Geld & Recht alle pijlers

WOZ waarde - bezwaar maken

28-01-2020 13:50 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Op wozwaardeloket.nl is in onze gemeente de WOZ waarde weer bekend. De aanslag moet hier nog wel volgen per brief of digitaal.

Wie heeft er ervaring met bezwaar maken en zijn er goede tips die men wilt delen?

Opzich is de WOZ waarde niet ongunstig (verkoopwaarde is zeker 60k hoger) maar vergelijkbare huizen hebben een tussen de 20 en 30k lagere WOZ waarde. Denk dat ik dus wel kans moet maken.

Hier was de WOZ waarde dit keer 30k gestegen ten opzichte van de vorige peildatum (1-1-2018). Gezien de huizenprijzen kon het erger :-) hoe is dat voor jullie?
Tickel schreef:
09-02-2020 11:46
Het is zo belangrijk om de referentiepanden te bekijken! Ik had er eentje tussen staan met een tuin die 10 meter langer was met een vrijstaande garage.
Het buurhuis daarvan was in waarde al jaren niet aangepast maar wel een vergelijkbaar huis. Deze heb ik genomen als referentiepand en de gemeente gebeld. Ging gelijk een hoop vanaf bij mij :biggrin:
Bij mij ook, referentiehuizen waren niet bepaald vergelijkbaar en in de omschrijving stonden dingen die gewoon niet (meer) klopten. Ik heb in mijn bezwaarschrift verzocht om een bezichtiging; dat de gemeentemedewerker daadwerkelijk zou aanbellen en binnenkomen in plaats van alles vanaf straatkant op te nemen, en met succes!
broodtrommel schreef:
09-02-2020 12:36
Maar waar kan je die referentiepanden terug vinden?
Als je inlogt met je digid op de gemeentewebsite zie je ze.
Alle reacties Link kopieren
Hoe je bezwaar maakt verschilt per gemeente. Soms kan je gewoon bellen en passen ze het aan, in andere gemeentes heb je een webformulier. Als je daarvan gebruik maakt zou ik wel eerst alles zelf uitwerken in Word en dan copy pasten, zodat je het nog kunt nalezen.

Ik zou wel wachten tot de beschikking binnen is zodat je het waarderapport van de gemeente hebt. Dan kun je gericht bezwaar maken, en bijvoorbeeld beargumenteren waarom jouw woning een lagere waarde moet hebben dan de referentiepanden.

Ik heb zelf niet alleen bezwaar gemaakt maar ben ook in beroep gegaan. De gemeente had onvoldoende gemotiveerd waarom onze WOZ in 1 jaar met 200k (!!) was gestegen. Eerst ging er 100k af, maar in beroep is er nog een keer 100k af gegaan. Dat scheelt ons op jaarbasis bijna 1000 euro aan belasting. Ik heb alles zelf gedaan, wel een beetje op internet zitten speuren.
luiwammes wijzigde dit bericht op 09-02-2020 13:48
Reden: typo
0.12% gewijzigd
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 12:21
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal jaar terug ook bezwaar aangetekend omdat de referentiehuizen dus zo'n 80 jaar jonger zijn dan mijn huis (en groter....) maar toch werd mijn bezwaar afgekeurd. "Uw buren hebben wel hetzelfde bedrag hoor!" Ik woon in een huisje dat 5 jaar geleden 165.000 kostte (hebben we er voor betaald) en nu zou het 240.000 waard zijn :-? Die twee huizen in deze straat die in 2019 zijn verkocht (en dus niet op peildatum jan 2019, waar ze vanuit gaan) zijn twee keer zo groot, en hadden een vraagprijs van 2 ton, en hebben meer dan een half jaar te koop gestaan (en hadden een jacuzzi in de tuin, die 10 meter dieper was dan die van mij), kun je nagaan. In heel 2018 zijn er hier geen huizen verkocht, dus waar ze het vandaan halen?

Ik ga eens inloggen met Digi! Wie weet wat ik vind :)
Alle reacties Link kopieren
niekie1 schreef:
09-02-2020 12:39
Als je inlogt met je digid op de gemeentewebsite zie je ze.
Bij mijn gemeente zie ik dat niet terug op de website. Kan daar ook niet inloggen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
www.wozwaardeloket.nl kun je voor alle huizen zien wat hun woz waarde is.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
09-02-2020 13:48
www.wozwaardeloket.nl kun je voor alle huizen zien wat hun woz waarde is.
Maar niet wat de referentiehuizen zijn
Alle reacties Link kopieren
Nee, de referentiepanden staan in het waarderapport van de gemeente over jouw huis, dus dat zou je toch moeten hebben. Dat neemt niet weg dat je zelf ook al op die wozwaardeloket kunt checken welke woningen jij vindt dat de referentiepanden zouden moeten zijn
duizel schreef:
09-02-2020 13:41
Bij mijn gemeente zie ik dat niet terug op de website. Kan daar ook niet inloggen trouwens.
Ik word vanuit mijn gemeente doorgeleid naar ‘mijn overheid’, daar vind je het onder: ‘wonen’ > WOZ-gegevens > taxatieverslag.
Alle reacties Link kopieren
niekie1 schreef:
09-02-2020 13:51
Ik word vanuit mijn gemeente doorgeleid naar ‘mijn overheid’, daar vind je het onder: ‘wonen’ > WOZ-gegevens > taxatieverslag.
Aah bedankt
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
09-02-2020 13:50
Maar niet wat de referentiehuizen zijn
Nee, maar dat weet je zelf toch wel ongeveer? Ik kan nu tenminste zien wat de waarde van m'n buren is. Hun huis is pas écht een referentie, want zelfde bouwjaar en (ongeveer) zelfde oppervlakte (en tuin, en ligging, enz)
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
09-02-2020 13:57
Nee, maar dat weet je zelf toch wel ongeveer? Ik kan nu tenminste zien wat de waarde van m'n buren is. Hun huis is pas écht een referentie, want zelfde bouwjaar en (ongeveer) zelfde oppervlakte (en tuin, en ligging, enz)
Natuurlijk kan ik wel iets verzinnen maar ik lees hier dat er soms vreemde keuzes gemaakt worden door gemeentes. Ik ben dus wel benieuwd welke huizen de gemeente heeft gekozen als referentiehuizen. Ik woon ik een rijtjeshuis en binnen deze rij verschilt de woz waarde 30.000 euro. Nooit druk om gemaakt (nooit eerder opgezocht ook) maar nu wel nieuwsgierig hoe dit kan.

Helaas levert mijn gemeente geen taxatierapport aan mijnoverheid.nl
Ik zal het wel gewoon afwachten. Wij hebben nog geen nieuwe taxatie over 2019. Ook niet op de site die net genoemd werd.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
09-02-2020 14:05
Natuurlijk kan ik wel iets verzinnen maar ik lees hier dat er soms vreemde keuzes gemaakt worden door gemeentes. Ik ben dus wel benieuwd welke huizen de gemeente heeft gekozen als referentiehuizen. Ik woon ik een rijtjeshuis en binnen deze rij verschilt de woz waarde 30.000 euro. Nooit druk om gemaakt (nooit eerder opgezocht ook) maar nu wel nieuwsgierig hoe dit kan.

Helaas levert mijn gemeente geen taxatierapport aan mijnoverheid.nl
Ik zal het wel gewoon afwachten. Wij hebben nog geen nieuwe taxatie over 2019. Ook niet op de site die net genoemd werd.
Heb je een partner? Dan kan het ook zijn dat het in de belasting omgeving staat van je partner. Ik heb zelf ook het rapport niet ontvangen maar kon het via mijn man zijn portaal zien.
Alle reacties Link kopieren
niekie1 schreef:
09-02-2020 13:51
Ik word vanuit mijn gemeente doorgeleid naar ‘mijn overheid’, daar vind je het onder: ‘wonen’ > WOZ-gegevens > taxatieverslag.
Superbedankt. Ik zie overigens dat er slechts een taxatierapport van 2018 in staat. Beetje vreemd dat ze nu wel al de WOZ sturen maar dat dit er nog niet in staat. Je hebt immers 6 weken om bezwaar aan te tekenen. Daarbij waren vergelijkbare panden dus voor 230.000 weg gegaan wat ik al zei. En die zagen er beter uit en hadden nog een tuin..
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
09-02-2020 13:36
Ik heb een aantal jaar terug ook bezwaar aangetekend omdat de referentiehuizen dus zo'n 80 jaar jonger zijn dan mijn huis (en groter....) maar toch werd mijn bezwaar afgekeurd. "Uw buren hebben wel hetzelfde bedrag hoor!" Ik woon in een huisje dat 5 jaar geleden 165.000 kostte (hebben we er voor betaald) en nu zou het 240.000 waard zijn :-? Die twee huizen in deze straat die in 2019 zijn verkocht (en dus niet op peildatum jan 2019, waar ze vanuit gaan) zijn twee keer zo groot, en hadden een vraagprijs van 2 ton, en hebben meer dan een half jaar te koop gestaan (en hadden een jacuzzi in de tuin, die 10 meter dieper was dan die van mij), kun je nagaan. In heel 2018 zijn er hier geen huizen verkocht, dus waar ze het vandaan halen?

Ik ga eens inloggen met Digi! Wie weet wat ik vind :)
Je kunt ook even kijken naar de waarde van jouw, en de buurhuizen die verkocht zijn, met peildatum 2018 en 2019. Dan heb je een idee over de stijging en waardebepaling.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik las in het blad van Vereniging Eigen Huis dat ik vorige week binnenkreeg dat het bezwaar in gemiddeld 40% van de gevallen wordt toegekend trouwens. Maar dat het in de praktijk idd meestal maar een paar tientjes scheelt in belastingen.

Niet geschoten is altijd mis natuurlijk, maar kijk inderdaad wel of het het waard is en ga zeker niet met zo'n bureau in zee.
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
09-02-2020 17:54
Ik las in het blad van Vereniging Eigen Huis dat ik vorige week binnenkreeg dat het bezwaar in gemiddeld 40% van de gevallen wordt toegekend trouwens. Maar dat het in de praktijk idd meestal maar een paar tientjes scheelt in belastingen.

Niet geschoten is altijd mis natuurlijk, maar kijk inderdaad wel of het het waard is en ga zeker niet met zo'n bureau in zee.
40% vind ik erg veel, niet verwacht
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt misschien maar een paar tientjes met belasting, maar als u overlijdt, betalen de erfgenamen successierechten over de waarde van het huis.
En dat gebeurt ook op basis van de WOZ, voor zover ik weet.

Dan scheelt het meer dan een paar tientjes.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven