Geld & Recht alle pijlers

woonlasten in verhouding tot salaris

30-08-2012 20:01 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb het vermoeden dat mijn woonlasten aan de dure kant zijn in verhouding tot mijn salaris en overweeg te gaan verhuizen.

mijn huur is 620 en de vaste lasten als g/w/l, internet tv, en gemeentebelasting en waterschap zorgen dat ik op de 900 euro zit met de lasten .

mijn netto salaris is 2100,-

vinden jullie dit schappelijk?

ik vind eigenlijk mijn lasten te hoog voor mij in mijn eentje..... wat zouden jullie doen?
Ik vind het vrij normaal, maar het is maar net wat je vrij te besteden wilt hebben.
Ik verdien minder en ben denk ik met vaste lasten (dus ook tv, internet etc. Erbij) uit m'n hoofd meer kwijt
Je houdt dus 1200 euro per maand over voor zorgverzekering/eten/benzine/ etc? Ik vind dat heel erg netjes hoor!

Wij hebben samen een vergelijkbaar loon, hebben meer vaste lasten en een kind en kunnen ook rondkomen.
Dat is behoorlijk royaal hoor, denk dat de meeste mensen op 60 tot 70% vaste lasten hebben van hun salaris. Jij zit op nog geen 50%.

Je hebt dus meer dan 1000 euro per maand vrij te besteden voor jezelf, lukt dat niet?
Ik vind dat een priuma verhouding. Verdien iets minder en heb iets lagere maandlasten.
Ik ben ook benieuwd hoe je aan een goedkopere huurwoning wil komen? Of wil je meer gaan verdienen?
Ik verdien 300 euro netto minder, plus zit met vaste lasten op 1000 euro. En dan heb ik nog geen boodschappen gedaan, dus ik vind het wel meevallen.
Wat tel jij bij je vaste lasten?

Ik zie je verzekeringen/zorgverzekering er niet bij staan?

Ik tel daar ook mijn (zorg,WA,Inboedel,auto en overlijdens)verzekeringen,abonnementen,gas,licht,water,belasting en (100euro)sparen en gsm abonnement bij,dan kom ik totaal aan 1200 euro.

En ik tel dan rond de 500 euro voor boodschappen en benzine erbij elke maand.

Wat ik meer verdien (heb variabel loon ivm overuren) is mijn "zakgeld"voor die maand voor leuke dingen,zoals terrasjes,shoppen en sauna.
Ik verdien veeel minder. En mijn vaste lasten zijn nog ietsje hoger. Ik moet na mijn vaste lasten van ¤200,- per maand rond komen om te eten, kleding en de leuke dingen van de te doen en vaak gaat er nog een deel naar de benzine kosten.

Als je tevreden bent met je huidige woning zou ik vooral blijven zitten
ik heb inderdaad zo'n 1150 over, na aftrek van enkel mijn woonlasten. Wat er wel nog betaald moet worden van die 1100 is telefoon, zorgverzekering en andere verzekeringen etc. en dan natuurlijk de boodschappen nog.

ik vind zelf dat ik steeds zo weinig te besteden overhoud voor 'leuke dingen' en sparen.

maar dat valt dus misschien wel mee...
Ik vind dat je vrij veel over houdt, 1000 vrij besteden voor 1 persoon? 400 sparen, 600 eten en hobby? Ik zou het er zeker van redden.

Maar hoe wilde je goedkoper gaan wonen? Sociale huur zal niet gaan lukken, kopen dus? Daar zitten ook nog allerlei kosten bij, naast de hypotheek.
Internet en televisie horen natuurlijk niet bij je woonlasten. Woonlasten zijn huur, g/w/l en de gemeentebelastingen (waterschap/afvalstoffen).

Persoonlijk denk ik dat je met dat inkomen nauwelijks een goedkopere woning kunt vinden aangezien je niet meer voor sociale huur in aanmerking komt.
Definieer weinig?
ik ben mij er pijnlijk van bewust dat ik geen goedkopere woning kan krijgen nee. helaas! wel een oneerlijk lage huurgrens van 34.000. Ik vind dat best aan de lage kant
Je woonlasten (huur/hypotheek) mogen 1/3 van je netto inkomen bedragen......jij zit daar nog onder... geen enkel probleem dus!
@ nellaaa : weinig = ik heb ongeveer 900 euro 'over' voor sparen en leuke dingen als dansles en uitgaan. leuke dingen dus
Voor een eenpersoonshuishouden zonder kinderen is dat een hele mooie grens!

Mens, je hebt een huur van 620 euro op een inkomen van 2100 euro per maand! Dat is nog geen 30% van je inkomen. Er blijft echt zat geld over voor de rest. Je kunt alleen niet èn èn èn èn. Maar ja, wie wel?
Na alle vaste lasten houden wij, gezin met twee kindjes van 4 en 1, 1200 euro over. Dit gebruiken we voor boodschappen, benzine, kleding en kadootjes. Genoeg naar mijn mening!
Zorgen moet je doen, niet maken;-)
tja, ik weet ook dat ik zeker niet moet zeuren, maar ik twijfel gewoon of ik als ik gewoon kleiner zou wonen, ik meer geld over houd om te sparen.

sparen is iets waar ik nu namelijk niet zo goed in ben ....
Eerst van je loon je spaargeld en vaste lasten overmaken, daarna pas leuke dingen gaan doen. Je kan echt makkelijk sparen met wat je overhoudt, mits je niet te gek veel dure hobbies er op nahoudt.
Annepannie, noem je 900 euro kunnen opmaken 'voor de leuk & gewoon omdat het kan en nog wat hobby's' weinig? Hier klinkt het als hemels, werkelijk waar.
Je moet de besparing niet zoeken in je woonlasten maar in je overige uitgaven. Als jij van die 900 euro niet een substantieel deel kunt sparen dan ben ik wel benieuwd waar je dat geld dan wel aan uitgeeft.
Ik denk dat je het meer dan goed voor elkaar hebt hoor. Dat je niet goed kan sparen ligt wellicht meer aan jezelf.

Stel een automatische incasso in naar je spaarrekening gelijk nadat je je salaris hebt ofzo, dan spaar je automatisch altijd.

En even onze situatie : wij hebben na alle lasten ongeveer 1000 euro over te besteden, waar nog 250 euro tanken vanaf gaat en we sparen ongeveer 200 euro per maand. Dan hebben we nog 550 over voor van alles kleding, boodschappen, luiers voor de kleinste, zwemles en uitstapjes. Voor een gezin met 2 kinderen.

En wij leven naar ons idee nog vrij luxe, dus m.i. heb je het goed voor elkaar!
TO ik denk dat veel mensen alleen maar kunnen dromen van deze verhouding woonlasten tov netto inkomen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven