Geld & Recht alle pijlers

Woningmarkt maakt me onrustig & boos!

13-06-2021 05:13 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoiii

Ik ben opzoek naar koopwoning maar het wil maar niet lukken... ik ben radeloos...Het is allemaal niet hoe ik me het had voorgesteld. Bizarre prijzen, Met zijn alle op 1 huis af, veel overbieden en noem maar op..

Dat er zo weinig woningen bijkomen op Funda maakt me onrustig en boos. ik kijk ondertussen elke dag obsessief om de 10 minuten op Funda of er al iets bijgekomen is.. Maar er komt niks bij. Steeds als ik kijk en er weer niks is voel ik zoveeel woede en frustratie..

Of het staat op Funda en is eigenlijk al verkocht voor het erop stond. Of er kan niet eens meer een bezichtiging gepland worden omdat het al “ vol” is.

Ik heb een aankoopmakelaar maar die is ook niet zo behulpzaam. Er is ook niks dus ergens wel logisch.. Maar toch had ik er iets meer van verwacht. Aangezien hij vaak slecht terug koppelt als ik iets op het oog heb.

Zijn er meer mensen die zich zo radeloos voelen en wat zijn jullie tips?
Ik merk dat het ondertussen heel veel effect heeft op mijn emotionele gesteldheid en dus ook mijn mood.
Alle reacties Link kopieren
Daar is al een heel topic over, vol met lotgenoten maar ook met mensen die het lukt.

Op jacht naar een koophuis deel 2, in pijler thuis. Prettige sfeer daar en echt het topic loopt al een tijd en voor zover ik weet zijn de posters van deel 1 allemaal goed terecht gekomen.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Steeds als ik kijk en er weer niks is voel ik zoveeel woede en frustratie..
..
Ik merk dat het ondertussen heel veel effect heeft op mijn emotionele gesteldheid en dus ook mijn mood.

Dat lijkt me allemaal niet echt gezond. 🙄

En neem een andere aankoopmakelaar als je niet tevreden bent.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Herkenbaar probleem, ik was ook al bijna een jaar op zoek. En het is inderdaad om moedeloos van te worden.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een andere aankoopmakelaar als deze niet bevalt.
Ja, vervelend. Wij zitten ook vast in een vreselijke wijk. Ik wil al jaren weg en door ziekte en inkomensverlies eerst niet mogelijk en als we dan beter zitten en zelfs af kunnen lossen naast de spaarhypotheek, is daar de bizarre huidige markt nu.

En weer anderen wonen in een te klein huis met hele gezin ondertussen. Of nog bij hun ouders.
Ouderen die kleiner willen wonen maar ook daar is nergens wat voor ect.

Ik ben ook wel echt bozig soms maar dit is wat het is, door beleid van de overheid die mensen hebben gekozen de afgelopen 20 jaar.

Misschien je woede omzetten in actie? Protesten, anders stemmen de volgende keer, gemeentes aansporen tot andere keuzes maken mbt bouwen ect? Dan doe je er nog wat nuttigs mee.
Alle reacties Link kopieren
Geef bij je aankoopmakelaar aan dat je niet tevreden bent en zoek een nieuwe. Je aankoopmakelaar zou in ieder geval fatsoenlijk bereikbaar moeten zijn. Heb je geen allert mail van hem die je dagelijks krijgt met huizen die zijn aangemeld om op funda te verschijnen?
Wij werden door onze aankoopmakelaar bij zo’n lijst toegevoegd waardoor je een beetje kon zien wat eraan kwam en de aankoopmakelaar vast kon gaan bellen.
Het klinkt in ieder geval of je vooral een slechte aankoopmakelaar hebt, naast dat de markt momenteel natuurlijk echt heel verrot is.

Sterkte en succes!
Volhouden, das de enige tip die ik heb. Snel zijn en overbieden hoort er nu eenmaal bij.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip van meeschrijven in dat andere topic. Het is een positief topic en iedereen lijkt uiteindelijk toch beet te hebben. Geeft de mens weer hoop.

Ik herken het gevoel wel hoor. Ik heb zelf bijna een jaar gezocht. Had ook een aankoopmakelaar die op zich prima was maar zij kon ook geen wonderen verrichten. Het irritantste vond ik dat soms kijkafspraken afgezegd werden omdat het al verkocht was. Dit is meerdere malen gebeurd.

Uiteindelijk is het me toch gelukt. Ik heb mijn zoekcirkel uitgebreid en heb anderhalf jaar geleden iets gekocht in een andere stad. Vond ik wel eng want ik kende hier niemand. Ik had ook geen aankoopmakelaar en het was een verkoop bij inschrijving.

Ik was het zo zat en wilde het huis echt hebben dus heb wel aardig overboden zonder ontbindende voorwaarden. Dat was wel even spannend want ik had wel een hypotheek nodig maar het is goed gekomen.

Toen ik het kocht dacht ik echt dat ik teveel voor dit appartement betaald had maar als ik het nu zou verkopen zou ik er denk ik meer voor krijgen. Maar dat is niet aan de orde want de markt is hier in het noorden ook knettergek.

Wellicht dat je blik en zoekveld verruimen ook voor jou meer mogelijkheden biedt?
Alle reacties Link kopieren
De markt is moeilijk, maar ik kan me ook een beetje herinneren wat voor soort huis jij zoekt (regio, prijsklasse etc), en daarvan komen er gewoon niet zo veel op de markt. Nu niet, maar 5 jaar geleden ook niet. Ik wilde bv in een heel specifiek dorp wonen. Daar komen gewoon niet dagelijks huizen te koop, zoals in grote steden. Dus daar kun je wel heel boos om worden, maar dat ligt dan ook aan je eigen verwachtingen.
Ieder kwartier op funda kijken, helpt je ook niet, het voedt je frustratie alleen maar. Als je bang bent om een huis te ‘missen’ kun je alerts instellen, krijg je vanzelf een bericht als er iets is.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend TO. Het is idd een lastige markt om tussen te komen. Wij hebben uiteindelijk ons huidige huis gekregen omdat de hoogste bieder de financiering niet rond kreeg. We waren alweer overboden namelijk.

Dus dat was een geluk bij een ongeluk, toen we gebeld werden of we nog interesse hadden.

Het gaat je vast lukken, doorzetten meis. Succes! :bigkiss:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
En als je niet tevreden bent over je aankoopmakelaar, moet je dat met hem/haar bespreken. Of een ander in de arm nemen. Je bent gewoon klant, dus als iemand echt niet doet waar je hem voor nodig hebt, houdt het op. Ze kunnen gene huizen tevoorschijn toveren natuurlijk, maar goed bereikbaar zijn bv zou ik wel een punt vinden.
klinkt niet helemaal gezond, als je er zo obsessief mee bezig bent en je zo boos bent. Het is op dit moment nou eenmaal zo, en hoe boos je er ook om wordt, dat helpt helemaal niets.
Tja, onthou dit voor als je weer in het stemhokje staat.

En besef je dat je nog bevoorrecht bent dat je überhaupt kan kopen. Velen zitten in de situatie dat ze helemaal geen hypotheek krijgen. Bijvoorbeeld omdat ze een studielening aangingen die niet mee zou tellen als schuld, maar nu toch ineens wel meetelt. En dan mag je meer huur betalen per maand dan de hypotheek zou kosten, maar de hypotheek krijg je niet omdat je die niet zou kunnen opbrengen.
De hele woningmarkt is een zooitje.
Alle reacties Link kopieren
Jij kan kopen. Familie van mij, met baan, is dakloos binnenkort. Geen huurwoning te vinden in de lagere prijsklasse. Geen probleemgeval, geen student.
Hoera voor liberalisme.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
13-06-2021 08:54
Jij kan kopen. Familie van mij, met baan, is dakloos binnenkort. Geen huurwoning te vinden in de lagere prijsklasse. Geen probleemgeval, geen student.
Hoera voor liberalisme.
Heftig zeg. Maar hoezo is diegene straks dakloos? We hebben toch wel aardig goede huurdersbescherming in NL. Of vraag ik nu iets heel doms?

Ja, hoera. Verkiezingen en mensen stemmen weer massaal op de usual suspects. Dus ja, meer van hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Tipje, zoals je zelf al zegt, als het op funda staat ben je al te laat. Zet zoekopdrachten uit bij makelaars, dan krijg je het vaak als eerste in je mail. Ga ook alle makelaars die aanbod zouden kunnen hebben volgen op facebook, vaak zetten ze enkele uren voordat ze nieuw aanbod uitbrengen een sneakpeak op facebook. En dan gelijk bellen, de afspraakknop van funda is nutteloos.
Alle reacties Link kopieren
Zoek je ook via social media? Laat aan zoveel mogelijk mensen weten dat je opzoek bent. En soms kan de gunfactor de doorslag geven.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-06-2021 08:56
Heftig zeg. Maar hoezo is diegene straks dakloos? We hebben toch wel aardig goede huurdersbescherming in NL. Of vraag ik nu iets heel doms?
Prima vraag. Maar als je via antikraak huurt omdat je er al niet tussen kwam bij officiële verhuur, heb je geen huurdersbescherming.
En hier wordt alles afgebroken omdat er blijkbaar hoge nood is aan nog meer stadsvilla's van 8 ton. Goedkope woningen verdwijnen en particuliere verhuur is vanaf 800 voor een studentenkamer van 9 m3.
Tot 30 km in de omgeving. :(
Ik ken mensen die nog geen (koop)woning meer kunnen vinden in een stad verderop waar je 5 jaar geleden nog niet voor niks wilde zitten als je er niet vandaan kwam.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
13-06-2021 09:10
Prima vraag. Maar als je via antikraak huurt omdat je er al niet tussen kwam bij officiële verhuur, heb je geen huurdersbescherming.
En hier wordt alles afgebroken omdat er blijkbaar hoge nood is aan nog meer stadsvilla's van 8 ton. Goedkope woningen verdwijnen en particuliere verhuur is vanaf 800 voor een studentenkamer van 9 m3.
Tot 30 km in de omgeving. :(
Ik ken mensen die nog geen (koop)woning meer kunnen vinden in een stad verderop waar je 5 jaar geleden nog niet voor niks wilde zitten als je er niet vandaan kwam.
Oef. Ja, antikraak. Dat heb ik zelf ook ooit gedaan en inderdaad... ik moest eruit en kon toen niet op tijd iets anders vinden. Heb toen weer een tijdje bij mijn ouders gezeten.

Mijn vriend woont op het platteland, in een krimpgebied. Toen hij zijn huis 10 jaar geleden kocht had het 5 jaar te koop gestaan. Hij krijgt nu briefjes in de bus van mensen die vragen of hij wil verkopen. Het is te idioot voor woorden. Wat ik nu in mijn stad begin te zien, iets wat in de randstad al langer aan de orde was is dat pandjes in de binnenstad verkocht worden en een paar maanden later te huur komen te staan tegen idioot hoge huurprijzen.

Ik heb echt mazzel dat ik mijn eerste huis heb kunnen kopen tijdens de financiële crisis. Ondanks dat ik een prima baan heb zou het voor mij ook heel moeilijk zijn om nu als starter in mijn eentje iets te kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-06-2021 08:56
Heftig zeg. Maar hoezo is diegene straks dakloos? We hebben toch wel aardig goede huurdersbescherming in NL. Of vraag ik nu iets heel doms?
Dat dacht ik ook maar dat valt best tegen. Op mijn werk zijn er veel mensen die net gestart zijn met werken. Zij moeten vervolgen binnen X maanden uit hun studentenkamer. Sociale huur kom je nog niet tussen (tenzij met loting) op die leeftijd. Ik ken meerdere collega’s die particulier zijn gaan huren en een tijdelijk huurcontract kregen, dat is in deze regio aardig gangbaar kennelijk. En met een tijdelijk contract van 2 jaar sta je na die tijd gewoon weer op straat. Veel collega’s van mij zijn samen gaan wonen met vrienden, dan kwamen ze in ieder geval aan een duurdere particuliere woning waar ze niet weer uit moesten.

Ik vind het dat wel erg als ik dit soort dingen lees https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... acten.html

“ Woningen kunnen voortaan, als het aan de Tweede Kamer ligt, langer tijdelijk worden verhuurd. In plaats van twee jaar kan een tijdelijk huurcontract dan maximaal drie jaar duren. Het wordt binnen die periode wel mogelijk om een contract één keer te verlengen, maar een huurperiode mag dus niet langer dan drie jaar duren.

Daarnaast kunnen verhuurders in tijdelijke contracten een verplichte minimumperiode voor huurders opnemen, met een maximum van één jaar. Een meerderheid van de Kamer stemde in met een amendement van VVD-Kamerlid Daniel Koerhuis”

On topic, TO je doet dit jezelf aan. Ik snap het wel hoor, een paar jaar terug was ik op zoek naar een huis en voelde ook heel erg die druk en teleurstelling. Ik kon toen wel bij meerdere huizen kijken en het was nog niet zo’n gekte qua overbieden maar ik vond het erg lastig iets naar mijn zin te vinden. Voor mijn gevoel moest ik ook haast maken omdat ik er anders nooit meer tussen zou komen. Ik herinner me nog dat ik toen meerdere keren ruzie heb gehad met mijn ouders, iets dat ik anders echt nooit heb. Omdat zij mijn teleurstelling niet voelde. Maar om het iets te relativeren, ik kende rond 2013 ook zat mensen die vast zaten in hun kleine appartementen en met een gigantische restschuld niet iets anders konden kopen, en mijn ouders en grootouders hadden ook problemen met het vinden van woonruimte.Er is bijna altijd wel gedoe op de woningmarkt, en toch komt iedereen uiteindelijk wel ergens terecht.
Ik herken de boosheid in de zin dat wij ook vastzitten. Wij zijn officieel scheefhuurders en schijnbaar gaat onze huur daarom met 50 euro per maand omhoog straks. Ik wil best weg maar we kunnen nergens heen. Hier in de regio is vrijwel niks te koop wat wij op hypotheek kunnen krijgen. Dan moet nog eigen geld mee voor hypotheek en dan nog overbieden. 2 kamer appartementen gaan hier met 35000 boven de vraagprijs weg.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je er niet tussenkomt. Wij zijn ook op zoek en ik herken de frustratie. Die is mij bij het ergst als ik kijk op websites als Walter Living en ik zie dat huizen waar wij nu naar kijken nog geen half jaar geleden voor een ton minder weggingen. Het is de laatste tijd zo snel gegaan. En zonder echt goede reden. Rabobank heeft laatst een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat de prijzenstijging vooral vandaan komt bij het 'fear of missing out'-gevoel, volledig aangewakkerd door de media die zo'n beetje iedere twee dagen wel een stuk publiceren over het drama op de huizenmarkt. Dat is eigenlijk mijn grootste frustratie: als we zouden ophouden met elkaar gek maken, is het voor iedereen een stuk fijner. Maarja, zo werkt het nou eenmaal niet.

Voor jou zou ik in ieder geval zeggen: als je moet wachten op funda ben je te laat. Bovendien komt niet alles daarop. Zoek een andere aankoopmakelaar, een die werkt met een systeem waarin door makelaren aangemelde woningen eerder opkomen. Wij hebben twee aankoopmakelaren (verschillende regio's), de ene werkt met Copaan, de ander met Move. Op beide komen huizen die niet op funda komen (zelden hoor, maar toch) en de rest vaak een halve dag tot 2 dagen eerder dan op funda. Als je de keuze hebt, zou ik voor Copaan gaan. Dat komt wat professioneler over en is ook makkelijker in te zien. Vraag potentiële aankoopmakelaren gewoon meteen bij het eerste telefoongesprek of ze werken met zo'n systeem. Ik heb er namelijk ook eentje gebeld en had ook zo'n systeem, maar daar kwamen ze maar een half uur van tevoren op. Was een stuk goedkoper, maarja, je hebt er in deze markt dan ook een stuk minder aan. Want je komt dan sowieso na al de Copaan en Move-bezichtigingen, en het komt best voor dat de bezichtigingsdagen daar al helemaal mee vol zitten. En je moet er echt volledig bovenop zitten, een mailtje een uurtje zien na binnenkomst en je bent te laat...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook deze momentjes gehad hoor, frustratie/wanhoop maar bij mij duurde dat nooit langer dan een dag. Wat hielp is er snel bij zijn: e-mail alerts van veel makelaars aangezet en dan DIRECT bellen als er iets is. Ik ben volgens mij maar 1-2x te laat geweest. Overbieden is idd de norm maar de voorwaarden zijn ook belangrijk en hoe je het speelt. Ik heb tijdens mijn bezichtiging al benadrukt dat ik de hypotheek rond zou krijgen (dat was bluf, zo zeker was ik niet) en de makelaar vertelde toen dus dat als ze mensen had waarbij ze daarover twijfelde ze wel advies aan de verkoper gaf daar niet mee in zee te gaan. Ik heb het zonder aankoopmakelaar gedaan maar ik zou wel verwachten dat hij/zij met kennis van de markt eerder het aanbod weet en een bezichtiging kan regelen dus het klinkt of die niet functioneert.

Hoe lang ben je nu op zoek? Misschien een optie om je eisen wat bij te stellen of naar plaatsen in de omgeving te gaan kijken?
Bladiebladiebla2016 schreef:
13-06-2021 07:53
Zoek een andere aankoopmakelaar als deze niet bevalt.
Dit. Een aankoopmakelaar kan nu alleen zijn werk goed doen als hij snel kan schakelen en goed kan communiceren.

Verder is woede en boosheid niet helpend. De situatie is zoals deze is. Een woning kopen kan in enkele weken (zeker met een aankoopmakelaar) mits je het realistisch insteekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven