van diefstal nou wel of niet goed te praten is.

Het is gewoon fout. Linksom, rechtsom. En het is wel duidelijk dat iedereen anders denkt over een zwerver die steelt……dus eigen rechter spelen lijkt me hoe dan ook niet verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet voor niets dat groente en fruit apart worden gewogen bij de kassa tegelijk met afrekenen.
Dus het gaat niet alleen om zwervers..
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
27-10-2021 08:19
Nou…..er bestaan winkeldieven die het doen om te overleven, er zijn ook winkeldieven die het doen vanuit een soort van rush-gevoel.
Ondanks dat het off-topic is mag wel gemeld worden dat niet elke diefstal dezelfde diefstal is.

Komt daar bij dat het niet aan mij is om te onderzoeken of te handelen vanuit prioritering in welke vorm van diefstal nou wel of niet goed te praten is.

Het is gewoon fout. Linksom, rechtsom. En het is wel duidelijk dat iedereen anders denkt over een zwerver die steelt……dus eigen rechter spelen lijkt me hoe dan ook niet verstandig.
Oh zeker. Er is ook een groot verschil tussen het jatten van een plasma tv of een eerste levensbehoefte. En bij dat eerste loop ik ook heus wel even langs een medewerker.
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 08:22
Oh zeker. Er is ook een groot verschil tussen het jatten van een plasma tv of een eerste levensbehoefte. En bij dat eerste loop ik ook heus wel even langs een medewerker.
Het is toch allemaal de schuld van de overheid? Dan maakt het verschil tussen die tv of levensbehoeften ook niet uit toch? Ze liggen er immers toch niet wakker van en het is allemaal te onderbouwen met cijfers (die je vervolgens niet geeft).
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
27-10-2021 08:31
Het is toch allemaal de schuld van de overheid? Dan maakt het verschil tussen die tv of levensbehoeften ook niet uit toch? Ze liggen er immers toch niet wakker van en het is allemaal te onderbouwen met cijfers (die je vervolgens niet geeft).
Ben je wel helemaal lekker?
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 08:32
Ben je wel helemaal lekker?
Jij loopt hier rond te bazuinen dat het de schuld van de overheid is dat deze meneer spullen jat en dat je dit kunt onderbouwen met cijfers. Die laat je vervolgens niet zien en dan vraag je mij of ik wel helemaal lekker ben? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 08:16
Ik denk inderdaad niet dat de vakkenvuller, supermarktmanager of familie Ahold er een minuut minder om slaapt met hun miljardenwinst. Itt tot de nare, vuile winkeldief die met honger gaat slapen. Maar hey, jouw mening mag er ook zijn hoor. Even goede vrienden.
Wie zegt dat die dief honger heeft? En waarom moet de familie Heijn daarvoor betalen?
Alle reacties Link kopieren
Dopperfles schreef:
27-10-2021 08:33
Jij loopt hier rond te bazuinen dat het de schuld van de overheid is dat deze meneer spullen jat en dat je dit kunt onderbouwen met cijfers. Die laat je vervolgens niet zien en dan vraag je mij of ik wel helemaal lekker ben? :rofl:
Goed gelezen zeg. (dit is sarcastisch, voor het geval je dat ook niet begrijpt)
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 08:35
Goed gelezen zeg. (dit is sarcastisch, voor het geval je dat ook niet begrijpt)
Nogmaal: geef die cijfers dan als je ze hebt. Dan kunnen we ten minste allemaal jouw onderbouwing van je argumenten volgen en begrijpen waarom deze man door de overheid aan het jatten is. :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Oeh, ik weet niet goed wat ik gedaan zou hebben. Ik vind mensen die alcohol hebben gedronken onbetrouwbaar, als ik die mensen op straat zie zwalken loop ik er al met een boog omheen. Met het beeld dat jij schetst neem ik aan dat hij alcohol in zijn mik heeft geschoven en nog meer nodig heeft. Daarbij lijkt messentrekken heel normaal te zijn nu, dus ik denk dat ik mij er niet mee bemoeid had en op safe had gespeeld. Heb nog een gezin om voor te zorgen.

Ik begrijp niet goed waarom de overheid nu de schuldige is? Mijn alcoholverslaafd inmiddels overleden familielid heeft ontzettend veel hulp gekregen, maar belandde uiteindelijk op straat. De behoefte aan alcohol was gewoon sterker, geen maatschappelijk werker, kliniek of schuldhulpverlener die daar tegenop kon werken. En alsof de overheid altijd iedereen maar moet redden. Er is ook nog een beetje eigen verantwoordelijkheid. Sommige mensen zijn gewoon altijd in staat ergens een puinhoop van te maken.

Ik heb trouwens wel eens een boodschap betaald voor iemand die echt het geld bij elkaar aan het sprokkelen was en iets moest terugleggen. Maar alcoholisten die krijgen geen sympathie van mij. En dat zal ongetwijfeld komen door mijn ervaring met een alcoholist en voer zijn voor psychologen, maar zo is het nu eenmaal.
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 08:22
Oh zeker. Er is ook een groot verschil tussen het jatten van een plasma tv of een eerste levensbehoefte. En bij dat eerste loop ik ook heus wel even langs een medewerker.
Wat denk je dan van mensen die die Plasma TV pikken, om die te verkopen om van dat geld brood en de verwarming te kunnen betalen. Of de huur om een dak boven hun hoofd te hebben.

Mag het dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het gemeld, prima gedaan. Ik denk dat hij een bekende is van de zaak die regelmatig wat meeneemt.

Inmiddels is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat alcoholisme een complexe hersenziekte is. Ik begrijp daarom nooit zo goed dat deze mensen onze empathie niet zouden verdienen, waarmee ik niet zeg dat je het niet moet melden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-10-2021 09:44
Inmiddels is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat alcoholisme een complexe hersenziekte is. Ik begrijp daarom nooit zo goed dat deze mensen onze empathie niet zouden verdienen, waarmee ik niet zeg dat je het niet moet melden.
Rationeel gezien weet ik het, maar emotioneel gezien heeft het veel van ons gevraagd en kan ik daar nog niet zoveel mee.
Beatrice1982 schreef:
27-10-2021 08:22
Oh zeker. Er is ook een groot verschil tussen het jatten van een plasma tv of een eerste levensbehoefte. En bij dat eerste loop ik ook heus wel even langs een medewerker.
Ik denk dat de bedrijven die plasma-tv 's verkopen nog veel meer verdienen. Volgens jouw eigen redenering (ze slapen er niet minder om) zouden er juist meer tv's gejat mogen worden.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
27-10-2021 09:49
Rationeel gezien weet ik het, maar emotioneel gezien heeft het veel van ons gevraagd en kan ik daar nog niet zoveel mee.
Die winkeldief is niet je familielid met een alcoholprobleem. Je projecteert dan wel een hele boel op iemand die je niet eens kent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-10-2021 09:55
Die winkeldief is niet je familielid met een alcoholprobleem. Je projecteert dan wel een hele boel op iemand die je niet eens kent.
Nee, klopt, ik kan nog geen sympathie opbrengen voor alcoholisten ondanks dat ik weet dat het een ziekte is. Dat is nu eenmaal zo, en daar ga ik mij ook niet voor verontschuldigen.
Alle reacties Link kopieren
Dopke191 schreef:
26-10-2021 22:21
Triest voor zo'n man. Hij had vast behoefte aan een douche en bed en geef hem eens ongelijk.
Ja nog even en ze had hem mee naar huis moeten nemen zeker @(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven