Geld & Recht alle pijlers

WOZ waarde - bezwaar maken

28-01-2020 13:50 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Op wozwaardeloket.nl is in onze gemeente de WOZ waarde weer bekend. De aanslag moet hier nog wel volgen per brief of digitaal.

Wie heeft er ervaring met bezwaar maken en zijn er goede tips die men wilt delen?

Opzich is de WOZ waarde niet ongunstig (verkoopwaarde is zeker 60k hoger) maar vergelijkbare huizen hebben een tussen de 20 en 30k lagere WOZ waarde. Denk dat ik dus wel kans moet maken.

Hier was de WOZ waarde dit keer 30k gestegen ten opzichte van de vorige peildatum (1-1-2018). Gezien de huizenprijzen kon het erger :-) hoe is dat voor jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat de peildatum van de waarde niet in 2020 is, maar die van 1 januari 2019. De WOZ moet bij een stijgende markt dus lager liggen en bij een dalende markt hoger (dat heeft tot veel bezwaren geleid bij de crisis). De waarde die je nu krijgt, is dus de waarde moeten zijn van een jaar geleden. Dit o.a. omdat de transacties in het kadaster ook tot 3 maanden na de peildatum meegenomen kunnen worden, bezwaren invloed hebben etc. Ook wordt er bij de beoordeling van al die gegevens dat tussen het sluiten van de koop en het passeren van de akte ook nog tijd en dus waardeverschil zal zitten tov de actuele markt.

Een oude of nieuwe keuken maakt geen verschil van 15.000 euro, ook al heeft de buurman of het referentiepand hem bij de designboer en jij hebt een oudje van de bouwmarkt. Ieder huis heeft normaliter een keuken en ze kunnen dat nooit nagaan dus wordt dat voor een gemiddeld bedrag geteld. Dakkapel, woninguitbouw, woonoppervlakte, perceeloppervlakte, ligging, algehele staat van onderhoud etc. zijn wel sterk van invloed. Dus als je referentiepanden en transacties opvraagt, is dat iets om naar te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
28-01-2020 16:01
Dit is wel heel erg mager met de huidige huizenmarkt gekte.

In welke regio is dit?
Randstad in het centrum van een stad.
Alle reacties Link kopieren
CherokeeRose1977 schreef:
28-01-2020 15:20
Ik heb mijn appartement gekocht voor 117.500.
Vorig jaar is mijn WOZ waarde gestegen van 148.000 naar 209.000. Dit jaar gestegen naar 271.000.

Bezwaar maken heeft geen zin want soortgelijke woningen hier (Rotterdam) gaan allemaal weg zo rond 250, 300.000, als t al niet meer is.
Dit dus inderdaad. Ik kocht mijn huis met een WOZ waarde van 206000, maar betaalde 265000, en dat was toen al een goede deal. Een jaar later was de woz 260000, waarop iedereen riep dat ik bezwaar moest maken tegen zo’n belachelijke stijging. Eh, ik denk dat ik zojuist zelf heb aangetoond dat ik het huis 265000 waard vond, dus waartegen dan precies?
Inmiddels is het via 290 en 335 naar 360 gegaan, maar daar wordt alles hier ook ruimschoots voor verkocht. Dus tja.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-01-2020 17:34
Eh, ik denk dat ik zojuist zelf heb aangetoond dat ik het huis 265000 waard vond, dus waartegen dan precies?
Dit dus: als je zelf al van mening bent dat de werkelijke waarde meer is dan de huidige vastgestelde waarde, rekening houdend met de waardestijging tussen de genoemde waardepeildatum 1-1-2019 en nu, dan is het maken van bezwaar niet zinvol. Het feit dat vergelijkbare woningen een lagere vastgestelde waarde hebben, is niet van belang. Tenzij sprake is van bewust beleid van de gemeente.
Alle reacties Link kopieren
Bezwaar zelf doorgegeven vandaag.

Toevallig dit in het nieuws vandaag:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... is-bezwaar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 jaar geleden bezwaar gemaakt en er 50.000 afgekregen. Goed gekeken naar de referentiepanden en tuinen, garages etc.

Jaar ervoor ook een paar duizend. Ik kijk ook naar de rest van de huizen in de straat en wijk en de stijgingen procentueel.
Afgelopen keer er niets afgekregen, maar door al mijn bezwaren zit ik wel bijna 90.000 lager dan, identieke, huizen naast mij.

En dan nog zijn die waardes krankzinnig.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Net de mijne ontvangen.

Volgens de gemeente is mijn woning 44k meer waard geworden in een jaar tijd @(

Bezwaar maken heeft geen zin, vergelijkbare woning in de buurt gaan weg voor giga prijzen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook weer een hele hoge waarde toegekend gekregen. Toen we het huis kochten, hadden ze ook zo'n hoge toegekend. Ze keken naar vergelijkbare huizen in de buurt. Wat ze alleen niet snappen, is dat die andere huizen 80 jaar jonger zijn dan ons huis. Maar kennelijk is dat geen reden tot bezwaar..... Ik vind het nogal een verschil in waarde, maar goed.

Ik ga ook deze keer weer proberen bezwaar aan te tekenen. No way dat ons huis bij verkoop die waarde namelijk op gaat brengen. Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
28-01-2020 14:16
Van de website van een gemeente waarmee ik werk:
Nuancering, alleen dus als het succesvol is moet er worden betaald aan zo'n partij. Ik denk dat je dus juist mínder kans maakt als je het zo doet, als ik zelf bij de gemeente zou werken.

Er zijn commerciële bureaus die aanbieden om namens u bezwaar tegen de WOZ-waarde te maken. Ze zeggen dat ze dat “gratis” doen op basis van “no cure no pay”. Maar echt gratis is het niet. De gemeente moet dergelijke tussenpersonen een wettelijk geregelde kostenvergoeding betalen als de waarde wordt verlaagd. Per zaak kan dat oplopen tot wel € 700,00, ook al is de verlaging van de waarde gering en is er vaak een paar tientjes minder belasting verschuldigd. De gemeente betaalt deze kosten van belastinggeld, dat u betaald heeft. U en alle andere belastingplichtigen betalen op deze manier via een omweg hier dus toch aan mee. Dat is zonde en niet nodig omdat de kans op het succesvol bezwaar maken via een dergelijk bureau beslist niet groter is dan wanneer u zélf bezwaar maakt.
Ik vind het dus belachelijk dat de gemeente dit zo opschrijft overal. Die bureaus werken no cure no pay en ze maken alleen bezwaar als zij denken dat het haalbaar is. De gemeente heeft het dan dus zelf niet goed vastgesteld. Bovendien is dit gewoon de algemene wet bestuursrecht en kan de rechtsbijstand of een advocaat ook een beroep doen op die kosten bij een gegrond bezwaar.

Gemeenten kunnen dit in ieder geval deels voorkomen door realistische woz waardes vast te stellen. Je kan een burger niet verwijten dat hij/zij hulp inschakelt van een expert. Er is zoveel afhankelijk van de WOZ waarde.

Ik laat ieder jaar mijn woz beschikking door zo'n bureau beoordelen en als zij het haalbaar achten, laat ik ze ook bezwaar indienen.

Denk ook niet dat je minder kans maakt. Zou dom zijn van de gemeente. Dan kunnen ze ook nog een beroep verwachten. Daar geldt hetzelfde voor. Een gemeente moet gewoon aan zorgvuldige besluitvorming doen en hun onzorgvuldigheid niet aan burgers doorbelasten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn WOZ ook echt belachelijk hoog. Maar wat win je ermee met een bezwaar?

Ik woon in Rotterdam en de WOZ is ruim 75k hoger dan 10 jaar geleden toen ik het kocht.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
06-02-2020 21:04
Ik vind mijn WOZ ook echt belachelijk hoog. Maar wat win je ermee met een bezwaar?

Ik woon in Rotterdam en de WOZ is ruim 75k hoger dan 10 jaar geleden toen ik het kocht.
De gemeentelijke belastingen zijn gekoppeld, die worden dus lager.

Als ik geen bezwaar had gemaakt dan was er in 9 jaar 140.000 euro bovenop gekomen.
Nu "maar" 50/60
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
06-02-2020 21:04
Ik vind mijn WOZ ook echt belachelijk hoog. Maar wat win je ermee met een bezwaar?

Ik woon in Rotterdam en de WOZ is ruim 75k hoger dan 10 jaar geleden toen ik het kocht.
Dat is ons huis, zogenaamd, in vier jaar ;-)
No way.....
Alle reacties Link kopieren
Na aankoop van onze woning heb ik bezwaar gemaakt. Op de waardepeildatum was woning eigenlijk onbewoonbaar. Geen keuken, geen badkamer, geen dak e.d.. Alles onderbouwd met foto's. Heb er toen 95.000 afgekregen en daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van. Waardepeildatum van nu (januari 2019) komt overeen met officiële taxatie gemaakt in 2016. Bezwaar zal dus helaas niets opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
07-02-2020 09:41
Na aankoop van onze woning heb ik bezwaar gemaakt. Op de waardepeildatum was woning eigenlijk onbewoonbaar. Geen keuken, geen badkamer, geen dak e.d.. Alles onderbouwd met foto's. Heb er toen 95.000 afgekregen en daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van. Waardepeildatum van nu (januari 2019) komt overeen met officiële taxatie gemaakt in 2016. Bezwaar zal dus helaas niets opleveren.

Zo dat heb je netjes gedaan!
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
28-01-2020 17:34
Dit dus inderdaad. Ik kocht mijn huis met een WOZ waarde van 206000, maar betaalde 265000, en dat was toen al een goede deal. Een jaar later was de woz 260000, waarop iedereen riep dat ik bezwaar moest maken tegen zo’n belachelijke stijging. Eh, ik denk dat ik zojuist zelf heb aangetoond dat ik het huis 265000 waard vond, dus waartegen dan precies?
Inmiddels is het via 290 en 335 naar 360 gegaan, maar daar wordt alles hier ook ruimschoots voor verkocht. Dus tja.
Marktwaarde en woz-waarde zijn niet hetzelfde.

https://www.nvm.nl/hulpbij/taxeren/vers ... waarde_woz
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
09-02-2020 09:04
Marktwaarde en woz-waarde zijn niet hetzelfde.

https://www.nvm.nl/hulpbij/taxeren/vers ... waarde_woz
Dat weet ik, maar het stuk dat je zelf ook quote, schrijft ook duidelijk: het wordt niet voor hetzelfde gebruikt, maar kan wel hetzelfde bedrag zijn.
De enige grond waarop je bezwaar kunt maken tegen de woz waarde, is als je huis dat bedrag niet waard is. En dan kun je alleen naar de marktwaarde kijken. Dus als d e marktwaarde overduidelijk 265000 is, heeft bezwaar maken tegen een woz van 260000 geen zin.
Hier bezwaar gemaakt afgelopen jaar. En met succes. Ons huis, hoekhuis in een woonwijk met garage en een normale tuin, werd vergeleken met een vrijstaand huis in de polder met een oprit, garage en een lap grond. Sloeg echt nergens op! Ja, dat huis had ook ramen, een voordeur en een lantaarnpaal voor de deur. Maar daar hield de vergelijking dan ook echt wel op.
En polder is hier in de randstad ook gewoon duur.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 12:21
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
28-01-2020 14:42
Jaren geleden heb ik zelf eens bezwaar gemaakt bij de gemeente en dat is toen toegekend. Maar het jaar daarop werd ik dubbel zo hard aangeslagen en zat ik dus gewoon weer op het niveau waar ik op gezeten zou hebben als ik geen bezwaar zou hebben gemaakt. :furious: De WOZ stijgt hier tussen de 100k en 150k per jaar (Amsterdam).
Mijn WOZ is dit jaar 314.000... Ik woon in een studio appartement zonder slaapkamer a 33 m2 met enkel een oude ex sociale huurwoning keukenblokje zonder tuin of balkon. Wtf.. Wtf..

Ik ga zeker bezwaar maken, dit slaat nergens op. Als ik rond de 3 ton zou krijgen voor dit hok zou ik gisteren al weg zijn uit Amsterdam o_o
In 2019 bezwaar gemaakt, Uitslag heeft dik 10 maanden op zich laten wachten.
Als referentie hadden ze oa 2 huizen in een volgend blok genomen die van top tot teen verbouwd waren, iets wat je van mijn huis niet kan zeggen......

Ik heb ‘gewonnen’, woz waarde werd €15.000,- lager en daardoor kreeg ik wel €21,- terug!
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 12:22
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee dit is niet te vergelijken met de meeste woningen. Het is een ingebouwde woning dus de enige raampartij is ook nog eens de straatkant. Gelukkig wel 3 meter. Al het vergelijkbare wat in de buurt komt gaat voor rond de 220.000 weg. Die hebben vaak ook nog een balkon of een kleine slaapkamer a 4/6 m2 en hebben een fatsoenlijke badkamer en keuken. Het valt echt niet te vergelijken en 314.000 is echt van de pot gerukt. Een woning hier tegenover word verkocht voor 385.000. Alles is mooi, nieuw, meerdere slaapkamers en 50 m2 plus een ruim balkon. Iedereen hier in de straat snapt dat je geen 3 ton voor dit hok krijgt. Het is echt oude zooi. 2 ton zal ik er wel voor krijgen, neem mee dat WOZ altijd wat uiteen loopt en het zou echt niet boven de 240. 000 moeten liggen. Geen wonder dat gemeentes zoveel moeten betalen aan proceskosten. Het hele systeem slaat nergens op


Trouwens hoort de gemeente normaliter niet aan te geven bij je aanslag met welke woningen het is vergeleken? Deze info ontbrak dit keer. Zit het nu te bestuderen.
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
09-02-2020 10:54
Mijn WOZ is dit jaar 314.000... Ik woon in een studio appartement zonder slaapkamer a 33 m2 met enkel een oude ex sociale huurwoning keukenblokje zonder tuin of balkon. Wtf.. Wtf..

Ik ga zeker bezwaar maken, dit slaat nergens op. Als ik rond de 3 ton zou krijgen voor dit hok zou ik gisteren al weg zijn uit Amsterdam o_o
De gemeente gaat er vaak vanuit dat het huis wel in goede staat is. Je kunt vragen of ze langskomen om ook het interieur te bekijken, misschien dat je dan een lager bedrag krijgt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
09-02-2020 10:24
Hier bezwaar gemaakt afgelopen jaar. En met succes. Ons huis, hoekhuis in een woonwijk met garage en een normale tuin, werd vergeleken met een vrijstaand huis in de polder met een oprit, garage en een lap grond. Sloeg echt nergens op! Ja, dat huis had ook ramen, een voordeur en een lantaarnpaal voor de deur. Maar daar hield de vergelijking dan ook echt wel op.
En polder is hier in de randstad ook gewoon duur.
Het is zo belangrijk om de referentiepanden te bekijken! Ik had er eentje tussen staan met een tuin die 10 meter langer was met een vrijstaande garage.
Het buurhuis daarvan was in waarde al jaren niet aangepast maar wel een vergelijkbaar huis. Deze heb ik genomen als referentiepand en de gemeente gebeld. Ging gelijk een hoop vanaf bij mij :biggrin:
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Maar waar kan je die referentiepanden terug vinden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven